DECIZIE Nr. 36
din 4 februarie 2008
privind comisionul si
tarifele care se percep de catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale si de catre casele teritoriale de pensii la efectuarea unor
operatiuni care nu sunt legate de stabilirea si de plata pensiilor din sistemul
public de pensii
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE PENSII SI ALTE DREPTURI DE ASIGURARI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 20 februarie 2008
Având în vedere:
- prevederile art. 58 din Regulamentul privind
procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a
proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea
adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.226/2007;
- prevederile art. 5 lit. G din Legea nr. 202/1998 privind
organizarea Monitorului Oficial al României, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordonanţa Guvernului nr. 33/2002 privind
reglementarea eliberării certificatelor şi adeverinţelor de către autorităţile
publice centrale şi locale, aprobată, cu modificări, prin Legea nr. 223/2002;
- prevederile art. 193 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr.
340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Nationale de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurări Sociale emite următoarea
decizie:
Art. 1. - (1) Pentru reţinerile din pensii, efectuate
de către casele teritoriale de pensii în calitate de terţ poprit, se percepe un
comision de 3% aplicat asupra sumei lunare ce face obiectul reţinerii.
(2) Comisionul se percepe şi se încasează de la
pensionar, prin reţinere din pensie.
(3) Reţinerea lunară totală, inclusiv comisionul, se
face cu respectarea dispoziţiilor art. 409 din Codul de procedură civilă.
Art. 2. - Operaţiunile pentru care se percep tarife,
precum şi cuantumul acestora sunt următoarele:
a) eliberarea Certificatului privind stagiul de
cotizare şi punctajul anual realizat în sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, conform art. 39 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare - 10 lei/certificat;
b) eliberarea, în condiţiile legii, la cererea
asiguraţilor, a adeverinţelor care atestă calitatea şi/sau venitul asigurat -
10 lei/adeverinţă;
c) eliberarea, la cererea asiguratului sau a
angajatorului acestuia, a adeverinţei de stagiu de cotizare necesare obţinerii
certificatelor privind legislaţia aplicabilă (formularul E 101), utilizate în
aplicarea legislaţiei comunitare în vigoare în domeniul coordonării sistemelor
de securitate socială - 10 lei/persoană/ adeverinţă;
d) eliberarea adeverinţelor care conţin informaţii
necesare executării silite, solicitate de către executorii judecătoreşti şi
executorii bancari - 100 lei/persoană/adeverinţă;
e) efectuarea serviciului de copiere a documentelor
solicitate în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi
completările ulterioare - 0,5 lei/pagină.
Art. 3. - Prin excepţie de la prevederile art. 2, nu se
percep tarife pentru următoarele operaţiuni:
a) eliberarea, la cererea pensionarilor sau a
persoanelor care, prin casa teritorială de pensii, încasează drepturi băneşti
stabilite în baza unor legi cu caracter special, a adeverinţelor privind
calitatea şi/sau cuantumul pensiei sau al respectivelor drepturi;
b) eliberarea către altă casă teritorială de pensii, la
cererea acesteia, a adeverinţelor privind stagiul de
cotizare realizat în sistemul public de pensii;
c) consultarea bazei de date a caselor teritoriale de
pensii, respectiv a Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale, denumită în continuare CNPAS, în cazul emiterii formularului „Notificarea respingerii cererii de
emitere a formularului E 101";
d) furnizarea de informaţii, altele decât codul
numeric personal, către instituţiile care funcţionează în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse, care, pe baza acestora, stabilesc prestaţii în domeniul protecţiei
sociale sau, după caz, acordă anumite ajutoare unor categorii de asiguraţi sau
pensionari ai sistemului public de pensii. Informaţiile solicitate se
furnizează numai dacă acestea fac obiectul prevederilor art. 5 alin. (2) din
Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu
modificările şi completările ulterioare. Informaţiile furnizate de către casele
teritoriale de pensii sau, după caz, de către CNPAS se utilizează numai în
scopul menţionat în mod expres în solicitarea adresată acestor instituţii;
e) furnizarea de informaţii către instanţele de
judecată, organele de cercetare penală, organele de urmărire penală, organele
fiscale, precum şi oricăror alte instituţii pentru care actele normative prevăd
scutirea de taxe, tarife şi comisioane.
Art. 4. - Operaţiunile prevăzute la art. 2 se
efectuează numai după confirmarea achitării tarifului.
Art. 5. - (1) Tarifele percepute pentru operaţiunile
prevăzute la art. 2 se achită la casieria caselor teritoriale de pensii sau,
după caz, la casieria CNPAS, prin dispoziţie de încasare către casierie sau,
după caz, prin ordin de plată, direct în contul 22.36.03.50 „Alte venituri"
al bugetului asigurărilor sociale de stat, deschis la unităţile Trezoreriei
Statului pe seama CNPAS, a caselor judeţene de pensii şi a Casei de Pensii a
Municipiului Bucureşti.
(2) Veniturile reprezentând tarife
încasate prin casieria caselor teritoriale de pensii sau, după caz, prin
casieria CNPAS, precum şi cele reprezentând comisioane se virează cel mai
târziu până la finele lunii, în contul 22.36.03.50 „Alte venituri" al
bugetului asigurărilor sociale de stat, deschis la unităţile Trezoreriei Statului
pe seama CNPAS, a caselor judeţene de pensii şi a Casei de Pensii a
Municipiului Bucureşti.
(3) Veniturile realizate în condiţiile art. 1 şi 2 se
evidenţiază lunar în contul de execuţie al CNPAS (pentru activitatea proprie),
al fiecărei case judeţene de pensii şi al Casei de Pensii a Municipiului
Bucureşti, la capitolul 36.03 „Diverse venituri", subcapitolul 36.03.50
„Alte venituri".
Art. 6. - (1) Direcţia economică şi execuţie bugetară
din cadrul CNPAS calculează contravaloarea cheltuielilor materiale şi a
manoperei percepute pentru efectuarea serviciilor legate de stabilirea şi plata
prestaţiilor sociale finanţate din bugetul de stat şi bugetele fondurilor
speciale, în condiţiile art. 193 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Sumele rezultate în urma aplicării prevederilor
alin. (1) se comunică, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului
expirat sau în ziua lucrătoare imediat următoare, dacă data de 25 este zi
nelucrătoare, ordonatorilor principali de credite ai instituţiilor pentru care
se efectuează serviciile, în vederea achitării acestora.
(3) Ordonatorii principali de credite prevăzuţi la
alin. (2) virează sumele comunicate de CNPAS la bugetul asigurărilor sociale de
stat, la capitolul 36.03 „Diverse venituri", subcapitolul 36.03.50 „Alte
venituri", respectiv în contul IBAN RO53TREZ70022360350XXXXX, deschis la
Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti pe
seama CNPAS, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data înştiinţării.
Art. 7. - La data publicării prezentei decizii în
Monitorul Oficial al României, Partea I, orice alte dispoziţii contrare se abrogă.
Art. 8. - Cu ducerea la îndeplinire a prezentei decizii
se însărcinează casele teritoriale de pensii, precum şi CNPAS.
Art. 9. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi
de Asigurări Sociale,
Mariana Câmpeanu