Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 338 din 28 iunie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 734 din 12 august 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, exceptie ridicata de Ion Cucu in Dosarul nr. 1.679/P/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia penala.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 7 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.679/P/2004, Tribunalul Vrancea - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, exceptie ridicata de Ion Cucu in dosarul mentionat.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de lege criticat "ingradeste dreptul la munca al persoanei, cat si alegerea libera a profesiei", ceea ce incalca dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie. Se sustine, totodata, ca dispozitiile art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal "ingradesc buna aplicare a principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, fara privilegii si fara discriminari", fiind nesocotite astfel prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala, precum si faptul ca "ingradesc dreptul garantat al cetateanului la libera circulatie in tara si in strainatate, drept prevazut de art. 25 din Constitutie".
    Tribunalul Vrancea - Sectia penala, exprimandu-si opinia asupra exceptiei, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, fata de art. 16, art. 25 si art. 41 alin. (1) din Constitutie, este neintemeiata.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat dispozitiile constitutionale pretins incalcate nu ingradesc dreptul condamnatului la munca si, cu atat mai mult, dreptul de a-si alege singur profesia, meseria sau ocupatia. Aceleasi dispozitii legale criticate sunt considerate a fi conforme prevederilor art. 16 din Constitutie, intrucat nu creeaza nici privilegii, nici discriminari, neincalcand vreunul dintre criteriile egalitatii in drepturi, enumerate de art. 4 din Constitutie. De asemenea, se arata ca textul de lege criticat nu contravine nici dispozitiilor constitutionale ale art. 25, deoarece dreptul la libera circulatie nu este absolut, ci trebuie sa se desfasoare potrivit unor reguli, cu respectarea unor conditii stabilite de lege.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. In acest sens arata ca nu poate fi retinuta critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal fata de art. 16 din Constitutie, deoarece textele legale criticate nu instituie privilegii sau discriminari pe considerente arbitrare si se aplica in mod egal tuturor partilor procesului penal. Se arata, totodata, ca nu poate fi retinuta critica in raport cu prevederile art. 25 din Constitutie, deoarece instituirea unor obligatii in sarcina condamnatilor reprezinta restrangeri ale exercitiului dreptului la libera circulatie, in deplina concordanta cu prevederile art. 53 din Legea fundamentala. De asemenea, se apreciaza ca dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie, invocate in motivarea exceptiei, nu au incidenta in cauza.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, avand urmatorul cuprins: "Pe durata termenului de incercare, condamnatul trebuie sa se supuna urmatoarelor masuri de supraveghere:
    a) sa se prezinte, la datele fixate, la judecatorul desemnat cu supravegherea lui sau la alte organe stabilite de instanta;
    b) sa anunte, in prealabil, orice schimbare de domiciliu, resedinta sau locuinta si orice deplasare care depaseste 8 zile, precum si intoarcerea."
    Aceste prevederi legale incalca, in opinia autorului exceptiei, dispozitiile art. 16 alin. (1), art. 25 si art. 41 alin. (1) din Constitutie, avand urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 25: "(1) Dreptul la libera circulatie, in tara si in strainatate, este garantat. Legea stabileste conditiile exercitarii acestui drept.
    (2) Fiecarui cetatean ii este asigurat dreptul de a-si stabili domiciliul sau resedinta in orice localitate din tara, de a emigra, precum si de a reveni in tara.";
    - Art. 41 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este libera."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceste critici nu pot fi retinute. Legiuitorul a reglementat posibilitatea pentru instanta de judecata de a dispune, motivat, ca pedeapsa sa se execute in alt mod decat cel care este propriu naturii acesteia, iar daca sunt indeplinite anumite conditii prevazute de lege sa dispuna suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere. Acest mijloc de individualizare a pedepsei inchisorii consta in suspendarea executarii pedepsei pe o anumita perioada de timp denumita termen de incercare, pe durata caruia condamnatul este supus unor masuri de supraveghere si cerintei de a respecta obligatiile stabilite de instanta de judecata. Masurile de supraveghere care se iau fata de condamnat pe durata termenului de incercare sunt menite sa asigure un control permanent asupra conduitei acestuia. Daca cel condamnat nu indeplineste masurile de supraveghere prevazute de lege ori obligatiile stabilite de instanta, aceasta poate sa revoce suspendarea executarii pedepsei, dispunand executarea in intregime a pedepsei, sau sa prelungeasca termenul de incercare cu cel mult 3 ani.
    Prin dispozitiile art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal s-au reglementat masurile de supraveghere la care trebuie sa se supuna condamnatul pe durata termenului de incercare, si anume aceea de a se prezenta, la datele fixate, la judecatorul desemnat cu supravegherea lui sau la alte organe stabilite de instanta, precum si aceea de a anunta, in prealabil, orice schimbare de domiciliu, resedinta sau locuinta si orice deplasare care depaseste 8 zile, precum si intoarcerea.
    Stabilirea in acest mod a obligatiilor condamnatului nu este de natura sa aduca atingere prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece nu implica un tratament juridic diferentiat fata de persoane aflate in aceeasi situatie juridica.
    Este neintemeiata si critica formulata in raport de prevederile art. 25 din Legea fundamentala, intrucat dispozitiile legale ce fac obiectul exceptiei nu aduc nici o atingere dreptului la libera circulatie, care vizeaza libertatea de miscare a cetateanului. Acest drept nu este absolut, ci el trebuie sa se desfasoare potrivit unor reguli, cu respectarea si indeplinirea unor conditii stabilite de lege. Astfel de conditii sunt si cele prevazute de art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, care trebuie respectate de condamnat.
    In ceea ce priveste sustinerea ca textul de lege criticat incalca prevederile art. 41 alin. (1) din Constitutie, se constata ca si aceasta este neintemeiata. Prevederile art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal nu ingradesc dreptul la munca al condamnatului si, cu atat mai putin, dreptul de a-si alege profesia, meseria sau ocupatia. De asemenea, se constata ca alegerea profesiei, meseriei sau ocupatiei de catre condamnat trebuie sa se faca in asa fel incat acesta sa respecte masurile de supraveghere dispuse de instanta.

    Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, exceptie ridicata de Ion Cucu in Dosarul nr. 1.679/P/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia penala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 338/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 338 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 338/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu