Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 39 din  7 februarie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, dispozitii preluate in art. 44 al Ordonantei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, precum si la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 298 din  7 mai 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Maria Bratu           - magistrat-asistent

    Pe rol se afla cauza, repusa pe rol, privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, text introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, precum si a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata.
    Exceptia a fost ridicata in Dosarul nr. 688/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ de Elena Cean, Virgil Firuleasa, Dumitru Gazetovici, Marin Popa, Netty Topala, Benedict Sarbu, Elena Hogea, Cornel Badoiu, Georgeta Firuleasa, Adriana Donciu, Clemansa Enache, Elena Osipenco, Eugenia Popa-Lohan, Raul Petrescu, Constanta Patrichi, Alexandrina Savin, Iulia Talvescu, Ovidiu Zarnescu, Ecaterina Vorobciuc, Maria Rosu, Maria Nadia Hirsch, Maria Tipu, Dimitrie Popescu, Viorica Radu, Dimitrie Onica, Nicolaie Cioflec si Elena Tofan, iar in Dosarul nr. 548/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ, de Elena Cean, Cornel Badoiu, Nicoleta Kernbach, Georgeta Gainuse, Benedict Sarbu, Nicolaie Cioflec, Georgeta Firuleasa, Virgil Firuleasa, Adriana Donciu, Clemansa Enache, Dumitru Gazetovici, Viorica Radu, Marin Popa, Eugenia Popa-Lohan, Constanta Patrichi, Iulia Talvescu, Eleonora Mos, Tatiana Manu, Netty Topala, Nadia Hirsch, Sofia Cazacu, Dumitru Martinescu, Eugen Calomfirescu, Cornel Teodorescu, Toma Dobre, Nicolaie Popa, Constantin Popescu si Vasile Benea.
    In sedinta din 15 ianuarie 2002, cand au avut loc dezbaterile, Curtea a dispus conexarea Dosarului nr. 207C/2001 la Dosarul nr. 141C/2001, care a fost primul inregistrat, constatand ca intre exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in cele doua dosare exista o stransa legatura, urmand sa se pronunte prin decizia de fata asupra celor doua exceptii de neconstitutionalitate. In aceeasi sedinta Curtea a amanat pronuntarea pentru 22 ianuarie 2002, data la care a dispus repunerea cauzei pe rol pentru data de 7 februarie 2002, avand in vedere ca in completul de 7 membri ai Curtii, care a participat la dezbaterile in fond si la deliberare, nu s-a putut lua o decizie.
    La apelul nominal se prezinta Dumitru Gazetovici, Eugen Calomfirescu, Elena Cean, Toma Dobre, Constanta Patrichi, Nicolaie Popa, Benedict Sarbu si Netty Topala, autori ai exceptiei, lipsind ceilalti autori, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Este, de asemenea, prezent Ministerul Finantelor Publice, prin consilier juridic Nicoleta Negut, lipsind Guvernul Romaniei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorii exceptiilor, prezenti la dezbateri, solicita admiterea acesteia, aratand ca isi mentin concluziile prezentate cu ocazia dezbaterilor in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2002. In sustinere depun note scrise.
    Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea exceptiilor, invocand jurisprudenta Curtii, care s-a mai pronuntat in legatura cu constitutionalitatea textelor de lege criticate.
    Reprezentantul Ministerului Public, luand cuvantul pe fondul cauzei, pune concluzii de respingere a exceptiilor, aratand ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale. Astfel, art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, reglementeaza modul de calcul al pensiei magistratilor, fara a cuprinde vreo prevedere referitoare la impozitarea acestor pensii. Pe de alta parte se arata ca pensiile pentru celelalte categorii de salariati, cu exceptia cadrelor militare, se stabilesc in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, acest sistem fiind organizat pe baza anumitor principii, printre care si cel al solidaritatii. Or, pentru magistrati, o parte din pensie se suporta de la bugetul de stat. Cu privire la dispozitiile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 se arata ca asupra constitutionalitatii acestor dispozitii Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin deciziile nr. 173 din 23 mai 2001 si nr. 190 din 19 iunie 2001, statuand ca ele nu contravin prevederilor constitutionale. In concluzie solicita respingerea exceptiilor, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudentei Curtii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 688/2001, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, text introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de Elena Cean, Virgil Firuleasa, Dumitru Gazetovici, Marin Popa, Netty Topala, Benedict Sarbu, Elena Hogea, Cornel Badoiu, Georgeta Firuleasa, Adriana Donciu, Clemansa Enache, Elena Osipenco, Eugenia Popa-Lohan, Raul Petrescu, Constanta Patrichi, Alexandrina Savin, Iulia Talvescu, Ovidiu Zarnescu, Ecaterina Vorobciuc, Maria Rosu, Maria Nadia Hirsch, Maria Tipu, Dimitrie Popescu, Viorica Radu, Dimitrie Onica, Nicolaie Cioflec si Elena Tofan.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca prin actele normative criticate "a fost abrogat art. 7 din Legea nr. 3/1977, precum si art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, in care se mentiona ca <<nu sunt impozabile pensiile de orice fel>> (art. 5 lit. d)". In opinia autorilor exceptiei este "inadmisibil ca in privinta pensiilor cuvenite pensionarilor sa se aplice dubla impozitare", intrucat se incalca dispozitiile art. 53 alin. (1) din Constitutie, conform carora "cetatenii au obligatia sa contribuie prin impozite si prin taxe la cheltuieli publice pe baza principiului <<asezarii juste a sarcinilor fiscale>>", iar alin. 3 al aceluiasi text constitutional prevede ca "orice alte prestatii sunt interzise [...]". Un alt argument privind neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate, invocat de autorii exceptiei, se refera la faptul ca, "din punctul de vedere al magistratilor, Guvernul nu avea competenta sa modifice o lege organica, respectiv Legea nr. 92/1992 privind organizarea judecatoreasca, deoarece singurul organ competent este Parlamentul Romaniei (art. 72 alin. (3) lit. h)".
    De asemenea, prin Incheierea din 19 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 548/2001, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, text introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, precum si a dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, exceptie ridicata de Elena Cean, Cornel Badoiu, Nicoleta Kernbach, Georgeta Gainuse, Benedict Sarbu, Nicolaie Cioflec, Georgeta Firuleasa, Virgil Firuleasa, Adriana Donciu, Clemansa Enache, Dumitru Gazetovici, Viorica Radu, Marin Popa, Eugenia Popa-Lohan, Constanta Patrichi, Iulia Talvescu, Eleonora Mos, Tatiana Manu, Netty Topala, Nadia Hirsch, Sofia Cazacu, Dumitru Martinescu, Eugen Calomfirescu, Cornel Teodorescu, Toma Dobre, Nicolaie Popa, Constantin Popescu si Vasile Benea.
    In motivarea acestei exceptii de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca prevederile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, text introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, potrivit carora sunt impozitate toate pensiile, creeaza o situatie discriminatorie intre pensiile magistratilor si celelalte pensii din sistemul asigurarilor sociale de stat, datorita modului de calcul al acestora. Astfel, in timp ce, potrivit prevederilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, pensiile de serviciu ale magistratilor se stabilesc in functie de venitul net, celelalte pensii din sistemul asigurarilor sociale de stat se stabilesc in raport cu venitul brut realizat. Se considera astfel, in opinia autorilor exceptiilor, ca se incalca prevederile art. 43 alin. (2), art. 49 si 53 din Constitutie.
    Un alt argument privind neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate, invocat de autorii exceptiei, se refera la faptul ca "Modul in care a fost modificata Legea nr. 92/1992, prin dispozitiile luate de Guvern, constituie o flagranta incalcare a unei legi organice cum este legea de organizare judecatoreasca".
    Exprimandu-si opinia, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ, considera ca exceptia nu este intemeiata, ambele acte normative "fiind in acord cu prevederile Constitutiei"; Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ, considera ca exceptia este intemeiata, textele criticate contravenind dispozitiilor art. 138, 49 si art. 53 alin. (3) din Constitutie. Se mai arata ca Legea nr. 92/1992 este o lege organica ce nu putea fi modificata decat tot printr-o lege organica, "intrucat in materia legilor organice nu exista delegare legislativa potrivit art. 114 din Constitutie".
    Guvernul considera neintemeiate exceptiile de neconstitutionalitate, aratand, in esenta, pe de o parte, ca "prevederile ce reglementeaza regimul de impunere a pensiilor nu vin in contradictie cu dispozitiile constitutionale ale art. 53 alin. (1), incidente in materie si care stabilesc: <<Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice>>, Constitutia nefacand diferentieri din punct de vedere al subiectilor impozabili, intre salariati si pensionari". Pe de alta parte, se arata ca art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 nu contravine textelor constitutionale invocate, "ci reglementeaza, la nivel de lege, continutul si limitele acestui tip de drept, ceea ce nu poate fi considerat ca un argument de neconstitutionalitate".
    Potrivit punctului de vedere al Guvernului "Nici sustinerile de principiu privind neconstitutionalitatea actelor normative emise de Guvern in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie nu pot fi primite, intrucat Constitutia Romaniei nu contine dispozitii exprese interdictive privind modificarea, completarea sau abrogarea totala sau partiala printr-o ordonanta de urgenta a unei legi organice, iar abilitarea Guvernului de a emite astfel de reglementari este data de insasi Constitutia Romaniei, potrivit art. 114 alin. (4)".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorii-raportori, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
    Obiectul celor doua exceptii de neconstitutionalitate conexate, asa cum rezulta din incheierile de sesizare, precum si din concluziile scrise depuse la cele doua instante, il constituie dispozitiile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, text introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, precum si dispozitiile art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, dispozitii ce au urmatoarea redactare:
    - Art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999: "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depaseste suma de 2.000.000 lei pe luna.
    (2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
    (3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de sanatate.
    (4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe neimpozabile lunare de 2.000.000 lei.";
    - Art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata: "Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute la data pensionarii."
    Textele constitutionale invocate in motivarea exceptiei sunt urmatoarele:
    - Art. 43 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege.";
    - Art. 49: (1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 53: "(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice.
    (2) Sistemul legal de impunere trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.
    (3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin lege, in situatii exceptionale.";
    - Art. 114 alin. (1): "Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice."
    I. Analizand criticile de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, text introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, Curtea constata ca art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, abroga expres, incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 7/2001, respectiv la data de 1 ianuarie 2002, atat Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, cat si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000.
    Cu privire la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a unei dispozitii legale modificate ulterior ridicarii exceptiei, prin Decizia Plenului nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Curtea Constitutionala a statuat ca in cazul in care dupa invocarea unei exceptii in fata instantelor judecatoresti prevederea legala supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii prevederii legale in noua sa redactare numai daca solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu cea dinaintea modificarii.
    Curtea constata ca, in esenta, textul art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 a fost preluat de art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, cu exceptia plafonului de la care urmeaza a fi impozitate pensiile, textul respectiv avand urmatorul cuprins: "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depaseste suma de 5.000.000 lei pe luna.
    (2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
    (3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de sanatate.
    (4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe neimpozabile lunare de 5.000.000 lei."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, in raport cu redactarea cuprinsa in Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, Curtea constata ca solutia legislativa criticata de autorii exceptiei, si anume impozitarea pensiilor, este mentinuta. Prin urmare Curtea va analiza constitutionalitatea dispozitiilor art. 44 din aceasta ordonanta in vigoare.
    Asupra solutiei legislative criticate, cuprinsa initial in dispozitiile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, text introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 190 din 19 iunie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 577 din 14 septembrie 2001, prin Decizia nr. 173 din 23 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 500 din 24 august 2001, si prin Decizia nr. 251 din 18 septembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 24 ianuarie 2002. Prin deciziile pronuntate Curtea Constitutionala a stabilit ca aceste dispozitii legale sunt constitutionale si a respins exceptiile ridicate.
    Astfel, in considerentele Deciziei nr. 251/2001 Curtea a retinut ca art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 nu se refera la impozitarea pensiilor magistratilor, ci la impozitarea tuturor categoriilor de venituri nete incasate cu titlu de pensie, conform Legii fundamentale care consacra obligatia cetateneasca de a contribui la constituirea fondurilor banesti. Ca atare, dispozitiile constitutionale cuprinse la art. 53 alin. (1) prevad ca "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice", iar cele cuprinse la art. 138 alin. (1) prevad ca "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". In aceeasi decizie Curtea a mai stabilit ca sumele retinute din salarii cu titlu de contributie si culese la fondul asigurarilor sociale nu raman in proprietatea contribuabililor, ci ele intra in buget si se redistribuie, potrivit legii, persoanelor indreptatite, sub forma de pensii sau de ajutoare sociale. Aceasta optiune a legiuitorului isi gaseste fundamentul constitutional in dispozitiile art. 1 alin. (3), care proclama statul roman ca stat social, cu toate obligatiile ce ii revin acestuia in privinta asigurarii unui trai decent tuturor categoriilor sociale. Impozitarea de catre legiuitor a pensiilor mai mari de 2.000.000 lei constituie, in lumina acestei jurisprudente a Curtii Constitutionale, o masura sociala prin care se majoreaza bugetul public national, care, potrivit art. 137 alin. (1) din Constitutie, cuprinde printre altele si bugetul asigurarilor sociale de stat.
    Solutia adoptata si considerentele avute in vedere in aceasta decizie sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine o reconsiderare a jurisprudentei Curtii. Aceasta cu atat mai mult cu cat in prezent plafonul de la care pensiile sunt impozitate a fost ridicat de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, ceea ce, in mod evident, este in favoarea tuturor pensionarilor, inclusiv a fostilor magistrati.
    II. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, Curtea constata ca la data ridicarii exceptiei (19 aprilie 2001) textul acestui articol avea urmatoarea redactare, ca urmare a modificarii prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113 din 29 iunie 2000: "Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din castigul salarial net lunar rezultat din salariul de baza, sporul pentru vechime in munca, sporul pentru stabilitate, precum si din alte sporuri si indemnizatii cu caracter permanent avute la data pensionarii, din care s-au dedus sumele prevazute de lege de reglementarile legale privind impozitul pe salarii".
    Ulterior, prin Legea nr. 355 din 10 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 12 iulie 2001, a fost respinsa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2000, astfel ca textul art. 101 alin. 3 in vigoare are urmatorul cuprins: "Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute la data pensionarii".
    Curtea constata ca solutia legislativa criticata de autorii exceptiei, si anume modul de calcul al pensiilor magistratilor, prin luarea in considerare a salariului net, este mentinuta. Prin urmare Curtea va analiza constitutionalitatea dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, in vigoare, fara modificarile aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2000.
    Autorii exceptiei critica acest text pe motiv ca Legea nr. 92/1992 este o lege organica ce nu putea fi modificata decat tot printr-o lege organica, "intrucat in materia legilor organice nu exista delegare legislativa potrivit art. 114 din Constitutie".
    Curtea constata ca aceasta critica de neconstitutionalitate este neintemeiata, textul art. 114 alin. (1), care reglementeaza delegarea legislativa prin abilitarea Guvernului de catre Parlament prin lege speciala de a emite ordonante, nefiind relevant in cauza. Aceasta deoarece, pe de o parte, prin Legea nr. 355 din 10 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 12 iulie 2001, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2000, care modificase textul art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, a fost respinsa. Pe de alta parte, critica de neconstitutionalitate nu ar putea fi primita nici in ipoteza in care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2000 ar fi fost mentinuta in vigoare. Curtea Constitutionala a statuat constant in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000, si in Decizia nr. 102 din 6 iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 21 august 2000, ca prin ordonante de urgenta se poate reglementa chiar si in domeniul legilor organice, restrictia prevazuta la art. 114 alin. (1) din Constitutie nefiind aplicabila decat in cazul ordonantelor emise in temeiul unei legi speciale de abilitare.
    Autorii exceptiei mai sustin ca se creeaza o situatie discriminatorie intre pensiile magistratilor si celelalte pensii din sistemul asigurarilor sociale de stat datorita modului de calcul al acestora. Astfel, potrivit prevederilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, pensiile de serviciu ale magistratilor se stabilesc in functie de venitul net, iar celelalte pensii din sistemul asigurarilor sociale de stat se stabilesc in raport cu venitul brut realizat.
    Curtea constata ca aceste critici sunt neintemeiate, intrucat art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, reglementeaza conditiile de acordare a pensiilor de serviciu pentru magistrati, precum si modul de calcul al acestora, fara sa faca nici un fel de referire la impozitarea acestora. Curtea retine, de asemenea, ca reglementarea modului de calcul al pensiei, determinarea categoriilor de venituri supuse impozitarii si a conditiilor de impozitare intra in atributiile exclusive ale legiuitorului. Pe de alta parte, reglementarea diferita a modului de calcul al pensiilor de serviciu ale magistratilor este justificata obiectiv si rational, tinandu-se seama ca aceste pensii de serviciu reprezinta o categorie speciala de pensii, care se deosebeste esential, inclusiv prin modul de calcul si prin cuantum, de pensia reglementata prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
    De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 81 din 25 aprilie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 15 august 2000, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
    Atat considerentele, cat si solutia pronuntata in aceasta decizie isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa duca la reconsiderarea jurisprudentei Curtii.

    Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, dispozitii preluate in art. 44 al Ordonantei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de Elena Cean, Virgil Firuleasa, Dumitru Gazetovici, Marin Popa, Netty Topala, Benedict Sarbu, Elena Hogea, Cornel Badoiu, Georgeta Firuleasa, Adriana Donciu, Clemansa Enache, Elena Osipenco, Eugenia Popa-Lohan, Raul Petrescu, Constanta Patrichi, Alexandrina Savin, Iulia Talvescu, Ovidiu Zarnescu, Ecaterina Vorobciuc, Maria Rosu, Maria Nadia Hirsch, Maria Tipu, Dimitrie Popescu, Viorica Radu, Dimitrie Onica, Nicolaie Cioflec si Elena Tofan in Dosarul nr. 688/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, dispozitii preluate in art. 44 al Ordonantei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, precum si ale art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, exceptie ridicata de Elena Cean, Cornel Badoiu, Nicoleta Kernbach, Georgeta Gainuse, Benedict Sarbu, Nicolaie Cioflec, Georgeta Firuleasa, Virgil Firuleasa, Adriana Donciu, Clemansa Enache, Dumitru Gazetovici, Viorica Radu, Marin Popa, Eugenia Popa-Lohan, Constanta Patrichi, Iulia Talvescu, Eleonora Mos, Tatiana Manu, Netty Topala, Nadia Hirsch, Sofia Cazacu, Dumitru Martinescu, Eugen Calomfirescu, Cornel Teodorescu, Toma Dobre, Nicolaie Popa, Constantin Popescu si Vasile Benea in Dosarul nr. 548/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 7 februarie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 39/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 39 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 39/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu