DECIZIE Nr. 314 din 14 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1) lit. d) si ale art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 971 din 22 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. d) si ale art. 46 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Mihaela Romanita in Dosarul nr. 10.097/2002 al
Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, prin avocat Gabriela
Romanita, si partea Iordan Dumitru, personal si asistat de avocat Aurelia
Popescu. Lipsesc celelalte parti, procedura de citare fiind legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, aratand ca textele criticate contravin prevederilor art. 15
alin. (2) din Constitutie, republicata, intrucat prevad o sanctiune aplicabila
unor raporturi juridice create inainte de intrarea in vigoare a Legii nr.
10/2001. De asemenea, textele criticate contravin si prevederilor art. 16 alin.
(1) din Legea fundamentala, intrucat dispozitiile atacate, fiind ulterioare
incheierii actelor juridice si prevazand sanctiuni pentru neindeplinirea
conditiilor la data intocmirii acestora, creeaza situatii juridice diferite. In
sustinere depune note scrise.
Aparatorul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, ca neintemeiata. In ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
10/2001, arata ca aceste dispozitii legale nu sunt incidente in cauza aflata pe
rolul instantei de fond, intrucat imobilul care face obiectul litigiului nu a
trecut in proprietatea statului pentru neplata impozitelor sau prin abandon,
acest fapt fiind constatat, de altfel, printr-o hotarare judecatoreasca
definitiva si irevocabila. Referitor la art. 46 alin. (2) din Legea nr.
10/2001, precizeaza ca, asupra constitutionalitatii acestor dispozitii legale,
Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 191 din 25 iunie 2002, statuand, cu
acel prilej, conformitatea acestor dispozitii legale cu Constitutia. In
sustinere depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca nefondata. Astfel, arata ca Legea nr. 10/2001, in
principal, iar dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. d), in special, au scopul de
a statornici masuri reparatorii in interesul fostilor proprietari ale caror
imobile au fost preluate in mod abuziv de stat sau de alte persoane juridice.
Prin imobile preluate in mod abuziv se intelege, conform art. 2 alin. (1) lit.
d), si imobilele preluate de stat pentru neplata impozitelor din motive
independente de vointa proprietarului sau cele considerate a fi abandonate, in
baza unei dispozitii administrative sau a unei hotarari judecatoresti, in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Din aceasta perspectiva, optiunea
legiuitorului de a acorda masuri reparatorii nu poate face obiectul controlului
de constitutionalitate al Curtii. In ceea ce priveste art. 46 alin. (2) din
Legea nr. 10/2001, arata ca, in acest articol, teza a doua opereaza o derogare
de la regula, exceptand de la sanctiunea nulitatii absolute actele juridice de
instrainare a imobilelor care au fost dobandite cu buna-credinta. In sustinerea
constitutionalitatii acestui articol este invocata jurisprudenta Curtii
Constitutionale, si anume Decizia nr. 191/2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
10.097/2002, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
alin. (1) lit. d) si ale art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Mihaela Romanita intr-o cauza civila ce are ca obiect constatarea
nulitatii absolute a unui contract de vanzare-cumparare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale
art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si ale art. 41 alin. (1). In acest sens,
arata ca prin dispozitiile criticate sunt sanctionate cu nulitatea absoluta
acte juridice incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001, cu
respectarea reglementarilor in vigoare la data intocmirii lor. Autorul
exceptiei apreciaza, astfel, ca "prin efectul Legii nr. 10/2001 nu pot fi
create drepturi noi, in favorem, intrucat dreptul de proprietate este un drept
garantat prin lege, in mod egal".
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, exprimandu-si opinia asupra exceptiei
de neconstitutionalitate invocate, apreciaza ca aceasta este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 alin. (1) lit. d) si ale art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 este
neintemeiata. In sustinerea punctului de vedere arata ca, prin continutul sau,
art. 46 alin. (2) reprezinta o aplicare a principiului bunei-credinte,
consacrat pana la aparitia Legii nr. 10/2001 doar de doctrina si jurisprudenta.
In esenta, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale, Guvernul apreciaza ca
dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. d) si ale art. 46 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, si anume art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si art. 44 din Constitutie,
republicata.
Avocatul Poporului, constatand ca prin incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale instanta de judecata nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei
de neconstitutionalitate si nici nu a indicat textele constitutionale pretins
incalcate prin dispozitiile legale criticate, apreciaza ca numai Curtea poate
decide cadrul constitutional in care urmeaza sa fie examinata exceptia.
Totodata, invocand jurisprudenta instantei de contencios constitutional in
materie, arata ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, republicata, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 alin. (1) lit. d) si ale art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 75 din 14 februarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, texte
a caror redactare este urmatoarea:
- Art. 2 alin. (1) lit. d): "(1) In sensul prezentei legi, prin
imobile preluate in mod abuziv se intelege: [...]
d) imobilele preluate de stat pentru neplata impozitelor din motive
independente de vointa proprietarului sau cele considerate a fi fost
abandonate, in baza unei dispozitii administrative sau a unei hotarari
judecatoresti, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989;";
- Art. 46 alin. (2): "Actele juridice de instrainare, inclusiv cele
facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate
fara titlu valabil, sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de cazul in care
actul a fost incheiat cu buna-credinta."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1)
si ale art. 44 alin. (1) din Constitutie, republicata, dispozitii care au
urmatorul continut:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 44 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001, Curtea retine urmatoarele:
I. Art. 46 alin. (2) contine doua teze. Prima teza, cu valoare de principiu
si de aplicabilitate generala, lipseste de eficienta juridica actele de
instrainare preluate de stat fara titlu valabil, prin sanctionarea lor cu
nulitate absoluta. Intrucat este de principiu ca nimeni nu poate transmite altuia
mai mult decat are el insusi, respectiv "nemo plus iuris ad alium
transferre potest quam ipse habit", incheierea unui act de instrainare
consimtit de un neproprietar este esentialmente viciata, acesta fiind lipsit de
eficienta juridica.
A doua teza consacrata de art. 46 alin. (2) are caracter de exceptie si
reglementeaza ipoteza in care, prin derogare de la regula, asemenea acte isi
mentin valabilitatea in situatia in care au fost incheiate cu buna-credinta.
Protejarea dobanditorului de buna-credinta a fost justificata de consideratiuni
de echitate si utilitate sociala si constituie una dintre exceptiile de la
principiul "resoluto iure dantis, resolvitur ius accipiens". Insa in
cazul in care dobanditorul este de rea-credinta, avand cunostinta ca vanzatorul
nu este proprietarul bunului, contractul incheindu-se cu fraudarea adevaratului
proprietar, cu complicitatea si pe riscul cumparatorului, sanctiunea aplicabila
este aceea a nulitatii absolute, in virtutea principiului "fraus omnia
corrumpit".
Principiul bunei-credinte si al aparentei in drept, consacrat pana la
aparitia Legii nr. 10/2001 doar de doctrina si jurisprudenta, si-a gasit astfel
aplicarea intr-un domeniu particular (cand vanzator este statul), dar de
interes social major, acela al regimului juridic al imobilelor preluate in mod
abuziv de stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Curtea constata ca dispozitiile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 au
mai fost supuse controlului de constitutionalitate prin raportare la art. 16 si
44 din Constitutie, republicata, invocate si in speta de fata, ca de exemplu
Decizia nr. 191 din 25 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 567 din 1 august 2002, Decizia nr. 72 din 18 februarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 21 martie
2003, si Decizia nr. 222 din 3 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 541 din 28 iulie 2003.
In motivarea acestor decizii, Curtea Constitutionala, aplicand principiul
ocrotirii bunei-credinte si pe cel al aparentei in drept, a decis ca acest text
este constitutional, dat fiind ca solutia pe care o consacra nu are nimic
novator si, prin urmare, nu poate fi socotit retroactiv.
