DECIZIE Nr. 376 din 7 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 685 din 29 iulie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Angela Lucia Colososciuc in Dosarul nr. 5.601/2003
al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti, Mugur Dorin Baiasu si Alexandrina
Baiasu in Dosarul nr. 2.161/CIV/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
VII-a civila si pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale,
Gheorghe Marian si Nicoleta Fediuc in Dosarul nr. 2.337/CIV/2004 al aceleiasi
instante.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul criticat a mai
facut in numeroase randuri obiectul controlului de constitutionalitate, iar
Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca acesta nu aduce atingere
dispozitiilor Legii fundamentale. Considera ca textul legal nu are caracter
retroactiv si, totodata, nu constituie o noutate in materia nulitatii actelor
juridice, deoarece, anterior intrarii sale in vigoare, solutia pe care o
contine era deja consacrata in Codul civil.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 ianuarie 2005 pronuntata in Dosarul nr. 5.601/2003
de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, Incheierea din 10 ianuarie 2005
pronuntata in Dosarul nr. 2.161/CIV/2004 si Incheierea din 30 noiembrie 2004
pronuntata in Dosarul nr. 2.337/CIV/2004 de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a
VII-a civila si pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale
Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989.
Exceptia a fost ridicata de Angela Lucia Colososciuc, Mugur Dorin Baiasu si
Alexandrina Baiasu, de Gheorghe Marian si Nicoleta Fediuc in cauze civile avand
ca obiect anularea unor acte de vanzare-cumparare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
prevederile legale criticate contravin principiului constitutional al
neretroactivitatii legii, intrucat se aplica unor situatii juridice create
inainte de intrarea lor in vigoare, "stabilind cauze de nulitate absoluta
in mod retroactiv".
De asemenea, se sustine ca prevederile art. 46 alin. (2) incalca principiul
egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16 din Constitutie,
prin aceea ca se creeaza un dezechilibru pe plan procesual intre fostii
proprietari si chiriasi, acestia din urma fiind obligati la o adevarata
probatio diabolica.
In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 44 si 136 din
Constitutie, se sustine ca prin anularea retroactiva a titlului de proprietate
obtinut cu respectarea conditiilor legale la data incheierii acestuia se
destabilizeaza circuitul juridic, deoarece sunt protejati fostii proprietari
care beneficiaza de norme reparatorii in defavoarea chiriasilor care au
dobandit proprietatea "in mod licit".
Instanta de judecata considera ca exceptia este neintemeiata.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera exceptia neintemeiata, aratand ca asupra
constitutionalitatii prevederilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001
Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, statuand ca aceste prevederi sunt
constitutionale. In acest sens, a decis ca singurul element novator adus de
textul dedus controlului il constituie consacrarea in terminis, pe cale legala,
a principiului ocrotirii bunei-credinte, intr-un domeniu particular, dar de
interes major, acela al regimului juridic privind imobilele preluate abuziv de
stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Avocatul Poporului apreciaza textul legal criticat ca fiind constitutional,
aratand ca art. 46 alin. (2) lipseste de eficienta juridica actele de
instrainare a imobilelor preluate de stat fara titlu valabil, prin sanctionarea
lor cu nulitate absoluta. Ocrotirea interesului dobanditorului de buna-credinta
a fost determinata de ratiuni ce vizeaza asigurarea securitatii circuitului
civil si stabilitatea raporturilor civile. In acest sens este invocata
jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile
Constitutiei, precum si prevederile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie prevederile art. 46 alin. (2) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Curtea constata ca, ulterior sesizarii sale, Legea nr. 10/2001 a fost
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 4 aprilie
2005, dandu-se textelor o noua numerotare. Astfel, art. 46 alin. (2) din Legea
nr. 10/2001 a devenit art. 50 alin. (2), avand aceeasi redactare: "Actele
juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul procesului de
privatizare, avand ca obiect imobile preluate fara titlu valabil, sunt lovite
de nulitate absoluta, in afara de cazul in care actul a fost incheiat cu
buna-credinta."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorii
exceptiei invoca incalcarea dispozitiilor art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1)
si (2), art. 44 si art. 136 alin. (5) din Constitutie, care prevad urmatoarele:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in
conditiile legii organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul
legal criticat a mai facut obiectul controlului de constitutionalitate. Astfel,
prin numeroase decizii, exceptia de neconstitutionalitate ridicata cu privire
la art. 50 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, raportata la textele
constitutionale invocate, a fost respinsa ce neintemeiata. In acest sens,
Curtea retine Decizia nr. 191 din 25 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 1 august 2002, Decizia nr. 71 din 18
februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211
din 1 aprilie 2003, Decizia nr. 69 din 18 februarie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 3 aprilie 2003, Decizia
nr. 222 din 3 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 541 din 28 iulie 2003, Decizia nr. 92 din 4 martie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 20 aprilie 2004.
In aceste decizii s-a statuat, in esenta, ca, "in conflictul de
interese legitime dintre adevaratul proprietar si subdobanditorul de buna-credinta
al bunului sau imobil, a fost preferat cel din urma. Recunoasterea prevalentei
interesului subdobanditorului de buna-credinta a fost impusa - in baza unor
ratiuni cu o aplicare mult mai larga si care au creat un adevarat principiu -
de preocuparea pentru asigurarea securitatii circuitului civil si a
stabilitatii raporturilor juridice. Din punct de vedere juridic, solutia si-a
aflat asadar suport in ratiuni de ordin pragmatic, concretizate in principiul
validitatii aparentei in drept, a carui esenta este exprimata prin adagiul
error communis facit jus".
Consacrarea unei astfel de solutii legislative a fost impusa legiuitorului
si de imprejurarea ca, in aceasta materie, eroarea comuna cu privire la
concordanta dintre aparenta si realitate si-a avut suportul in cadrul
legislativ in vigoare la acel moment, care confirma, cu forta unei prezumtii
juris et de jure, ca proprietarul aparent, statul, este adevaratul proprietar.
O atare imprejurare justifica pe deplin optiunea legiuitorului de a conferi
bunei-credinte o eficienta juridica similara celei din dreptul comun.
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, argumentarea
si solutia retinute in deciziile de mai sus isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Angela Lucia Colososciuc in Dosarul nr. 5.601/2003 al Judecatoriei Sectorului 4
Bucuresti, Mugur Dorin Baiasu si Alexandrina Baiasu in Dosarul nr.
2.161/CIV/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a civila si pentru
cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, Gheorghe Marian si
Nicoleta Fediuc in Dosarul nr. 2.337/CIV/2004 al aceleiasi instante.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Maria Bratu