DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 30 din 1 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit.
d), art. 67, art. 87, art. 88, art. 195, art. 196, art. 284^1 , art. 315 alin.
1, art. 329 alin. 3, art. 330 si ale art. 346 alin. 2 din Codul de procedura
penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 236 din 10 mai 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 lit. d), art. 67, art. 87, art. 88, art. 195, art. 196,
art. 284^1 , art. 315 alin. 1, art. 329 alin. 3, art. 330 si ale art. 346 alin.
2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Eugenia Rodica
Apostolescu in Dosarul nr. 225/1999 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 18 ianuarie 2001 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la 1 februarie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 iulie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 225/1999,
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. d), art. 67, art. 87,
art. 88, art. 195, art. 196, art. 284^1 , art. 315 alin. 1, art. 329 alin. 3,
art. 330 si ale art. 346 alin. 2 din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Eugenia Rodica Apostolescu, parte vatamata intr-un proces de
insulta, calomnie si lovire sau alte violente.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata urmatoarele:
1. Dispozitiile art. 10 lit. d) din Codul de procedura penala, care prevad
unul dintre cazurile in care punerea in miscare sau exercitarea actiunii penale
este impiedicata daca "faptei ii lipseste unul din elementele constitutive
ale infractiunii" sunt contrare art. 31 din Constitutie, privitor la
dreptul la informatie, motivandu-se ca nici un text de lege nu prevede
definitia elementelor constitutive ale infractiunii.
2. Dispozitiile art. 67 din Codul de procedura penala, privitoare la
concludenta si utilitatea probei, sunt considerate contrare prevederilor art.
16 din Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi, deoarece nu prevad
si "dreptul partii vatamate de a cere probe, de a administra probe, caci
are rolul de acuzator", ci numai "posibilitatea partilor de a propune
probe si a cere administrarea lor", in timp ce organele de urmarire penala
si instanta de judecata "au sarcina administrarii probelor", conform
art. 65 alin. 1 din Codul de procedura penala.
3. si 4. Dispozitiile art. 87 si 88 din Codul de procedura penala sunt
considerate ca fiind contrare principiului constitutional al egalitatii in
drepturi, deoarece judecatorul poate "sa nu admita confruntarea martorilor
[...] si are libertatea sa respinga confruntarea, ceea ce este nelegal si
neconstitutional, caci judecatorul are mai multe drepturi decat partile care
invoca confruntarea si li se respinge".
5. si 6. Dispozitiile art. 195 si 196, referitoare la indreptarea erorilor
materiale sau a unor omisiuni in actele procedurale, sunt criticate, deoarece
"sunt interpretate si nu aplicate, incalcandu-se legea penala si
Constitutia".
7. Dispozitiile art. 284^1 , referitoare la lipsa nejustificata a partii
vatamate (considerata drept retragere a plangerii prealabile), sunt criticate
pentru ca incalca dreptul persoanei vatamate de a nu mai participa la proces,
precum si prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, creand inegalitate in
raport cu inculpatul, care poate lipsi fara sa fie sanctionat.
8. Dispozitiile art. 315 alin. 1, privind participarea procurorului la
sedintele de judecata, sunt considerate contrare art. 16 din Constitutie,
deoarece "procurorul participa cand considera necesar" la sedintele
de judecata, lipsind astfel de garantie persoanele participante la judecata.
9. Dispozitiile art. 329 alin. 3, referitoare la renuntarea la martori,
sunt considerate neconstitutionale, deoarece "prin stipulatiile
discretionare, numai in favoarea judecatorului, <<de a dispune renuntarea
la proba cu martori, pe care a admis-o anterior>>, lipseste partea de
a-si face probe in sustinerea cauzei".
10. Dispozitiile art. 330, privind prezentarea mijloacelor materiale de
proba, sunt criticate pentru ca restrang dreptul la aparare al partii vatamate,
deoarece lasa aprecierea judecatorului aducerea mijloacelor de proba materiale,
atunci cand acestea exista.
11. Dispozitiile art. 346 alin. 2 sunt criticate, considerandu-se ca nu
asigura un proces echitabil.
