DECIZIE Nr. 319 din 26 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si
completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicata, ordonanta aprobata
cu modificari prin Legea nr. 400/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 129 din 27 februarie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001
privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991,
republicata, ordonanta aprobata cu modificari prin Legea nr. 400/2002.
Exceptia a fost ridicata de Ionel Petru Constantinescu in Dosarul nr.
330/2002 al Judecatoriei Medgidia.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, prin mandatar Sabin
Baltac, lipsind cealalta parte, Primaria Cernavoda, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Mandatarul autorului exceptiei solicita sa puna concluzii in fata Curtii
Constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca mandatarul nu poate pune
concluzii decat prin avocat, avand in vedere prevederile art. 68 alin. 4 din
Codul de procedura civila, coroborate cu prevederile art. 24 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, republicata.
Curtea, deliberand, respinge solicitarea mandatarului autorului exceptiei
de neconstitutionalitate, avand in vedere prevederile art. 68 alin. 4 din Codul
de procedura civila, coroborate cu prevederile art. 24 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, republicata.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei, aratand ca textele criticate nu contravin
prevederilor constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 330/2002,
Judecatoria Medgidia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii
nr. 18/1991, republicata, exceptie ridicata de Ionel Petru Constantinescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001 contravine prevederilor art. 114 alin. (4),
art. 92 alin. (2) si ale art. 93 alin. (1) din Constitutie. Autorul exceptiei
sustine ca, desi potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie "In cazuri
exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta", aceasta
prevedere ar trebui coroborata cu cea cuprinsa in art. 93 din Legea fundamentala,
care reglementeaza "masurile exceptionale pe care le poate lua
Presedintele Romaniei cand instituie, potrivit legii, starea de asediu sau
starea de urgenta in intreaga tara ori in unele localitati si solicita
Parlamentului incuviintarea masurii adoptate, in cel mult 5 zile de la luarea
acesteia", precum si cu art. 99 alin. (1), potrivit caruia "In
exercitarea atributiilor sale, Presedintele Romaniei emite decrete care se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Nepublicarea atrage inexistenta
decretului". Or, conchide acesta, "in Monitorul Oficial al Romaniei
din iunie 2001 nu exista publicat un decret prezidential conform art. 92 din
Constitutie, de care primul-ministru sa fi luat cunostinta".
De asemenea autorul exceptiei mai sustine ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001 contravine si prevederilor art. 72 alin. (3) lit. k) si
ale art. 114 alin. (1) din Constitutie, intrucat Guvernul a emis o ordonanta de
urgenta intr-un domeniu in care nu era abilitat, modificand o lege organica.
Referindu-se la prevederile art. I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001, autorul exceptiei sustine ca acestea contravin
prevederilor art. 41 alin. (2) si (3) din Constitutie, deoarece "Guvernul
Romaniei a decis prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, art. 4
alin. 1, ca restituirea se face pe alt amplasament, contrar vointei
proprietarului".
Instanta de judecata apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu
contravin textelor constitutionale invocate, deoarece interdictia reglementarii
de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai ordonantele
Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare. O asemenea
limitare nu este insa prevazuta la alin. (4) al art. 114 din Constitutie. De
asemenea arata ca dispozitiile legale criticate nu contravin nici prevederilor
art. 41 alin. (2) din Legea fundamentala, intrucat "prin reconstituirea pe
alte amplasamente sau acordarea de despagubiri se instituie garantii eficiente
ale dreptului de proprietate in situatii cum este cazul in speta, cand ratiuni
de salvgardare a unui interes public se opun la restituirea terenurilor aflate
pe amplasamentele initiale".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza exceptia ca fiind neintemeiata.
Se arata ca in jurisprudenta sa Curtea a statuat ca ordonantele de urgenta pot
reglementa in domeniul legilor organice, cu respectarea cerintei
constitutionale privind existenta cazului exceptional. Cu privire la raportarea
textelor legale criticate la dispozitiile art. 92 si 93 din Constitutie, arata
ca acestea nu sunt relevante in cauza, intrucat utilizarea expresiei
"cazuri exceptionale" in art. 92 din Constitutie are in vedere
situatia in care Presedintele Romaniei poate supune aprobarii Parlamentului
mobilizarea partiala sau generala a fortelor armate dupa declararea
mobilizarii. Privitor la art. 93 din Constitutie, arata ca expresia
"starea de urgenta" inscrisa in art. 93 din Constitutie nu este
aceeasi cu expresia "masura exceptionala" inscrisa in art. 114 alin.
(4) din Legea fundamentala.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu contravin textelor
constitutionale invocate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea
si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicata (publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 350 din 29 iunie 2001), ordonanta
aprobata cu modificari prin Legea nr. 400/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 9 iulie 2002.
Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 a fost
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 400 din 17 iunie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 9 iulie 2002.
Cu privire la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate referitoare
la dispozitii legale modificate ulterior ridicarii exceptiei, prin Decizia
Plenului Curtii nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Curtea a statuat ca in
cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de neconstitutionalitate in fata
instantelor judecatoresti, prevederea legala supusa controlului a fost
modificata si se pronunta asupra constitutionalitatii prevederii legale in noua
sa redactare numai daca solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata
este, in principiu, aceeasi cu cea dinaintea modificarii.
Curtea constata ca textul legal criticat a suferit modificari, pastrandu-se
insa solutia legislativa de principiu. Astfel, in redactarea data prin Legea de
aprobare a Ordonantei de urgenta nr. 102/2001 acest text are urmatoarea
redactare:
"Art. 4^1. - Pentru terenurile proprietarilor deposedati, persoane
fizice, pe care se afla bazine piscicole naturale si bazine piscicole
amenajate, sere sau plantatii de hamei in functiune la data aplicarii prezentei
legi, restituirea se face pe alt amplasament, daca exista suprafete suficiente,
sau se acorda despagubiri in conditiile legii."
Autorul exceptiei sustine ca prevederile ordonantei de urgenta, in general,
contravin art. 114 alin. (1) si (4), art. 92 alin. (2), art. 93 alin. (1) si
art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie. In ceea ce priveste dispozitiile
art. I pct. 4 din ordonanta de urgenta, asa cum au fost ele modificate prin
Legea nr. 400/2002, acesta sustine ca ele ar contraveni prevederilor art. 41
alin. (2) si (3) din Constitutie.
Criticile de neconstitutionalitate vizeaza doua categorii de aspecte.
I. Un prim aspect se refera la neconstitutionalitatea dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, in general, pe motiv ca
aceasta ar incalca prevederile art. 114 alin. (1) si (4), precum si ale art. 72
alin. (3) lit. k) din Constitutie.
Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia nr.
34 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 88 din 25 februarie 1998, a statuat ca interdictia reglementarii de catre
Guvern in domeniul legilor organice priveste numai ordonantele Guvernului emise
in baza unei legi speciale de abilitare, aceasta interdictie decurgand
nemijlocit din textul constitutional. O asemenea limitare nu este prevazuta
insa de alin. (4) al art. 114 din Constitutie, referitor la ordonantele de
urgenta, deoarece cazul exceptional ce impune adoptarea unor masuri urgente
pentru salvgardarea unui interes public ar putea reclama instituirea unei reglementari
de domeniul legii organice, care, daca ar fi interzisa, interesul public avut
in vedere ar fi sacrificat, ceea ce este contrar finalitatii constitutionale a
institutiei delegarii legislative.
In ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, Curtea
Constitutionala - prin Decizia nr. 173 din 12 iunie 2002 referitoare la
constitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991,
republicata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din
9 iulie 2002 - a decis ca imprejurarile concrete avute in vedere de initiatorul
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 reprezentau un caz exceptional,
care impunea masuri cu caracter de urgenta in scopul finalizarii procesului de
reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
forestiere.
II. Un alt aspect priveste neconstitutionalitatea art. I pct. 4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001. Autorul exceptiei critica acest
text pe motiv ca restituirea terenurilor fostilor proprietari, pe alte
amplasamente, contravine prevederilor art. 41 alin. (1) din Constitutie,
intrucat "unica situatie de nerestituire prevazuta de Constitutie, este
exproprierea pentru cauza de utilitate publica conform art. 41 alin. (3) din
Constitutie".
In legatura cu acest aspect Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 136
din 21 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 448 din 24 noiembrie 1998, statuand urmatoarele: "Chiar daca
nationalizarea sau alte moduri prin care, sub imperiul unor legi anterioare, a
luat nastere dreptul de proprietate al statului nu sunt corespunzatoare
prevederilor Constitutiei, dreptul subiectiv de proprietate al statului,
constituit potrivit reglementarilor legale anterioare actualei legi
fundamentale, nu este stins ca efect al intrarii in vigoare a acesteia,
independent de modificarile aduse regimului juridic al proprietatii. Asa fiind,
[...] dreptul fostului proprietar de a i se restitui imobilul se naste in
viitor, prin aplicarea prevederilor legale care ii reconstituie acest drept.
Prevederile privind garantarea si ocrotirea proprietatii, potrivit art. 41 din
Constitutie, se aplica numai dupa reconstituirea sau constituirea dreptului de
proprietate".
Atat considerentele, cat si solutiile adoptate prin deciziile citate isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, neexistand elemente noi de natura
a determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si
completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicata, ordonanta
aprobata cu modificari prin Legea nr. 400/2002, exceptie ridicata de Ionel
Petru Constantinescu in Dosarul nr. 330/2002 al Judecatoriei Medgidia.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 noiembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu