DECIZIE Nr. 362 din 23 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art.
7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1006 din 1 noiembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de
locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din
fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Avicola" - S.A. din Iasi in
Dosarul nr. 10.122/2003 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile legale criticate
sunt in conformitate cu prevederile din Constitutie invocate ca fiind
incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 10.122/2003,
Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si art. 7 din Legea nr. 85/1992
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat,
republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Avicola" -
S.A. din Iasi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 41 alin. (1), art. 44
alin. (2) teza intai, art. 45, 53 si ale art. 135 alin. (1) din Constitutie,
republicata, precum si prevederile art. 1 din Primul protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, prin
raportare la art. 20 din Constitutie, republicata. In esenta, se sustine ca
legiuitorul a prevazut garantarea si ocrotirea proprietatii private, indiferent
de titular, asa incat masurile de protectie sociala nu pot prevala asupra
acestui principiu constitutional. Se arata ca prin atribuirea locuintelor
construite din fondurile statului chiriasilor, fara a se tine seama de cererea
si oferta de pe piata, se incalca prevederile art. 135 alin. (1) din
Constitutie, republicata. De asemenea, se aduce atingere dreptului de
proprietate privata prin aceea ca restrangerea exercitiului dreptului nu se
incadreaza in nici una dintre situatiile prevazute de art. 53 alin. (1) din
Constitutie, republicata. Mai mult, se considera ca legea criticata este
aplicata discriminatoriu, fiind favorizate anumite persoane fizice la
dobandirea locuintelor construite din fondurile statului. Se invoca si
incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) din Constitutie, republicata,
deoarece "este afectata insasi activitatea de productie, dat fiind ca
salariatii unitatii sunt impiedicati sa locuiasca in apartamentele construite
din fondurile unitatii".
Tribunalul Iasi considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata
si completata prin Legea nr. 232/2004, incheierea de sesizare a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului
Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata,
invocand in acest sens jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale. Se
mai arata ca art. 45 din Constitutie, republicata, nu este incident in cauza.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu incalca
textele constitutionale mentionate, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale. In ceea ce priveste raportarea criticii de
neconstitutionalitate la dispozitiile art. 1 din Primul protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
corelat cu art. 20 din Constitutie, republicata, precizeaza ca, potrivit acestui
text, dispozitiile constitutionale referitoare la drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate in concordanta cu Declaratia Universala a
Drepturilor Omului si cu celelalte instrumente juridice internationale la care
Romania este parte, iar nu cu dispozitiile din legea interna. Se considera ca
dispozitiile art. 45 din Constitutie, republicata, nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
1 si art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 1: "Locuintele construite din fondurile statului pot fi
cumparate de titularii contractelor de inchiriere, cu plata integrala sau in
rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de
locuinte construite din fondurile statului catre populatie si ale prezentei legi.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 locuintele care depasesc
suprafetele maxime prevazute in actele normative in baza carora s-au executat
locuintele din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice si
bugetare de stat, precum si cele care prezinta, la data vanzarii, finisaje
superioare, echivalente unor lucrari de arta sau ornamentale deosebite, sau
care beneficiaza de dotari speciale, cum ar fi: piscina, sauna, sera, crama,
bar-vinoteca, camera frigorifica sau altele asemenea.
De asemenea, sunt exceptate locuintele de protocol care au servit sau
servesc demnitarilor sau altor persoane alese sau numite in functii drept
locuinte pe durata exercitarii functiei, chiar daca acestea sunt scoase
ulterior din evidenta locuintelor de protocol.";
- Art. 7: "Locuintele construite din fondurile unitatilor economice
sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele
decat locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de
inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
De asemenea, vor fi vandute la cerere, in conditiile prevederilor alin. 1
si cu respectarea dispozitiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de
inchiriere si locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut regiilor
autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat, mixt sau privat,
care si-au incetat existenta dupa aceasta data sau, dupa caz, au devenit, prin
reorganizare, unitati economice sau bugetare de stat.
Locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut societatilor cu
capital privat sau mixt vor fi vandute in conditiile de evaluare, de achitare
integrala sau in rate a pretului si de exceptare de la vanzare, prevazute in
Legea nr. 112/1995.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1 si 2 si la art. 1
alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile
referitoare la coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret
indexat in functie de cresterea salariului minim brut pe tara la data
cumpararii, fata de cel existent la data intrarii in vigoare a Legii nr.
