DECIZIE Nr. 338 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3
alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 734 din 12 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, exceptie
ridicata de Ion Cucu in Dosarul nr. 1.679/P/2004 al Tribunalului Vrancea -
Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca nefondata, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.679/P/2004, Tribunalul Vrancea - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3
alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, exceptie ridicata de Ion Cucu in dosarul
mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat "ingradeste dreptul la munca al persoanei, cat si alegerea
libera a profesiei", ceea ce incalca dispozitiile art. 41 alin. (1) din
Constitutie. Se sustine, totodata, ca dispozitiile art. 86^3 alin. 1 lit. a) si
b) din Codul penal "ingradesc buna aplicare a principiului egalitatii in
drepturi a cetatenilor, fara privilegii si fara discriminari", fiind
nesocotite astfel prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala, precum
si faptul ca "ingradesc dreptul garantat al cetateanului la libera
circulatie in tara si in strainatate, drept prevazut de art. 25 din
Constitutie".
Tribunalul Vrancea - Sectia penala, exprimandu-si opinia asupra exceptiei,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin.
1 lit. a) si b) din Codul penal, fata de art. 16, art. 25 si art. 41 alin. (1)
din Constitutie, este neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat dispozitiile
constitutionale pretins incalcate nu ingradesc dreptul condamnatului la munca
si, cu atat mai mult, dreptul de a-si alege singur profesia, meseria sau
ocupatia. Aceleasi dispozitii legale criticate sunt considerate a fi conforme
prevederilor art. 16 din Constitutie, intrucat nu creeaza nici privilegii, nici
discriminari, neincalcand vreunul dintre criteriile egalitatii in drepturi,
enumerate de art. 4 din Constitutie. De asemenea, se arata ca textul de lege
criticat nu contravine nici dispozitiilor constitutionale ale art. 25, deoarece
dreptul la libera circulatie nu este absolut, ci trebuie sa se desfasoare
potrivit unor reguli, cu respectarea unor conditii stabilite de lege.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens arata ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul
penal fata de art. 16 din Constitutie, deoarece textele legale criticate nu
instituie privilegii sau discriminari pe considerente arbitrare si se aplica in
mod egal tuturor partilor procesului penal. Se arata, totodata, ca nu poate fi
retinuta critica in raport cu prevederile art. 25 din Constitutie, deoarece
instituirea unor obligatii in sarcina condamnatilor reprezinta restrangeri ale
exercitiului dreptului la libera circulatie, in deplina concordanta cu
prevederile art. 53 din Legea fundamentala. De asemenea, se apreciaza ca
dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie, invocate in motivarea
exceptiei, nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29
din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal, avand urmatorul cuprins: "Pe
durata termenului de incercare, condamnatul trebuie sa se supuna urmatoarelor
masuri de supraveghere:
a) sa se prezinte, la datele fixate, la judecatorul desemnat cu
supravegherea lui sau la alte organe stabilite de instanta;
b) sa anunte, in prealabil, orice schimbare de domiciliu, resedinta sau
locuinta si orice deplasare care depaseste 8 zile, precum si intoarcerea."
Aceste prevederi legale incalca, in opinia autorului exceptiei,
dispozitiile art. 16 alin. (1), art. 25 si art. 41 alin. (1) din Constitutie,
avand urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 25: "(1) Dreptul la libera circulatie, in tara si in
strainatate, este garantat. Legea stabileste conditiile exercitarii acestui
drept.
(2) Fiecarui cetatean ii este asigurat dreptul de a-si stabili domiciliul
sau resedinta in orice localitate din tara, de a emigra, precum si de a reveni
in tara.";
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este
libera."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceste
critici nu pot fi retinute. Legiuitorul a reglementat posibilitatea pentru
instanta de judecata de a dispune, motivat, ca pedeapsa sa se execute in alt
mod decat cel care este propriu naturii acesteia, iar daca sunt indeplinite
anumite conditii prevazute de lege sa dispuna suspendarea executarii pedepsei
sub supraveghere. Acest mijloc de individualizare a pedepsei inchisorii consta
in suspendarea executarii pedepsei pe o anumita perioada de timp denumita
termen de incercare, pe durata caruia condamnatul este supus unor masuri de
supraveghere si cerintei de a respecta obligatiile stabilite de instanta de
judecata. Masurile de supraveghere care se iau fata de condamnat pe durata
termenului de incercare sunt menite sa asigure un control permanent asupra
conduitei acestuia. Daca cel condamnat nu indeplineste masurile de supraveghere
prevazute de lege ori obligatiile stabilite de instanta, aceasta poate sa
revoce suspendarea executarii pedepsei, dispunand executarea in intregime a
pedepsei, sau sa prelungeasca termenul de incercare cu cel mult 3 ani.
Prin dispozitiile art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal s-au
reglementat masurile de supraveghere la care trebuie sa se supuna condamnatul
pe durata termenului de incercare, si anume aceea de a se prezenta, la datele
fixate, la judecatorul desemnat cu supravegherea lui sau la alte organe
stabilite de instanta, precum si aceea de a anunta, in prealabil, orice
schimbare de domiciliu, resedinta sau locuinta si orice deplasare care
depaseste 8 zile, precum si intoarcerea.
Stabilirea in acest mod a obligatiilor condamnatului nu este de natura sa
aduca atingere prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece nu
implica un tratament juridic diferentiat fata de persoane aflate in aceeasi
situatie juridica.
Este neintemeiata si critica formulata in raport de prevederile art. 25 din
Legea fundamentala, intrucat dispozitiile legale ce fac obiectul exceptiei nu
aduc nici o atingere dreptului la libera circulatie, care vizeaza libertatea de
miscare a cetateanului. Acest drept nu este absolut, ci el trebuie sa se desfasoare
potrivit unor reguli, cu respectarea si indeplinirea unor conditii stabilite de
lege. Astfel de conditii sunt si cele prevazute de art. 86^3 alin. 1 lit. a) si
b) din Codul penal, care trebuie respectate de condamnat.
In ceea ce priveste sustinerea ca textul de lege criticat incalca
prevederile art. 41 alin. (1) din Constitutie, se constata ca si aceasta este
neintemeiata. Prevederile art. 86^3 alin. 1 lit. a) si b) din Codul penal nu
ingradesc dreptul la munca al condamnatului si, cu atat mai putin, dreptul de
a-si alege profesia, meseria sau ocupatia. De asemenea, se constata ca alegerea
profesiei, meseriei sau ocupatiei de catre condamnat trebuie sa se faca in asa
fel incat acesta sa respecte masurile de supraveghere dispuse de instanta.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^3 alin.
1 lit. a) si b) din Codul penal, exceptie ridicata de Ion Cucu in Dosarul nr.
1.679/P/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu