DECIZIE Nr. 372 din 2 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin.
(2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind
regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 800 din 13 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
523/2002, exceptie ridicata de Cristian Teodor Paun si de Societatea Comerciala
"Mod Prof Trading" - S.R.L. in Dosarul nr. 2.475/2003 al Judecatoriei
Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata, intrucat textul criticat nu aduce
atingere dispozitiilor constitutionale ale art. 16 si 41. In acest sens, este
invocata si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.475/2003,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor,
exceptie ridicata de Cristian Teodor Paun si Societatea Comerciala "Mod
Prof Trading" - S.R.L.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul criticat incalca dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1)
si (2) privind egalitatea in drepturi si pe cele ale art. 41 alin. (1) si (7)
privind protectia proprietatii private. In dezvoltarea motivelor exceptiei,
autorul acesteia considera ca masura confiscarii prevazuta de textul criticat
aduce grave atingeri proprietatii dobandite in mod licit, inlaturand "in
mod violent prezumtia potrivit careia sumele de bani folosite la achizitionarea
marfurilor ar avea un caracter licit, [...] statul prin acest mod
imbogatindu-se fara just temei".
In acelasi timp, autorul exceptiei semnaleaza o necorelare a dispozitiilor
criticate cu cele ale art. 35 alin. (2) lit. b) din Legea contabilitatii nr.
81/1991, ceea ce creeaza si posibilitatea aplicarii unor regimuri
sanctionatorii diferite, dupa cum sunt interpretate actele normative de catre
prepusii statului, si deci la inegalitatea de tratament juridic pentru
participantii la relatiile sociale.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti considera ca exceptia nu este
intemeiata, textul criticat nefiind contrar dispozitiilor constitutionale
invocate in sustinerea exceptiei.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata. In legatura cu invocarea
incalcarii dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, Guvernul
arata ca acest text constitutional "impune un tratament egal in fata legii
si a autoritatilor publice numai in privinta cetatenilor aflati in situatii
identice, iar nu si in privinta persoanelor juridice - agenti economici".
In legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (7) din
Constitutie, Guvernul sustine ca savarsirea contraventiei prevazute si
sanctionate de textul criticat "constituie eo ipso o cauza de inlaturare a
prezumtiei generale de dobandire licita a averii, instituita prin dispozitiile
art. 41 alin. (7) din Constitutie". Pe de alta parte, se arata in punctul
de vedere prezentat, "art. 41 alin. (8) din Constitutie prevede ca
bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventii pot fi confiscate
in conditiile legii. In acest cadru, in mod evident, se includ si sumele de
bani rezultate din vanzarea unor astfel de bunuri, astfel cum prevede art. 56
alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
158/2001".
Avocatul Poporului considera ca textul criticat este constitutional,
intrucat "prin instituirea unor reguli speciale cu privire la
comercializarea produselor pentru care se datoreaza accize, aplicabile tuturor
persoanelor care isi desfasoara activitatea in acest domeniu, nu se aduce
atingere egalitatii in drepturi a cetatenilor. Astfel, pentru anumite domenii
de activitate cum este domeniul produselor supuse accizelor, statul trebuie sa
instituie un control mai sever si sa impuna tuturor subiectelor de drept care
isi desfasoara activitatea in acel domeniu sa respecte reguli speciale,
egalitatea trebuind sa existe intre subiectele de drept care se supun aceluiasi
regim juridic".
Referitor la sustinerea ca ar fi incalcate dispozitiile art. 41 alin. (1)
si (7) din Constitutie, Avocatul Poporului arata ca aceasta nu este intemeiata,
intrucat "garantarea dreptului de proprietate implica respectarea de catre
comerciant a obligatiilor ce ii revin in aceasta calitate". In cauza,
"masura confiscarii veniturilor este urmarea faptului ca acestea sunt
obtinute din vanzarea produselor care au folosit la savarsirea unei
contraventii, prevazute de art. 56 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001, respectiv neutilizarea documentelor fiscale speciale.
Acest fapt constituie o cauza de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire
licita a averii, instituita de art. 41 alin. (7) din Constitutie".
Totodata in punctul de vedere al Avocatului Poporului se precizeaza ca nu
trebuie confundata confiscarea averii, licit sau ilicit dobandita, "cu
confiscarea speciala, care nu poarta asupra unei averi si care, conform art. 41
alin. (8) din Constitutie, se impune, in conditiile legii, asupra bunurilor
destinate, folosite sau rezultate din contraventii". Or, prevederile
criticate "constituie o aplicare legala a prevederilor art. 41 alin. (8)
din Constitutie, intrucat se refera la venituri obtinute din vanzarea
produselor folosite in savarsirea unei contraventii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158 din
27 noiembrie 2001 privind regimul accizelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 523 din 17 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 567 din 1 august 2002.
Textul criticat pentru neconstitutionalitate are urmatorul cuprins:
- Art. 56: "(2) Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare, contraventiile prevazute la alin. (1)
se sanctioneaza dupa cum urmeaza: [...]
- cu amenda de la 1.500.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea
cantitatilor de produse astfel comercializate si confiscarea veniturilor
obtinute din vanzarea produselor, cea de la lit. m)."
Potrivit art. 56 alin. (1) lit. m) din ordonanta de urgenta,
"neutilizarea documentelor fiscale speciale" constituie contraventie.
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza, in esenta, pe sustinerea ca
textul criticat al ordonantei de urgenta infrange dispozitiile constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si (2) si pe cele ale art. 41 alin. (1) si (7) din
Constitutie, instituind un regim diferit, inegal, de sanctionare a
contraventiilor in cazul accizelor, care inlatura prezumtia dobandirii licite a
averii, prevazuta in Constitutie.
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
- Art. 41 alin. (1) si (7): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege [...].
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata, avand in vedere urmatoarele considerente:
Sustinerea privind incalcarea principiului constitutional al egalitatii in
drepturi este nefondata, intrucat textul criticat este aplicabil tuturor
subiectelor de drept care intra sub incidenta actului normativ privind regimul
accizelor si care incalca dispozitia la care textul face trimitere, savarsind
astfel o contraventie.
De asemenea, Curtea retine ca este la latitudinea legiuitorului sa aplice
un regim juridic mai sever in cazul circulatiei bunurilor supuse accizelor. In
acest sens, masura confiscarii speciale, aplicabila potrivit textului criticat,
este conforma cu dispozitiile art. 41 alin. (8) din Constitutie, potrivit
carora "bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii".
Totodata Curtea nu poate retine nici critica de neconstitutionalitate prin
raportare la dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie privind garantarea
dreptului de proprietate, in conditiile incalcarii unor dispozitii exprese ale
legii, sanctionate contraventional, pentru care actul normativ prevede si
masura confiscarii speciale, in deplin acord cu prevederile art. 41 alin. (8)
din Constitutie.
In ceea ce priveste invocarea, in sustinerea exceptiei, a dispozitiilor
art. 41 alin. (7) din Constitutie care interzic confiscarea averii dobandite in
mod licit, instituind si prezumtia caracterului licit al dobandirii, Curtea
retine ca textul respectiv nu este incident in cauza, intrucat prin insasi
savarsirea contraventiei autorul acesteia se situeaza in afara sferei
licitului, cu consecinta fireasca, prevazuta de art. 41 alin. (8) din
Constitutie, a posibilitatii de a suferi rigorile legii, intre care si
confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din fapta sa.
De altfel, textul legal criticat a mai fost supus controlului de
constitutionalitate exercitat de Curte. Prin Decizia nr. 105 din 11 martie
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 239 din 8
aprilie 2003, si Decizia nr. 195 din 13 mai 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 17 iunie 2003, Curtea a respins
exceptiile de neconstitutionalitate formulate cu privire la dispozitiile art.
56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001,
prin raportare la dispozitiile art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie.
In cele doua decizii Curtea a stabilit ca "prin transportul uleiurilor
minerale fara documentele prevazute de lege - facturi fiscale speciale sau
avize speciale de insotire a marfii - se incalca o norma legala care
reglementeaza regimul juridic special al produselor supuse accizelor, autorul
savarsind o contraventie, ceea ce constituie, eo ipso, o cauza de inlaturare a
prezumtiei generale de dobandire licita a averii instituita de art. 41 alin.
(7) din Constitutie". De asemenea, Curtea a mai retinut ca "alin. (8)
al aceluiasi text constitutional prevede ca bunurile destinate, folosite sau
rezultate din contraventii pot fi confiscate in conditiile legii", iar, pe
de alta parte, ca "si banii rezultati din valorificarea produselor
folosite la comiterea contraventiei sunt bunuri rezultate din
contraventie".
In prezenta cauza nu au fost invocate elemente noi de natura sa determine
modificarea jurisprudentei Curtii.
In legatura cu sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca ar exista
anumite necorelari intre actul normativ criticat si Legea contabilitatii,
Curtea retine ca acestea, chiar daca ar fi reale, nu ar constitui un temei de
neconstitutionalitate si nu pot fi cenzurate de instanta de control al
constitutionalitatii legilor, coordonarea legislatiei fiind de resortul
exclusiv al autoritatii legiuitoare.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin.
(2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind
regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
523/2002, exceptie ridicata de Cristian Teodor Paun si Societatea Comerciala
"Mod Prof. Trading" - S.R.L. in Dosarul nr. 2.475/2003 al
Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta