DECIZIE Nr. 336 din 3 decembrie 2002
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998
privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract
individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective
determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1998 si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999 pentru
aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 932 din 19 decembrie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 187/2001, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1998 si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999, exceptie ridicata, prin avocat,
de Doina Ghiara in Dosarul nr. 1.550/LM/2002 al Curtii de Apel Craiova - Sectia
litigii de munca.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Presedintele dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 371C/2002. La
apelul nominal in acest dosar se constata, de asemenea, lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Din oficiu, Curtea pune in discutie problema conexarii celor doua dosare,
avand in vedere identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca nu se opune conexarii.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborat cu
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
371C/2002 la Dosarul nr. 370C/2002.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, solicita respingerea acesteia ca fiind
inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 30 august 2002, pronuntate in dosarele nr.
1.550/LM/2002 si, respectiv, nr. 1.551/LM/2002, Curtea de Apel Craiova - Sectia
litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de
neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001, a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 36/1998 si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999, exceptii ridicate de Doina
Ghiara si, respectiv, de Nicoleta Schintee.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate autorii acestora nu au
aratat in ce consta neconstitutionalitatea Legii nr. 187/2001, ci au criticat,
in special, Hotararea Guvernului nr. 127/1999, despre care au sustinut ca a
fost adoptata cu incalcarea prevederilor art. 51 si ale art. 107 alin. (1) si
(2) din Constitutie, intrucat nu a fost emisa pentru organizarea executarii
legilor, iar prin art. 4 alin. (1), art. 10 si 11 din Normele de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 se modifica, implicit, art. 2
alin. (3) din ordonanta. Pentru cazul in care nu se vor admite exceptiile de
neconstitutionalitate pe acest motiv, solicita constatarea faptului ca art. 2
alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 contravine
prevederilor art. 38 alin. (2) din Constitutie, intrucat art. 4 alin. (1), art.
10 si 11 din Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1998 instituie termene pentru achitarea platilor compensatorii, situatie in
care, pana la plata efectiva, titularii acestor drepturi sunt lipsiti de
protectie sociala. Pentru acelasi motiv considera ca dispozitiile legale criticate
contravin si prevederilor art. 20 din Constitutie, raportate la art. 11 alin.
(1) si (2) partea a treia din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale.
Curtea de Apel Craiova - Sectia litigii de munca apreciaza ca exceptiile
sunt neintemeiate. In acest sens se arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 36/1998 a fost "emisa in cadrul politicii economice a Guvernului de
restructurare a industriei in sectoarele la care se refera" si cu
respectarea dispozitiilor constitutionale. In realitate, autorii exceptiilor
critica Hotararea Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare
a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, hotarare care "nu poate
face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile
ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al acestei institutii cu privire
la exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptiile ridicate sunt inadmisibile. Arata ca
articolul unic al Legii nr. 187/2001 nu contine nici o dispozitie care sa
contravina prevederilor constitutionale invocate de autorii exceptiilor. Nici
in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, aprobata prin
legea mentionata, nu se regasesc prevederi contrare Legii fundamentale.
Dispozitiile ordonantei de urgenta sunt in deplina concordanta cu prevederile art.
38 alin. (2) din Constitutie, referitoare la dreptul salariatilor la protectia
sociala a muncii. Art. 11 din ordonanta de urgenta, privind elaborarea si
supunerea spre aprobare Guvernului a normelor de aplicare, este conform cu
prevederile art. 107 alin. (1) si (2) din Constitutie. Guvernul mai arata ca
aspectele invocate de autorii exceptiilor de neconstitutionalitate privesc
modul de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1998. Acest mod de aplicare fiind reglementat prin normele aprobate de
Hotararea Guvernului nr. 127/1999, exceptiile ridicate sunt inadmisibile
conform dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile criticate ca fiind
neconstitutionale nu sunt cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
36/1998, ci in Hotararea Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998. Or, aceste
dispozitii nu pot face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata. Dispozitiile art. 2 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 sunt conforme
prevederilor art. 38 alin. (2) din Constitutie, referitoare la protectia sociala
a muncii, precum si reglementarilor cuprinse in art. 11 alin. (1) si (2) din
Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale,
care prevad obligatia statelor de a recunoaste dreptul oricarei persoane la un
nivel de trai suficient pentru ea insasi si pentru familia sa. Prin urmare, se
arata ca Legea nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 36/1998 este constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere cu privire la exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiilor il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al
carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor
colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 437 din 18 noiembrie 1998, precum
si dispozitiile Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 196 din 19 aprilie 2001.
Autorii exceptiilor sustin, in parte, si neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
36/1998, in forma in care considera ca aceste dispozitii au fost modificate
prin Normele de aplicare aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 127/1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 4 martie 1999.
Curtea constata ca, in ceea ce priveste dispozitiile Legii nr. 187/2001 si
ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, autorii exceptiilor nu au
aratat in ce anume consta, in concret, neconstitutionalitatea acestor texte.
S-a sustinut numai ca aceste acte normative sunt neconstitutionale pentru ca
Hotararea Guvernului nr. 127/1999 a fost emisa cu incalcarea mai multor
dispozitii din Legea fundamentala. Sesizarea Curtii pentru controlul de
constitutionalitate a celor doua acte normative amintite s-a facut, asadar, cu
nerespectarea dispozitiilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora "Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si
motivate".
In ceea ce priveste Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1998, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 127/1999, Curtea
retine ca, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, numai legile si ordonantele
ori unele dispozitii ale acestora pot face obiectul controlului de
constitutionalitate; in consecinta, exceptia de neconstitutionalitate care are
ca obiect alte acte normative este inadmisibila. Acest fapt a fost constatat,
de altfel, si prin incheierea Curtii de Apel Craiova, dar instanta nu s-a
conformat dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
potrivit carora "Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara
prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere
motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibile, exceptiile de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al
carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor
colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1998 si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999 pentru
aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1998, exceptii ridicate de Doina Ghiara in Dosarul nr. 1.550/LM/2002 al
Curtii de Apel Craiova - Sectia litigii de munca si, respectiv, de Nicoleta Schintee
in Dosarul nr. 1.551/LM/2002 al aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu