DECIZIE Nr. 39
din 30 ianuarie 2008
referitoare la sesizarile de
neconstitutionalitate a Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Internelor si
Reformei Administrative si a Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, precum si pentru modificarea Legii nr.
80/1995 privind statutul cadrelor militare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 15 februarie 2008
Curtea Constituţională a fost sesizată de Preşedintele
României, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţia României,
republicată, şi ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, cu privire la neconstituţionalitatea Legii
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
şi a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare
de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul
cadrelor militare.
La sesizări au fost anexate, în copie, Legea pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi Legea
privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor
militare.
Sesizările au fost trimise Curţii Constituţionale prin
Adresa nr. 139 din 8 ianuarie 2008 si formează obiectul Dosarului nr. 20A/2008.
Sesizările de neconstituţionalitate au ca obiect
dispoziţiile Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative şi ale Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr.
80/1995 privind statutul cadrelor militare.
In motivarea sesizărilor de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, următoarele:
A. Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative şi „ordonanţa în sine"
contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin.(2), art. 107 alin. (1)
teza întâi şi art. 119. In acest sens, se arată că, în temeiul art. 4 lit. d)
pct. 2 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului
Suprem de Apărare a Ţării, precum şi al art. 8 şi 30 din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
„Guvernul trebuia să supună avizării C.S.A.T. proiectul ordonanţei aprobate de
legea criticată, deoarece Ministerul Internelor şi Reformei Administrative este
o instituţie cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale". Avizul
C.S.A.T. era obligatoriu şi trebuia să fie prealabil emiterii ordonanţei, motiv
pentru care lipsa lui reprezintă un viciu de neconstituţionalitate. In
continuare, se apreciază că neconstituţionalitatea ordonanţei se transferă legii
de aprobare, care însă nu poate fi acoperită de aprobarea Parlamentului.
B. Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind
statutul cadrelor militare şi „ordonanţa în
sine" contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (2), art.
107 alin. (1) teza întâi, art. 115 alin. (4) şi art. 119. In acest sens, se
arată că, potrivit art. 4 lit. d) pct. 6 din Legea nr. 415/2002 privind
organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, proiectele
de acte normative emise de Guvern referitoare la „alocaţiile bugetare
destinate ministerelor şi serviciilor cu atribuţii în domeniul apărării,
ordinii publice şi siguranţei naţionale" se avizează de C.S.A.T.
Avizul este obligatoriu şi prealabil emiterii actului normativ. De asemenea, se
apreciază că problemele reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
77/2007, deci „pe calea excepţională a delegării legislative, nu se
justifică", acestea putând fi soluţionate „pe calea legiferării
normale". In fine, se consideră că Guvernul s-a pus pe sine mai presus de
lege, subminând instituţia C.S.A.T, ceea ce pune în pericol securitatea
naţională.
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin.(2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului
şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de
vedere.
Guvernul susţine că
sesizările de neconstituţionalitate sunt neîntemeiate. In acest sens, arată că
autorul sesizărilor nu indică nicio dispoziţie din cuprinsul legilor sau
ordonanţelor care să fie în contradicţie cu prevederi sau principii
constituţionale, astfel încât controlul de constituţionalitate este, în fapt,
lipsit de obiect.
Consideră că autorul sesizărilor pretinde doar că
neconstituţionalitatea este generată de nerespectarea unor proceduri prevăzute
de lege cu prilejul elaborării ordonanţelor, proceduri care presupun
solicitarea şi emiterea avizului C.S.A.T. în faza elaborării şi definitivării
proiectelor de acte normative. In legătură cu acest aspect, Guvernul arată că
nu există nicio prevedere constituţională în sensul condiţionării emiterii
anumitor ordonanţe de urgenţă numai după obţinerea avizului C.S.A.T. Apreciază
că acest aviz este unul facultativ, deoarece nici Legea nr. 415/2002 nu
precizează natura acestuia. De aceea, Guvernul a considerat că nu este necesară
solicitarea avizului C.S.A.T, cu atât mai mult cu cât ordonanţele de urgenţă
criticate au fost supuse aprobării Parlamentului, organ ce are dreptul de
control asupra C.S.A.T.
Cât priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
77/2007, arată că se impunea „adoptarea unor măsuri privind schemele
profesionale de securitate socială şi pentru a înlătura impactul social
deosebit de grav determinat de blocarea sistemului de pensii specific
militar".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de
vedere.
CURTEA,
examinând sesizările de neconstituţionalitate, punctul
de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
dispoziţiile legilor criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15,
16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, să soluţioneze sesizările de neconstituţionalitate formulate
de Preşedintele României.
Obiectul sesizărilor de neconstituţionalitate îl
constituie Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative şi Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995
privind statutul cadrelor militare.
Prevederile constituţionale considerate ca fiind
încălcate prin dispoziţiile criticate sunt următoarele:
- Art. 16 alin. (2): „Nimeni nu este mai presus de
lege.";
- Art. 107 alin. (1) teza întâi: „Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea
membrilor acestuia, respectând atribuţiile ce le revin.";
- Art. 115 alin. (4): „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a
căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în
cuprinsul acestora.";
-Art. 119: „Consiliul Suprem
de Apărare a Ţării organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc
apărarea ţării şi securitatea naţională, participarea la menţinerea securităţii
internaţionale şi la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară,
precum şi la acţiuni de menţinere sau de restabilire a păcii."
Acest ultim text constituţional
invocat în susţinerea neconstituţionalităţii dispoziţiilor supuse controlului
Curţii consacră o autoritate a administraţiei publice, autonomă faţă de Guvern,
prezidată de Preşedintele României şi supusă controlului parlamentar, a cărei
menire este, potrivit art. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi
funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, „organizarea şi coordonarea
unitară a activităţilor care privesc apărarea ţării şi siguranţa
naţională".
Prin criticile formulate sunt vizate doar aspecte ce ţin de constituţionalitate extrinsecă, autorul
sesizărilor criticând procedurile de elaborare şi emitere a ordonanţelor de
urgenţă aprobate prin legile supuse controlului Curţii, în principal, faptul că
pentru proiectele acestor ordonanţe nu a fost solicitat avizul C.S.A.T.
In legătură cu acest aspect, Curtea reţine că Guvernul
avea obligaţia legală de a solicita avizul C.S.A.T. In acest sens sunt
dispoziţiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, potrivit cărora „In
cazurile prevăzute de lege, în faza de elaborare a proiectelor de acte
normative iniţiatorul trebuie să solicite avizul autorităţilor interesate în
aplicarea acestora, în funcţie de obiectul reglementării", şi
dispoziţiile art. 30 alin. (3) din aceeaşi lege, care stipulează că „Forma
finală a instrumentelor de prezentare şi motivare a proiectelor de acte
normative trebuie să cuprindă referiri la avizul Consiliului Legislativ şi,
după caz, al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, Curţii de Conturi sau
Consiliului Economic şi Social".
Din analiza prevederilor art. 119 din Constituţie, a
reglementării art. 4 lit. d) din Legea nr. 415/2002 şi a dispoziţiilor de lege
susmenţionate, nu rezultă însă obligativitatea obţinerii vreunui aviz. Niciun
text constituţional nu se referă la avizarea actelor normative iniţiate sau
emise de Guvern, în sensul condiţionării emiterii acestora numai după obţinerea
vreunui aviz. Dacă Guvernul a solicitat sau nu avizul C.S.A.T, dacă acesta a
fost obţinut ori nu, acestea nu sunt veritabile probleme de
constituţionalitate. Ar fi vorba despre neconstituţionalitate numai în situaţia
în care actele normative criticate sau procedura lor de adoptare ar veni în
contradicţie cu texte ori principii constituţionale.
Trecând la examinarea criticii referitoare la
înfrângerea, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007, a exigenţelor
prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie în materie de delegare
legislativă, Curtea reţine din preambulul ordonanţei raţiunea şi utilitatea
acesteia, precum şi existenţa unei situaţii extraordinare a cărei reglementare
nu poate fi amânată, în condiţiile asumării de către România, ca stat membru al
Uniunii Europene, a obligaţiei de a transpune acquis-ul comunitar, implicit de
a asigura respectarea principiului egalităţii de şanse în cadrul schemelor
ocupaţionale de securitate socială, inclusiv în ceea ce priveşte sistemul
pensiilor militare de stat.
In sfârşit, prevederile constituţionale ale art. 16
alin.(2) şi ale art. 107 alin. (1) teza întâi nu pot fi reţinute ca având
relevanţă pentru soluţionarea sesizărilor de neconstituţionalitate.
In consecinţă, Curtea constată că actele normative
supuse controlului sunt constituţionale.
Pentru considerentele arătate,
în temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Constată că Legea pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative este constituţională.
2. Constată că Legea privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii
nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare este constituţională.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Preşedintelui României şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 30 ianuarie 2008 şi la
aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Ninosu, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan,
Tudorel Toader şi Augustin Zegrean, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman