DECIZIE Nr. 371 din 2 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni din
Romania in societate bancara pe actiuni, republicata, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 792 din 11 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de
Economii si Consemnatiuni din Romania in societate bancara pe actiuni,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Valerian Stan in
Dosarul nr. 3.611/CA/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a civila
conflicte de munca si litigii de munca.
La apelul nominal raspund avocat Eugenia Crangariu pentru autorul exceptiei
si Ingrid Popa pentru Casa de Economii si Consemnatiuni - S.A.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia. Se arata ca
termenul "autoritati publice" prevazut de art. 47 alin. (1) din
Constitutie si de art. 2 lit. a) din Legea nr. 544/2001 se refera atat la
autoritati publice, cat si la institutii publice. Or, CEC, astfel cum rezulta
si din statutul sau, este o institutie publica si nicidecum o societate bancara
oarecare. Dispozitiile art. 31 din Constitutie au un caracter general care nu
limiteaza sensul notiunii de informatie, singurele limitari fiind cele
prevazute de art. 49 din Constitutie. In consecinta, se considera ca
prevederile criticate incalca dispozitiile art. 41 si 135 din Constitutie,
fiind afectata proprietatea privata a cetatenilor care se regaseste in banii
acestora.
Reprezentantul Casei de Economii si Consemnatiuni - S.A. solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. Se arata ca dispozitiile art. 6
din Legea nr. 66/1996 au fost adoptate avand in vedere Legea bancara nr.
58/1998, careia trebuie sa i se supuna toate unitatile bancare, inclusiv CEC.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat dispozitiile art. 6 din Legea nr. 66/1996 nu contravin
textelor constitutionale invocate. Se arata ca, potrivit art. 1 din lege, CEC
este o societate bancara pe actiuni care nu face parte din categoria
institutiilor publice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
3.611/CA/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila conflicte de munca
si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 66/1996,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Valerian Stan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul criticat incalca dispozitiile art. 1 alin. (3), art. 31 alin. (1) si
(3), art. 41 alin. (1) si (2), art. 49 si ale art. 135 alin. (1) - (3) din
Constitutie. In dezvoltarea motivelor exceptiei, se arata ca, potrivit textului
criticat, "orice date in legatura cu operatiunile efectuate de CEC, deci,
practic, orice date privind activitatea CEC sunt confidentiale, adica secrete,
sustrase accesului liber la informatie". In acest fel, arata autorul
exceptiei, "se atinge insasi existenta dreptului de liber acces la
informatie, ceea ce este foarte grav, nu doar in raport cu imprejurarea ca se
infrange o norma imperativa de prim rang din Constitutie, ci si in raport cu
unul din efectele majore in plan social ale acestei incalcari, ascunderea fata
de opinia publica, din care fac parte si deponentii, a insasi situatiei patrimoniale
si a modului de desfasurare, in practica, a activitatii uneia dintre
institutiile publice care opereaza cu banii unei mari mase de cetateni".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila conflicte de munca si litigii
de munca considera ca textul criticat nu este neconstitutional, intrucat art. 6
din Legea nr. 66/1996 se refera la informatii de ordin personal, care nu au
caracter public. In acelasi timp, Casa de Economii si Consemnatiuni nu este
autoritate publica si deci "nu este tinuta de obligatia prevazuta de art.
31 alin. (2) din Constitutia Romaniei". Pe de alta parte, arata instanta,
art. 41 si 135 din Constitutie se refera la dreptul de proprietate si la
ocrotirea acestuia, neavand nici o legatura cu dreptul la informare al
cetatenilor.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui
punct de vedere se arata, in esenta, ca textul criticat are in vedere
"instituirea unui regim de stricta confidentialitate asupra unor date,
fapte si elemente ce tin de functionarea CEC - societate bancara pe actiuni, cu
caracter privat, care stabileste cu clientii sai si cu alti parteneri de
afaceri raporturi de drept privat, iar nu de drept public". In consecinta,
considera Guvernul, "dispozitiile art. 31 din Constitutie privind
drepturile persoanelor de a avea acces neingradit la orice informatie de
interes public nu are nici o legatura cu activitatea CEC-ului". De
asemenea, se considera ca "dispozitiile art. 6 din Legea nr. 66/1996,
republicata, nu limiteaza in nici un fel accesul la informatii de interes
public, pentru ca informatiile avute in vedere sunt, prin excelenta, de interes
privat".
Guvernul invoca in sprijinul opiniei sale si jurisprudenta Curtii
Constitutionale - Decizia nr. 268/2000 prin care s-a stabilit ca
"dispozitiile art. 35 - 37 din Legea bancara nr. 58/1998 (cu continut
similar prevederilor legale criticate in prezenta cauza) nu contravin
dispozitiilor art. 31 din Legea fundamentala".
De altfel, mai sustine Guvernul, in subsidiar, "a stabili daca
informatia la care se face referire in cuprinsul art. 6 din Legea nr. 66/1996,
republicata, se circumscriu sau nu notiunii de <<informatie de interes
public>>, la care orice persoana ar avea acces liber si neingradit, in
conditiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes
public, presupune interpretarea sistematica si teleologica a dispozitiilor din
actele normative incidente in cauza, operatiune juridica ce excedeaza
atributiilor Curtii Constitutionale".
In legatura cu sustinerea autorului exceptiei ca prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (2), art. 49 si ale art.
135 alin. (1) si (2) din Constitutie, Guvernul apreciaza ca aceste dispozitii
constitutionale nu sunt incidente in cauza.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale,
intrucat instituie un "regim de stricta confidentialitate asupra unor
date, fapte si elemente ce tin de functionarea societatilor comerciale bancare,
institutii care stabilesc cu clientii lor si cu alti parteneri de afaceri
raporturi de drept civil sau comercial, adica raporturi de drept privat, iar nu
de drept public". In consecinta, se arata in punctul de vedere prezentat,
"dispozitiile art. 31 din Constitutie, text care priveste dreptul
persoanelor de a avea acces neingradit la orice informatie de interes public,
nu au nici o legatura cu activitatile bancare". Pe de alta parte,
"societatile bancare pe actiuni (cum este si Casa de Economii si
Consemnatiuni) nu sunt entitati care sa faca parte din categoria autoritatilor
publice". Se mai arata, in acest punct de vedere, ca "secretul
operatiunilor bancare reprezinta o conditie esentiala pentru functionarea
institutiilor din aceasta categorie". Pe de alta parte, Avocatul Poporului
considera ca "pentru personalul bancilor pastrarea confidentialitatii
datelor si operatiilor prevazute de lege tine de secretul profesional si de
respectarea Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date,
iar incalcarea unor asemenea indatoriri poate atrage, alaturi de raspunderea in
raporturile de serviciu, chiar raspunderea penala".
Referitor la incalcarea dispozitiilor art. 49 din Constitutie, se
mentioneaza ca aceasta nu poate fi retinuta, intrucat art. 6 din Legea nr.
66/1996, republicata, este menit sa asigure substanta unei corecte exercitari a
dreptului la viata intima, familiala si privata, instituit prin art. 26 din
Legea fundamentala.
Cu privire la invocarea infrangerii dispozitiilor art. 41 alin. (1) si ale
art. 135 alin. (1) - (3) din Constitutie, se precizeaza ca textele respective
nu au incidenta in cauza:
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partilor prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 din Legea nr. 66 din 3 iulie 1996 privind reorganizarea Casei de Economii si
Consemnatiuni din Romania in societate bancara pe actiuni, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 26 ianuarie 1999, cu
modificarile ulterioare, text care are urmatorul cuprins:
- Art. 6: "(1) Operatiunile efectuate de Casa de Economii si
Consemnatiuni, numele depunatorilor si al titularilor depunerilor, sumele
depuse si orice alte date in legatura cu operatiunile efectuate pe numele
acestora sunt confidentiale.
(2) Date informative privind numele titularilor, depunatorilor, sumele
depuse si operatiunile efectuate pe numele persoanelor fizice si juridice se
dau numai titularilor sau reprezentantilor legali, iar in cauzele penale in
care s-a pus in miscare actiunea penala impotriva titularului, la cererea
scrisa a procurorului sau instantei judecatoresti.
(3) Masurile de indisponibilizare si de executare a sumelor depuse se vor
lua in conditiile legii."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate.";
- Art. 31 alin. (1) si (3): "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la
orice informatie de interes public nu poate fi ingradit. [...]
(3) Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze masurile de protectie
a tinerilor sau siguranta nationala.";
- Art. 41 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite prin lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor
si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 135 alin. (1) - (3): "(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publica sau privata.
(3) Proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale."
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza, in esenta, pe sustinerea ca
textul art. 6 din Legea nr. 66/1996, republicata, atinge insasi existenta
dreptului de liber acces la informatie.
Analizand textul de lege supus controlului de constitutionalitate, Curtea
retine ca acesta nu incalca dispozitiile art. 31 alin. (1) si (3) din
Constitutie.
Dispozitiile art. 31 alin. (1) din Constitutie, in mod repetat invocate de
autorul exceptiei, se refera la dreptul la informatia de interes public, iar
alin. (2) al aceluiasi articol (desi neinvocat de autorul exceptiei) este
edificator, referindu-se la obligatia autoritatilor publice de a asigura
informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal. De aici rezulta ca acest drept nu implica si
accesul la informarea cu caracter confidential, nici obligatia altor persoane
juridice de a da asemenea informatii.
Or, textul criticat vizeaza nu o autoritate publica, ci Casa de Economii si
Consemnatiuni, care, potrivit art. 1 din Legea nr. 66/1996, republicata, este
"persoana juridica romana de drept privat", reorganizata "in
societate bancara pe actiuni, cu actionar unic statul roman". De asemenea,
potrivit art. 5 din lege, in activitatea sa, Casa de Economii si Consemnatiuni
"se supune reglementarilor cuprinse in legea bancara, precum si celor
emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea politicii monetare, de credit,
valutare, de plati, de asigurare a prudentei bancare si este subiect al
supravegherii prudentiale a Bancii Nationale a Romaniei".
In aceste conditii, este normal ca si Casei de Economii si Consemnatiuni sa
i se aplice regula confidentialitatii, prevazuta in textul criticat pentru
neconstitutionalitate, comuna bancilor. In legatura cu aceasta, Curtea
Constitutionala, prin Decizia nr. 268 din 19 decembrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 23 februarie 2001, a
stabilit ca dispozitiile art. 35 - 37 din Legea bancara nr. 58/1998, care au un
continut asemanator cu cel al art. 6 din Legea nr. 66/1996, republicata, sunt
constitutionale.
Referitor la faptul ca informatiile prevazute in textul criticat nu
constituie informatii publice, Curtea retine ca Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informatiile de interes public defineste ca atare numai acea
informatie "care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei
autoritati publice sau institutii publice", iar prin autoritate sau
institutie publica se intelege "orice autoritate sau institutie publica,
precum si orice regie autonoma care utilizeaza resurse financiare publice"
(art. 2 din lege).
In ceea ce priveste invocarea incalcarii dispozitiilor art. 41 alin. (1) si
(2) si ale art. 135 alin. (1) - (3) care se refera la protectia proprietatii
private si la proprietate, Curtea constata ca acestea nu sunt incidente in
cauza, intrucat textul criticat prin care se asigura confidentialitatea
informatiilor privind numele depunatorilor, sumele depuse si operatiunile
efectuate nu are legatura cu dreptul de proprietate privata sau proprietatea
publica, in conditiile in care nu opereaza nici un transfer de proprietate.
De asemenea, Curtea retine ca in cauza nu sunt incidente nici dispozitiile
art. 1 alin. (3) din Constitutie, care se refera la principiul statului de
drept, intrucat acesta semnifica, in esenta, "domnia legii", or,
reglementarea criticata este cuprinsa intr-un act emis de organul legiuitor,
conform Constitutiei.
In sfarsit, Curtea retine ca nu sunt incidente in cauza nici dispozitiile
art. 49 din Constitutie privind restrangerea exercitiului unor drepturi, in
conditiile in care, asa cum s-a aratat, nu se pune problema restrangerii
dreptului la informatia publica, informatiile prevazute de art. 6 din Legea nr.
66/1996, republicata, fiind informatii cu caracter privat, asa cum rezulta din
intreaga economie a acestui act normativ.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea
nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni din
Romania in societate bancara pe actiuni, republicata, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Valerian Stan in Dosarul nr. 3.611/CA/2002 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a civila conflicte de munca si litigii
de munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta