DECIZIE Nr.
354 din 17 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 alin. (1) si art. 60 alin. (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 420 din 19 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 56 alin. (1) şi art. 60 alin. (4) din
Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie
ridicată de Neculai Mihalcea, Ioana Mihalcea, Sabina Mihalcea şi Asociaţia
Centrul de Educaţie şi Ocrotire „Căsuţa Bunicilor" în Dosarul nr.
10.063/231/2007 al Tribunalului Vrancea - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 10.063/231/2007, Tribunalul Vrancea - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
56 alin. (1) şi art. 60 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie ridicată de Neculai Mihalcea,
Ioana Mihalcea, Sabina Mihalcea şi Asociaţia Centrul de Educaţie şi Ocrotire
„Căsuţa Bunicilor".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale,
întrucât instituie posibilitatea dizolvării unei asociaţii pe cale
judecătorească la cererea unor persoane care nu fac parte din asociaţie şi
pierderea dreptului de proprietate al asociaţilor asupra bunurilor entităţii cu
încălcarea normelor constituţionale invocate.
Tribunalul Vrancea - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată,
deoarece dispoziţiile legale criticate nu circumstanţiază titularii acţiunii
prin care se solicită dizolvarea unei asociaţii, iar pe de altă parte, prin
aplicarea lor se încalcă normele constituţionale privind garantarea dreptului
de proprietate.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile legale criticate nu contravin Constituţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl reprezintă prevederile art. 56
alin. (1) şi art. 60 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire
la asociaţii şi fundaţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 39 din 31 ianuarie 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 246/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 656 din
25 iulie 2005.
Prevederile de lege criticate au următoarea redactare:
- Art. 56 alin. (1): „(1) Asociaţia se dizolvă, prin
hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane interesate:
a) când scopul sau activitatea asociaţiei a devenit
ilicită sau contrară ordinii publice;
b) când realizarea scopului este urmărită prin
mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
c) când asociaţia urmăreşte un alt scop decât cel
pentru care s-a constituit;
d) când asociaţia a devenit insolvabilă;
e) în cazul prevăzut la art. 14.";
- Art. 60 alin. (4): „In cazul în care asociaţia sau
fundaţia a fost dizolvată pentru motivele prevăzute la art. 56 alin. (1) lit.
a)-c), bunurile rămase după lichidare vor fi preluate de către stat, prin
Ministerul Finanţelor, sau, după caz, de comuna sau oraşul în a cărui rază
teritorială asociaţia sau fundaţia îşi avea sediul, dacă aceasta din urmă era
de interes local."
Textele constituţionale considerate a fi încălcate
sunt: art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil şi la
soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, art. 40 privind dreptul la
asociere, art. 44 alin. (1) şi (8) privind dreptul de proprietate privată. Este
invocată şi încălcarea art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că reglementarea posibilităţii oricărei părţi interesate de a solicita
dizolvarea asociaţiei prin hotărâre judecătorească, în cazurile stabilite de
art. 56 alin. (1) din ordonanţa criticată, nu contravine sub niciun aspect
dispoziţiilor constituţionale invocate. De asemenea, transmiterea bunurilor
asociaţiei care a fost dizolvată către persoane juridice, expres prevăzute de
art. 60 din ordonanţă, vizează destinaţia bunurilor asociaţiei căreia i s-a
aplicat o sancţiune civilă, aceea a dizolvării în condiţiile art. 56.
Curtea observă că asupra constituţionalităţii
dispoziţiilor cap. IX din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, din care fac parte
şi textele de lege criticate, cu raportare la art. 21 alin. (3) din
Constituţie, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 449 din 30 mai 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 27 iunie
2006.
Curtea a reţinut că dispoziţiile cap. IX din ordonanţă
instituie o procedură specială de dizolvare şi lichidare a asociaţiilor,
fundaţiilor şi federaţiilor, ce are drept scop îndestularea corespunzătoare
a creditorilor, transmiterea bunurilor rămase în urma lichidării şi radierea
acestor forme asociative din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor. Instituirea
unei asemenea proceduri speciale este rezultatul faptului că asociaţiile şi
fundaţiile, astfel cum prevede art. 1 alin. (2) din ordonanţă, sunt persoane
juridice de drept privat fără scop patrimonial şi, de aceea, dizolvarea poate
avea loc şi pentru alte motive decât cele strict economice.
De asemenea, Curtea a reţinut că debitorul are la
dispoziţie toate mijloacele de probă prin care să se apere împotriva cererilor
de dizolvare şi lichidare, ordonanţa în cauză neîngrădind în niciun fel
folosirea acestora, astfel încât nu se poate reţine încălcarea art. 21 alin.
(3) din Constituţie. Totodată, Curtea a constatat că, în cadrul procedurii de
lichidare, dispoziţiile art. 70 din ordonanţă prevăd că orice persoană
interesată poate contesta bilanţul lichidatorului la judecătorie şi împotriva
sentinţei pronunţate se poate exercita calea de atac a recursului.
Cele statuate în deciziile menţionate îşi menţin
valabilitatea şi în prezenta cauză, neintervenind elemente noi, de natură a
determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 56 alin. (1) şi art. 60 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului
nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie ridicată de Neculai
Mihalcea, Ioana Mihalcea, Sabina Mihalcea şi Asociaţia Centrul de Educaţie şi
Ocrotire „Căsuţa Bunicilor" în Dosarul nr. 10.063/231/2007 al Tribunalului
Vrancea - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu