DECIZIE Nr. 3 din 2 februarie 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 95 din 17 mai 1993
Presedinte - Antonie Iorgovan
Judecator - Mihai Constantinescu
Judecator - Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat-asistent - Florentina Geangu
Convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
completul de judecata, avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
deliberand, constata:
Judecatoria sectorului 2 Bucuresti, avand pe rol solutionarea cauzei civile
dintre reclamantul Marcu Vasile si paratii Societatea Comerciala
"Foisor" - S.A. si Regia Autonoma "Imobiliara" referitoare
la revendicarea de catre reclamant a imobilului situat in Bucuresti, str.
Orzari nr. 67, etaj 1, sector 2, a invocat, din oficiu, in temeiul art. 23
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate a Decretului
nr. 92/1950 pentru nationalizarea unor imobile.
Exceptia a fost pusa in discutia partilor, iar prin incheierea din 12
noiembrie 1992 instanta a sesizat Curtea Constitutionala pentru a hotari asupra
exceptiei ridicate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, suspendand,
totodata, potrivit art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, judecarea cauzei pe
perioada solutionarii exceptiei.
Partile, asa cum rezulta din incheierea din 12 noiembrie 1992, au fost de
acord cu sesizarea Curtii Constitutionale pentru a hotari asupra exceptiei invocate,
solicitand suspendarea cauzei pana la solutionarea acesteia.
CURTEA CONSTITUTIONALA
luand act de exceptia de neconstitutionalitate a Decretului nr. 92/1950 pentru
nationalizarea unor imobile, invocata, din oficiu, de Judecatoria sectorului 2
Bucuresti, in cauza ce formeaza obiectul dosarului nr. 6129/1992 al acestei
instante, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia, desi
instanta de judecata a apreciat ca Decretul nr. 92/1950 ar fi neconstitutional,
deoarece in cauza de fata nu se pune problema aplicarii unei legi anterioare
Constitutiei la raporturi juridice stabilite dupa intrarea in vigoare a
Constitutiei, ci la constituirea dreptului de proprietate al statului asupra
imobilelor nationalizate, ce face obiectul unor raporturi juridice stabilite in
anul 1950. Rezulta, in consecinta, ca exceptia cu care a fost sesizata Curtea
se refera la efectele aplicarii unei legi anterioare Constitutiei.
Instanta de judecata a invocat exceptia de neconstitutionalitate pe
temeiul, in esenta, al urmatoarelor motive:
a) Constitutia Romaniei asigura protectia constitutionala a proprietatii
private atat sub aspectul garantarii acestui drept, potrivit art. 41 alin. (1),
inclusiv a dezmembramintelor sale, cat si sub aspectul ocrotirii dreptului
respectiv, regimul general al proprietatii putand fi reglementat numai prin
lege organica;
b) protectia constitutionala a proprietatii private se regaseste in
constitutiile anterioare celei din 1991, cum ar fi in art. 8 al Constitutiei
din 13 aprilie 1948, chiar daca - asa cum se precizeaza in incheierea de
sesizare a Curtii - uneori numai formal;
c) constitutiile statelor democrate ocrotesc si garanteaza dreptul de
proprietate, ca de exemplu Constitutia Statelor Unite ale Americii;
d) dreptul de proprietate este un drept natural, individual, permanent,
transmisibil si inegal, iar reglementarea acestui drept se regaseste in
legislatie, cum ar fi prevederile art. 475 si 480 din Codul civil;
e) nationalizarea nu se intemeiaza pe o cauza de utilitate publica, care
justifica, in sensul art. 481 din Codul civil, ca o persoana sa poata fi silita
a ceda proprietatea sa, deoarece instanta considera ca nu au existat conditiile
cerute de un interes general si ca, prin nationalizare, au fost lezate
interesele tertilor, reglementate de institutiile dreptului civil si ale
dreptului comercial referitoare la imobilele trecute in proprietatea statului.
Motivele legate de dispozitiile legale invocate de instanta in sustinerea
exceptiei corespund prevederilor constitutionale atat in ce priveste
garantarea, cat si ocrotirea dreptului de proprietate privata.
In conformitate cu regimul constitutional al dreptului de proprietate
privata instituit prin Constitutia din 1991, nationalizarea - asa cum s-a
statuat prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 4/1992 - este o masura
neconstitutionala, singura posibilitate de trecere silita in proprietate
publica a unor bunuri proprietate privata fiind exproprierea in conditiile art.
41 alin. (3) si (5) din Constitutie, precum si confiscarea, in conditiile alin.
(8) al aceluiasi articol.
Suprematia dispozitiilor constitutionale referitoare la regimul juridic al
proprietatii private, ca de altfel suprematia legii fundamentale, prevazuta de
art. 51 din Constitutie, se aplica, insa, exclusiv legilor si altor
reglementari adoptate sub imperiul Constitutiei actuale. Pe baza acestui
criteriu, al suprematiei legii fundamentale, nu se poate constata violarea de
catre o lege anterioara Constitutiei din 1991 a unor reguli instituite de
aceasta, intrucat ele nu existau la data cand acea lege a fost adoptata.
Aplicarea criteriului ierarhic al suprematiei Constitutiei fata de o lege
anterioara ar insemna sa confere regimului constitutional actual un efect
retroactiv, cu incalcarea principiului neretroactivitatii legii, prevazut de
art. 15 alin. (2) din Constitutie, si a art. 150 alin. (1), potrivit caruia
legea anterioara contrara Constitutiei este abrogata, ceea ce exclude de plano
posibilitatea ca ea sa incalce suprematia unei norme constitutionale.
Deci, fata de legile anterioare Constitutiei, cum este si Decretul nr.
92/1950, tinand seama de art. 150 alin. (1) din Constitutie, se poate pune
numai problema daca acestea sunt sau nu in vigoare, dupa cum sunt conforme sau
incalca o prevedere constitutionala.
Rezulta ca motivele invocate de instanta spre a se constata
neconstitutionalitatea Decretului nr. 92/1950 fiind intemeiate exclusiv pe
criteriul ierarhic, al suprematiei normei constitutionale, nu pot fi retinute
pentru solutionarea exceptiei. In considerarea suprematiei Constitutiei, o lege
poate fi apreciata numai in functie de regimul constitutional sub imperiul
caruia a fost adoptata. Legea, in inteles de act juridic, este supusa regulii
"tempus regit actum", adica regimului constitutional din perioada
cand a fost adoptata, inclusiv in ce priveste posibilitatea controlului
constitutionalitatii sale. Contradictia unei legi anterioare Constitutiei cu
prevederile acesteia fiind un aspect al conflictului legilor in timp are drept
consecinta abrogarea ei, totala sau partiala, in temeiul art. 150 alin. (1) din
Constitutie, potrivit principiului "lex posteriori derogat priori".
Pentru solutionarea conflictului legilor in timp este necesar a se deosebi
dreptul subiectiv, constituit potrivit legii anterioare, de cel constituit
potrivit legii posterioare. Legea posterioara nu poate atinge dreptul nascut
sub imperiul legii anterioare, deoarece ar insemna ca legea noua sa fie
aplicata retroactiv, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie si
cerintelor legate de asigurarea stabilitatii raporturilor juridice. Noua lege
poate modifica regimul juridic al dreptului anterior, poate suprima acest drept
sau, ceea ce, in fond, este similar, il poate inlocui cu un alt drept care
astfel se naste, cum ar fi in cazul reconstituirii dreptului abolit de legea
anterioara. Dar, fara retroactivitate, noua lege nu poate desfiinta modalitatea
in care legea anterioara a constituit dreptul respectiv, aceasta modalitate
fiind supusa regulii "tempus regit actum". De aceea, chiar daca
nationalizarea nu este constitutionala potrivit prevederilor Constitutiei din
1991, legiuitorul actual neavand un suport constitutional pentru a adopta o
asemenea masura, dreptul subiectiv de proprietate al statului asupra imobilelor
nationalizate, intrucat s-a constituit anterior Constitutiei, nu este stins ca
efect al intrarii in vigoare a acesteia. Desigur, acest drept - ca, de altfel,
orice alt drept de proprietate - se poate exercita, in prezent, numai cu
respectarea prevederilor constitutionale referitoare la proprietate. Este un
aspect care, insa, nu priveste existenta dreptului, ci regimul sau juridic.
Potrivit art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, neconstitutionalitatea
unei legi se poate constata doar cu referire la raporturile juridice stabilite
dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991. Aceasta prevedere, prin
ipoteza, este aplicabila exclusiv legilor anterioare Constitutiei, deoarece,
fata de legile posterioare, in mod inevitabil, raporturile juridice
corespunzatoare nu se pot stabili decat dupa intrarea in vigoare a acesteia.
Deci, cu referire la legile anterioare, fata de care art. 150 alin. (1) din
Constitutie prevede ca ele sunt abrogate in masura in care vin in conflict cu o
dispozitie constitutionala, art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit
principiului "lex posteriori", limiteaza efectul abrogator la data
intrarii in vigoare a Constitutiei. Aceasta regula este insa inaplicabila
imobilelor nationalizate prin Decretul nr. 92/1950, deoarece in cazul acestor
imobile dreptul subiectiv de proprietate al statului s-a constituit, deci
raporturile juridice corespunzatoare s-au stabilit anterior Constitutiei.
Fata de cele aratate, rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este in mod vadit contrara principiului neretroactivitatii legii, prevazut de
art. 15 alin. (2) din Constitutie, si dispozitiilor art. 26 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992. Aceasta concluzie nu este infirmata de faptul ca dreptul la
proprietate al statului, constituit pe baza Decretului nr. 92/1950, reprezinta
o situatie juridica in curs.
Conflictul rezultat din succesiunea in timp a legilor implica doua aspecte,
si anume: dreptul si efectele sale sub imperiul legii anterioare, pe de o
parte, respectiv efectele dreptului constituit pe baza legii anterioare in curs
de desfasurare sub regimul legii posterioare, pe de alta parte. Prima ipoteza
este guvernata exclusiv de legea anterioara, deoarece orice alta solutie implica
aplicarea retroactiva a noii legi. In cea de-a doua ipoteza, insa, este necesar
sa se deosebeasca constituirea dreptului care, pentru acelasi motiv, al
neretroactivitatii legii, nu poate fi decat pe temeiul vechii legi, de efectele
sale dupa intrarea in vigoare a noii legi, care pot fi modificate de aceasta.
De aceea, dreptului de proprietate al statului, constituit potrivit Decretului
nr. 92/1950, ii sunt aplicabile prevederile regimului constitutional actual,
chiar daca, atunci cand el s-a constituit, regimul sau juridic era altul. Este
consecinta aplicarii imediate a noii legi asupra acestui regim juridic, care
are in vedere exclusiv efectele dreptului, chiar si atunci cand il desfiinteaza
- incetarea acestor efecte -, nu modalitatea sa de constituire, care este un
aspect anterior si prealabil aplicarii in timp a noii legi. In consecinta, din
regimul actual de exercitare a dreptului de proprietate al statului nu se poate
deduce stingerea acestui drept, cat timp legea pe baza careia el s-a constituit
a fost adoptata pe baza altui regim constitutional.
Prin exceptia de neconstitutionalitate invocata se urmareste repararea, in
natura, a daunelor suferite de persoanele ale caror imobile au fost
nationalizate. Potrivit art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, repararea
daunelor suferite anterior intrarii in vigoare a Constitutiei din 1991 se
reglementeaza prin lege. In acelasi sens, art. 77 din Legea nr. 58/1991 prevede
ca reparatiile pentru bunurile preluate de stat in mod abuziv se vor reglementa
printr-o lege speciala. Rezulta din aceste prevederi vointa evidenta a
legiuitorului ca repararea daunelor pentru bunurile preluate de stat sa se
reglementeze prin lege. Deci repararea unor asemenea daune este o problema
rezervata legii si nici un organ de jurisdictie nu poate, fara incalcarea
acestor prevederi, sa se substituie legiuitorului in solutionarea problemei
respective. Daca ar face-o, aceasta ar insemna o incalcare a principiului
separatiei puterilor in stat de catre puterea judecatoreasca, care, in sens
larg, cuprinde toate organele de jurisdictie, indiferent de natura lor, in
dauna puterii legislative, o incalcare a prevederilor art. 123 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora justitia se infaptuieste in numele legii, deci
prin aplicarea ei, nu prin ignorarea unei dispozitii legale. Exceptia de
neconstitutionalitate invocata, avand ca scop repararea, in natura, a daunelor
suferite prin efectul nationalizarii, promoveaza o conceptie care incalca in
mod vadit principiul separatiei puterilor in stat prin transferarea raspunderii
politice pentru modul de solutionare a problemei acestor daune de la Parlament,
ca organ reprezentativ suprem al poporului si unica autoritate legiuitoare a
tarii, potrivit art. 58 alin. (1) din Constitutie, la organele de jurisdictie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 15 alin. (2), art. 144 lit.
c) si art. 150 alin. (1) din Constitutie, art. 13 lit. A) c), art. 24 alin.
(2), art. 25 alin. (1) si art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, in
unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate ridicata, din
oficiu, de Judecatoria sectorului 2 Bucuresti, in cauza ce formeaza obiectul
dosarului nr. 6129/1992 al acestei instante.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la 2 februarie 1993.
PRESEDINTE
conf. univ. dr. Antonie Iorgovan
Magistrat asistent,
Florentina Geangu