85/1992.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Locuintele de interventie, in sensul prezentei legi, sunt cele destinate
cazarii personalului unitatilor economice sau bugetare care, prin contractul de
munca, indeplineste activitati sau functii ce necesita prezenta, permanenta sau
in caz de urgenta, in cadrul unitatilor. Aceste locuinte nu se vand.
Unitatile economice sau bugetare pot sa detina si sa construiasca din
fonduri proprii locuinte de serviciu, destinate inchirierii salariatilor
acestora, cu contract de inchiriere accesoriu la contractul de munca. Modul de
administrare si eventuala instrainare a acestor locuinte se vor stabili de
consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitatilor.
Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical,
didactic, altor specialisti sau personalului Ministerului de Interne, nu se
vand."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii
legale contravin prevederilor cuprinse in art. 41 alin. (1), art. 44 alin. (2)
teza intai, art. 45, art. 53 si ale art. 135 alin. (1) din Constitutie,
republicata, precum si prevederilor art. 1 din Primul protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
prin raportare la art. 20 din Constitutie, republicata, prevederi care au
urmatorul continut:
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este
libera.";
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. (...)";
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica,
libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt
garantate.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 135 alin. (1): "Economia Romaniei este economie de piata,
bazata pe libera initiativa si concurenta.";
- Art. 1 din Primul protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate prin raportare la aceleasi dispozitii
constitutionale ca si in cauza de fata si cu o motivare identica. Astfel, prin
Decizia nr. 252 din 15 iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 713 din 6 august 2004, Curtea Constitutionala s-a pronuntat in
sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate. In legatura cu invocarea
incalcarii art. 44 din Constitutie, republicata, precum si a art. 1 din Primul
protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, Curtea a retinut prin aceasta decizie ca, "desi
in proprietatea societatilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat si
locuintele construite din fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptarii
Constitutiei, a posibilitatii ca fiecare chirias al unei asemenea locuinte sa
devina proprietar nu poate fi privita decat ca o limitare legala a dreptului de
proprietate al persoanelor juridice respective. Insa prin dispozitiile legale
criticate se consacra o norma de justitie sociala, chiriasii avand
posibilitatea sa cumpere locuintele la construirea carora au contribuit direct
sau indirect in vechiul sistem statal-juridic. Ca atare, aceste dispozitii sunt
conforme literei si spiritului art. 44 din Constitutie, republicata, precum si
in deplina concordanta cu dispozitiile cuprinse in art. 1 din Primul protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale".
Prin decizia mentionata mai sus, examinand textul de lege criticat prin
raportare la dispozitiile art. 53 din Constitutie, republicata, s-a retinut ca
art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata, instituie o limitare legala a
dreptului de proprietate al persoanelor juridice respective, dar aceasta
limitare este justificata din punct de vedere social si moral, intrucat
chiriasii au contribuit la construirea acestor locuinte. Ca atare, dispozitiile
legale criticate nu sunt contrare dispozitiilor art. 135 alin. (1) din
Constitutie, republicata, ci sunt in deplina concordanta cu obligatia
constitutionala a statului de a asigura "crearea conditiilor necesare
pentru cresterea calitatii vietii", prevazuta prin art. 135 alin. (2) lit.
f) din Constitutie, republicata.
In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (1) din
Constitutie, republicata, referitoare la dreptul la munca, la libertatea
alegerii profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca,
prin aceeasi decizie Curtea a statuat ca vanzarea catre titularii contractelor
de inchiriere, indiferent de imprejurarea ca acestia sunt sau nu angajatii
unitatilor proprietare, a locuintelor construite din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat nu este de natura a aduce nici o ingradire
dreptului la munca.
Considerentele cuprinse in aceasta decizie isi pastreaza valabilitatea si
in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
In plus, in cauza de fata sunt criticate ca fiind neconstitutionale, prin
raportare la aceleasi dispozitii constitutionale, si prevederile art. 1 din
Legea nr. 85/1992, republicata, care se refera la vanzarea locuintelor
construite din fondurile statului catre titularii contractelor de inchiriere a
acestor locuinte. Pentru considerentele aratate mai sus, Curtea urmeaza sa
respinga si aceasta critica de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
In sfarsit, in ceea ce priveste dispozitiile constitutionale ale art. 45,
referitoare la libertatea economica, invocate, de asemenea, ca fiind incalcate
prin prevederile de lege criticate, Curtea constata ca acestea nu au incidenta
in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 7
din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Avicola" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 10.122/2003 al Tribunalului
Iasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat