DECIZIE Nr. 347 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat
pe anul 1999, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul
de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda
personalului militar, precum si a celor ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 779 din 26 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si
a ajutoarelor care se acorda personalului militar, precum si a celor ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
Romaniei, exceptie ridicata de Ungureanu Victor, Patrunjel Nicolae, Ciotirla
Marcel, Alexandrescu Gheorghe, Raducan Nicolae, Crang Georgel, Guta Radu,
Homeag Ion, Filimon Mihail, Trandafir Gheorghe, Cornea Tudor, Iovanel Stefan,
Draghicescu Vasile, Lica Nicolae, Pop Leontin Emil, Ples Eugen, Mirloi
Gheorghe, Pomana Dorel, Mutu Ilie, Staiculescu Nicolae, Trusca Ion, Popescu
Aristica, Brebenoiu Venus, Voicu Constantin, Iacob Constantin, Voin Gigel,
Padina Ion, Berariu Ioan, Paleacu Aristica, Gavrila Virgil, Mitroescu Marius,
Mirea Ion, Mircea Ion, Duroi Rina, Milcu Gheorghe, Ungureanu Has Nicolae,
Barlan Gheorghe, Taposanu Nicolae, Dirmon Constantin, Guran Gheorghe, Maracine
Marin, Serbanescu Adrian, Cretu Mircea, Simion Ioan, Popa Nicolae, Nica
Octavian si Dinca Ionel in Dosarul nr. 1.810/CM/2004 al Curtii de Apel Craiova
- Sectia conflicte de munca si asigurari sociale.
La apelul nominal raspunde Popescu Valentin Dinu, mandatar cu procura
generala, pentru urmatorii autori ai exceptiei: Patrunjel Nicolae, Ciotirla
Marcel, Alexandrescu Gheorghe, Raducan Nicolae, Guta Radu, Filimon Mihail,
Iovanel Stefan, Draghicescu Vasile, Mirloi Gheorghe, Pomana Dorel, Mutu Ilie,
Staiculescu Nicolae, Trusca Ion, Popescu Aristica, Brebenoiu Venus, Voicu
Constantin, Iacob Constantin, Voin Gigel, Padina Ion, Berariu Ioan, Paleacu
Aristica, Mitroescu Marius, Mirea Ion, Mircea Ion, Duroi Rina, Milcu Gheorghe,
Ungureanu Has Nicolae, Barlan Gheorghe, Taposanu Nicolae, Dirmon Constantin,
Guran Gheorghe, Maracine Marin, Serbanescu Adrian, Cretu Mircea, Simion Ioan,
Popa Nicolae, Nica Octavian, precum si pentru partea Irimia Ion. Lipsa
urmatorii autori ai exceptiei: Ungureanu Victor, Crang Georgel, Homeag Ion,
Trandafir Gheorghe, Cornea Tudor, Lica Nicolae, Pop Leontin Emil, Ples Eugen,
Gavrila Virgil, Dinca Ionel, precum si partile Ministerul Administratiei si
Internelor, Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Mehedinti, Casa
Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritatii Judecatoresti, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Serban Ion
si Oproiu Vinisor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorilor exceptiei solicita acordarea unui nou termen de
judecata, intrucat presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii
de amanare, aratand ca transmiterea punctelor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate de catre autoritatile carora li s-a solicitat acest lucru
nu este obligatorie, iar lipsa acestora nu constituie un motiv temeinic pentru
amanarea cauzei.
Curtea, examinand cererea formulata de mandatarul autorilor exceptiei
referitoare la amanarea cauzei, concluziile reprezentantului Ministerului
Public, precum si prevederile art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila
referitoare la acordarea unui singur termen de judecata pentru lipsa de aparare
temeinic motivata, respinge cererea formulata de reprezentantul autorilor
exceptiei.
Avand cuvantul, mandatarul autorilor exceptiei sustine exceptia de
neconstitutionalitate astfel cum aceasta a fost formulata in fata instantei de
judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca autorii exceptiei se afla in eroare in
ceea ce priveste caracterul ordonantelor Guvernului si al ordonantelor de
urgenta ale Guvernului, intrucat ordonantele de urgenta ale Guvernului nu se
emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, astfel cum prevede art. 115
alin. (1) din Constitutie.
Arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999 si-a incetat aplicabilitatea, in
timp ce Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de
stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului
militar, precum si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind
frontiera de stat a Romaniei au avut caracter de urgenta, in conditiile
prevazute de dispozitiile art. 115 alin. (4) din Constitutie.
Apreciaza ca dispozitiile de lege criticate se aplica in mod diferit unor
persoane aflate in situatii juridice diferite, astfel incat aceste prevederi nu
incalca art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala.
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 53 din
Constitutie, arata ca acestea nu au incidenta in cauza, intrucat prevederile de
lege criticate nu vizeaza drepturi sau libertati fundamentale.
Avand cuvantul in replica, reprezentantul autorilor exceptiei arata ca
dispozitiile de lege criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie si ale Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si
sanctionarea tuturor formelor de discriminare, facand referire la situatiile de
fapt existente.
Depune la dosar o copie dupa o intampinare a Ministerului Finantelor
Publice din Dosarul nr. 6.063/2003 al Tribunalului Mehedinti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.810/CM/2004, Curtea de Apel Craiova - Sectia conflicte de munca si asigurari
sociale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si
a ajutoarelor care se acorda personalului militar, precum si a celor ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
Romaniei, exceptie ridicata de Ungureanu Victor, Patrunjel Nicolae, Ciotirla
Marcel, Alexandrescu Gheorghe, Raducan Nicolae, Crang Georgel, Guta Radu,
Homeag Ion, Filimon Mihail, Trandafir Gheorghe, Cornea Tudor, Iovanel Stefan,
Draghicescu Vasile, Lica Nicolae, Pop Leontin Emil, Ples Eugen, Mirloi
Gheorghe, Pomana Dorel, Mutu Ilie, Staiculescu Nicolae, Trusca Ion, Popescu
Aristica, Brebenoiu Venus, Voicu Constantin, Iacob Constantin, Voin Gigel,
Padina Ion, Berariu Ioan, Paleacu Aristica, Gavrila Virgil, Mitroescu Marius,
Mirea Ion, Mircea Ion, Duroi Rina, Milcu Gheorghe, Ungureanu Has Nicolae,
Barlan Gheorghe, Taposanu Nicolae, Dirmon Constantin, Guran Gheorghe, Maracine
Marin, Serbanescu Adrian, Cretu Mircea, Simion Ioan, Popa Nicolae, Nica
Octavian si Dinca Ionel, fosti lucratori ai Inspectoratului Judetean de Politie
de Frontiera Mehedinti, intr-o cauza ce are ca obiect acordarea unor drepturi banesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin,
in esenta, urmatoarele: a) Cele trei ordonante de urgenta au fost emise cu
incalcarea prevederilor art. 115 alin. (1), (2), (3) si (4) din Constitutie,
deoarece nu a existat o lege speciala de abilitare pentru reglementarea
domeniilor la care se refera si nu a existat nici o situatie exceptionala care
sa impuna urgenta reglementarii; b) Dispozitiile acestor ordonante sunt
discriminative fata de persoanele care au beneficiat de plati compensatorii si
de ajutoare pe baza unor acte normative anterioare, cum au fost Legea nr.
138/1999 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999; c) Art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 are caracter retroactiv,
dispunand masuri aplicabile de la 1 ianuarie 2000; d) Contrar prevederilor art.
38 alin. (2) din Constitutie, dispozitiile criticate nu respecta dreptul la
protectia sociala a muncii; e) Prin incalcarea principiilor inscrise in art.
53, 136 si art. 138 alin. (1) din Constitutie, prevederile de lege criticate au
prevazut impozitarea platilor compensatorii si a ajutoarelor, desi acestea,
conform reglementarii legale a impozitului pe venit, nu reprezinta venituri
impozabile; f) Prin incalcarea prevederilor art. 43 alin. (1) si art. 49 din
Constitutie, dispozitiile criticate au inlaturat masurile de protectie sociala
prevazute de acte normative anterioare, respectiv Legea nr. 138/1999, Ordonanta
Guvernului nr. 7/1998 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999; g) Se
incalca principiul suprematiei legii, intrucat ordonantele de urgenta criticate
reglementeaza probleme ce ar trebui sa fie reglementate prin lege.
Curtea de Apel Craiova - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale
apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat necesitatea
abilitarii Guvernului de catre Parlament printr-o lege speciala si interdictia
reglementarii in domeniul legii organice se aplica numai in cazul ordonantelor
simple, iar cele trei acte normative criticate sunt ordonante de urgenta, a
caror adoptare a fost justificata de existenta cazului exceptional. Ordonantele
de urgenta ale Guvernului nr. 140/1999 si nr. 136/2000 sunt constitutionale,
deoarece "legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit, in perioade
diferite, masuri de protectie sociala in functie de oportunitatea masurii si
posibilitatile economiei sa suporte astfel de eforturi financiare, prin aceste
reglementari diferite neproducandu-se, de fapt, o discriminare privind
acordarea drepturilor banesti".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul considera ca exceptia ridicata este neintemeiata pentru
urmatoarele considerente: a) Autorii exceptiei confunda ordonantele simple cu
ordonantele de urgenta, pentru care nu se cere lege speciala de abilitare si nu
este prevazuta nici interdictia de a se reglementa in domenii care fac obiectul
legilor organice; b) In cazul acestor ordonante au fost indeplinite exigentele
stabilite in jurisprudenta Curtii Constitutionale, referitoare la interesul
public si urgenta reglementarii pentru a se constata existenta cazului
exceptional, prevazut de art. 114 alin. (4) din Constitutie; c) Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000, prevazand alt mod de calcul al platilor
compensatorii si al ajutoarelor, nu incalca principiul egalitatii in drepturi,
intrucat dispozitiile sale se aplica in situatii diferite. Nici art. 8 alin.
(2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 nu contine vreo
dispozitie cu caracter discriminatoriu; d) Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 136/2000 nu are un caracter retroactiv, deoarece dispozitiile sale sunt
aplicabile numai in privinta platilor compensatorii si ajutoarelor care se
acorda dupa intrarea sa in vigoare, iar Ordonanta Guvernului nr. 73/1999
privind impozitul pe venitul global se aplica tot de la 1 ianuarie 2000; e)
Neconcordantele existente intre diferite acte normative succesive constituie
probleme de aplicare a legii, ceea ce excedeaza competentei Curtii
Constitutionale; f) Nu sunt intemeiate nici criticile potrivit carora ar fi
incalcate prevederile art. 49, 51, 53, 72, 107, 136 sau 138 din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca Ordonantele de urgenta ale Guvernului nr.
136/2000 si nr. 105/2000 sunt constitutionale, intrucat nu instituie privilegii
sau discriminari, fiind aplicabile deopotriva tuturor subiectelor de drept care
se incadreaza in ipotezele prevazute de textele de lege criticate. Stabilirea
faptului daca aceste doua ordonante de urgenta au fost emise sau nu cu
respectarea prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia nerevizuita intra
in competenta Curtii Constitutionale.
Constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 a fost abrogata,
astfel incat exceptia de neconstitutionalitate a acestui act normativ este
inadmisibila.
Arata ca prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie nu au relevanta in
cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie urmatoarele
dispozitii de lege:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea
bugetului de stat pe anul 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 465 din 24 septembrie 1999, aprobata prin Legea nr. 44/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 18 aprilie
2000;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire
a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie
2000, aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat
a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din
30 iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 8 mai 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Dispozitiile distinct criticate din aceste ordonante sunt urmatoarele:
- Art. 8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
140/1999: "(2) Prevederile Legii nr. 138/1999 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii se aplica incepand
cu data de 1 decembrie 1999.
(3) Pana la data de 1 decembrie 1999 se aplica in continuare prevederile
Hotararii Guvernului nr. 0282/1993 cu privire la salarizarea personalului
militar si civil din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne,
Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de
Protectie si Paza si Serviciul de Telecomunicatii Speciale, cu modificarile si
completarile ulterioare."
- Art. 1 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000:
- Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art.
7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si
la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda
lunara neta.";
- Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1,
platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse
globalizarii."
Conform sustinerilor autorilor exceptiei, cele trei ordonante de urgenta
ale Guvernului incalca dispozitiile art. 1 alin. (5), art. 15 alin. (2), art.
16 alin. (1), art. 41 alin. (2), art. 47 alin. (1) si alin. (2) teza intai,
art. 53, art. 56, art. 73, art. 78, art. 108 alin. (2) si (3), art. 115 alin.
(1), (2), (3) si (4), art. 137 alin. (1) si art. 139 alin. (1) din Constitutie,
prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 1 alin. (5): In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei
sale si a legilor este obligatorie.";
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 41 alin. (2): "Salariatii au dreptul la masuri de protectie
sociala. Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de
munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara,
repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii
deosebite sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii
specifice, stabilite prin lege.";
- Art. 47 alin. (1) si alin. (2) teza intai: "(1) Statul este obligat
sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa
asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 56: "(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si
prin taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale.";
- Art. 73: "(1) Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice
si legi ordinare.
(2) Legile constitutionale sunt cele de revizuire a Constitutiei.
(3) Prin lege organica se reglementeaza:
a) sistemul electoral; organizarea si functionarea Autoritatii Electorale
Permanente;
b) organizarea, functionarea si finantarea partidelor politice;
c) statutul deputatilor si al senatorilor, stabilirea indemnizatiei si a
celorlalte drepturi ale acestora;
d) organizarea si desfasurarea referendumului;
e) organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
f) regimul starii de mobilizare partiala sau totala a fortelor armate si al
starii de razboi;
g) regimul starii de asediu si al starii de urgenta;
h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;
i) acordarea amnistiei sau a gratierii colective;
j) statutul functionarilor publici;
k) contenciosul administrativ;
l) organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a
instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi;
m) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
n) organizarea generala a invatamantului;
o) organizarea administratiei publice locale, a teritoriului, precum si
regimul general privind autonomia locala;
p) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele, patronatele
si protectia sociala;
r) statutul minoritatilor nationale din Romania;
s) regimul general al cultelor;
t) celelalte domenii pentru care in Constitutie se prevede adoptarea de
legi organice.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta
in textul ei.";
- Art. 108 alin. (2) si (3): "(2) Hotararile se emit pentru
organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
- Art. 115 alin. (1), (2), (3) si (4): "(1) Parlamentul poate adopta o
lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii
care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a
motiva urgenta in cuprinsul acestora.";
- Art. 137 alin. (1): "Formarea, administrarea, intrebuintarea si
controlul resurselor financiare ale statului, ale unitatilor
administrativ-teritoriale si ale institutiilor publice sunt reglementate prin
lege.";
- Art. 139 alin. (1): "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata urmatoarele:
a) Toate cele trei acte normative criticate prin exceptia de
neconstitutionalitate sunt ordonante de urgenta pe care Guvernul le-a emis in
temeiul delegarii legislative prevazute de art. 114 alin. (4) din Constitutia
nerevizuita, text aplicabil la datele la care au fost adoptate actele normative
respective. In aceste cazuri nu era necesara adoptarea de Parlament a unei legi
speciale de abilitare si nu exista nici o limitare in ce priveste domeniile
care pot fi reglementate.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 s-a adoptat pentru
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, fiind necesare modificari urgente
pentru corectarea unor neconcordante ori neajunsuri aparute pe parcursul
executiei bugetare. Avand in vedere ca legile privind bugetul de stat au
caracter anual, iar Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 149/1999 de
rectificare a legii bugetului de stat a avut aplicabilitate temporara,
respectiv pana la finele anului 1999, in conformitate cu dispozitiile art. 29
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, aceasta ordonanta nu mai poate fi supusa
controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala, astfel
incat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 140/1999 urmeaza a fi respinsa ca fiind inadmisibila.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 s-a emis pentru precizarea
modului de calcul al platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate cadrelor
militare trecute in rezerva. Procesul de restructurare a unitatilor militare a
fost in curs de desfasurare, ceea ce impunea eliberarea din functii a
numeroaselor cadre militare, indreptatite la plati compensatorii sau la
ajutoare, iar reglementarea bazei de calcul a acestor plati, in raport cu
resursele bugetare, aparea ca fiind urgenta.
Reglementarea neintarziata a problemelor legate de frontiera de stat a
Romaniei prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 a fost determinata
de exigentele in aceasta privinta ale Uniunii Europene.
b) Reglementarea compensatiilor sau a ajutoarelor banesti ce se acorda
diferitelor categorii de cetateni de la bugetul de stat intra in competentele
legiuitorului, potrivit optiunii sale libere, in raport cu resursele financiare
ce pot fi destinate acestui scop in diferite perioade. Reglementarea diferita a
cuantumului unor asemenea plati ori ajutoare in diferite perioade nu inseamna
discriminare, beneficiarii acestor drepturi fiind in situatii obiectiv diferite
in raport cu data nasterii dreptului lor. Neconcordantele existente intre
reglementari legale succesive nu ridica probleme de constitutionalitate, ci
probleme de aplicare a legii, de competenta instantelor judecatoresti.
c) Prevederea art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000,
potrivit careia platile compensatorii si ajutoarele acordate de la 1 ianuarie
2000 nu se supun globalizarii, nu are efecte retroactive. Reglementarea legala
a impozitului pe venit, aplicabila de la 1 ianuarie 2000, prevedea globalizarea
anuala a veniturilor. Astfel, globalizarea urma sa se faca dupa 31 decembrie
2000. In sistemul impozitarii progresive a veniturilor, exceptarea de la
globalizare a fost chiar in beneficiul titularilor veniturilor respective.
d) Stabilirea intr-un anumit fel sau modificarea cuantumului platilor
compensatorii sau al ajutoarelor acordate de la bugetul de stat nu semnifica
nerespectarea obligatiei statului de a lua masuri de protectie sociala.
e) Reglementarea impozitarii oricaror categorii de venituri tine de
optiunea libera a legiuitorului, cu conditia sa nu instituie privilegii sau
discriminari intre persoanele aflate in situatii identice.
f) Continutul concret si valoarea ajutoarelor acordate unor categorii de
cetateni in cadrul masurilor de protectie sociala nu sunt prevazute de
Constitutie, acestea urmand a fi reglementate prin lege. Astfel, modificarile
operate in privinta anumitor masuri de protectie sociala nu inseamna
restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale, prevederile
art. 53 din Constitutie neavand incidenta in cauza.
g) Ordonantele emise de Guvern, fie simple, fie de urgenta, au putere de
lege, deci forta juridica echivalenta cu cea a legilor ordinare sau organice.
Ordonantele emise cu respectarea prevederilor art. 115 din Constitutie nu
infrang principiul suprematiei legilor, fata de acte normative cu forta juridica
inferioara.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 8 alin. (2) si
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999, Curtea Constitutionala
s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 284/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 16 ianuarie 2002, ocazie cu
care a aratat ca "prevederile legale criticate nu fac vreo discriminare
intre cadrele militare sau civile la care fac referire dispozitiile Legii nr.
138/1999, ele aplicandu-se deopotriva tuturor acestor categorii de angajati.
Asadar, textul de lege criticat nu vizeaza crearea unor situatii juridice
privilegiate pentru o anume categorie de salariati, ci urmareste reglementarea
valorificarii, in conditii egale, a unor drepturi cuvenite acestora.
Aplicarea intr-o anumita perioada a dispozitiilor Legii nr. 138/1999 sau
ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 constituie o problema
legata de actiunea in timp a normelor juridice, problema a carei rezolvare
intra in competenta instantelor judecatoresti, tinand seama si de prevederile
art. 15 alin. (2) din Constitutie. [...] Astfel fiind, aceasta nu poate
constitui obiect al controlului de constitutionalitate, intrucat, conform
dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata,
<<Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei>>. [...] Problema aplicabilitatii dispozitiilor art. 8 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999, prin care s-a
reglementat modalitatea de salarizare a personalului militar si civil din
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne, Serviciul Roman de
Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza si
Serviciul de Telecomunicatii Speciale, vizeaza, de asemenea, reguli privind
interpretarea si aplicarea normelor juridice care nu apartin competentei Curtii
Constitutionale".
De asemenea, in ceea ce priveste constitutionalitatea dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 258/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 17 octombrie 2002, prilej cu care a
constatat ca "platile compensatorii si ajutoarele ce se acorda de stat
cadrelor militare trecute in rezerva sau direct in retragere au fost
reglementate prin acte normative succesive. Aplicarea acestor acte normative se
face pe baza regulilor generale ale actiunii in timp a normelor juridice, iar
aceasta nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a
legii, care este de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti. [...]
Legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit, in perioade
diferite si in functie de posibilitatile existente in privinta masurilor de
protectie sociala drepturile ce se acorda unor categorii de cetateni, fara sa
aduca atingere drepturilor anterior stabilite, precum si sa determine
veniturile supuse impozitarii".
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate in deciziile mentionate
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, astfel incat exceptia de
neconstitutionalitate invocata urmeaza sa fie respinsa ca neintemeiata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, exceptie ridicata de Ungureanu
Victor, Patrunjel Nicolae, Ciotirla Marcel, Alexandrescu Gheorghe, Raducan
Nicolae, Crang Georgel, Guta Radu, Homeag Ion, Filimon Mihail, Trandafir
Gheorghe, Cornea Tudor, Iovanel Stefan, Draghicescu Vasile, Lica Nicolae, Pop
Leontin Emil, Ples Eugen, Mirloi Gheorghe, Pomana Dorel, Mutu Ilie, Staiculescu
Nicolae, Trusca Ion, Popescu Aristica, Brebenoiu Venus, Voicu Constantin, Iacob
Constantin, Voin Gigel, Padina Ion, Berariu Ioan, Paleacu Aristica, Gavrila
Virgil, Mitroescu Marius, Mirea Ion, Mircea Ion, Duroi Rina, Milcu Gheorghe,
Ungureanu Has Nicolae, Barlan Gheorghe, Taposanu Nicolae, Dirmon Constantin,
Guran Gheorghe, Maracine Marin, Serbanescu Adrian, Cretu Mircea, Simion Ioan,
Popa Nicolae, Nica Octavian si Dinca Ionel in Dosarul nr. 1.810/CM/2004 al
Curtii de Apel Craiova - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de
stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului
militar, precum si a celor ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001
privind frontiera de stat a Romaniei, exceptie ridicata de aceiasi autori in
acelasi dosar al Curtii de Apel Craiova - Sectia conflicte de munca si
asigurari sociale.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma