DECIZIE Nr. 382 din 14 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin.
(1) lit. a) si ale art. 60 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 746 din 24 octombrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. a) si ale art. 60 alin. (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia de Binefacere
"Bonis Potra" din Deva in Dosarul nr. 1.691/2003 al Tribunalului
Hunedoara - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.691/2003,
Tribunalul Hunedoara - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. a) si
ale art. 60 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Asociatia de
Binefacere "Bonis Potra" din Deva cu ocazia solutionarii recursului
declarat impotriva Sentintei civile nr. 281 din 3 februarie 2003 pronuntate de
Judecatoria Deva.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale atacate aduc atingere prevederilor constitutionale ale
art. 23 alin. (8) si art. 130 alin. (1), precum si celor ale art. 6 pct. 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
referitoare la dreptul la un proces echitabil, deoarece "permit oricarei
persoane interesate sa sesizeze instanta de judecata si sa acuze membrii
asociatiei de savarsirea unor fapte ilegale". De asemenea, considera ca
textele de lege criticate "obliga instanta civila sa se substituie
instantei penale si ii considera infractori pe membrii asociatiei, in absenta
unei hotarari definitive de condamnare".
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece "natura ilicita a unei activitati sau faptul ca ea
contravine ordinii publice sunt aspecte ce pot fi invocate de parti si retinute
de instanta in procesul civil, ilicitul civil putand fi sau nu, dupa caz, si
ilicit penal".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. Referitor la critica art. 56 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 26/2000 raportat la prevederile constitutionale ale art. 23
alin. (8) si cele ale art. 130 alin. (1), apreciaza ca "textul criticat nu
este de natura a afecta atributiile Ministerului Public in ceea ce priveste
reprezentarea intereselor generale ale societatii si nici prezumtia de
nevinovatie".
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 60 alin. (4)
din acelasi act normativ, instanta apreciaza ca "situatia avuta in vedere
de textul criticat este aceea a destinatiei bunurilor care au apartinut
asociatiilor sau fundatiilor care au fost dizolvate prin hotarare
judecatoreasca, in conditiile art. 56 alin. (1) lit. a) - c), deci in cazul
aplicarii unei sanctiuni civile", astfel ca nu este vorba despre
"instituirea unei sanctiuni sau a oricarei alte masuri de siguranta care
pot interveni in cazul savarsirii unei infractiuni sau a unei abateri administrative".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
56 alin. (1) lit. a) si ale art. 60 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
- Art. 56 alin. (1) lit. a): "Asociatia se dizolva, prin hotarare
judecatoreasca, la cererea oricarei persoane interesate:
a) cand scopul sau activitatea asociatiei a devenit ilicita sau contrara
ordinii publice;";
- Art. 60 alin. (4): "In cazul in care asociatia sau fundatia a fost
dizolvata pentru motivele prevazute la art. 56 alin. (1) lit. a) - c), bunurile
ramase dupa lichidare vor fi preluate de catre stat, prin Ministerul
Finantelor, sau, dupa caz, de comuna sau orasul in a carui raza teritoriala
asociatia sau fundatia isi avea sediul, daca aceasta din urma era de interes
local."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 23 alin. (8): "Pana la ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.";
- Art. 130 alin. (1): "In activitatea judiciara, Ministerul Public
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor."
Autorul exceptiei invoca si incalcarea dispozitiilor cuprinse in art. 6
pct. 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, potrivit carora "Orice persoana acuzata de o infractiune
este prezumata nevinovata pana ce vinovatia sa va fi legal stabilita."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu contravin, sub nici un aspect, prevederilor
constitutionale invocate. Astfel, reglementarea posibilitatii oricarei parti
interesate de a solicita dizolvarea asociatiei prin hotarare judecatoreasca, in
conditiile in care aceasta desfasoara o activitate ilicita, nu este de natura a
afecta prezumtia de nevinovatie instituita prin art. 23 alin. (8) din
Constitutie si nici atributiile Ministerului Public ca reprezentant al
societatii. De asemenea, transmiterea, prin Ministerul Finantelor Publice, a
bunurilor asociatiei care a fost dizolvata catre persoane juridice, expres si
limitativ prevazuta de art. 60 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000,
nu are aspectul unei sanctiuni sau al unei masuri de siguranta care pot
interveni in cazul comiterii unei infractiuni sau contraventii, ci vizeaza
destinatia bunurilor asociatiei careia i s-a aplicat o sanctiune civila, aceea
a dizolvarii in conditiile art. 56 alin. (1) lit. a) din ordonanta.
In cauza a fost invocata si infrangerea art. 6 pct. 2 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Dispozitiile art.
56 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 nu contravin acestor
prevederi, care se refera la "persoana acuzata de o infractiune",
calitate pe care o are numai invinuitul sau inculpatul.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin.
(1) lit. a) si ale art. 60 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Asociatia de Binefacere "Bonis Potra" din Deva
in Dosarul nr. 1.691/2003 al Tribunalului Hunedoara - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman