DECIZIE Nr. 292 din 1 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 7 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea
obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de
impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor
locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si
masuri
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 15 din 14 ianuarie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999
privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva
actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea
impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor,
precum si a altor sume si masuri, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia Mare in Dosarul nr.
2.750/2001 al Tribunalului Maramures - Sectia comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere, ca nefondata, a exceptiei de neconstitutionalitate.
Reglementarile din Ordonanta Guvernului nr. 58/1999, asa cum au fost
modificate si completate prin Legea nr. 392/2001, nu incalca dispozitiile art.
125 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora "Competenta si procedura de
judecata sunt stabilite de lege", si nici pe cele ale art. 109 alin. 2 din
Codul de procedura civila, care prevad ca, "In cazurile anume prevazute de
lege, sesizarea instantei competente se poate face numai dupa indeplinirea unei
proceduri prealabile, in conditiile stabilite de lege".
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.750/2001,
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si
contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca
obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor
de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Magazin Universal Maramures" -
S.A. din Baia Mare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999,
instituind procedura administrativ-jurisdictionala, nu asigura solutionarea
litigiilor de natura fiscala intr-un termen rezonabil, asa cum se prevede la
art. 6 pct. 1 fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, contravenind astfel dispozitiilor art. 11 si ale
art. 20 alin. (2) din Constitutie, referitoare la obligativitatea si,
respectiv, la prioritatea reglementarilor internationale, stabilite prin pacte
si tratate la care Romania este parte, fata de reglementarile interne.
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza
ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat "Aceasta procedura
administrativ-jurisdictionala instituita prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 58/1999 nu incalca cu nimic drepturile persoanelor fizice sau juridice,
deoarece este posibil ca pe parcursul desfasurarii ei petitia sa poata fi
solutionata fara a se mai ajunge in fata instantei", iar, "In alta
ordine de idei, faptul ca exista mai multe trepte de jurisdictie duce la convingerea
ca solutia finala este mult mai obiectiva".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata. In acelasi punct de vedere se arata ca reglementarile din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 58/1999, asa cum au fost modificate si completate
prin Legea nr. 392/2001, se intemeiaza pe prevederile art. 125 alin. (3) din
Constitutie, potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt
stabilite de lege", precum si pe cele ale art. 109 alin. 2 din Codul de
procedura civila, conform carora, "In cazurile anume prevazute de lege,
sesizarea instantei competente se poate face numai dupa indeplinirea unei
proceduri prealabile, in conditiile stabilite de acea lege". Pe de alta
parte, textele de lege criticate "dau posibilitatea celui interesat ca,
exercitandu-si drepturile de contestare a obligatiilor fiscale in termene
utile, care sunt corespunzatoare celor prevazute si in dispozitiile procedurale
de drept comun, sa obtina, operativ si fara a plati taxe de timbru,
solutionarea cauzei chiar de catre organele a caror solutie il
nemultumeste".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de
vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea
obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere
avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a
majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 30 aprilie
1999. Textele criticate pentru neconstitutionalitate, asa cum au fost
modificate prin Legea nr. 392/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 392 din 18 iulie 2001, au urmatorul continut:
- Art. 1: "Orice persoana fizica sau juridica, nemultumita de modul in
care i-au fost constatate sau stabilite impozitele si taxele locale, majorarile
de intarziere aferente acestora, penalitatile, precum si alte sume sau masuri,
are dreptul de a formula obiectiuni si contestatii, in conditiile stabilite de
prezenta ordonanta de urgenta.";
- Art. 2: "(1) Obiectiunile si contestatiile sunt cai
administrativ-jurisdictionale de atac prin care se solicita diminuarea sau
anularea, dupa caz, a impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de
intarziere aferente, a penalitatilor si a altor sume ori se contesta masurile
aplicate de compartimentele de specialitate ale consiliilor locale sau
judetene, conform competentelor stabilite prin lege.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) contraventiile constatate si
amenzile aplicate prin acte ale compartimentelor de specialitate ale
consiliilor locale sau judetene, dupa caz, care se solutioneaza in conformitate
cu dispozitiile legale in domeniul constatarii si sanctionarii
contraventiilor.";
- Art. 3: "(1) Impotriva constatarilor si masurilor stabilite in
cadrul competentelor legale prin procesele-verbale sau prin acte administrative
ale compartimentelor de specialitate ale consiliilor locale sau judetene, dupa
caz, platitorii de impozite, de taxe locale, precum si de alte sume pot face
obiectiuni in termen de 15 zile de la data comunicarii actului administrativ.
(2) Obiectiunile se depun la compartimentul de specialitate al consiliului
local sau judetean, dupa caz, care a emis actul atacat.
(3) Solutionarea obiectiunilor se va face motivat de seful compartimentului
de specialitate respectiv si se va comunica persoanei in cauza in cel mult 30
de zile de la inregistrarea acestora.";
- Art. 4: "Persoana fizica sau juridica nemultumita de modul in care
au fost solutionate obiectiunile se poate adresa cu contestatie, in termen de
15 zile de la data comunicarii raspunsului, primarului comunei sau orasului in
care domiciliaza ori isi are sediul sau unde isi desfasoara activitatea, dupa
caz, respectiv presedintelui consiliului judetean.";
- Art. 5: "(1) Contestatia, adresata potrivit art. 4, se solutioneaza
in termen de 30 de zile de la inregistrare, de catre primar sau de presedintele
consiliului judetean, dupa caz, prin dispozitie motivata, care se comunica celui
in cauza in termen de maximum 5 zile de la emiterea acesteia.
(2) Contestatia se depune la compartimentul care a solutionat obiectiunile,
urmand ca acesta, in termen de 5 zile de la primire, sa prezinte primarului
contestatia si dosarul obiectiunilor, respectiv presedintelui consiliului
judetean.";
- Art. 6: "Contestatia nu poate avea ca obiect alte sume sau masuri
decat cele asupra carora s-au solutionat obiectiunile.";
- Art. 7: - "Obiectiunile adresate compartimentului de specialitate
din cadrul consiliilor locale sau judetene, precum si contestatiile adresate
primarului sau presedintelui consiliului judetean sunt scutite de taxa de
timbru.";
Dispozitiile constitutionale considerate ca fiind incalcate de textele de
lege criticate sunt urmatoarele:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile
internationale.";
- Art. 6 pct. 1 fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr.
30/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31
mai 1994, potrivit careia: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva
sa."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi in
notele scrise se sustine ca se critica dispozitiile art. 1 - 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/1999, modificata si completata prin Legea nr.
392/2001, in realitate autorul exceptiei considera ca fiind neconstitutionala
procedura administrativ-jurisdictionala instituita prin aceasta ordonanta. Se
mai constata ca potrivit dispozitiilor criticate pentru neconstitutionalitate
persoanele fizice sau juridice nemultumite de cuantumul impozitelor sau taxelor
locale ori de alte sume si masuri, stabilite de organele de specialitate ale
consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pot formula obiectiuni. Obiectiunile
se depun la compartimentele de specialitate ale consiliilor locale sau
judetene, dupa caz, in termen de 15 zile de la comunicarea actului constatator
si se solutioneaza de sefii compartimentelor respective in termen de 30 de zile
de la inregistrare. Solutiile date de sefii compartimentelor de specialitate
pot fi contestate in termen de 15 zile de la comunicare, iar contestatiile se
solutioneaza de primarii comunelor sau oraselor, respectiv de presedintele
consiliului judetean, dupa caz, prin dispozitie motivata care se comunica
persoanei interesate in termen de 5 zile de la adoptare. Obiectiunile si
contestatiile sunt scutite de taxa de timbru. Dispozitiile primarilor sau ale
presedintelui consiliului judetean pot fi atacate in justitie, conform legii,
la judecatorie sau la tribunal, iar hotararea instantei judecatoresti este
supusa recursului.
Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa ca
instituirea unor proceduri administrativ-jurisdictionale nu contravine
dispozitiilor constitutionale atat timp cat decizia organului administrativ de
jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti (Decizia
Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994). Curtea
constata ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 s-a instituit o
procedura administrativ-jurisdictionala cu caracter prealabil, prevazandu-se in
mod expres posibilitatea atacarii solutiilor date de organele administratiei
publice locale, la instantele judecatoresti.
Examinand dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 in
ansamblul lor, Curtea retine ca acestea creeaza posibilitatea ca nemultumirile
persoanelor fata de constatarile sau masurile organelor de specialitate ale
autoritatilor administratiei publice locale sa fie rezolvate chiar in cazul
procedurii prealabile administrativ-jurisdictionale, fara a mai fi necesara
interventia instantelor judecatoresti, deci intr-un termen mai scurt. Prin acelasi
act normativ sunt stabilite termene precise atat pentru depunerea obiectiunilor
si contestatiilor, cat si pentru rezolvarea acestora si comunicarea solutiilor.
Curtea constata ca respectarea termenelor stabilite asigura solutionarea
cauzelor intr-un termen rezonabil, neputandu-se retine sub acest aspect
incalcarea prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. Neexistand nici o neconcordanta intre
aceasta reglementare internationala si intre prevederile Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 58/1999, Curtea nu poate retine nici incalcarea dispozitiilor
art. 11 sau ale art. 20 alin. (2) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 7 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea
obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de
impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor
locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si
masuri, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Magazin Universal
Maramures" - S.A. din Baia Mare in Dosarul nr. 2.750/2001 al Tribunalului
Maramures - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 noiembrie 2001.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu