DECIZIE Nr. 333 din 16 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr.
26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru
inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 765 din 31 octombrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. V si VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002
pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor
formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii
comerciantilor, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 156/2002, exceptie ridicata de Camera de Comert, Industrie si
Agricultura a Judetului Dambovita in Dosarul nr. 143/2003 al Judecatoriei
Targoviste.
La apelul nominal raspund consilier juridic Nicoleta Negut pentru
Ministerul Finantelor Publice, consilier juridic Alexandru Stanciu pentru
Oficiul National al Registrului Comertului si consilier juridic Olga Suba
pentru Ministerul Justitiei, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura
de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 129/2002. Se arata ca, in acest sens, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 212/2003, iar argumentele avute
in vedere in considerentele deciziei sunt valabile si in cauza de fata.
Reprezentantul Oficiului National al Registrului Comertului solicita
respingerea exceptiei, conform notelor scrise depuse la dosarul cauzei.
Reprezentantul Ministerului Justitiei considera ca dispozitiile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 sunt constitutionale. Se arata ca prin
Decizia nr. 212/2003 Curtea Constitutionala a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 129/2002, constatand ca acestea nu incalca prevederile art. 41
alin. (2) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca
nefondata, a exceptiei de neconstitutionalitate. In acest sens este invocata
jurisprudenta Curtii Constitutionale, considerand ca in cauza nu sunt elemente
noi pentru a o modifica.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 143/2003,
Judecatoria Targoviste a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 129/2002, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 156/2002, exceptie ridicata de Camera de Comert,
Industrie si Agricultura a Judetului Dambovita.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia arata ca
prevederile legale criticate "realizeaza o veritabila nationalizare a
patrimoniului privat al Camerelor de Comert si Industrie", desi
"aceasta institutie juridica nu-si gaseste consacrarea in actuala
Constitutie, fiind considerata incompatibila cu noul stat de drept".
Totodata, considera ca divizarea camerelor de comert si industrie, ca persoane
juridice, nu poate fi decisa prin ordonanta de urgenta.
In sustinerea exceptiei este invocata incalcarea dispozitiilor
constitutionale ale art. 41 alin. (2) si ale art. 135 alin. (1) si (6).
Judecatoria Targoviste considera ca exceptia este intemeiata, sustinand ca
"prin solutionarea acestei exceptii se poate evita cauzarea unor grave
prejudicii in activitatea camerelor de comert si industrie, periclitand
functionarea si chiar existenta acestora".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui
punct de vedere se sustine, in esenta, ca, potrivit evidentelor Ministerului
Finantelor Publice, "din incasarile realizate, potrivit legii, de oficiile
registrului comertului, s-au acoperit cheltuielile de organizare si functionare
a acestora si s-au inregistrat importante excedente. Intrucat o parte
semnificativa din bunurile cu care au fost dotate oficiile registrului
comertului provine din veniturile pe care acestea le-au realizat, este legal si
echitabil ca la desprinderea respectivelor oficii de camerele de comert si
industrie sa se determine si cota de contributie la achizitionarea bunurilor cu
care au fost dotate". De altfel, mentioneaza Guvernul, "prin art. VI
al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, asa cum a fost modificat
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, se stipuleaza, in mod
expres, ca <<bunurile din dotarea Oficiului National al Registrului
Comertului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor unice, in limita
aportului acestora la dobandirea respectivelor bunuri constituie patrimoniul
Oficiului National al Registrului Comertului>>. In raport cu modul de
constituire al acestui patrimoniu, nu se poate pune problema unei confiscari
si, cu atat mai putin, a unei nationalizari".
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile criticate sunt
constitutionale. In acest sens, se arata ca "prin vointa legiuitorului,
suportul logistic si documentele privind activitatea registrului comertului nu
sunt proprietatea privata a camerelor de comert, ci constituie un patrimoniu
afectat realizarii functiilor specifice registrului comertului care, prin
atributiile si importanta activitatii, reprezinta o institutie de interes
public", astfel ca nu poate fi retinuta incalcarea dispozitiilor art. 41
alin. (2) si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, intrucat, "conform
art. 41 alin. (1) teza a 2-a din Legea fundamentala, limitele si continutul
dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege".
In legatura cu pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor art. VI din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, modificata si completata,
Avocatul Poporului considera ca "nici aceasta nu poate fi retinuta,
intrucat, potrivit textelor legale criticate, constituie patrimoniu al
Oficiului National al Registrului Comertului bunurile aflate in dotarea
acestuia, dar numai in limita aportului sau la dobandirea bunurilor
respective". In consecinta, considera Avocatul Poporului, "nefiind
preluate decat acele bunuri dobandite prin aportul Oficiului National al
Registrului Comertului, nu poate fi sustinuta incalcarea principiului
inviolabilitatii proprietatii private".
In plus, se apreciaza in continuare, "conform art. VI alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, modificata si completata,
bunurile aflate in dotarea Oficiului National al Registrului Comertului, a
oficiilor registrului comertului si birourilor unice vor fi numai folosite de
catre Oficiul National al Registrului Comertului, nefiind trecute in
proprietatea sa. De asemenea, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol,
predarea-preluarea acestor bunuri se realizeaza prin protocol, ceea ce nu
impiedica partile sa stabileasca contravaloarea folosintei lor".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
V si VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129 din 4 octombrie 2002
pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor
formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 746 din 11 octombrie
2002, dispozitii modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156 din
7 noiembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 850
din 25 noiembrie 2002.
Dispozitiile criticate au urmatorul cuprins:
- Art. V: "(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta bazele de date, aplicatiile de intretinere si
utilizare a acestora, necesare in vederea tinerii si administrarii registrelor
comertului de catre Oficiul National al Registrului Comertului, respectiv
oficiile registrului comertului de pe langa camerele de comert si industrie
teritoriale, si functionarii birourilor unice din cadrul camerelor de comert si
industrie teritoriale, precum si documentele care privesc activitatea acestora
se preiau de catre Ministerul Justitiei - Oficiul National al Registrului
Comertului si de catre oficiile registrului comertului de pe langa tribunale,
pe baza de protocol de predare-preluare incheiat intre reprezentantii
Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de comert si industrie teritoriale.
(2) Modul de utilizare de catre Camera de Comert si Industrie a Romaniei si
a Municipiului Bucuresti si de catre camerele de comert si industrie
teritoriale a informatiilor cuprinse in bazele de date se stabileste pe baza
contractuala sau prin protocol.";
- Art. VI: "(1) Bunurile aflate in dotarea Oficiului National al
Registrului Comertului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor
unice constituie, in limita aportului acestora la dobandirea bunurilor
respective, patrimoniul Oficiului National al Registrului Comertului si vor fi
folosite potrivit destinatiei stabilite.
(2) Determinarea aportului prevazut la alin. (1) se va realiza pe baza
datelor furnizate de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Predarea-preluarea bunurilor prevazute la alin. (1) se efectueaza prin
protocol incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai Camerei
de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si, respectiv, ai
camerelor de comert si industrie teritoriale."
Critica de neconstitutionalitate a textelor mentionate se bazeaza pe
sustinerea ca sunt incalcate dispozitiile art. 41 alin. (2) si ale art. 135
alin. (1) si (6) din Constitutie, texte care au urmatorul cuprins:
- Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal
de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi
dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
- Art. 135 alin. (1) si (6): "(1) Statul ocroteste proprietatea. [...]
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Dispozitiile legale care formeaza obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate in acest dosar au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate exercitat de Curte. Astfel, prin Decizia nr. 212 din 15 mai
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 471 din 1 iulie
2003, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. V,
VI si VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, astfel cum au
fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, constatand
ca acestea nu incalca dispozitiile art. 41 alin. (2) si nici pe cele ale art.
135 alin. (1) si (6) din Constitutie, texte invocate si in acea cauza in
sustinerea exceptiei.
In esenta, Curtea a retinut ca organizarea Oficiului National al
Registrului Comertului in subordinea Ministerului Justitiei, iar nu pe langa
Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti,
reprezinta o optiune a legiuitorului ce nu constituie, asa cum sustine autorul
exceptiei, divizarea acestei din urma persoane juridice. In considerentele
deciziei se arata ca "Oficiul National al Registrului Comertului nu a fost
nici potrivit redactarii anterioare a textului parte constitutiva a Camerei de
Comert si Industrie a Romaniei, ci un serviciu public organizat pe langa
aceasta, ca o structura de sine statatoare. Reglementarea serviciului public al
registrului comertului nu este supusa regulilor dreptului civil, ci normelor de
drept administrativ, potrivit carora intre serviciul public si baza sa
materiala exista o legatura substantiala. Asa fiind, in cauza nu sunt incidente
dispozitiile constitutionale privind dreptul de proprietate nici cu privire la
constituirea patrimoniului Oficiului National al Registrului Comertului din
bunurile aflate in dotarea oficiului, a oficiilor registrului comertului si a
birourilor unice, in limita aportului lor la dobandirea bunurilor si pentru a
fi folosite potrivit destinatiei stabilite. Existenta acestor bunuri in
proprietatea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului
Bucuresti ar constitui o depasire a obiectului de activitate al acesteia. De
altfel, orice alta solutie ar duce la imbogatirea fara justa cauza a camerelor
de comert si industrie, care si-ar insusi pe aceasta cale, in mod ilegal,
bunuri provenite din venituri bugetare. Mai mult, potrivit pct. I.29 din anexa
la Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al
acesteia, terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea
institutiile publice apartin domeniului public, ele neputand intra pe nici o
cale in proprietatea unei persoane juridice de drept privat.
Pe de alta parte, in ceea ce priveste veniturile rezultate din activitatea
desfasurata de serviciul public, de regula, acestea sunt venituri bugetare, in
masura in care ele nu sunt utilizate pentru functionarea serviciului public.
Asa fiind, regula este aplicabila si in cauza, iar prin aceasta nu se incalca
prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, Camera de Comert si Industrie a
Romaniei si a Municipiului Bucuresti neavand un drept de proprietate asupra
bunurilor aflate in dotarea Oficiului National al Registrului Comertului, a
oficiilor registrului comertului si a birourilor unice".
Considerentele avute in vedere de Curtea Constitutionala pentru pronuntarea
deciziei mentionate isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudentei
Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi
in ceea ce priveste art. VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002
si cu unanimitate de voturi in ceea ce priveste celelalte dispozitii criticate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr.
26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru
inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, exceptie
ridicata de Camera de Comert, Industrie si Agricultura a Judetului Dambovita in
Dosarul nr. 143/2003 al Judecatoriei Targoviste.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta