DECIZIE Nr. 355 din 10 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 167^1
si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 118 din 25 februarie 2003

Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Gheorghe Purcarea in Dosarul nr.
4.265/2002 al Tribunalului Arad - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, intrucat
apreciaza ca textele de lege criticate nu incalca dispozitiile constitutionale
invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 iulie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 4.265/2002,
Tribunalul Arad - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata
de Gheorghe Purcarea intr-o cauza avand ca obiect contestatia formulata de
acesta impotriva deciziei de pensionare intocmite de Casa judeteana de pensii
Arad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat "o
persoana care a desfasurat munca recunoscuta in sistemul public in gr. I de
munca beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare, iar o alta
persoana care a muncit tot in gr. I de munca in calitate de militar nu
beneficiaza de acest drept, fapt care creeaza o discriminare, cel defavorizat
fiind clar cel care a desfasurat munca in domeniul militar. Cele doua persoane
nu sunt egale in fata Legii nr. 19/2000, este avantajata persoana care a muncit
in domeniul civil, pe cand persoana care a muncit ca militar in gr. I este
discriminata, ea nebeneficiind de reducerea varstelor standard de
pensionare".
Tribunalul Arad - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece textele criticate nu
contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul considera, in esenta, ca dispozitiile de lege criticate instituie
egalitatea de tratament juridic in privinta dreptului la pensie pentru limita
de varsta in sistemul public de pensii, pentru toti asiguratii acestui sistem
care indeplinesc conditiile prevazute de lege, pe cand asiguratii care nu au
stagiul complet de cotizare in sistemul public, dar au realizat stagii de
cotizare, respectiv vechime in serviciu, in alte sisteme de pensii si asigurari
sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr.
164/2001, sunt intr-o situatie diferita. Astfel, desi cele doua sisteme de
pensii isi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea in munca
sau in serviciu, pensia pentru limita de varsta, inclusiv alte drepturi de
asigurari sociale in sistemul public, se acorda numai pentru stagiul de
cotizare realizat in sistemul public. Se mai considera ca, de altfel, exceptia
de neconstitutionalitate vizeaza, in realitate, modul de aplicare si de
interpretare a prevederilor art. 167^1 din Legea nr. 19/2000.
Avocatul Poporului apreciaza ca textele de lege invocate ca fiind
neconstitutionale nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
deoarece exista doua sisteme de pensii, care nu se exclud, ci se completeaza
reciproc, si anume sistemul public de pensii, reglementat prin Legea nr.
19/2000, si sistemul pensiilor militare de stat, reglementat prin Legea nr.
164/2001. Se mai arata ca atat Legea nr. 19/2000, cat si Legea nr. 164/2001
contin dispozitii referitoare la locurile de munca cu conditii deosebite si
speciale, astfel ca "ne aflam, cel mult, in fata unei probleme de interpretare
a textelor de lege, nicidecum in fata unor texte care contravin prevederilor
constitutionale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, astfel cum au fost modificate si completate
prin Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Aceste
texte prevad:
- Art. 41: "(1) Pensia pentru limita de varsta se acorda asiguratilor
care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta
standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in sistemul
public.
(2) Varsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei si 65 de
ani pentru barbati. Atingerea varstei standard de pensionare se va realiza in
termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin
cresterea varstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei si
de la 62 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.
(3) Stagiul minim de cotizare atat pentru femei, cat si pentru barbati este
de 15 ani. Cresterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va
realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei si de 35 de
ani pentru barbati. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza in
termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin
cresterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei si de la 30 de ani
pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.
(5) Asiguratii care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege
pentru obtinerea unei pensii pentru limita de varsta, cu exceptia pensiei
anticipate si a pensiei anticipate partiale, isi pot continua activitatea numai
cu acordul angajatorului.
(6) In situatia asiguratilor care au depus cerere de pensionare,
angajatorii acestora nu pot dispune incetarea raporturilor de munca, de
serviciu sau a calitatii de membru cooperator, dupa caz, in vederea pensionarii,
decat dupa primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare.";
............................................................................
- Art. 167^1 : "(1) Intr-un interval de 5 ani de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi persoanele care au desfasurat activitati incadrate in
grupa I de munca, conform legislatiei anterioare, pot solicita pensie pentru
limita de varsta cu reducerea varstelor standard de pensionare, conform
tabelului nr. 4.
TABELUL Nr. 4
____________________________________________________________
Stagiul de cotizare realizat Reducerea varstelor standard
efectiv, conform legislatiei de pensionare prevazute in
anterioare, in grupa I de anexa nr. 3
munca (ani impliniti) ____________________________
(ani) (luni)
____________________________________________________________
2 1 2
4 2 5
6 3 7
8 4 10
10 6 0
12 7 2
14 8 5
16 9 7
18 10 10
20 12 0
22 13 0
24 14 0
26 si peste 15 0
____________________________________________________________
(2) Varstele de pensionare reduse conform prevederilor alin. (1) nu pot fi
mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul asiguratilor prevazuti la
art. 20, daca acestea sunt mai avantajoase decat cele stipulate in anexele nr.
4 si 5.
(4) Varstele standard de pensionare din care se face reducerea prevazuta in
tabelul nr. 4 sunt cele corespunzatoare anului, respectiv lunii in care se
deschide dreptul de pensie, prevazute in anexa nr. 3, in conditiile realizarii
stagiului complet de cotizare corespunzator anului, respectiv lunii in care se
deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea varstelor standard de pensionare in baza tabelului nr. 4 nu
poate fi cumulata cu celelalte reduceri prevazute de prezenta lege sau de
legile cu caracter special.";
............................................................................
- Art. 194: "(1) Intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de
asigurari sociale, neintegrate pana la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de
cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, in vederea
deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate si
de urmas, precum si a altor drepturi de asigurari sociale prevazute de prezenta
lege.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) prestatiile de asigurari sociale in
sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest
sistem.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevazute la art. 38 alin.
(1) lit. b) si c), care constituie si vechime in munca sau in serviciu in
sistemul pensiilor militare si in celelalte sisteme proprii de asigurari
sociale neintegrate, se iau in calcul, optional, in unul dintre sisteme.
(4) Decontarea intre sistemul public si celelalte sisteme de asigurari
sociale neintegrate inceteaza incepand cu data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) In situatiile prevazute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica
doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii in munca realizate in
sectorul asigurarilor sociale de stat."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de
lege contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In opinia autorului exceptiei dispozitiile art. 41, 167^1 si 194 din Legea
nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt contrare art. 16
alin. (1) din Constitutie, intrucat "munca desfasurata in grupa I de catre
militari nu este recunoscuta in sistemul public", astfel ca aceste
persoane nu beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensie, ceea ce
creeaza discriminare intre asiguratii sistemului public de pensie si asiguratii
sistemului pensiilor militare.
Art. 41 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
stabileste conditiile care trebuie indeplinite, cumulativ, in vederea acordarii
pensiei pentru limita de varsta asiguratilor in sistemul public, si anume
varsta standard de pensionare, stagiul minim de cotizare, stagiul complet de
cotizare, iar art. 167^1 din aceeasi lege se refera la reducerea varstelor
standard de pensionare, in cadrul aceluiasi sistem de pensii. Potrivit art. 194
din lege, intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de asigurari
sociale, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de
cotizare, in vederea deschiderii drepturilor la pensie, insa prestatiile de
asigurari sociale in sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de
cotizare realizat in acest sistem.
Rezulta asadar ca asiguratii in sistemul public de pensii, care indeplinesc
cumulativ conditiile prevazute de textele criticate, beneficiaza de tratament juridic
egal in ceea ce priveste dreptul la pensie pentru limita de varsta. Asiguratii
care nu au stagiul complet de cotizare in sistemul public, dar au realizat
stagii de cotizare, respectiv vechime in serviciu, in alte sisteme de pensii si
asigurari sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de
Legea nr. 164/2001, sunt intr-o situatie diferita si, in consecinta, si
tratamentul juridic este diferit, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo
discriminare. Astfel, desi cele doua sisteme de pensii isi recunosc reciproc
stagiile de cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu,
pensia pentru limita de varsta, inclusiv alte drepturi de asigurari sociale in
sistemul public, se acorda numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest
sistem, pe cand dispozitiile Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod egal tuturor
asiguratilor care se afla in situatiile prevazute de acestea.
Totodata faptul ca art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, prevede ca prestatiile de asigurari
sociale in sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare
realizat in acest sistem reprezinta vointa legiuitorului, care a inteles ca
persoanele care nu se afla in asemenea situatii sa beneficieze de alte
reglementari legale, in speta, de cele cuprinse in Legea nr. 164/2001. Or, asa
cum s-a statuat in mod constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, de
exemplu prin Decizia nr. 48 din 16 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000, principiul egalitatii in
drepturi a cetatenilor nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite
pentru situatii diferite.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 si
194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Gheorghe Purcarea in Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad -
Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu