DECIZIE Nr. 380 din 28 iunie 2005
privind organizarea si functionarea Autoritatii de control a Guvernului
ACT EMIS DE: PRIMUL-MINISTRU
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 557 din 29 iunie 2005
In temeiul art. 19 alin. (1) si ale art. 21 alin. (3) din Legea nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
primul-ministru emite prezenta decizie.
CAP. 1
Organizarea si functionarea Autoritatii de control a Guvernului
Art. 1
Autoritatea de control a Guvernului, denumita in continuare Autoritatea, se
organizeaza si functioneaza ca structura fara personalitate juridica, in cadrul
Cancelariei Primului-Ministru, in subordinea ministrului delegat pentru
controlul implementarii programelor cu finantare internationala si urmarirea
aplicarii acquis-ului comunitar si este condusa de un demnitar cu rang de
secretar de stat, seful Autoritatii, care aplica strategia si programul
Guvernului in domeniul controlului.
Art. 2
Pentru realizarea obiectivelor din domeniul sau de activitate, Autoritatea
exercita urmatoarele functii:
a) de control al respectarii prevederilor legale in cadrul Guvernului,
administratiei publice centrale, regiilor autonome, companiilor si societatilor
nationale, la societatile cu capital integral sau majoritar de stat;
b) de monitorizare a aplicarii acquis-ului comunitar, a eficientei si
transparentei activitatii administratiei publice locale;
c) de reglementare si sinteza, prin care se asigura armonizarea cadrului
legislativ privind controlul potrivit reglementarilor Uniunii Europene;
d) de supraveghere a cadrului legal in domeniul controlului, fiind organ de
initiere si avizare potrivit legii;
e) de strategie, avand drept de initiativa legislativa, prin care se
asigura elaborarea strategiei in domeniul controlului.
Art. 3
In realizarea functiilor sale Autoritatea indeplineste urmatoarele
atributii:
a) exercita controlul administrativ intern privind respectarea prevederilor
legale in cadrul Guvernului, administratiei publice centrale, regiilor
autonome, companiilor si societatilor nationale sau la societatile cu capital
integral sau majoritar de stat;
b) verifica aplicarea acquis-ului comunitar, a eficientei si transparentei
activitatii administratiei publice locale;
c) urmareste implementarea politicilor si strategiilor in domeniul
controlului;
d) initiaza si avizeaza proiecte de acte normative in domeniul controlului;
e) face propuneri de reglementare si armonizare a cadrului legislativ
privind controlul specific al entitatilor cu atributii de control aflate in
coordonarea sa potrivit reglementarilor Uniunii Europene;
f) urmareste si evalueaza periodic rezultatele obtinute din valorificarea
actelor de control ale entitatilor cu atributii de control, in colaborare cu
Ministerul Finantelor Publice;
g) exercita controlul dispus de primul-ministru asupra autoritatilor si
institutiilor publice centrale si locale;
h) supravegheaza respectarea Ghidului controlului si a Codului de conduita
in vederea implementarii masurilor de responsabilizare a personalului cu
atributii de control;
i) promoveaza politica de dialog social pe probleme specifice activitatii
de control;
j) verifica sesizarile primite direct de la primul-ministru si de la
Administratia Prezidentiala;
k) propune masuri de corectare a disfunctionalitatilor sesizate in
activitatea de control, pe care le inainteaza primului-ministru sau, dupa caz,
ministerelor de resort;
l) asigura respectarea Cartei drepturilor si obligatiilor contribuabililor
in timpul actului de control;
m) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative.
Art. 4
(1) In vederea indeplinirii atributiilor sale, Autoritatea efectueaza
controale directe si intocmeste rapoarte de control, procese-verbale, informari
si sinteze.
(2) Autoritatile publice, institutiile si operatorii mentionati la art. (3)
lit. a) au obligatia sa puna la dispozitie Autoritatii documentele si
informatiile solicitate in realizarea atributiilor de control.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a Autoritatii este prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezenta decizie.
(2) Numarul maxim de posturi din aparatul de lucru al Autoritatii este de
60.
CAP. 2
Conducerea Autoritatii de control a Guvernului
Art. 6
(1) Autoritatea se afla in subordinea ministrului delegat pentru controlul
implementarii programelor de finantare internationala si urmarirea aplicarii
acquis-ului comunitar, denumit in continuare ministru delegat.
(2) Ministrul delegat raspunde de intreaga activitate a Autoritatii in fata
Guvernului, iar in calitate de membru al Guvernului, in fata Parlamentului.
(3) Ministrul delegat indeplineste atributiile generale prevazute la art.
53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(4) Ministrul delegat indeplineste urmatoarele atributii:
a) emite ordine si instructiuni, obligatorii pentru structurile aflate in
subordinea sa;
b) aproba rapoartele de control prevazute de art. 4 alin. (1);
c) avizeaza informarile si sintezele care vor fi prezentate
primului-ministru;
d) alte atributii specifice, stabilite prin alte acte normative sau prin
decizii ale primului-ministru.
(5) Autoritatea este condusa de un demnitar cu rang de secretar de stat
care o reprezinta in relatiile acesteia cu celelalte ministere, autoritati si
institutii publice, precum si cu tertii, persoane fizice si juridice din tara
sau din strainatate, denumit in continuare seful Autoritatii.
(6) Seful Autoritatii indeplineste urmatoarele atributii:
a) conduce aparatul de lucru al Autoritatii;
b) propune sefului Cancelariei Primului-Ministru, cu avizul ministrului
delegat, numirea, sanctionarea si eliberarea din functie a personalului din
aparatul de lucru al Autoritatii, precum si statul de functii al acesteia in
limita numarului de posturi aprobate prin prezenta decizie;
c) este presedintele comisiei de examinare la concursurile organizate
pentru ocuparea posturilor din aparatul de lucru al Autoritatii;
d) propune sefului Cancelariei Primului-Ministru, cu avizul ministrului
delegat, angajarea de cheltuieli bugetare in vederea desfasurarii activitatii
Autoritatii;
e) in exercitarea atributiilor prevazute de art. 4 alin. (1), avizeaza
rapoartele de control si le trimite spre aprobare ministrului delegat.
f) inainteaza spre avizare ministrului delegat informarile si sintezele
care vor fi prezentate primului-ministru;
g) in exercitarea atributiilor ce ii revin, emite ordine cu caracter
individual;
h) alte atributii stabilite prin decizie a primului-ministru sau delegate
de catre ministrul delegat pentru controlul implementarii programelor cu
finantare internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar.
CAP. 3
Personalul din aparatul de lucru al Autoritatii de control a Guvernului
Art. 7
(1) Incadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau incetarea
raporturilor de munca se aproba prin ordin al sefului Cancelariei
Primului-Ministru, la propunerea sefului Autoritatii avizata de ministrul
delegat pentru controlul implementarii programelor cu finantare internationala
si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar.
(2) Personalului din aparatul de lucru al Autoritatii nu i se aplica
prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Atributiile si raspunderile personalului din aparatul de lucru al
Autoritatii de Control a Guvernului se stabilesc prin fisa postului, in
conformitate cu regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii,
aprobat prin ordin al ministrului delegat pentru controlul implementarii
programelor cu finantare internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului
comunitar, la propunerea sefului Autoritatii.
(4) Personalul care indeplineste atributii concrete de verificare,
inspectie si control se bucura de protectia legii si de sprijinul autoritatilor
publice in exercitarea indatoririlor de serviciu.
(5) Salarizarea personalului din aparatul propriu al Autoritatii se face in
conformitate cu prevederile legale in vigoare aplicabile personalului din
aparatul de lucru al Guvernului.
(6) Personalul din aparatul propriu al Autoritatii beneficiaza si de
celelalte drepturi prevazute de Codul muncii.
Art. 8
Pentru exercitarea atributiilor sale, Autoritatea va fi dotata cu un numar
de 7 autoturisme de interventie, cu un consum lunar de 400 litri/vehicul,
potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru
controlul implementarii programelor
cu finantare internationala si urmarirea
aplicarii acquis-ului comunitar,
Cristian David
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autoritatii de control a Guvernului
Numarul maxim de posturi, exclusiv demnitarul = 60
_________________________
| SEFUL |
| AUTORITATII DE CONTROL |
| A GUVERNULUI |
| - secretar de stat - |
|_________________________|
|________________________________
| |
_______________|______________ |
| Directia generala de control | |
| (1 DG) | |
|______________________________| |
| |
_____________________|____ |
_________|____________ __________|___________ ___________|____________
| Directia de control | | Directia de sinteza, | | Directia de urmarire a |
| administrativ intern | | evaluare si avizare | | aplicarii acquis-ului
|
| 29 posturi | | 15 posturi | | comunitar
|
|(1 D + 1 DA + 27 C)*) | | (1 D + 13 C + 1 R)*) | | 15 posturi
|
| | | | | (1 D + 13 C + 1 R)*)
|
|______________________| |______________________|
|________________________|
------------
*) Numar de posturi si functii:
DG - director general
D - director
DA - director adjunct
C consilier
R referent (studii medii)