DECIZIE Nr. 39 din 9 martie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12, teza
finala, din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 16 mai 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale,
exceptie ridicata de Marin Petre, Mircea Bodeanu, Ioan Ispas, Domitian Misaila
si Gheorghe Giurgiulescu in Dosarul nr. 6.420/P/1999 al Curtii de Apel
Timisoara - Sectia penala.
La apelul nominal raspund Marin Petre, Mircea Bodeanu, Domitian Misaila si
Ioan Ispas, prin avocat Viorel Pasca. Se constata lipsa partilor Gheorghe
Giurgiulescu, Societatea Comerciala "Solventul" Timisoara, Directia
regionala vamala Timisoara si Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat Timisoara, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autorilor exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, aratand ca teza finala a
art. 12 din Legea nr. 87/1994, prin formularea sa evaziva si foarte larga,
contravine prevederilor art. 23 si art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata. Se arata ca sintagma "efectuarea oricaror alte
operatiuni", criticata ca fiind neconstitutionala, a fost determinata de
varietatea fenomenului infractional in materie fiscala, iar operatiunile la
care se refera textul sunt determinabile.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
6.420/P/1999, Curtea de Apel Timisoara - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 din
Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, exceptie ridicata de
Marin Petre, Mircea Bodeanu, Ioan Ispas, Domitian Misaila si Gheorghe Giurgiulescu
intr-o cauza in care acestia au fost condamnati pentru savarsirea infractiunii
prevazute de textul criticat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 12, teza finala, din Legea nr. 87/1994, care incrimineaza efectuarea
oricaror alte operatiuni, in afara de nedeclararea veniturilor ori ascunderea
sursei impozabile, in scopul sustragerii de la plata impozitelor,
"contravin art. 23 si art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutia Romaniei,
prin care se consacra cu valoare constitutionala principiul legalitatii
incriminarilor (nullum crimen sine lege)". Se arata ca formularea textului
criticat permite aplicarea prin analogie a legii penale si incalca astfel
principiul enuntat, intrucat actiunile sau inactiunile care realizeaza
elementul material al infractiunii trebuie sa fie precis si explicit prevazute
de norma de incriminare. Se apreciaza ca analogia in aplicarea legii genereaza
arbitrarul si lezeaza grav drepturile si libertatile fundamentale ale
cetateanului.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se arata ca dispozitia legala
criticata ar putea fi apreciata ca o incriminare prin analogie numai in masura
in care teza finala a art. 12 din Legea nr. 87/1994 nu s-ar raporta la tezele
anterioare ale textului, precis reglementate, si anume nedeclararea veniturilor
si ascunderea sursei de venituri impozabile.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca modul
in care este redactat art. 12 din Legea nr. 87/1994, pentru incriminarea faptei
de sustragere de la plata obligatiilor fiscale, nu incalca principiul
legalitatii incriminarii, deoarece faptele vizate prin sintagma
"efectuarea oricaror alte operatiuni in acest scop", desi
nedeterminate, sunt determinabile prin cerinta esentiala care le este atasata,
anume ca operatiunile, oricare ar fi acestea, sa fie efectuate in scopul
sustragerii de la plata obligatiilor fiscale. Datorita imposibilitatii de a
descrie toate modalitatile de realizare a sustragerii de la plata obligatiilor
fiscale, legea a recurs la o formulare generica, pe care insa a corelat-o cu
scopul ilicit mentionat. Argumentul exprimat de autorii exceptiei, in sensul ca
textul criticat ar ingadui aplicarea prin analogie a legii, nu poate fi
sustinut, deoarece analogia presupune inexistenta unui text incriminator, ceea
ce nu este cazul in speta.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Teza finala a art. 12 din Legea nr.
87/1994, criticata ca fiind neconstitutionala, se refera la efectuarea oricaror
alte operatiuni, in afara nedeclararii sau ascunderii veniturilor ori sursei
impozabile sau taxabile. Ratiunea includerii in textul criticat a expresiei
"efectuarea oricaror alte operatiuni" este data de dinamica deosebita
a fenomenului infractional din sfera fiscala, in special in ceea ce priveste
gasirea unor noi mijloace de savarsire a infractiunilor, precum si de dorinta
legiuitorului de a sanctiona faptele astfel comise. In aceste conditii,
sustinerea ca art. 12 din Legea nr. 87/1994 permite aplicarea legii penale prin
analogie este neintemeiata. Analogia reprezinta extinderea legii penale asupra
unor fapte neprevazute de lege, dar asemanatoare cu cele incriminate; in speta
insa aceasta ipoteza nu este aplicabila, intrucat elementul material al
infractiunii este bine determinat si consta in sustragerea de la plata
obligatiilor fiscale. In concluzie, se apreciaza ca textul criticat nu
contravine principiului legalitatii incriminarii, asa cum este consacrat prin
dispozitiile constitutionale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente si concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect dispozitiile art. 12 din
Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, care prevad:
"Sustragerea de la plata obligatiilor fiscale, in intregime sau in parte,
prin nedeclararea veniturilor impozabile, ascunderea obiectului sau a sursei
impozabile sau taxabile, sau efectuarea oricaror alte operatiuni in acest scop
se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea unor
drepturi." Critica de neconstitutionalitate priveste teza finala a
textului, si anume cea potrivit careia "efectuarea oricaror alte
operatiuni in acest scop" constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare. Se sustine ca aceasta norma de incriminare, neavand un continut
precis si expres determinat, permite aplicarea prin analogie a legii penale si,
in consecinta, contravine prevederilor constitutionale ale art. 23 privind
"libertatea individuala" si ale art. 72 alin. (3) lit. f), conform
carora "Prin lege organica se reglementeaza: [...] f) infractiunile,
pedepsele si regimul executarii acestora".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa.
In art. 12 din Legea nr. 87/1994, prin care se incrimineaza fapta de
sustragere de la plata obligatiilor fiscale, dupa ce se arata, cu titlu de
exemplu, doua mijloace prin care se poate realiza sustragerea, respectiv prin
nedeclararea veniturilor impozabile si prin ascunderea obiectului sau a sursei
impozabile ori taxabile, se continua cu teza "sau efectuarea oricaror alte
operatiuni in acest scop". Prin aceasta legiuitorul intelege orice
operatiuni, altele decat cele aratate explicit, cu conditia-cerinta esentiala
de a fi efectuate cu scopul de a se sustrage de la plata obligatiilor fiscale
si, deci, caracterizarea faptei ca infractiune este precis realizata.
Nu poate fi considerata incriminare prin analogie tehnica legislativa a
indicarii generice a unor modalitati de savarsire a faptei, subordonate
conditiei-cerinta esentiala a unui anumit scop sau a unei anumite urmari
imediate, tehnica ce este folosita curent in practica legislativa, atat in
sistemul nostru de drept, cat si in alte sisteme. Astfel, in dreptul romanesc,
art. 166^1 din Codul penal, cu denumirea marginala Actiuni impotriva ordinii
constitutionale, introdus in 1996 prin Legea nr. 140 pentru modificarea si
completarea Codului penal, prevede in alin. 1: "Initierea, organizarea,
savarsirea sau sprijinirea de actiuni care pot pune in pericol sub orice forma
ordinea constitutionala, caracterul national, suveran, independent, unitar si
indivizibil al statului [...]", iar in alin. 4: "Intreprinderea
oricarei actiuni pentru schimbarea prin violenta a ordinii constitutionale se
pedepseste [...]". Indeosebi in acest ultim alineat actiunile nici macar nu
sunt determinate, ci sunt caracterizate prin scopul urmarit. Tot astfel, la
art. 215 alin. 2 din acelasi cod se prevede ca inselaciunea este mai grava daca
este savarsita "prin folosirea de nume sau calitati mincinoase ori de alte
mijloace frauduloase [...]".
De altfel, aceeasi tehnica legislativa, de indicare generica a unor
modalitati de savarsire a faptei, subordonate unei cerinte esentiale, se
regaseste si in Codul penal francez din 1994, care, in art. 322-6, defineste
infractiunea de distrugere calificata ca fiind si fapta ce poate fi comisa prin
orice mijloc, cu conditia ca aceasta sa fie de natura sa creeze un pericol
pentru persoane.
Fata de cele aratate, rezulta ca teza "efectuarea oricaror alte
operatiuni in acest scop" prevazuta la art. 12 din Legea nr. 87/1994
pentru combaterea evaziunii fiscale nu contravine dispozitiilor constitutionale
ale art. 23 si ale art. 72 alin. (3) lit. f).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12, teza
finala, din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, exceptie
ridicata de Marin Petre, Mircea Bodeanu, Ioan Ispas, Domitian Misaila si
Gheorghe Giurgiulescu in Dosarul nr. 6.420/P/1999 al Curtii de Apel Timisoara -
Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu