DECIZIE Nr. 345 din 18 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 15 alin. (1) din Legea
fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 746 din 24 octombrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Legea fondului cinegetic si a protectiei
vanatului nr. 103/1996, exceptie ridicata de Eugen Hutanu in Dosarul nr.
4.203/2002 al Tribunalului Botosani - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca exercitarea
drepturilor cu privire la gestionarea fondului cinegetic se realizeaza cu
respectarea dreptului de proprietate al titularului fondului. Se arata ca, in
cazul in care s-ar aduce prejudicii folosintei de baza a terenului,
proprietarul este indreptatit sa ceara in justitie daune-interese, in temeiul
dreptului comun.
Pe de alta parte, se considera ca eventualele lacune ale legii nu pot face
obiectul controlului de constitutionalitate, potrivit art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala pronuntandu-se numai
asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea
legala supusa controlului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 4.203/2002,
Tribunalul Botosani - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Legea fondului cinegetic si a protectiei
vanatului nr. 103/1996, exceptie ridicata de Eugen Hutanu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul invoca definitia
dreptului de proprietate prevazuta de art. 480 din Codul civil, potrivit careia
proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura si de a dispune de un
lucru in mod exclusiv si absolut, insa in limitele determinate de lege. Asa
fiind, se arata ca art. 15 alin. (1) din Legea nr. 103/1996 aduce atingere caracterului
inviolabil al proprietatii private, deoarece nu reglementeaza un drept
corelativ obligatiei proprietarului fondului de vanatoare de a permite
exercitarea vanatorii, respectiv dreptul acestuia de a fi incunostintat in
prealabil de actiunile ce urmeaza a se desfasura pe proprietatea sa. Astfel, se
apreciaza ca sunt incalcate doua dintre atributele dreptului de proprietate:
jus utendi, prerogativa ce permite titularului dreptului sa stapaneasca in fapt
bunul, si jus fruendi, care se refera la facultatea conferita proprietarului de
a utiliza bunul in interesul sau propriu. Autorul considera ca ingradirea sau
limitarea nelegala a acestor doua atribute "transforma proprietatea intr-o
simpla utopie", iar pe proprietar intr-un detinator al unui titlu lipsit
de eficienta juridica.
Pe de alta parte, in sustinerea exceptiei autorul invoca si argumente de
ordin practic, aratand ca, daca proprietarii de terenuri pe care se arondeaza
fonduri de vanatoare ar cunoaste din timp data la care reprezentantii ocolului
silvic organizeaza vanatoarea, ar lua masuri de protectie de natura a evita
producerea unor consecinte iremediabile.
Tribunalul Botosani - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca,
potrivit prevederilor art. 1 si 2 din Legea nr. 103/1996, vanatul, impreuna cu
biotopurile acestuia, constituie fondul cinegetic al Romaniei, reprezentand un
bun public de interes national. Asa fiind, exercitarea drepturilor cu privire la
administrarea fondului cinegetic si gestionarea fondurilor de vanatoare se face
in conditiile legii, cu respectarea dreptului de proprietate asupra terenurilor
pe care sunt arondate fondurile de vanatoare, coexistenta celor doua categorii
de drepturi fiind posibila in regimul constitutional rezultat din prevederile
art. 41 si 135 din Constitutie.
Se considera ca dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea nr. 103/1996 sunt
constitutionale cu atat mai mult cu cat eventualele prejudicii ce s-ar aduce
folosintei de baza a terenului ar putea fi acoperite prin despagubirea
corespunzatoare a detinatorului acestuia, in conditiile legii.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul retine ca, potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie, limitele
garantarii dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege, iar art. 135 din
Constitutie prevede, in alin. (6), ca proprietatea privata este inviolabila, in
conditiile legii.
Sub acest aspect, prin dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea nr.
103/1996 a fost stabilita o limitare a dreptului de proprietate a detinatorilor
de terenuri pe care se arondeaza fonduri de vanatoare, respectiv s-a instituit
obligatia de a permite exercitarea vanatorii pe aceste terenuri, avand in
vedere ca, potrivit legii, vanatul este considerat bun public de interes
national si constituie resursa naturala regenerabila de interes national si
international. Legea prevede, de asemenea, conditiile in care se pot desfasura
astfel de actiuni, si anume sa nu se afecteze folosinta de baza a terenurilor,
in caz contrar, proprietarul putand solicita instantei, potrivit dreptului comun
si in concordanta cu principiul constitutional al garantarii proprietatii,
daune-interese.
In consecinta, se considera ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Legea nr. 103/1996 este neintemeiata.
In raport cu prevederile art. 480 din Codul civil, exceptia este
inadmisibila, deoarece, potrivit art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci "numai asupra intelesului
sau contrar Constitutiei".
Pe de alta parte, se considera ca, in fapt, autorul contesta lipsa din
textul de lege a dispozitiei referitoare la dreptul proprietarului de a fi
incunostintat in prealabil cu privire la actiunile de vanatoare ce urmeaza sa
se desfasoare pe terenurile sale. Or, Curtea Constitutionala se pronunta,
potrivit art. 2 alin. (3) teza intai din Legea nr. 47/1992, republicata, numai
asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea
legala supusa controlului. Prin urmare, si sub acest aspect exceptia apare ca
fiind inadmisibila.
Presedintele Camerei Deputatilor arata ca Legea nr. 103/1996 reprezinta
legea-cadru in domeniul fondului cinegetic. Din interpretarea sistematica a
prevederilor acestei legi rezulta ca vanatul Romaniei, care este bun public de
interes national, este administrat si gestionat in scopul conservarii
biodiversitatii faunei salbatice, mentinerii echilibrului ecologic, exercitarii
vanatorii si al satisfacerii altor cerinte social-economice. In vederea
indeplinirii obligatiilor prevazute la art. 15 alin. (1) din lege, detinatorii
terenurilor sunt in drept sa beneficieze, conform alin. (5) al aceluiasi
articol, de venituri atrase din tarifele anuale de atribuire a gestionarii
fondurilor de vanatoare, nereglementarea obligatiei de instiintare prealabila a
proprietarului nefiind de natura a contraveni prevederilor constitutionale ale
art. 41 si 135, in conditiile in care limitele si continutul dreptului de
proprietate sunt stabilite de lege.
Se constata ca invocarea art. 480 din Codul civil in motivarea exceptiei nu
prezinta relevanta juridica in solutionarea acesteia, deoarece Curtea
Constitutionala nu este abilitata sa se pronunte cu privire la corelarea
actelor normative.
In acelasi timp, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra
problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala
supusa controlului, asa cum pretinde autorul exceptiei.
In consecinta, Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata si propune respingerea acesteia.
Avocatul Poporului considera ca textul criticat reprezinta o modalitate de
ingradire a proprietatii, in conformitate cu prevederile art. 41 alin. (1) teza
a doua din Constitutie, precum si cu cele ale art. 480 din Codul civil,
potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite
de lege. In redactarea art. 15 alin. (1) din Legea nr. 103/1996, legiuitorul a
avut in vedere conservarea biodiversitatii faunei salbatice, mentinerea
echilibrului ecologic, exercitarea vanatorii si satisfacerea altor cerinte
social-economice. Obligatia mai sus amintita se fundamenteaza pe dispozitiile
art. 134 alin. (2) lit. e) si ale art. 41 alin. (6) din Constitutie, conform
carora statul trebuie sa asigure refacerea si ocrotirea mediului inconjurator
si mentinerea echilibrului ecologic. De altfel, caracterul de bun public al
vanatului justifica ingradirea proprietatii private in vederea permiterii
exploatarii unei resurse naturale de interes national si international.
In privinta necesitatii incunostintarii prealabile a proprietarilor de
terenuri cu privire la desfasurarea vanatorii, anexa nr. 1 la Legea nr.
103/1996 stabileste "fauna salbatica de interes vanatoresc la care vanarea
este permisa", precum si "perioadele de vanare", astfel incat
exista posibilitatea de a cunoaste intervalul de timp in care va avea loc
activitatea de vanatoare.
In ceea ce priveste eventualele prejudicii care pot fi create, in urma
activitatilor de vanatoare, proprietarilor de terenuri pe care se arondeaza
asemenea fonduri, se arata ca acestia au la dispozitie actiunea specifica in
dreptul civil, prin care isi pot recupera paguba suferita. Astfel, nu sunt
incalcate dispozitiile constitutionale privind inviolabilitatea proprietatii
private, art. 15 alin. (1) precizand ca prin actiunile de vanatoare nu trebuie
sa se afecteze folosinta de baza a terenurilor.
Prin urmare, se apreciaza ca dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea nr.
103/1996, modificata si completata, sunt constitutionale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost invocat de
autorul exceptiei, il constituie art. 16 alin. (1) din Legea fondului cinegetic
si a protectiei vanatului nr. 103/1996. Prin republicarea in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 17 mai 2002, data anterioara sesizarii
Curtii, legea a fost renumerotata, textul de lege criticat devenind art. 15
alin. (1), care are urmatorul continut:
- Art. 15 alin. (1): "Detinatorii, cu orice titlu, ai terenurilor pe
care se arondeaza fonduri de vanatoare, persoane fizice sau juridice, sunt
obligati sa permita exercitarea vanatorii, aplicarea masurilor de protectie a
vanatului, precum si amplasarea instalatiilor si amenajarilor vanatoresti
provizorii, daca prin actiunile respective nu se afecteaza folosinta de baza a
terenurilor."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale:
- Art. 41: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(5) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 135: "(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publica sau privata.
(3) Proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale.
(4) Bogatiile de orice natura ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul
aerian, apele cu potential energetic valorificabil si acelea ce pot fi folosite
in interes public, plajele, marea teritoriala, resursele naturale ale zonei
economice si ale platoului continental, precum si alte bunuri stabilite de
lege, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
(5) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii,
ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau
pot fi concesionate ori inchiriate.
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea nr. 103/1996 instituie o sarcina care
greveaza terenurile pe care se arondeaza fonduri de vanatoare. Aceasta sarcina
consta in obligatia detinatorilor cu orice titlu ai acestor terenuri de a
permite exercitarea vanatorii, aplicarea masurilor de protectie a vanatului,
precum si amplasarea instalatiilor si amenajarilor vanatoresti provizorii, cu
conditia ca prin actiunile respective sa nu se afecteze folosinta de baza a
respectivelor terenuri.
Chiar daca in acest mod titularul dreptului de proprietate sufera o
ingradire in exercitarea atributelor dreptului sau, avand in vedere ca, pe
aceasta cale, se asigura valorificarea fondului cinegetic - bun public de
interes national si, totodata, resursa naturala regenerabila de interes
international -, si intrucat, potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie,
stabilirea continutului si a limitelor dreptului de proprietate constituie
atributul exclusiv al legiuitorului, reglementarea legala in sine nu releva
nici o contradictie cu textele constitutionale de referinta.
Imprejurarea ca in practica, asa cum arata autorul exceptiei, pot aparea
abuzuri cu consecinte prejudiciabile pentru proprietarul fondului aservit
constituie exclusiv o problema de fapt, asupra careia urmeaza a se pronunta
instantele judecatoresti ordinare, Curtea Constitutionala nefiind competenta a
decide cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor legale criticate.
De altfel, Curtea retine ca, pentru indeplinirea obligatiilor prevazute la art.
15 alin. (1) din lege, detinatorii terenurilor sunt in drept sa beneficieze,
conform alin. (5) al aceluiasi articol, de venituri atrase din tarifele anuale
de atribuire a gestionarii fondurilor de vanatoare, iar in ceea ce priveste
eventualele prejudicii care pot fi create in urma activitatilor de vanatoare,
proprietarii terenurilor pe care se arondeaza asemenea fonduri au la dispozitie
actiunea in justitie prin care isi pot recupera paguba suferita, potrivit
dreptului comun.
In ceea ce priveste critica autorului exceptiei, referitoare la necesitatea
incunostintarii prealabile a proprietarilor de terenuri cu privire la
perioadele de desfasurare a vanatorii, Curtea constata ca anexa nr. 1 la Legea
nr. 103/1996 stabileste fauna salbatica de interes vanatoresc la care vanarea
este permisa, perioadele de vanare, precum si cuantumul despagubirilor in cazul
nerespectarii acestora. Asa fiind, persoanele interesate, proprietare ale
terenurilor pe care s-au arondat fonduri de vanatoare pot lua la cunostinta, in
functie de specia de vanat care se gaseste pe respectivul fond, de intervalul
de timp in care va avea loc activitatea de vanatoare.
Curtea constata ca excede competentei sale, potrivit dispozitiilor art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, examinarea oricaror alte pretinse
lacune ale textului de lege dedus controlului de constitutionalitate. De
asemenea, nu pot fi primite sustinerile autorului exceptiei privind contrarietatea
dintre textul de lege criticat si dispozitiile Codului civil. In acest sens
este jurisprudenta constanta a Curtii, care a statuat ca instanta
constitutionala nu se poate pronunta asupra neconcordantelor dintre diferite
norme juridice legale, ci numai asupra intelesului dispozitiilor legale
criticate in raport cu prevederile si principiile constitutionale. Cu titlu de
exemplu poate fi amintita Decizia nr. 67 din 27 aprilie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 30 iunie 1999, sau Decizia
nr. 151 din 12 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 2000.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(1) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996,
exceptie ridicata de Eugen Hutanu in Dosarul nr. 4.203/2002 al Tribunalului
Botosani - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu