Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 355 din 10 decembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 118 din 25 februarie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Gheorghe Purcarea in Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad - Sectia civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu incalca dispozitiile constitutionale invocate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 9 iulie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 4.265/2002, Tribunalul Arad - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Gheorghe Purcarea intr-o cauza avand ca obiect contestatia formulata de acesta impotriva deciziei de pensionare intocmite de Casa judeteana de pensii Arad.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat "o persoana care a desfasurat munca recunoscuta in sistemul public in gr. I de munca beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare, iar o alta persoana care a muncit tot in gr. I de munca in calitate de militar nu beneficiaza de acest drept, fapt care creeaza o discriminare, cel defavorizat fiind clar cel care a desfasurat munca in domeniul militar. Cele doua persoane nu sunt egale in fata Legii nr. 19/2000, este avantajata persoana care a muncit in domeniul civil, pe cand persoana care a muncit ca militar in gr. I este discriminata, ea nebeneficiind de reducerea varstelor standard de pensionare".
    Tribunalul Arad - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece textele criticate nu contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
    Guvernul considera, in esenta, ca dispozitiile de lege criticate instituie egalitatea de tratament juridic in privinta dreptului la pensie pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, pentru toti asiguratii acestui sistem care indeplinesc conditiile prevazute de lege, pe cand asiguratii care nu au stagiul complet de cotizare in sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime in serviciu, in alte sisteme de pensii si asigurari sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr. 164/2001, sunt intr-o situatie diferita. Astfel, desi cele doua sisteme de pensii isi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea in munca sau in serviciu, pensia pentru limita de varsta, inclusiv alte drepturi de asigurari sociale in sistemul public, se acorda numai pentru stagiul de cotizare realizat in sistemul public. Se mai considera ca, de altfel, exceptia de neconstitutionalitate vizeaza, in realitate, modul de aplicare si de interpretare a prevederilor art. 167^1 din Legea nr. 19/2000.
    Avocatul Poporului apreciaza ca textele de lege invocate ca fiind neconstitutionale nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece exista doua sisteme de pensii, care nu se exclud, ci se completeaza reciproc, si anume sistemul public de pensii, reglementat prin Legea nr. 19/2000, si sistemul pensiilor militare de stat, reglementat prin Legea nr. 164/2001. Se mai arata ca atat Legea nr. 19/2000, cat si Legea nr. 164/2001 contin dispozitii referitoare la locurile de munca cu conditii deosebite si speciale, astfel ca "ne aflam, cel mult, in fata unei probleme de interpretare a textelor de lege, nicidecum in fata unor texte care contravin prevederilor constitutionale".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, astfel cum au fost modificate si completate prin Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Aceste texte prevad:
    - Art. 41: "(1) Pensia pentru limita de varsta se acorda asiguratilor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in sistemul public.
    (2) Varsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei si 65 de ani pentru barbati. Atingerea varstei standard de pensionare se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin cresterea varstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei si de la 62 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.
    (3) Stagiul minim de cotizare atat pentru femei, cat si pentru barbati este de 15 ani. Cresterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.
    (4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei si de 35 de ani pentru barbati. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin cresterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei si de la 30 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.
    (5) Asiguratii care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege pentru obtinerea unei pensii pentru limita de varsta, cu exceptia pensiei anticipate si a pensiei anticipate partiale, isi pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului.
    (6) In situatia asiguratilor care au depus cerere de pensionare, angajatorii acestora nu pot dispune incetarea raporturilor de munca, de serviciu sau a calitatii de membru cooperator, dupa caz, in vederea pensionarii, decat dupa primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare.";
    ............................................................................
    - Art. 167^1 : "(1) Intr-un interval de 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi persoanele care au desfasurat activitati incadrate in grupa I de munca, conform legislatiei anterioare, pot solicita pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.

    TABELUL Nr. 4
____________________________________________________________
Stagiul de cotizare realizat    Reducerea varstelor standard
efectiv, conform legislatiei    de pensionare prevazute in
anterioare, in grupa I de       anexa nr. 3
munca (ani impliniti)           ____________________________
                                   (ani)        (luni)
____________________________________________________________
            2                        1             2
            4                        2             5
            6                        3             7
            8                        4            10
           10                        6             0
           12                        7             2
           14                        8             5
           16                        9             7
           18                       10            10
           20                       12             0
           22                       13             0
           24                       14             0
       26 si peste                  15             0
____________________________________________________________

    (2) Varstele de pensionare reduse conform prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
    (3) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul asiguratilor prevazuti la art. 20, daca acestea sunt mai avantajoase decat cele stipulate in anexele nr. 4 si 5.
    (4) Varstele standard de pensionare din care se face reducerea prevazuta in tabelul nr. 4 sunt cele corespunzatoare anului, respectiv lunii in care se deschide dreptul de pensie, prevazute in anexa nr. 3, in conditiile realizarii stagiului complet de cotizare corespunzator anului, respectiv lunii in care se deschide dreptul de pensie.
    (5) Reducerea varstelor standard de pensionare in baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulata cu celelalte reduceri prevazute de prezenta lege sau de legile cu caracter special.";
    ............................................................................
    - Art. 194: "(1) Intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de asigurari sociale, neintegrate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, in vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate si de urmas, precum si a altor drepturi de asigurari sociale prevazute de prezenta lege.
    (2) In situatia prevazuta la alin. (1) prestatiile de asigurari sociale in sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest sistem.
    (3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevazute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c), care constituie si vechime in munca sau in serviciu in sistemul pensiilor militare si in celelalte sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate, se iau in calcul, optional, in unul dintre sisteme.
    (4) Decontarea intre sistemul public si celelalte sisteme de asigurari sociale neintegrate inceteaza incepand cu data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
    (5) In situatiile prevazute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii in munca realizate in sectorul asigurarilor sociale de stat."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de lege contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    In opinia autorului exceptiei dispozitiile art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat "munca desfasurata in grupa I de catre militari nu este recunoscuta in sistemul public", astfel ca aceste persoane nu beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensie, ceea ce creeaza discriminare intre asiguratii sistemului public de pensie si asiguratii sistemului pensiilor militare.
    Art. 41 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste conditiile care trebuie indeplinite, cumulativ, in vederea acordarii pensiei pentru limita de varsta asiguratilor in sistemul public, si anume varsta standard de pensionare, stagiul minim de cotizare, stagiul complet de cotizare, iar art. 167^1 din aceeasi lege se refera la reducerea varstelor standard de pensionare, in cadrul aceluiasi sistem de pensii. Potrivit art. 194 din lege, intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de asigurari sociale, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, in vederea deschiderii drepturilor la pensie, insa prestatiile de asigurari sociale in sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest sistem.
    Rezulta asadar ca asiguratii in sistemul public de pensii, care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute de textele criticate, beneficiaza de tratament juridic egal in ceea ce priveste dreptul la pensie pentru limita de varsta. Asiguratii care nu au stagiul complet de cotizare in sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime in serviciu, in alte sisteme de pensii si asigurari sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr. 164/2001, sunt intr-o situatie diferita si, in consecinta, si tratamentul juridic este diferit, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo discriminare. Astfel, desi cele doua sisteme de pensii isi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, pensia pentru limita de varsta, inclusiv alte drepturi de asigurari sociale in sistemul public, se acorda numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest sistem, pe cand dispozitiile Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod egal tuturor asiguratilor care se afla in situatiile prevazute de acestea.
    Totodata faptul ca art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca prestatiile de asigurari sociale in sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest sistem reprezinta vointa legiuitorului, care a inteles ca persoanele care nu se afla in asemenea situatii sa beneficieze de alte reglementari legale, in speta, de cele cuprinse in Legea nr. 164/2001. Or, asa cum s-a statuat in mod constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu prin Decizia nr. 48 din 16 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000, principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite pentru situatii diferite.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Gheorghe Purcarea in Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 2002.

                      PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 355/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 355 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 355/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu