Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 327 din 11 septembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 727 din 17 octombrie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai            - presedinte
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Florentina Balta         - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ion Opris in Dosarul nr. 825/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor art. 21 din Constitutie referitoare la liberul acces la justitie, partea interesata avand posibilitatea sesizarii instantei de judecata, in conditiile legii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 825/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ion Opris.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca textul de lege criticat impiedica accesul liber la justitie, intrucat "cererile pentru anularea unui act administrativ emis de o institutie publica centrala, formulate dupa trecerea unui an de la data la care cel vatamat in drept prin acel act a luat cunostinta de acesta, sunt trimise la tribunal, sectia de contencios administrativ, unde se constata tardivitatea actiunii". In opinia autorului, nu ar trebui sa fie aplicabile dispozitiile art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, ci sa fie accesibila judecata in temeiul dispozitiilor cuprinse in Codul civil referitoare la obligatia de "a face", respectiv art. 1075 si urmatoarele.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila apreciaza ca art. 3 alin. 1 din Codul de procedura civila este conform cu prevederile constitutionale. Se arata ca liberul acces la justitie nu este ingradit, persoana interesata avand posibilitatea sesizarii instantei de judecata, precum si dreptul de a solicita si administra probe sau de a exercita caile de atac prevazute de lege, in cazul in care este nemultumita de solutia pronuntata de catre instanta de judecata.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor arata ca, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, "competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", iar in cadrul titlului I al cartii I din Codul de procedura civila legiuitorul a reglementat imperativ domeniul competentei materiale a instantelor de judecata, cu respectarea principiului celor trei grade de jurisdictie.
    Respingerea actiunii pentru tardivitate nu reprezinta o incalcare a principiului reglementat de art. 21 din Constitutie, fiind consecinta legala a depunerii unei cereri dupa implinirea termenului de prescriptie reglementat de lege.
    In ceea ce priveste invocarea dispozitiilor din Codul civil in cauza dedusa judecatii, se arata ca nu este de competenta materiala a Curtii Constitutionale de a aprecia norma juridica aplicabila in speta, instanta de judecata fiind aceea care, in urma examinarii in fapt si in drept, stabileste temeiul juridic al cauzei, persoana nemultumita de hotararea instantei putand exercita, in conditiile legii, caile de atac.
    Se apreciaza, in concluzie, ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila este neintemeiata.
    Guvernul arata ca, desi in motivarea exceptiei este invocat art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, critica de neconstitutionalitate se indreapta, de fapt, asupra termenului de un an pentru introducerea actiunii in fata instantei judecatoresti de contencios administrativ, termen stabilit de art. 5 alin. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
    Avand in vedere prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, se arata ca a fost lasata la latitudinea legiuitorului reglementarea "competentei", precum si a "procedurii de judecata", normele criticate constituind astfel expresia aplicarii acestor dispozitii constitutionale.
    Art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990, stabilind un termen pentru sesizarea instantei de contencios administrativ, da expresie exigentelor ce decurg din prevederile art. 48 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora legiuitorul este abilitat sa stabileasca conditiile si limitele exercitarii dreptului la reparatie al persoanei vatamate de un act administrativ. Cu privire la art. 5 alin. 5 din Legea 29/1990, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 60/1997, considerand ca stabilirea termenului de un an reprezinta o garantie a exercitarii dreptului persoanei vatamate de o autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins, precum si a liberului acces la justitie, consacrat in art. 21 din Constitutie.
    Prin urmare, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila este neintemeiata.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila nu incalca prevederile art. 21 din Constitutie, deoarece, prin reglementarea legala a unui termen in care trebuie sa fie formulata actiunea in anulare a unui act administrativ, nu se ingradeste liberul acces la justitie, finalitatea sa fiind, dimpotriva, aceea de a facilita aplicarea, in conditii optime, a principiului mentionat, prin asigurarea unui climat de ordine, prevenindu-se eventualele abuzuri si limitandu-se efectele perturbatoare asupra stabilitatii si securitatii raporturilor juridice civile.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare. Textul legal criticat are urmatorul cuprins:
    - Art. 3. "Curtile de apel judeca:
    1. in prima instanta, procesele si cererile in materie comerciala al caror obiect are o valoare de peste 10 miliarde lei, precum si procesele si cererile in materie de contencios administrativ privind actele autoritatilor si institutiilor centrale."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale:
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
    In ceea ce priveste obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile referitoare la competenta materiala a instantelor judecatoresti din Codul de procedura civila au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 28 iunie 2003, solutia legislativa consacrata de textul de lege criticat fiind preluata de noua formula redactionala, astfel incat art. 3 pct. 1 din cod are urmatorul continut: "Curtile de Apel judeca:
    1. in prima instanta, procesele si cererile in materie de contencios administrativ privind actele autoritatilor si institutiilor centrale."
    Prin urmare, dat fiind ca, dupa invocarea exceptiei de neconstitutionalitate in fata instantei judecatoresti, prevederea legala supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala urmeaza a se pronunta asupra constitutionalitatii prevederii legale in noua sa redactare, intrucat solutia legislativa din ordonanta care modifica Codul de procedura civila este, in principiu, aceeasi cu cea anterioara modificarii.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi formal critica de neconstitutionalitate este indreptata impotriva art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, care reglementeaza competenta materiala a instantelor judecatoresti, din sustinerile autorului exceptiei rezulta ca, in realitate, aceasta vizeaza instituirea termenului de un an, in interiorul caruia cel vatamat intr-un drept al sau, printr-un act administrativ, il poate ataca in fata instantei de contencios administrativ. Or, termenul respectiv este prevazut intr-un alt text de lege, respectiv in art. 5 alin. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie 1990, care prevede ca: "In toate cazurile, introducerea cererii la instanta nu se va putea face mai tarziu de un an de la data comunicarii actului administrativ a carui anulare se cere."
    Critica este deci gresit indreptata si, sub acest aspect, apare ca fiind lipsita de obiect si, in consecinta, neintemeiata.
    Independent insa de aceasta imprejurare, critica de neconstitutionalitate nu poate fi retinuta, intrucat neaga legiuitorului competenta conferita prin Constitutie de a reglementa cadrul in care titularul unui drept are posibilitatea sa si-l valorifice, luand in considerare drepturile si interesele legitime ale celorlalti titulari, pe care este tinut sa le respecte.
    Absolutizarea exercitiului unui drept ar avea ca revers negarea drepturilor altor titulari, carora autoritatea statala le datoreaza in egala masura ocrotire, situatie de neconceput intr-un stat de drept, dar pe care autorul exceptiei, tributar unei viziuni pro causa, determinate de interesul sau exclusiv, intelege sa o ignore.
    De altfel, termenul de un an, prevazut de art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990, este un termen rezonabil, care asigura conditiile optime celui prejudiciat pentru a exercita actiune in justitie in scopul obtinerii reparatiilor legale.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ion Opris in Dosarul nr. 825/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 septembrie 2003.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 327/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 327 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 327/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu