Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 323 din 26 noiembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata prin Legea nr. 130/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 938 din 20 decembrie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata prin Legea nr. 130/2001, exceptie ridicata de Victor Gh. Vulpoi in Dosarul nr. 1.964/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
    La apelul nominal raspunde, pentru Ministerul Finantelor Publice, consilier juridic Nicoleta Negut si, pentru Ministerul Apararii Nationale, consilier juridic Dan Cimpoeru, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca, in cauza, nu se ridica probleme de control de constitutionalitate, ci de aplicarea legii, respectiv a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
    Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale considera ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata. De altfel, Curtea Constitutionala a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie si, respingand exceptia, a constatat ca dispozitiile ordonantei criticate sunt constitutionale.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. In argumentarea acestei sustineri este mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la prevederile legale criticate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 aprilie 2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicata de Victor Gh. Vulpoi in Dosarul nr. 1.964/2002.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt contrare dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a institutiilor publice, fara privilegii si fara discriminari, intrucat "a modificat baza de calcul a ajutoarelor prevazute la articolul 31 din Legea nr. 138/1999, stabilind ca aceste ajutoare se calculeaza in raport cu solda lunara neta". In articolul 2 al Ordonantei de urgenta se arata ca "baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare [...]".
    In acest fel, arata autorul exceptiei, militarii trecuti in rezerva dupa intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta sunt dezavantajati fata de cei trecuti in rezerva anterior, pentru care "platile compensatorii si ajutoarele au fost platite luandu-se ca baza de calcul solda lunara bruta avuta in luna schimbarii pozitiei de activitate".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca exceptia ridicata in cauza este neintemeiata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca drepturile cuvenite cadrelor militare trecute in rezerva sunt aceleasi pentru ambele categorii, atat pentru cele trecute in rezerva anterior aparitiei Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, cat si pentru cele trecute in rezerva dupa aceasta data. Guvernul considera insa ca este firesc ca "aceste drepturi sa se acorde in raport cu regimul impozitarii veniturilor, reglementat prin dispozitiile legale in materie, in vigoare la data stabilirii drepturilor respective". Totodata se arata ca "impozitarea sau exceptarea de la regimul impozitarii, a unor categorii de venituri realizate de cetateni, cum sunt cele reprezentand plati compensatorii si ajutoare de care beneficiaza cadrele militare, in cadrul masurilor de protectie sociala prevazute de lege, reprezinta insa o optiune a legiuitorului si depinde de posibilitatile financiare ale statului, pe o anumita perioada, in raport cu dimensionarea cheltuielilor in cadrul masurilor de protectie sociala".
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In motivarea acestui punct de vedere se arata ca principiul egalitatii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, nu inseamna uniformitate. Trecerea in rezerva ulterior intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 genereaza situatii juridice diferite fata de cele create la trecerea in rezerva anterior acestei date, ceea ce justifica reglementarea unor tratamente diferite.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Curtea retine ca in mod gresit instanta a considerat ca exceptia se refera numai la dispozitiile art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000. In realitate, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de autorul acesteia, il constituie ansamblul dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136 din 14 septembrie 2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001, care au urmatorul continut:
    - Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art. 7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda lunara neta.";
    - Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, in vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
    Baremul lunar de impozitare este cel prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.";
    - Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1, platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
    Critica de neconstitutionalitate consta, in esenta, in sustinerea potrivit careia prevederile din ordonanta de urgenta contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat instituie un alt mod de calcul al platilor compensatorii si ajutoarelor prevazute la art. 31 si la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999. In felul acesta, dupa cum se sustine, sunt dezavantajati militarii trecuti in rezerva dupa intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
    Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie au urmatorul cuprins: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata. Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 au mai format obiect al controlului de constitutionalitate, sub aspectul incalcarii dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate prin Decizia nr. 198 din 2 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 5 august 2002, precum si prin Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002.
    Cu acel prilej Curtea a retinut, in esenta, prin Decizia nr. 27/2002, ca "principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna uniformitate, asa incat la situatii diferite trebuie sa corespunda un tratament juridic diferentiat. Trecerea in rezerva anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000 genereaza situatii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite".
    De asemenea, prin Decizia nr. 198/2002, Curtea a retinut ca "legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit si in raport cu posibilitatile existente in privinta indeplinirii masurilor de protectie sociala drepturile ce se acorda unor categorii de cetateni, bineinteles fara sa aduca atingere drepturilor anterior stabilite, precum si sa determine veniturile supuse impozitarii, cu conditia sa nu contravina dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale, problema ce nu se pune in legatura cu textele de lege examinate". Totodata, prin aceasta decizie, Curtea a mai retinut ca, "in cazul reglementarii in mod diferit a unor drepturi prin acte normative succesive, nu se ridica probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a legii in timp, ceea ce intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti".
    In cauza de fata nu se invoca elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudentei Curtii.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, exceptie ridicata de Victor Gh. Vulpoi in Dosarul nr. 1.964/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 noiembrie 2002.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Costica Bulai

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 323/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 323 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 323/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu