DECIZIE Nr.
337 din 18 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 70 alin. (1) si art. 74 alin. (3) si
(7) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse
de organele judiciare in cursul procesului penal
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 1 aprilie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Marinela Mincă - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 70 alin. (1) şi ale art. 74 alin.
(3) şi (7) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor
dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicată de
Gheorghe Stancu în Dosarul nr. 7.098/55/2007 al Judecătoriei Arad.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 70 alin. (1) din Legea nr. 275/2006 ca inadmisibilă şi ca
neîntemeiată pentru art. 74 alin. (3) şi (7) din aceeaşi lege.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 7 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 7.098/55/2007, Judecătoria Arad a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 70 alin. (1) şi art.
74 alin. (3) şi (7) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a
măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie
ridicată de Gheorghe Stancu în dosarul de mai sus având'ca obiect soluţionarea
unei acţiuni formulate împotriva unei încheieri pronunţate de judecătorul
delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 21 referitoare la
Accesul liber la justiţie, ale art. 24 referitoare la Dreptul la
apărare, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la Dreptul la un proces echitabil.
Astfel, art. 70 alin. (1) din
Legea nr. 275/2006 este neconstituţional, deoarece nu face în niciun fel
referire la abaterile disciplinare comise în exteriorul penitenciarului, cum ar
fi cazul unei fapte săvârşite în incinta unui tribunal.
Articolul 74 alin. (3) şi (7)
este neconstituţional, întrucât judecătorul delegat nu ascultă martorii propuşi
de condamnat, care este astfel lipsit de dreptul la apărare şi nu beneficiază
de un proces echitabil de vreme ce sancţiunea aplicată nu este suspendată în
momentul introducerii plângerii ori a contestaţiei.
Judecătoria Arad opinează
că nu pot fi primite criticile referitoare la excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 70 alin. (1) din Legea nr. 275/2006, deoarece autorul
excepţiei nu a invocat niciun temei constituţional în susţinerea acesteia.
De asemenea, excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 74 alin. (3) din aceeaşi lege este neîntemeiată, sens în
care face trimitere la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
In sfârşit, cu privire la critica art. 74 alin. (7) din
Legea nr. 275/2006, instanţa de judecată opinează că este fondată, deoarece în
fapt soluţionarea contestaţiilor are loc la nivelul judecătoriilor după
expirarea executării sancţiunilor aplicate persoanelor condamnate. In
eventualitatea admiterii contestaţiei persoanei condamnate şi anulării
hotărârii comisiei de disciplină de către instanţa de judecată, sancţiunea
aplicată acestuia (suspendarea dreptului la activităţi sportive pentru maximum
o lună, suspendarea dreptului de a presta o muncă pentru maximum o lună,
suspendarea dreptului de a primi şi cumpăra bunuri pentru maximum două luni,
suspendarea dreptului de a primi vizite pentru cel mult 3 luni) este în fapt
executată şi nu există o posibilitate reală de reparare în natură a unui
eventual prejudiciu cauzat persoanelor condamnate. Aşa fiind, instanţa de
judecată consideră că dreptul persoanelor condamnate dea se adresa
judecătorului pentru verificarea legalităţii şi temeiniciei sancţiunilor
disciplinare aplicate împotriva lor dobândeşte un caracter pur formal, lipsit
de efecte practice. In acest fel, dreptul persoanelor condamnate de a beneficia
de judecarea în mod echitabil de către o instanţă asupra pretinselor încălcări
ale drepturilor sale, drept impus'de dispoziţiile art. 21 din Constituţie şi
ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, este încălcat.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, sens în care face
trimitere la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile
legale criticate referitoare la caracterul definitiv al hotărârii'de
sancţionare asigură posibilitatea tuturor părţilor de a formula apărări, de a
propune probe şi de a recurge la căile de atac prevăzute de lege, aşadar de a
se prevala de toate garanţiile procesuale care condiţionează procesul echitabil
şi liberul acces ia justiţie, în deplină concordanţă cu art. 21 din
Constituţie.
Mai mult, dispoziţiile legale criticate sunt conforme
cu prevederile art. 126 alin. (2) din Legea fundamentală, sens în care
legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli
speciale de procedură, precum şi modalităţi particulare de exercitare a
drepturilor procesuale, fară ca astfel de reguli să aducă atingere dreptului la
un proces echitabil. In acest sens s-a pronunţat şi Curtea Europeană a
Drepturilor Omului prin Decizia Pilla contra Italiei
din 23 septembrie 2004, când a decis că, în măsura
în care cererile reclamantului se referă la executarea pedepselor, art. 6
paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale referitoare la Dreptul la un proces echitabil este inaplicabil
unei proceduri ce priveşte executarea unei pedepse.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,
să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 70 alin. (1) cu denumirea marginală Abateri disciplinare şi ale art. 74
alin. (3) şi (7) cu denumirea marginală Plângerea împotriva hotărârii
comisiei de disciplină din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor
şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 20 iulie 2006, care au următorul conţinut:
- art. 70 alin. (1): „Constituie
abateri disciplinare următoarele fapte:
a) prezenţa în zone interzise sau la ore nepermise
în anumite zone din penitenciar ori nerespectarea orei de revenire în penitenciar;
b) tulburarea în orice mod a programului de muncă,
a programelor socioeducative care se derulează în penitenciar;
c) procurarea sau deţinerea de bani, bunuri ori de
alte valori, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
d) comunicarea cu
exteriorul prin mijloace de comunicare la distanţă, în alte condiţii decât cele
prevăzute de lege;
e) utilizarea în alte condiţii decât cele prevăzute
de lege a bunurilor puse la dispoziţie de administraţia penitenciarului;
f) nerespectarea
oricărei obligaţii care revine persoanei condamnate la executarea unei pedepse
privative de libertate, potrivit dispoziţiilor prezentei legi, ale
regulamentului de aplicare a acesteia, ale ordinelor emise în baza legii şi ale
regulamentului de ordine interioară a penitenciarului, după punerea acestora la
dispoziţie potrivit art. 43, dacă aceasta creează un pericol real pentru
siguranţa sau ordinea în penitenciar.";
- art. 74 alin. (3) şi (7): „(3) Judecătorul
delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate poate proceda la
ascultarea oricărei alte persoane, în vederea aflării adevărului.
(7) Plângerea formulată conform alin. (1) şi
contestaţia introdusă potrivit alin. (5) nu suspendă executarea sancţiunilor
disciplinare, cu excepţia celei prevăzute în art. 71 alin. (1) lit. f)."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile art. 74 alin. (3) şi (7) din Legea nr. 275/2006 au mai
fost supuse controlului instanţei de contencios constituţional prin raportare
la aceleaşi prevederi. Astfel, cu prilejul pronunţării Deciziei nr. 462 din 15
mai 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 384 din 7 iunie 2007, Curtea
Constituţională a respins ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 74 din Legea nr. 275/2006.
Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi,
de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele
deciziei mai sus-menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
In ceea ce priveşte excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 70 alin. (1) din Legea nr. 275/2006,
Curtea constată că autorul nu a invocat niciun temei constituţional căruia să-i
contravină textele legale criticate. Or, potrivit dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, „Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă şi motivate ".In
caz contrar, Curtea s-ar substitui autorului excepţiei, poziţie care i-ar
permite posibilitatea de a se autosesiza. De asemenea, critica din perspectiva
unei omisiuni legislative nu poate fi primită, întrucât, potrivit art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu poate modifica sau
completa prevederile legale supuse controlului. Aşa fiind, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 70 alin. (1) din Legea nr. 275/2006
urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 70 alin. (1) din Legea nr. 275/2006
privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în
cursul' procesului penal, excepţie ridicată de Gheorghe Stancu în Dosarul nr.
7.098/55/2007 al Judecătoriei Arad.
2. Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 74 alin. (3) şi (7) din Legea nr.
275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor'dispuse de organele
judiciare în cufsul procesului penal', excepţie ridicată de acelaşi autor în
acelaşi dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 18 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru