DECIZIE Nr. 39 din 7 iulie 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 179 din 27 iulie 1993
Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Ion Filipescu - judecator
Victor-Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol solutionarea recursurilor declarate de Petrosanu Ionel impotriva
deciziilor Curtii Constitutionale nr. 7 si nr. 8 din 2 martie 1993, prin care
s-au respins, ca vadit nefondate, exceptiile de neconstitutionalitate vizand
Hotararea Guvernului nr. 1295/1990 privind taxele de timbru si art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 25 iunie 1993, in prezenta
recurentului Petrosanu Ionel, si au fost consemnate in incheierea de la acea
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 7 iulie 1993.
La termenul din 25 iunie 1993, Curtea a pus in discutie din oficiu
necesitatea conexarii celor doua recursuri declarate impotriva deciziilor nr. 7
si nr. 8/1993, pronuntate in dosarele nr. 51C si nr. 52C/1992, avand in vedere
faptul ca litigiul este intre aceleasi parti, iar dispozitiile legale atacate
ca neconstitutionale si motivele de recurs sunt identice. Tinand seama si de
concluziile favorabile ale recurentului si ale procurorului, pentru o mai buna
administrare a justitiei, Curtea a dispus conexarea, urmand sa se pronunte
asupra ambelor recursuri prin decizia de fata.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine, urmatoarele:
Reclamantul Petrosanu Ionel a invocat exceptiile de neconstitutionalitate
vizand Hotararea Guvernului nr. 1295/1990 si art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, in dosarele nr. 213/1992 si nr. 281/1992 aflate pe
rolul Tribunalului Municipiului Bucuresti, Sectia contencios administrativ,
motivand ca dispozitiile legale mentionate sunt neconstitutionale deoarece ar
veni in contradictie cu urmatoarele dispozitii din Constitutie: art. 16 alin.
(2) (nimeni nu este mai presus de lege), art. 21 (accesul liber la justitie),
art. 51 (respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie), art. 58 alin. (1) (Parlamentul este organul reprezentativ suprem
al poporului roman si unica autoritate legiuitoare), art. 107 alin. (2) si (4)
(conditiile de emitere a hotararilor si ordonantelor Guvernului), art. 123
alin. (2) (Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii), art. 138
alin. (1) (stabilirea impozitelor, taxelor si altor venituri ale bugetului se
face prin lege), art. 150 alin. (1) (legile si toate celelalte acte normative
raman in vigoare in masura in care nu contravin Constitutiei).
Tribunalul Municipiului Bucuresti, prin incheierile din 7 octombrie 1992, a
sesizat Curtea Constitutionala, completandu-le, la solicitarea Curtii, cu
opinia sa in sensul neoportunitatii admiterii exceptiilor, in conditiile in
care reclamantul a achitat taxa de timbru prevazuta de lege.
Curtea, in conditiile art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, a respins ca
vadit nefondate exceptiile de neconstitutionalitate prin deciziile nr. 7 si nr.
8 din 2 martie 1993, retinand, in esenta, urmatoarele:
- legea, in inteles de act juridic, este supusa regulii "tempus regit
actum", adica regimului constitutional din perioada in care a fost
adoptata, inclusiv in ce priveste posibilitatea controlului
constitutionalitatii sale. Contradictia unei legi anterioare Constitutiei cu
prevederile acesteia, fiind un aspect al conflictului de legi in timp, are
drept consecinta abrogarea ei, totala sau partiala, in temeiul art. 150 alin.
(1) din Constitutie;
- Hotararea Guvernului nr. 1295/1990 a fost emisa conform ordinii juridice
existente inaintea adoptarii Constitutiei din 1991, in baza abilitarii date
Guvernului prin Legea nr. 36/1990, sistemul delegarii legislative fiind pastrat
si in Constitutie (art. 114). Este adevarat ca, potrivit art. 138 alin. (1) din
Constitutia actuala, impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului se
stabilesc numai prin lege, dar Hotararea Guvernului nr. 1295/1990 nu contravine
acestei reguli constitutionale, deoarece delegarea legislativa inseamna de fapt
abilitarea temporara si conditionata a Guvernului de a emite norme cu putere de
lege, a caror valoare juridica este egala cu a legii, daca sunt emise in
conformitate cu prevederile constitutionale si legale existente in momentul
emiterii lor. In acest context, invocarea neconstitutionalitatii hotararii fata
de art. 16 alin. (2) si art. 51 din Constitutie apare ca fara obiect;
- hotararea nu contravine nici prevederilor art. 58 alin. (1) din
Constitutie, din moment ce textul nu interzice emiterea, in conditii strict
determinate, a unor norme juridice si de catre alte autoritati;
- accesul liber la justitie nu inseamna gratuitatea justitiei, art. 21 din
Constitutie neinstituind nici o restrictie cu privire la taxele in justitie,
intrucat este legal si normal ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit
din activitatea desfasurata de autoritatile judecatoresti sa contribuie la
acoperirea cheltuielilor acestora. Asa fiind, si art. 7 din Legea nr. 29/1990, norma
de trimitere la legea timbrului, si care stabileste limita maxima a taxei
datorate in materia contenciosului administrativ, este constitutional;
- art. 107 alin. (2) din Constitutie nu are legatura cu situatia analizata,
deoarece Hotararea Guvernului nr. 1295/1990 trebuie apreciata in raport cu
ordonantele Guvernului emise in temeiul art. 107 alin (3), iar art. 107 alin.
(4), care stabileste conditiile procedurale si formale cerute hotararilor si
ordonantelor Guvernului, se aplica unor asemenea acte emise dupa 8 decembrie
1991. Normele emise cu respectarea conditiilor impuse de ordinea juridica
existenta in momentul emiterii hotararii nu pot fi considerate astazi
neconstitutionale;
- referirea la art. 123 alin. (2) din Constitutie nu este relevanta in
cauza.
Impotriva deciziilor Curtii Constitutionale nr. 7/1993 si nr. 8/1993,
reclamantul Petrosanu Ionel a declarat in termen recursurile de fata, prin care
reitereaza motivele pentru care apreciaza ca Hotararea Guvernului nr. 1295/1990
reprezinta o incalcare flagranta si incontestabila a Constitutiei din 1991, si
anume:
- hotararea nu a fost contrasemnata de ministrii care au obligatia punerii
ei in executare, obligatie impusa de art. 107 alin. (4) din Constitutie;
- hotararea nu a fost emisa pentru organizarea executarii unei legi
anumite, dupa cum pretinde art. 107 alin. (2), ci stabileste niste taxe care,
potrivit art. 138 alin. (1), se stabilesc numai prin lege, iar legile se emit
numai de catre Parlament (art. 58 alin. (1);
- Parlamentul poate abilita prin lege Guvernul sa emita ordonante si nu
hotarari (art. 107 alin. (1) si art. 114 alin. (1), iar pe de alta parte, art.
7 din Legea nr. 29/1990 vorbeste, in legatura cu taxele de timbru, de lege si
nu de hotarare;
- nici o lege nu poate ingradi accesul liber la justitie, iar exercitarea
dreptului de petitionare este scutita de taxa (art. 21 alin. (2) si art. 47
alin. (3), or plata anticipata a taxelor de timbru vine sa ingradeasca si sa
diminueze posibilitatile de aparare a unor drepturi si interese personale;
- prevazand o taxa de 150 lei si la recursul pentru litigii de munca (pct.
6), hotararea contravine art. 179 din Codul muncii, care precizeaza ca toate
cererile, in fata oricaror instante, in legatura cu solutionarea litigiilor de
munca, sunt scutite de taxe de timbru.
Sunt mentionate, in mod expres, doua critici referitoare la motivarea
deciziilor:
- ideea ca "normele emise cu respectarea conditiilor impuse de ordinea
juridica, existente in momentul emiterii hotararii, nu pot fi considerate
astazi neconstitutionale" este apreciata ca fiind contrara caracterului
democratic si reformator al noii Constitutii;
- Curtea a apreciat ca justificata trimiterea exceptiei in fata sa si
existenta interesului reclamantului in a o sustine, confirmand integral
oportunitatea aplicarii art. 150 alin. (1) din Constitutie, dar pana la urma a
decis contrariul.
Pentru toate motivele invocate, avand in vedere si art. 8 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si art. 20 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
recurentul-reclamant solicita:
- casarea deciziilor nr. 7/1993 si nr. 8/1993, iar in viitoarele decizii sa
se respecte si prevederile art. 14 din Legea nr. 47/1992, cat si ale art. 261
pct. 8 din Codul de procedura civila;
- abrogarea Hotararii Guvernului nr. 1295/1990 si a art. 7 din Legea nr.
29/1990;
- modificarea art. 26 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, astfel incat
deciziile referitoare la neconstitutionalitatea legilor sa aiba putere de la
data intrarii in vigoare a noii Constitutii;
- restituirea taxelor de timbru, platite anticipat in fata instantelor
judecatoresti.
Deoarece deciziile atacate cu recurs au fost pronuntate in conditiile art.
24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, deci fara citarea partilor, Curtea a luat,
la data de 10 mai 1993, masura solicitarii punctelor de vedere, astfel cum
prevede art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, transmitandu-se incheierile de
sesizare si deciziile pronuntate in fond Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
Autoritatile mentionate nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand incheierea de sesizare, decizia atacata, cererile de recurs, raportul
intocmit de judecatorul raportor, sustinerile orale ale recurentului, concluziile
procurorului prezentate in sedinta publica din 25 iunie 1993 si vazand
dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale, precum si pe cele ale art.
16, 21, 51, 58, 107, 123, 138, 144, 145 si 150 din Constitutie si ale art. 25
si 26 din Legea nr. 47/1992, retine, cu privire la recursurile declarate,
urmatoarele:
Motivul de recurs vizand incalcarea de catre judecatorii fondului a
dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 47/1992 si ale art. 261 pct. 8 din Codul de
procedura civila, motiv inscris intre solicitarile finale ale cererii de recurs
si dezvoltat oral, este nefondat. Intr-adevar, art. 14 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 stabileste regula publicitatii sedintelor de judecata, aratand ca, din
motive intemeiate, presedintele Curtii sau al completului de judecata poate
hotari sedinta secreta. Textul nu poate fi privit insa izolat, deoarece art. 24
alin. (2) din aceeasi lege precizeaza ca, in cazul in care judecatorul raportor
considera exceptia de neconstitutionalitate ca vadit nefondata va instiinta pe
presedinte pentru convocarea completului de judecata, care poate hotari, cu
unanimitate de voturi, sa respinga exceptia, fara citarea partilor. Este o
dispozitie legala de natura sa impiedice incarcarea rolului Curtii cu exceptii
vadit nefondate, dar, in acelasi timp, sa evite si pentru parti efectuarea unor
cheltuieli inutile. Legiuitorul a prevazut insa si garantii pentru parti: o
atare solutie poate fi pronuntata numai cu unanimitate de voturi, iar impotriva
deciziei se poate exercita calea de atac a recursului, care se solutioneaza cu
citarea partilor si a Ministerului Public. Cat priveste art. 261 pct. 8 din
Codul de procedura civila, acesta dispune ca hotararea civila trebuie sa
cuprinda mentiunea ca pronuntarea s-a facut in sedinta si sa fie semnata de
judecatori si grefieri. Potrivit art. 16 din Legea nr. 47/1992, procedura
jurisdictionala prevazuta de aceasta lege se completeaza cu regulile procedurii
civile, in masura in care ele sunt compatibile cu natura procedurii in fata
Curtii Constitutionale, iar compatibilitatea se hotaraste exclusiv de Curte. In
temeiul acestui text, ca si al art. 51 alin. (3), care ingaduie Curtii
Constitutionale sa-si adopte propriul regulament de organizare si functionare,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 1992, s-a
stabilit, prin acest regulament, ca rezultatul deliberarii se consemneaza
intr-o minuta, care se certifica de judecatorii care au participat la sedinta
si de magistratul-asistent, iar dupa consemnarea lui in condica de sedinta,
presedintele ii va da citire in sedinta publica, daca au avut loc dezbateri
orale (art. 31), precum si faptul ca deciziile, hotararile si avizele se
certifica de presedintele Curtii sau al completului si de magistratul-asistent
care a participat la dezbateri (art. 32 alin. (3). Fata de textele legale
invocate nu se poate retine critica adusa deciziilor atacate.
Si critica care vizeaza existenta unei contradictii in deciziile atacate,
prin faptul ca, pe de o parte, s-a apreciat ca justificata trimiterea
exceptiilor in fata Curtii si existenta interesului reclamantului de a le
sustine, iar, pe de alta parte, s-au respins exceptiile ca vadit nefondate,
este neintemeiata. Curtea, examinandu-si competenta de a se pronunta asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata, a constatat ca
Tribunalul Municipiului Bucuresti si-a exprimat opinia in sensul
"neoportunitatii admiterii exceptiei de neconstitutionalitate",
considerand dispozitiile legale atacate ca fiind in vigoare, astfel incat, in concordanta
cu practica anterioara a Curtii, a apreciat ca se justifica sesizarea ei pentru
a constata daca respectivele dispozitii legale sunt sau nu neconstitutionale,
precum si ca exista interesul reclamantului de a sustine exceptiile. Examinand
insa pe fond aceste exceptii, Curtea le-a gasit vadit nefondate si le-a respins
ca atare, in conditiile prevazute de art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Referitor la motivele de recurs care vizeaza Hotararea Guvernului nr.
1295/1990, se constata ca, intr-adevar, Constitutia prevede in art. 138 alin.
(1) ca impozitele, taxele si orice venituri ale bugetului de stat si ale
bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc prin lege, iar art. 114
ingaduie Parlamentului sa adopte o lege speciala de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice. In
sfarsit, potrivit art. 107 din Constitutie, hotararile (care se emit pentru
organizarea executarii legilor) si ordonantele adoptate de Guvern se semneaza
de primul-ministru si se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii
lor in executare. Aceste cerinte nu existau, insa, la data adoptarii Hotararii
Guvernului nr. 1295/1990, astfel incat nu se poate reprosa acestei hotarari ca
nu indeplineste cerinte pe care legea nu le pretindea. Ceea ce trebuie observat
este daca la adoptarea hotararii s-au respectat dispozitiile legale din acel
moment, or se constata din acest punct de vedere ca Guvernul a adoptat
Hotararea nr. 1295/1990 in baza abilitarii date de Parlament prin Legea nr.
36/1990. Desigur ca dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, Guvernul ar putea
adopta numai o ordonanta in aceasta materie, daca ar avea abilitarea necesara
din partea Parlamentului in conditiile art. 114. Sustinerea ca Hotararea Guvernului
nr. 1295/1990 este abrogata, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, ca
fiind contrara acesteia, nu poate fi nici ea primita. In vederea asigurarii
suprematiei sale, Constitutia a reglementat mai multe mijloace: controlul
constitutionalitatii legilor (art. 144); abrogarea actelor normative care
contravin Constitutiei (art. 150 alin. (1), examinarea conformitatii
legislatiei cu Constitutia de catre Consiliul Legislativ, care va face
Parlamentului sau, dupa caz, Guvernului propuneri corespunzatoare (art. 150
alin. (2). Punerea de acord a intregii legislatii cu actuala Constitutie este
un proces complex, de mai lunga durata, care presupune elaborarea de legi
organice in domeniile stabilite de art. 72 din Constitutie, inlocuirea unor
decrete ale fostului Consiliu de Stat sau a unor hotarari de Guvern prin legi
etc. Pana la realizarea acestui obiectiv, actele normative anterioare
Constitutiei, adoptate cu respectarea cerintelor legale din acel moment si care
nu contravin pe fond Constitutiei, nu pot fi considerate abrogate, astfel incat
motivul de recurs nu este intemeiat.
Si motivul care considera ca Hotararea Guvernului nr. 1295/1990 si art. 7
din Legea nr. 29/1990 sunt contrare pe fond Constitutiei, deoarece afecteaza
accesul liber la justitie, este nefondat. Accesul liber la justitie, inscris in
art. 21 din Constitutie, nu presupune gratuitatea acesteia. Justitia este un
serviciu public al statului, iar costurile sale se suporta de la buget, la ale
carui venituri contribuie toti cetatenii. Este echitabil ca o parte din
cheltuieli sa fie suportate de justitiabili, de cei care recurg la acest
serviciu public si acest lucru se realizeaza prin plata taxelor de timbru.
Exista insa, tocmai pentru a nu impiedica accesul la justitie, categorii de
litigii civile care sunt scutite de taxe sau exista posibilitatea de a obtine,
in functie de situatia materiala a partii, scutirea totala ori partiala de taxe
sau esalonarea acestora.
In acest context, Curtea constata ca afirmatia din recurs, in sensul ca
Hotararea Guvernului nr. 1295/1990 prevede o taxa de 150 lei si la recursul
pentru litigii de munca, contravenind astfel art. 179 din Codul muncii, nu este
exacta deoarece dispozitia din art 4 lit. t) (indicata gresit de recurent pct.
6), care se referea la "recursul prin care se contesta o sentinta ce
caracterizeaza un litigiu ca fiind de munca", a fost indepartata prin
Hotararea Guvernului nr. 318 din 27 aprilie 1991, iar Hotararea Guvernului nr.
1295/1990 a fost emisa in temeiul unei legi de abilitare. Pe de alta parte, nu
se poate retine ca sesizarea instantelor judecatoresti pentru valorificarea
unui drept subiectiv nesocotit ori incalcat sau pentru realizarea unui interes
care se poate obtine numai pe calea justitiei este un aspect al dreptului de
petitionare si, ca atare, exercitarea lui este, potrivit art. 47 alin. (3) din
Constitutie, scutita de taxa. Dreptul de petitionare se concretizeaza in
cereri, reclamatii, sesizari si propuneri in legatura cu rezolvarea unor
probleme personale sau de grup ce nu presupun calea justitiei, la care
autoritatile publice au obligatia de a raspunde in termenele si conditiile
stabilite potrivit legii (art. 47 alin. (4) din Constitutie), in timp ce
cererile de chemare in judecata, care declanseaza procesul civil, se rezolva dupa
reguli specifice, proprii activitatii de judecata.
In sfarsit, Curtea constata ca dispozitia inscrisa in art. 26 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, in sensul ca deciziile definitive ale Curtii Constitutionale
au putere numai pentru viitor, este conforma cu prevederile Constitutiei, care
in art. 145 alin. (2) consacra aceeasi solutie.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 150 din
Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A) c), art. 25 si art. 26 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursurile declarate de Petrosanu Ionel, domiciliat in Bucuresti,
str. Compozitorilor nr. 16, bloc 16, sc. 4, ap. 1, sectorul 6, impotriva
Deciziei nr. 7 din 2 martie 1993 si a Deciziei nr. 8 din 2 martie 1993.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica astazi, 7 iulie 1993.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu