DECIZIE Nr.
315 din 23 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învatamant, ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii personalului
din sectorul bugetar, ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
31/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii personalului din sectorul
bugetar si ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind
unele masuri în domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru
perioada mai-decembrie 2009
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 346 din 26 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar „Diaconul Coresi" din judeţul
Braşov în Dosarul nr. 2.466/62/2009 al Tribunalului Braşov -
Secţia civilă, care formează obiectul Dosarului Curţii
Constituţionale nr. 6.189D/2009.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul
şi în Dosarul nr. 6.190D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a aceloraşi texte de lege ca în dosarul
precedent, excepţie ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar „Diaconul Coresi" din judeţul
Braşov în Dosarul nr. 2.281/62/2009 al Tribunalului Braşov -
Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul
şi în Dosarul nr. 6.204D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, ale art. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009
şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 31/2009, excepţie ridicată de Sindicatul Salariaţilor din
Invăţământul Preuniversitar Suceava în Dosarul nr. 2.944/86/2009
al Tribunalului Suceava - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul
şi în Dosarul nr. 6.205D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, ale art. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, ale
art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 41/2009, excepţie ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar din judeţul Hunedoara în
Dosarul nr. 1.635/97/2009 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de
muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă autorul
excepţiei, prin consilier juridic. Lipsesc celelalte părţi,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul
şi în Dosarul nr. 6.714D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 şi ale art. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009. Excepţia a
fost ridicată de Sindicatul Invăţământului din Valea
Prahovei în Dosarul nr. 2.061/105/2009 al Tribunalului Prahova - Secţia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul
şi în Dosarul nr. 6.828D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, ale art. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, ale
art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi
ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009.
Excepţia a fost ridicată de Sindicatul Invăţământului
Preuniversitar „Diaconul Coresi" din judeţul Braşov în Dosarul
nr. 3.224/62/2009 al Tribunalului Braşov - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 6.189D/2009, nr.
6.190D/2009, nr. 6.204D/2009, nr. 6.205D/2009, nr. 6.714D/2009 şi nr. 6.828D/2009,
pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Partea prezentă este de acord cu conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este, de asemenea,
de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, deliberând, în temeiul art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 6.190D/2009, nr.
6.204D/2009, nr. 6.205D/2009, nr. 6.714D/2009 şi nr. 6.828D/2009 la
Dosarul nr. 6.189D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul părţii prezente pentru
susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Sindicatului
Invăţământului Preuniversitar din judeţul Hunedoara
arată că nu mai susţine excepţia de
neconstituţionalitate faţă de prevederile art. I pct. 2 şi
3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 şi ale
art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
1/2009, întrucât aceste texte de lege au fost declarate neconstituţionale
prin Decizia nr. 989/2009. In ceea ce priveşte excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi ale art. 2
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, arată
că aceasta este în continuare admisibilă, întrucât textele de lege
sunt în vigoare şi solicită admiterea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită
inadmisibilă. In acest sens, arată că prevederile art. I pct. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008
şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009 au fost declarate neconstituţionale prin Decizia nr.
989/2009. Cât priveşte celelalte texte de lege criticate, arată
că acestea completau, respectiv modificau dispoziţii ale
Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008, care a fost abrogată prin
Legea-cadru nr. 330/2009, astfel că nu mai sunt în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 23 iunie 2009 şi 30 iulie
2009, pronunţate în dosarele nr. 2.466/62/2009', nr. 2.281/62/2009 şi
n r. 3.224/62/2009 Tribunalul Braşov - Secţia civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009. Excepţia a fost
ridicată de Sindicatul Invăţământului Preuniversitar
„Diaconul Coresi" din judeţul Braşov cu prilejul
soluţionării unor cauze având ca obiect drepturi băneşti.
Prin Incheierea din 25 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 2.944/86/2009, Tribunalul Suceava - Secţia civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, ale art. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 şi ale art. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009. Excepţia
a fost ridicată de Sindicatul Salariaţilor din
Invăţământul Preuniversitar Suceava cu prilejul
soluţionării unor cauze având ca obiect drepturi băneşti.
Prin Incheierea din 9 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 1.635/97/2009, Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de
muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct.
2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învăţământ, ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.
Excepţia a fost ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar din judeţul Hunedoara cu
prilejul soluţionării unor cauze având ca obiect drepturi
băneşti.
Prin Incheierea din 10 august 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 2.061/105/2009, Tribunalul Prahova -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi
3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 şi ale
art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009. Excepţia a fost ridicată de Sindicatul
Invăţământului Valea Prahovei cu prilejul soluţionării
unor cauze având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorii acesteia
arată, în esenţă, că textele de lege criticate, care
modifică prevederile Legii nr. 221/2008 sub aspectul cuantumului
drepturilor salariale ce se acordă personalului din
învăţământ, sunt contrare dispoziţiilor art. 1 alin. (4)
şi (5), art. 20, art. 41 alin. (2) şi (5), art. 61 alin. (1), art.
102, art. 111 alin. (1), art. 115 alin. (4) şi (6) şi art. 141 din
Constituţie. In acest sens, arată că modificarea succesivă
pe calea ordonanţelor de urgenţă a dispoziţiilor dintr-o
lege într-un domeniu privind drepturi fundamentale ale cetăţenilor a
fost făcută în mod abuziv, fără a fi existat o situaţie
urgentă care să justifice această reglementare,
încălcându-se totodată principiul separaţiei puterilor în stat.
De asemenea, au fost încălcate şi prevederile Legii fundamentale care
stabilesc domeniul de reglementare al ordonanţelor de urgenţă,
întrucât sunt afectate dreptul la muncă şi dreptul la un nivel de
trai decent. In plus, cu prilejul emiterii acestor ordonanţe de
urgenţă, Guvernul nu a consultat federaţiile semnatare ale
contractului colectiv de muncă la nivel de ramură, fiind astfel
încălcate prevederile art. 41 alin. (5) din Constituţie. In
sfârşit, consideră că sunt încălcate şi
dispoziţiile Legii fundamentale care consacră obligativitatea
respectării legilor, întrucât prin textele de lege criticate sunt ignorate
prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995 prin care se
arată că „în România învăţământul constituie
prioritate naţională".
Tribunalul Braşov - Secţia civilă,
Tribunalul Suceava - Secţia civilă, Tribunalul Hunedoara -
Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale şi Tribunalul Prahova - Secţia civilă consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului,
precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de
vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. In
acest sens, arată că dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 şi
dispoziţiile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009 au fost constatate ca fiind neconstituţionale de
către Curtea Constituţională prin Decizia nr. 842/2009 şi
Decizia nr. 989/2009. Considerentele din cuprinsul deciziilor amintite sunt
aplicabile mutatis mutandis şi în cazul dispoziţiilor art. 2
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009, precum
şi al dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009, având în vedere că majorările salariale
preconizate prin Legea nr. 221/2008 nu au fost acordate nici în anul 2009, în
discordanţă cu voinţa Parlamentului. In consecinţă,
întrucât Curtea a constatat printr-o decizie anterioară
neconstituţionalitatea dispoziţiilor legale criticate, potrivit art.
29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, acestea nu mai pot face obiectul unei
excepţii de neconstituţionalitate, operând o cauză de
inadmisibilitate, în temeiul alin. (6) al art. 29 din aceeaşi lege.
Avocatul Poporului, amintind
că prin Decizia nr. 989/2009 Curtea Constituţională a admis
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008
şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009, consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă. Cât priveşte critica de
neconstituţionalitate a art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 31/2009 şi a dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, arată că actele
normative succesive de modificare sau completare sunt lovite de acelaşi
viciu de neconstituţionalitate în măsura în care confirmă
soluţia legislativă declarată neconstituţională din
punct de vedere intrinsec sau extrinsec. O atare soluţie se impune şi
pentru că viciul de neconstituţionalitate stabilit de instanţa
de contencios constituţional trebuie eliminat şi nu perpetuat prin
actele normative succesive de modificare şi completare.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, punctele de vedere ale Guvernului şi
Avocatului Poporului, susţinerile părţii prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie şi dispoziţiile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009.
De asemenea, obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile art. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 211 din 1 aprilie 2009.
In sfârşit, obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie şi prevederile art. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009.
Autorii excepţiei consideră că textele
de lege criticate sunt contrare următoarelor texte din Constituţie:
art. 1 alin. (4) şi (5) care consacră principiul separaţiei
şi echilibrului puterilor în stat şi obligaţia respectării
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 20 alin. (1)
referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 41
privind dreptul la muncă, art. 47 alin. (1) privind nivelul de trai, art.
61 alin. (1) prin care se consacră rolul de unică autoritate
legiuitoare a ţării ce revine Parlamentului, art. 102 alin. (1) privind
rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului şi
art. 115 alin. (4) şi (6) referitor la condiţiile şi domeniile
în care pot fi adoptate ordonanţele de urgenţă de către
Guvern.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că, prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie
2009, şi prin Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, Curtea
Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate
privind dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 şi ale art. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009.
Aşa fiind, Curtea constată că, în acord
cu dispoziţiile art. 29 alin. (3) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
excepţia de neconstituţionalitate a textelor de lege mai sus amintite
este inadmisibilă.
Cât priveşte dispoziţiile art. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi ale art. 2
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, Curtea
reţine că acestea completau, respectiv modificau dispoziţii ale
Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se
vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1
februarie 2008. Acest din urmă act normativ a fost abrogat prin
dispoziţiile art. 48 alin. (1) pct. 16 din partea a III-a, cap. VI din
Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului
plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Actul normativ abrogator se
referă, printre altele, şi la salarizarea personalului didactic, dar,
având în vedere că susţinerile autorului excepţiei privesc
modificarea neconstituţională prin intermediul unor ordonanţe de
urgenţă a unor domenii ce au fost iniţial prevăzute prin
lege, Curtea apreciază că obiectul criticii nu se mai conservă.
Pentru aceste motive, având în vedere dispoziţiile
art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, precum şi data la
care Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 41/2009 a devenit inadmisibilă.
In sfârşit, în baza aceluiaşi temei legal,
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă şi în
ceea ce priveşte dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 31/2009, care a fost abrogat prin
dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar şi ale art. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar,
excepţie ridicată de Sindicatul Invăţământului
Preuniversitar „Diaconul Coresi" din judeţul Braşov în dosarele
nr. 2.466/62/2009, nr. 2.281/62/2009 şi nr. 3.224/62/2009 ale Tribunalului
Braşov - Secţia civilă, de Sindicatul Salariaţilor din
Invăţământul Preuniversitar Suceava în Dosarul nr. 2.944/86/2009
al Tribunalului Suceava - Secţia civilă, de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar din judeţul Hunedoara în
Dosarul nr. 1.635/97/2009 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de
muncă şi asigurări sociale şi de Sindicatul
Invăţământului din Valea Prahovei în Dosarul nr. 2.061/105/2009
al Tribunalului Prahova - Secţia civilă.
2. Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie
ridicată de aceiaşi autori în aceleaşi dosare.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 23 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea