DECIZIE Nr. 31*) din 22 martie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 105 din 30 mai 1995

*) Definitiva prin nerecurare.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
1 teza a II-a si ale alin. 2 din art. 16, precum si ale art. 31 din Legea nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, invocata de
Ministerul Apararii Nationale.
Presedintele declara sedinta deschisa.
La apelul nominal partile, desi legal citate, nu au raspuns.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat prin Decizia nr. II
din 15 februarie 1995 Plenul Curtii Constitutionale a statuat ca instantele
Curtii de Conturi nu pot sesiza Curtea Constitutionala cu exceptii de
neconstitutionalitate, acestea nefacind parte din sistemul instantelor
judecatoresti, singurele investite cu competenta de a sesiza Curtea
Constitutionala in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
deliberand asupra exceptiei de neconstitutionalitate, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 august 1994 a Sectiei jurisdictionale a Curtii de
Conturi, pronuntata in Dosarul nr. 117/1994 al acestei instante, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 teza a II-a si ale alin. 2 din art. 16, precum si ale art.
31 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
invocata de Ministerul Apararii Nationale.
In sustinerea exceptiei se arata ca dispozitiile legale mentionate incalca
prevederile alin. (1) si alin. (3) ale art. 139 din Constitutie potrivit carora
controlul exercitat de Curtea de Conturi priveste exclusiv modul de formare, de
administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale
sectorului public, iar in ceea ce priveste modul de gestionare a resurselor
publice, controlul se poate exercita numai la cererea Camerei Deputatilor si a
Senatului.
In opinia Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi, exceptia este
nefondata intrucat, referitor la teza a II-a de la alin. 1 al art. 16 din Legea
nr. 94/1992, prevederile art. 139 alin. (3) din Constitutie nu au semnificatia
de a impiedica legiuitorul sa permita efectuarea controlului de gestiune chiar
in lipsa unei cereri din partea Parlamentului, iar cu privire la alin. (2) al
art. 16 din aceeasi lege se apreciaza ca textul nu este neconstitutional,
intrucat daca s-ar reduce controlul efectuat de Curtea de Conturi numai la
respectarea legilor, fara a urmari si aplicarea principiilor de economicitate,
eficacitate si eficienta in gestionarea mijloacelor materiale si banesti,
"aceasta ar goli de continut functia de control vizand modul de formare,
de administrare dar, mai ales, de intrebuintare a acestor resurse". In ce
priveste art. 31 din Legea nr. 94/1992, se considera ca "exceptia nu poate
fi luata in discutie" sub aspectul functiei de control al Curtii de
Conturi, intrucat acest articol se refera la activitatea de analiza.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au
fost solicitate puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul considera ca exceptia invocata nu este de
competenta Curtii Constitutionale, intrucat Curtea de Conturi, chiar atunci
cand exercita atributii jurisdictionale, nu este instanta judecatoreasca,
astfel cum insasi Curtea Constitutionala a statuat prin deciziile sale.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
Cu privire la competenta Curtii de a solutiona exceptia cu care a fost
sesizata, se constata ca prin Decizia nr. II din 15 februarie 1995, pronuntata
de Plenul Curtii Constitutionale in conditiile art. 26 din regulamentul sau de
organizare si functionare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 47 din 13 martie 1995, s-a statuat ca instantele Curtii de Conturi nu
pot sesiza Curtea Constitutionala cu exceptii de neconstitutionalitate.
Pentru a pronunta aceasta solutie, Plenul Curtii Constitutionale a retinut,
in esenta, ca sesizarile adresate Curtii nu pot proveni decat de la instantele
judecatoresti, astfel cum se prevede in art. 144 lit. c) din Constitutie, iar
prin instanta judecatoreasca, in sensul constitutional al termenului, se
intelege, potrivit art. 125 alin. (1) din Constitutie, exclusiv Curtea Suprema
de Justitie si celelalte instante prevazute de lege. Referirea la lege are deci
in vedere numai autoritatile jurisdictionale prevazute de Legea nr. 92/1992
privind organizarea judecatoreasca, astfel incat, pe cale de consecinta,
instantele Curtii de Conturi neavand calitatea de instante judecatoresti nu pot
sesiza Curtea Constitutionala cu solutionarea unei exceptii de
neconstitutionalitate, conform art. 139 din Constitutie, acestea exercitand
numai atributii jurisdictionale.
Intrucat deciziile Plenului Curtii Constitutionale sunt obligatorii pentru
completele de judecata, asa cum se prevede in art. 26 din regulamentul sau de
organizare si functionare, exceptia urmeaza a fi respinsa, deoarece sesizarea
Curtii a fost facuta cu incalcarea dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al art.
13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 teza a
II-a si ale alin. 2 din art. 16, precum si a prevederilor art. 31 din Legea nr.
94/1992 invocata de Ministerul Apararii Nationale in Dosarul nr. 117/1994 al
Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 22 martie 1995.
PRESEDINTE,
prof. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat asistent,
Florentina Geangu