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, exprimandu-si opinia asupra exceptiei
de neconstitutionalitate, considera ca textele de lege criticate nu incalca
principiile constitutionale inscrise in art. 16 alin. (1), referitor la
egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
si in art. 21, privind accesul liber la justitie. Se arata ca exceptia nu este
intemeiata, analizandu-se, in legatura cu fiecare dintre dispozitiile
criticate, motivele de neconstitutionalitate. In final instanta apreciaza ca
autorul exceptiei se refera "la modul de interpretare si aplicare a
prevederilor legale, fara sa explice prin ce anume ar fi incalcata egalitatea
in drepturi a cetatenilor in fata legii sau se impiedica accesul liber la
justitie".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata. Astfel, cu privire la critica dispozitiilor art. 10 lit. d) din
Codul de procedura penala, considerate a fi contrare prevederilor art. 20 si 31
din Constitutie, se arata ca textele constitutionale invocate nu au incidenta
in cauza. In privinta elementelor constitutive ale infractiunilor se precizeaza
ca acestea sunt prevazute in continutul infractiunilor reglementate in partea
speciala a Codului penal, deoarece "Diversitatea acestor fapte a
determinat ca, in Codul de procedura penala, sa nu fie mentionate in concreto
ce anume elemente constitutive trebuie sa lipseasca pentru a determina cazul
din lit. d) a art. 10". Se apreciaza ca fiind nefondate si criticile
privind neconstitutionalitatea art. 67 alin. 2, art. 87 si 88 din Codul de
procedura penala in raport cu art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitor la
egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
deoarece textele criticate nu creeaza privilegii sau discriminari si nu incalca
nici unul dintre criteriile egalitatii prevazute la art. 4 din Constitutie.
Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 195 si 196 din acelasi
cod este considerata nemotivata, deoarece nu se indica nici un text
constitutional care ar fi fost incalcat. Referitor la critica de
neconstitutionalitate a art. 284^1 se considera ca si aceasta este nefondata,
deoarece textul nu contravine prevederilor constitutionale cuprinse in art. 16
alin. (1), referitoare la egalitatea in drepturi, celor cuprinse in art. 21,
referitoare la accesul liber la justitie, si nici celor cuprinse in art. 24,
referitoare la dreptul la aparare, deoarece numai absenta nejustificata a
partii vatamate la doua termene consecutive este considerata drept retragere a
plangerii prealabile. Exceptia este considerata, de asemenea, neintemeiata si
cu privire la art. 315 alin. 1 si art. 330, textele criticate nefiind contrare
art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece posibilitatea partilor si a
procurorului de a renunta la martorii sau la probele care au devenit inutile nu
este de natura sa incalce dreptul la aparare al partilor, care au suficiente
modalitati de a ataca solutia data de instanta.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 lit. d), art. 67, art. 87, art. 88, art. 195, art. 196, art. 284^1 , art.
315 alin. 1, art. 329 alin. 3, art. 330 si ale art. 346 din Codul de procedura
penala, dispozitii care prevad:
Art. 10 lit. d)
"Actiunea penala nu poate fi pusa in miscare, iar cand a fost pusa in
miscare nu mai poate fi exercitata daca: [...]
d) faptei ii lipseste unul din elementele constitutive ale
infractiunii;";
Art. 67
"In cursul procesului penal partile pot propune probe si cere
administrarea lor.
Cererea pentru administrarea unei probe nu poate fi respinsa, daca proba
este concludenta si utila.
Admiterea sau respingerea cererii se face motivat.";
Art. 87
"Cand se constata ca exista contraziceri intre declaratiile
persoanelor ascultate in aceeasi cauza, se procedeaza la confruntarea acelor
persoane, daca aceasta este necesara pentru lamurirea cauzei.";
Art. 88
"Persoanele confruntate sunt ascultate cu privire la faptele si
imprejurarile in privinta carora declaratiile date anterior se contrazic.
Organul de urmarire penala sau instanta de judecata poate incuviinta ca
persoanele confruntate sa-si puna reciproc intrebari.
Declaratiile date de persoanele confruntate se consemneaza in
proces-verbal.";
Art. 195
"Erorile materiale evidente din cuprinsul unui act procedural se
indreapta de insusi organul de urmarire penala sau de instanta de judecata care
a intocmit actul, la cererea celui interesat ori din oficiu.
In vederea indreptarii erorii, partile pot fi chemate spre a da lamuriri.
Despre indreptarea efectuata, organul de urmarire penala sau instanta de
judecata, dupa caz, intocmeste un proces-verbal sau o incheiere, facandu-se
mentiune si la sfarsitul actului corectat.";
Art. 196
"Dispozitiile art. 195 se aplica si in cazul cand organul de urmarire
penala sau instanta, ca urmare a unei omisiuni vadite, nu s-a pronuntat asupra
sumelor pretinse de martori, experti, interpreti, aparatori, potrivit art. 189
sau 190, precum si cu privire la restituirea lucrurilor sau la ridicarea
masurilor asiguratorii.";
Art. 284^1
"In cazul infractiunilor aratate in art. 279 alin. 2 lit. a), lipsa
nejustificata a partii vatamate la doua termene consecutive in fata primei
instante este considerata drept retragere a plangerii prealabile.";
Art. 315 alin. 1
"Procurorul este obligat sa participe la sedintele de judecata ale
judecatoriilor, in cauzele in care instanta de judecata a fost sesizata prin
rechizitoriu, in cauzele in care legea prevede pentru infractiunea savarsita
pedeapsa inchisorii de 2 ani sau mai mare, in cauzele in care vreunul din
inculpati se afla in stare de detentie sau este minor, precum si in cazul in
care se dispune inlocuirea pedepsei amenzii cu cea a inchisorii. La sedintele
de judecata privind alte infractiuni, procurorul participa cand considera necesar.";
Art. 329 alin. 3
"Daca in cursul cercetarii judecatoresti administrarea unei probe
anterior admisa apare inutila, instanta, dupa ce asculta procurorul si partile,
poate dispune ca acea proba sa nu mai fie administrata.";
Art. 330
"Cand in cauza supusa judecatii exista mijloace materiale de proba,
instanta, din oficiu sau la cerere, dispune, daca este necesar, aducerea si
prezentarea acestora.";
Art. 346 alin. 2
"Cand achitarea s-a pronuntat pentru cazul prevazut in art. 10 lit.
b^1) ori pentru ca instanta a constatat existenta unei cauze care inlatura
caracterul penal al faptei, sau pentru ca lipseste vreunul din elementele
constitutive ale infractiunii, instanta poate obliga la repararea pagubei
potrivit legii civile."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate a solicitat sa se constate
neconstitutionalitatea si a altor dispozitii legale din Codul de procedura
penala si din Codul penal, insa prin incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a respins ca fiind
inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate privitoare la acestea, sesizand
Curtea Constitutionala numai cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a
unui numar de 11 dispozitii mentionate anterior. Referitor la criticile
formulate in legatura cu dispozitiile art. 181, art. 339 alin. 2 din Codul de
procedura penala si ale art. 207 din Codul penal instanta a considerat ca
acestea privesc numai modul de interpretare si aplicare a textelor, iar nu si
continutul lor contrar Constitutiei si, prin urmare, nu sunt de competenta
Curtii Constitutionale, conform art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata. Dispozitiile art. 49 alin. 3 din Codul de procedura penala au fost
considerate ca neavand legatura cu solutionarea cauzei, iar cele ale art. 63
alin. 2 din acelasi cod nu au mai fost trimise Curtii, invocandu-se Decizia
Curtii Constitutionale nr. 43 din 23 martie 1999, prin care a fost respinsa
exceptia de neconstitutionalitate avand ca obiect aceleasi dispozitii.
Potrivit art. 23 alin. (4) teza intai din Legea nr. 47/1992, republicata,
"Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de catre instanta in fata
careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, printr-o incheiere care
va cuprinde punctele de vedere ale partilor, opinia instantei asupra exceptiei,
si va fi insotita de dovezile depuse de parti". Totodata, in cazurile in
care exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1), (2) sau
(3) ale articolului mentionat, in temeiul art. 23 alin. (6) din aceeasi lege,
"instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea
Constitutionala".
Curtea constata, prin urmare, ca obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie numai dispozitiile art. 10 lit. d), art.
67, art. 87, art. 88, art. 195, art. 196, art. 284^1 , art. 315 alin. 1, art.
329 alin. 3, art. 330 si ale art. 346 alin. 2 din Codul de procedura penala,
cuprinse in dispozitivul incheierii de sesizare, iar nu si celelalte prevederi
legale cu privire la care instanta de fond a considerat ca exceptia este
inadmisibila. Autorul exceptiei are posibilitatea atacarii incheierii de
sesizare o data cu declararea caii de atac prevazute de Codul de procedura
penala impotriva sentintei pronuntate in cauza.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate referitoare la aceste
dispozitii legale autorul exceptiei invoca incalcarea art. 16 alin. (1) si (2),
art. 21, art. 24 alin. (1) si a art. 31 alin. (1) din Constitutie, texte care
au urmatoarea redactare:
Art. 16 alin. (1) si (2)
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 24 alin. (1)
"Dreptul la aparare este garantat.";
Art. 31 alin. (1)
"Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes
public nu poate fi ingradit."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca sub toate
aspectele criticile formulate de autorul exceptiei sunt neintemeiate pentru
considerentele ce urmeaza:
1. Dispozitiile art. 10 lit. d) din Codul de procedura penala, care prevad
unul dintre cazurile in care punerea in miscare sau exercitarea actiunii penale
este impiedicata, nu sunt de natura sa contravina art. 31 alin. (1) din
Constitutie, referitor la dreptul la informatie, deoarece nu ingradesc
"dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes
public". Totodata nedefinirea elementelor constitutive ale infractiunii
prin dispozitiile Codului de procedura penala nu constituie un motiv de
neconstitutionalitate, intelesul lor fiind explicat in tratatele de drept penal
si de procedura penala. Nici un text constitutional nu obliga legiuitorul sa
defineasca toate notiunile folosite in cuprinsul unui act normativ.
2. Dispozitiile art. 67 din acelasi cod, referitoare la concludenta si
utilitatea probei, sunt, de asemenea, conforme cu prevederile constitutionale
invocate de autorul exceptiei, si anume cu cele ale art. 24 alin. (1),
referitoare la dreptul la aparare, si cu cele ale art. 16 alin. (1) si (2),
referitoare la egalitatea in drepturi. Astfel prin sintagma "partile pot
propune probe si cere administrarea lor" legiuitorul a inteles
"dreptul" acestora de a propune probe, dar nu si obligatia instantei
de a admite toate probele, deoarece in alin. 2 al aceluiasi articol se prevede:
"Cererea pentru administrarea unei probe nu poate fi respinsa, daca proba
este concludenta si utila." Prin urmare, partile, printre care se afla si
partea vatamata conform art. 24 din Codul de procedura penala, au dreptul in
mod egal de a propune probe, textul criticat nefacand nici un fel de
discriminare si neacordand nici un privilegiu uneia dintre partile din proces.
Nici una dintre aceste parti nu este mai presus de lege. Astfel prevederile
art. 16 alin. (1) si (2) nu sunt incalcate.
Curtea mai constata ca nici art. 24 alin. (1) din Constitutie, referitor la
garantarea dreptului la aparare, nu este incalcat prin dispozitiile legale
mentionate, deoarece administrarea de catre instanta numai a acelor probe care
sunt concludente si utile rezolvarii procesului penal nu reprezinta si nici nu
poate fi considerata o incalcare a dreptului la aparare. Este obligatia
constitutionala a instantelor judecatoresti de a realiza justitia, obligatie
prevazuta la art. 125 alin. (1) din Legea fundamentala, in cadrul careia se
situeaza administrarea numai a acelor probe care sunt de natura sa duca la
descoperirea adevarului. In acelasi timp Curtea observa ca autorul exceptiei
confunda "cererea pentru administrarea unei probe", pe care o poate
face oricare dintre parti, cu "administrarea probei", care se face
numai de catre instanta de judecata. Datorita acestei confuzii autorul
exceptiei sustine ca exista o incalcare a principiului egalitatii, instanta
avand mai multe drepturi decat partile. Totodata autorul exceptiei ignora
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari". Or, in speta autorul exceptiei transfera egalitatea dintre
cetateni la "egalitatea cetatenilor cu autoritatile publice", creand
un principiu propriu, contrar Constitutiei si normalitatii desfasurarii de
catre autoritatea judecatoreasca a atributiilor sale fundamentale, precum si
celor prevazute de normele legale de organizare si functionare a instantelor
judecatoresti.
3. Curtea constata ca sunt conforme prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie si dispozitiile art. 87 din Codul de procedura penala, referitoare
la obiectul confruntarii, deoarece, asa cum s-a subliniat, nu se poate pune
semnul egalitatii in drepturi intre cetateni si autoritatile publice,
egalitatea in drepturi in fata legii si a autoritatilor publice fiind
reglementata numai cu referire la cetateni. Prin urmare, in speta instanta
judecatoreasca sau organul de urmarire penala, iar nu partea vatamata,
apreciaza daca este necesara confruntarea persoanelor care au dat declaratii
contradictorii. Partea vatamata are numai dreptul de a solicita confruntarea,
insa decizia apartine organului de urmarire penala sau instantei de judecata in
fata careia se afla spre solutionare cauza.
4. Referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 88 din Codul de
procedura penala, privind procedura confruntarii, Curtea retine ca si acest
text de lege este conform prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
deoarece nu incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor,
neinstituind privilegii sau discriminari pentru partile din proces. Textul
reglementeaza doar procedura confruntarii.
5. si 6. Curtea constata ca autorul exceptiei nu motiveaza ce prevederi
constitutionale considera ca au fost incalcate prin dispozitiile art. 195 si
196 din Codul de procedura penala, indicandu-se numai ca acestea "sunt
interpretate si nu aplicate, incalcandu-se legea penala si Constitutia".
Textele criticate se refera la indreptarea erorilor materiale si la indreptarea
unor omisiuni vadite. Aceste dispozitii nu sunt contrare prevederilor
Constitutiei, prevederi care nu au fost precizate de insusi autorul exceptiei,
desi avea obligatia motivarii sesizarii conform art. 12 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicata. Pe de alta parte, Curtea retine ca, potrivit art. 2 alin.
(3) din aceeasi lege, "In exercitarea controlului, Curtea Constitutionala
se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau
completa prevederea legala supusa controlului. De asemenea, Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare
a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei". Prin urmare,
Curtea nu poate cenzura neaplicarea acestor texte, invocata de autorul
exceptiei ca fiind o incalcare a Constitutiei.
7. Cu privire la art. 284^1 din Codul de procedura penala, care prevede
consecinta lipsei nejustificate a partii vatamate la doua termene consecutive
in fata primei instante, lipsa considerata drept retragere a plangerii
prealabile, Curtea retine, de asemenea, netemeinicia criticilor de
neconstitutionalitate. Astfel se sustine ca textul incalca dreptul partii
vatamate de a-si exprima vointa de a nu mai participa la proces, precum si
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, creand inegalitate in raport cu
inculpatul care poate lipsi fara a fi sanctionat. Curtea constata ca textul de
lege criticat nu contravine principiului constitutional al egalitatii in
drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat in
mod logic sanctionarea partii vatamate care lipseste nejustificat la doua
termene consecutive in fata primei instante nu poate fi aplicata si
inculpatului care nu a formulat nici o plangere penala. Pe de alta parte,
absenta inculpatului este favorabila partii vatamate, deoarece poate reprezenta
o recunoastere a vinovatiei sale sau refuzul de a se apara, pozitii care nu mai
necesita o alta sanctiune in afara celei de condamnare pentru savarsirea
faptelor reclamate de partea vatamata. Totodata Curtea observa ca nu se incalca
nici libertatea individuala a partii vatamate, care nu este nici retinuta sau
arestata pentru a fi adusa impotriva vointei sale la proces, ci este libera sa
nu se prezinte in fata instantei, suportand insa consecintele prevazute la art.
284^1 din Codul de procedura penala, deoarece, ca parte la plangerea careia se
pune in miscare actiunea penala, are obligatia de a se prezenta la proces, absenta
sa nejustificata, in conditiile prevazute in text, fiind considerata de
legiuitor drept retragere a plangerii prealabile. Aceasta
"sanctionare" a partii vatamate este determinata in primul rand de
scopul legii penale, prevazut la art. 1 din Codul penal, de a apara persoana,
drepturile si libertatile acesteia, precum si de necesitatea celeritatii
solutionarii unor asemenea cauze prin stabilirea operativa si corecta a
adevarului in prezenta partii vatamate sau a reprezentantului sau.
8. Curtea constata si netemeinicia criticilor formulate de autorul
exceptiei cu privire la neconstitutionalitatea art. 315 alin. 1 din Codul de
procedura penala in raport cu prevederile art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie. Textul de lege criticat se refera la participarea procurorului la
sedintele de judecata, facandu-se distinctie intre participarea obligatorie a
procurorului in anumite cauze determinate si participarea facultativa a
acestuia la sedintele de judecata "privind alte infractiuni", la care
"procurorul participa cand considera necesar". Autorul exceptiei
considera ca prin lasarea la latitudinea procurorului a participarii sale in
aceste cauze textul incalca principiul egalitatii in drepturi, precum si
statutul procurorilor care trebuie sa vegheze la respectarea legii de catre
instantele judecatoresti.
Potrivit art. 131 alin. (1) din Constitutie, referitor la statutul
procurorilor, "Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului
legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea
ministrului justitiei". Principiul legalitatii, a carui nerespectare o
invoca autorul exceptiei, este respectat, deoarece procurorii participa la
sedintele de judecata potrivit vointei legiuitorului exprimate in dispozitiile
art. 315 alin. 1 din Codul de procedura penala, norme procedurale care, conform
prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, "sunt stabilite de
lege". Prevederile constitutionale sunt astfel respectate. Totodata Curtea
constata ca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie nu au incidenta in
cauza, intrucat in speta nu este vorba de egalitatea cetatenilor in fata legii
si a autoritatilor publice, ci este pusa in discutie o reglementare legala care
priveste participarea procurorului la sedintele de judecata. Neparticiparea
procurorului in unele cauze nu inseamna o inegalitate in drepturi a partilor
din asemenea cauze in raport cu partile din cauzele in care participa
procurorul, deoarece nici Constitutia si nici conventiile internationale
privitoare la drepturile omului nu prevad "dreptul la un procuror",
asa cum este prevazut dreptul la aparare.
9. Curtea retine ca fiind constitutionale si dispozitiile art. 329 alin. 3
din Codul de procedura penala, referitoare la renuntarea la martori, intrucat
nu incalca dreptul la aparare prevazut la art. 24 din Constitutie. Dispozitia
instantei privind neadministrarea unei probe admise anterior, dar devenita
inutila, nu reprezinta si nici nu poate fi considerata o incalcare a dreptului
la aparare. Chiar daca proba a fost admisa, instanta, dupa ce asculta partile
si procurorul, poate dispune sa nu mai fie administrata, fiind inutila cauzei.
Partea nemultumita are posibilitatea de a contesta aceasta masura prin
exercitarea cailor de atac prevazute de lege. Astfel dreptul fundamental la
aparare nu este incalcat.
10. Curtea constata ca dreptul la aparare nu este lezat nici de
dispozitiile art. 330 din acelasi cod, deoarece aprecierea judecatorului asupra
cererii de aducere si prezentare a mijloacelor materiale de proba, "daca
este necesar", face parte din atributiile acestuia. Nu exista nici o
prevedere constitutionala care sa oblige judecatorul sa admita automat toate
cererile partilor, ci, dimpotriva, la art. 125 alin. (1) din Constitutie se
prevede ca "Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin
celelalte instante judecatoresti stabilite de lege". Pe de alta parte,
masura luata de instanta poate fi contestata prin caile de atac prevazute de
lege.
11. Referitor la dispozitiile art. 346 alin. 2 din Codul de procedura
penala, privind rezolvarea actiunii civile, dispozitii criticate pentru
incalcarea dreptului la aparare si la un proces echitabil, Curtea constata, de
asemenea, ca acestea sunt constitutionale, deoarece dreptul instantei penale de
a rezolva pretentiile partii vatamate constituite parte civila si in cazurile
in care achitarea s-a pronuntat in temeiul art. 10 lit. b^1) ori pentru
existenta unei cauze care inlatura caracterul penal al faptei sau pentru ca
lipseste vreunul dintre elementele constitutive ale infractiunii nu numai ca nu
incalca dreptul la aparare al partii vatamate, ci, dimpotriva, permite acesteia
sa continue procesul penal sub aspectul rezolvarii actiunii civile (desi
instanta pronuntase achitarea pentru motivele indicate). Totodata este evident
ca textul criticat nu incalca nici dreptul oricarei persoane la un proces
echitabil, prevazut la art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, deoarece judecarea procesului se
continua tocmai pentru a se "hotari asupra incalcarii drepturilor" de
catre "o instanta independenta si impartiala, instituita de lege".
Pentru considerentele expuse exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa
fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. d),
art. 67, art. 87, art. 88, art. 195, art. 196, art. 284^1, art. 315 alin. 1,
art. 329 alin. 3, art. 330 si ale art. 346 alin. 2 din Codul de procedura
penala, exceptie ridicata de Eugenia Rodica Apostolescu in Dosarul nr. 225/1999
al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan
|