Curtea a constatat, de asemenea, ca ocrotirea interesului dobanditorului de
buna-credinta a fost determinata de ratiuni care vizeaza asigurarea securitatii
circuitului civil si stabilitatea raporturilor civile. Ne aflam in prezenta
unei erori comune a dobanditorului cu privire la calitatea de proprietar a
statului, eroare ce justifica o larga prezumtie de buna-credinta a acestora,
intrucat aceasta eroare comuna a tuturor dobanditorilor s-a bazat pe
autoritatea unui act legislativ. Astfel ca nu poate fi decat de buna-credinta
cel ce se intemeiaza pe o dispozitie a legii.
Solutiile adoptate, precum si considerentele pe care acestea se intemeiaza
isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind elemente noi care
sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta
materie.
Analizand constitutionalitatea dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea
nr. 10/2001 din perspectiva proprietarului care a dobandit imobilul prin
cumparare de la stat, in baza legii in vigoare la data respectiva si cu
respectarea intocmai a prevederilor acesteia, fiind deci de buna-credinta la
momentul cumpararii, Curtea constata ca aceste dispozitii reprezinta o aplicare
a principiului ocrotirii proprietatii private prevazut de art. 44 din
Constitutie, republicata.
Curtea constata ca dispozitiile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 nu
contravin nici prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata.
Recunoasterea prevalentei interesului subdobanditorului de buna-credinta a fost
determinata in aceeasi masura de scopul asigurarii securitatii circuitului
civil si al stabilitatii raporturilor civile.
Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, de exemplu Decizia nr. 107 din
1 noiembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85
din 26 aprilie 1996, a decis ca incalcarea principiului egalitatii si
nediscriminarii exista numai atunci cand se aplica tratament diferentiat unor
cazuri egale, fara sa existe o motivare obiectiva si rezonabila, sau daca
exista o disproportie intre scopul urmarit prin tratamentul inegal si
mijloacele folosite. In alti termeni, principiul egalitatii nu interzice reguli
specifice in situatii diferite.
II. In ceea ce priveste criticile de neconstitutionalitate vizand
dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 10/2001, Curtea constata ca
acestea sunt neintemeiate pentru considerentele ce urmeaza.
Scopul Legii nr. 10/2001 este acela de a statornici masuri reparatorii in
interesul fostilor proprietari ale caror imobile au fost preluate in mod abuziv
de stat sau de alte persoane juridice. In sensul Legii nr. 10/2001, prin
imobile preluate abuziv se intelege si imobile preluate de stat pentru neplata
impozitelor de catre proprietarul acestora, insa din motive independente de
vointa sa, sau cele considerate ca fiind bunuri abandonate, imprejurare
constatata printr-o dispozitie a unui organ al administratiei de stat sau
printr-o hotarare judecatoreasca. Solutia de restituire a unor asemenea
categorii de imobile este rezultatul optiunii legiuitorului si are la baza exercitarea
dreptului pe care acesta il are in a decide asupra modului de reparare a
injustitiilor si abuzurilor din legislatia trecuta cu privire la dreptul de
proprietate privata.
Astfel cum, in mod constant, a statuat Curtea Constitutionala in
jurisprudenta sa, ca, de exemplu, in Decizia nr. 73/1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8 august 1995, precum si
prin Decizia nr. 136/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, "trebuie sa se recunoasca statului
dreptul de a hotari neingradit asupra regimului juridic al bunurilor intrate in
proprietatea sa in baza unor titluri conforme cu legislatia existenta in
momentul dobandirii dreptului sau de proprietate".
Totodata, Curtea a mai statuat cu acelasi prilej ca "Aceasta
prerogativa a statului este pe deplin compatibila cu competenta instantelor
judecatoresti de a stabili [...], in fiecare caz in parte, valabilitatea
titlului de preluare, ceea ce este in deplina concordanta cu prevederile
constitutionale".
Considerentele din aceste decizii sunt valabile si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi de natura a determina o modificare a jurisprudentei
Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1)
lit. d) si ale art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Mihaela
Romanita in Dosarul nr. 10.097/2002 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Maria Bratu