Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 314 din 10 iulie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 300 alin. 3 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 572 din  8 august 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Iuliana Nedelcu         - procuror
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 300 alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Laurentiu Vasile Sbarcea in Dosarul nr. 1.190/2003 al Judecatoriei Sibiu.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, deoarece prin art. I pct. 171 din Legea nr. 281/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura penala si a unor legi speciale, art. 300 alin. 3 a fost abrogat.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 2 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.190/2003, Judecatoria Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 300 alin. 3 din Codul de procedura penala.
    Exceptia a fost ridicata, in dosarul de mai sus, de inculpatul Laurentiu Vasile Sbarcea.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca textul criticat aduce atingere dispozitiilor constitutionale invocate, in masura in care se intelege ca mentinerea arestarii preventive de catre instanta de judecata poate fi dispusa peste limita celor 30 de zile prevazute de Legea fundamentala, fara a se indeplini procedura de prelungire prevazuta de art. 159 din Codul de procedura penala.
    Judecatoria Sibiu a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat verificarea din oficiu, la prima infatisare a regularitatii arestarii si a necesitatii mentinerii acestei masuri, este o garantie legala a respectarii principiului libertatii individuale prevazute de art. 23 din Constitutie, indeosebi a prevederilor alin. (6) din articolul invocat, potrivit carora eliberarea celui arestat este obligatorie daca motivele arestarii au disparut. Faptul ca instanta mentine arestarea preventiva pana la solutionarea definitiva a cauzei nu echivaleaza, in opinia sa, cu o prelungire sine die a masurii arestarii preventive in faza de judecata, din moment ce instanta are nu numai dreptul, dar si obligatia de a revoca masura privativa de libertate in cazul in care constata ca au incetat temeiurile care au stat la baza luarii ei.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece obligatia instantei de a verifica din oficiu, la prima infatisare, regularitatea luarii si mentinerii masurii arestarii preventive a inculpatului este in concordanta cu dispozitiile art. 23 alin. (4) din Constitutie si constituie o garantie legala a principiului libertatii individuale. In acelasi sens, atunci cand constata ca masura privativa de libertate este ilegala, instanta de judecata poate sa dispuna revocarea ei si punerea in libertate de indata a inculpatului ori, dupa caz, revocarea masurii obligatorii de a nu parasi localitatea.
    Guvernul, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, considera ca dispozitiile art. 300 alin. 3 din Codul de procedura penala nu contravin prevederilor art. 23 alin. (4) din Legea fundamentala. Obligatia instantei de a verifica din oficiu, la prima infatisare, regularitatea luarii si mentinerii starii de arest a inculpatului este in concordanta cu dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei si reprezinta o garantie legala a respectarii principiului libertatii individuale prevazut de art. 23 din Constitutie.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece obligatia instantei de judecata, de a verifica din oficiu regularitatea luarii si mentinerii masurii arestarii preventive, este in deplina concordanta cu prevederile constitutionale privitoare la libertatea individuala. Prin art. 300 alin. 3 din Codul de procedura penala nu este reglementat vreun termen pana la care poate fi mentinuta masura arestarii preventive pentru a putea fi considerata o prevedere contrara art. 23 alin. (4) din Constitutie. In consecinta, instanta de judecata va putea mentine masura arestarii, in conditiile in care se va dispune, pentru o perioada de maximum 30 de zile. Aceasta constituie insa o problema de interpretare si de aplicare a dispozitiilor Codului de procedura penala, aspect care, potrivit art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, excedeaza competentei Curtii Constitutionale.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 300 alin. 3 din Codul de procedura penala si are urmatorul continut:
    - Art. 300 alin. 3: "In cauzele in care inculpatul este arestat, instanta legal sesizata este, de asemenea, datoare sa verifice din oficiu, la prima infatisare, regularitatea luarii si mentinerii acestei masuri."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 23 alin. (4) din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 23 alin. (4): "Arestarea se face in temeiul unui mandat emis de magistrat, pentru o durata de cel mult 30 de zile. Asupra legalitatii mandatului, arestatul se poate plange judecatorului, care este obligat sa se pronunte prin hotarare motivata. Prelungirea arestarii se aproba numai de instanta de judecata."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 300 alin. 3 din Codul de procedura penala au fost abrogate in mod expres prin art. I punctul 171 din Legea nr. 281/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura penala si a unor legi speciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2003. Potrivit noii reglementari, la primirea dosarului (art. 300^1), la prima infatisare, precum si in cursul judecatii (art. 300^2), instanta este datoare sa verifice din oficiu regularitatea luarii masurii sau, dupa caz, a prelungirii arestarii preventive, iar in cazul in care constata ca este justificata, sa dispuna prelungirea duratei arestarii preventive care insa nu poate depasi 30 de zile.
    Avand in vedere imprejurarea ca, asa cum s-a aratat, textul de lege care formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate a fost abrogat - dupa sesizarea Curtii Constitutionale - si luand in considerare dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, in conformitate cu care "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", Curtea constata ca exceptia a devenit inadmisibila, urmand sa fie respinsa in acest sens.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2) si al art. 23 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca devenita inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 300 alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Laurentiu Vasile Sbarcea in Dosarul nr. 1.190/2003 al Judecatoriei Sibiu.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 iulie 2003.

         PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Afrodita Laura Tutunaru



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 314/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 314 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 314/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu