Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 292 din  1 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 15 din 14 ianuarie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai       - presedinte
    Nicolae Cochinescu  - judecator
    Constantin Doldur   - judecator
    Kozsokar Gabor      - judecator
    Petre Ninosu        - judecator
    Ioan Vida           - judecator
    Paula C. Pantea     - procuror
    Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia Mare in Dosarul nr. 2.750/2001 al Tribunalului Maramures - Sectia comerciala.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de respingere, ca nefondata, a exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reglementarile din Ordonanta Guvernului nr. 58/1999, asa cum au fost modificate si completate prin Legea nr. 392/2001, nu incalca dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", si nici pe cele ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila, care prevad ca, "In cazurile anume prevazute de lege, sesizarea instantei competente se poate face numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile, in conditiile stabilite de lege".

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 2 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.750/2001, Tribunalul Maramures - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia Mare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prevederile art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999, instituind procedura administrativ-jurisdictionala, nu asigura solutionarea litigiilor de natura fiscala intr-un termen rezonabil, asa cum se prevede la art. 6 pct. 1 fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, contravenind astfel dispozitiilor art. 11 si ale art. 20 alin. (2) din Constitutie, referitoare la obligativitatea si, respectiv, la prioritatea reglementarilor internationale, stabilite prin pacte si tratate la care Romania este parte, fata de reglementarile interne.
    Tribunalul Maramures - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat "Aceasta procedura administrativ-jurisdictionala instituita prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 nu incalca cu nimic drepturile persoanelor fizice sau juridice, deoarece este posibil ca pe parcursul desfasurarii ei petitia sa poata fi solutionata fara a se mai ajunge in fata instantei", iar, "In alta ordine de idei, faptul ca exista mai multe trepte de jurisdictie duce la convingerea ca solutia finala este mult mai obiectiva".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata. In acelasi punct de vedere se arata ca reglementarile din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999, asa cum au fost modificate si completate prin Legea nr. 392/2001, se intemeiaza pe prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si pe cele ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila, conform carora, "In cazurile anume prevazute de lege, sesizarea instantei competente se poate face numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile, in conditiile stabilite de acea lege". Pe de alta parte, textele de lege criticate "dau posibilitatea celui interesat ca, exercitandu-si drepturile de contestare a obligatiilor fiscale in termene utile, care sunt corespunzatoare celor prevazute si in dispozitiile procedurale de drept comun, sa obtina, operativ si fara a plati taxe de timbru, solutionarea cauzei chiar de catre organele a caror solutie il nemultumeste".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 30 aprilie 1999. Textele criticate pentru neconstitutionalitate, asa cum au fost modificate prin Legea nr. 392/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 392 din 18 iulie 2001, au urmatorul continut:
    - Art. 1: "Orice persoana fizica sau juridica, nemultumita de modul in care i-au fost constatate sau stabilite impozitele si taxele locale, majorarile de intarziere aferente acestora, penalitatile, precum si alte sume sau masuri, are dreptul de a formula obiectiuni si contestatii, in conditiile stabilite de prezenta ordonanta de urgenta.";
    - Art. 2: "(1) Obiectiunile si contestatiile sunt cai administrativ-jurisdictionale de atac prin care se solicita diminuarea sau anularea, dupa caz, a impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere aferente, a penalitatilor si a altor sume ori se contesta masurile aplicate de compartimentele de specialitate ale consiliilor locale sau judetene, conform competentelor stabilite prin lege.
    (2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) contraventiile constatate si amenzile aplicate prin acte ale compartimentelor de specialitate ale consiliilor locale sau judetene, dupa caz, care se solutioneaza in conformitate cu dispozitiile legale in domeniul constatarii si sanctionarii contraventiilor.";
    - Art. 3: "(1) Impotriva constatarilor si masurilor stabilite in cadrul competentelor legale prin procesele-verbale sau prin acte administrative ale compartimentelor de specialitate ale consiliilor locale sau judetene, dupa caz, platitorii de impozite, de taxe locale, precum si de alte sume pot face obiectiuni in termen de 15 zile de la data comunicarii actului administrativ.
    (2) Obiectiunile se depun la compartimentul de specialitate al consiliului local sau judetean, dupa caz, care a emis actul atacat.
    (3) Solutionarea obiectiunilor se va face motivat de seful compartimentului de specialitate respectiv si se va comunica persoanei in cauza in cel mult 30 de zile de la inregistrarea acestora.";
    - Art. 4: "Persoana fizica sau juridica nemultumita de modul in care au fost solutionate obiectiunile se poate adresa cu contestatie, in termen de 15 zile de la data comunicarii raspunsului, primarului comunei sau orasului in care domiciliaza ori isi are sediul sau unde isi desfasoara activitatea, dupa caz, respectiv presedintelui consiliului judetean.";
    - Art. 5: "(1) Contestatia, adresata potrivit art. 4, se solutioneaza in termen de 30 de zile de la inregistrare, de catre primar sau de presedintele consiliului judetean, dupa caz, prin dispozitie motivata, care se comunica celui in cauza in termen de maximum 5 zile de la emiterea acesteia.
    (2) Contestatia se depune la compartimentul care a solutionat obiectiunile, urmand ca acesta, in termen de 5 zile de la primire, sa prezinte primarului contestatia si dosarul obiectiunilor, respectiv presedintelui consiliului judetean.";
    - Art. 6: "Contestatia nu poate avea ca obiect alte sume sau masuri decat cele asupra carora s-au solutionat obiectiunile.";
    - Art. 7: - "Obiectiunile adresate compartimentului de specialitate din cadrul consiliilor locale sau judetene, precum si contestatiile adresate primarului sau presedintelui consiliului judetean sunt scutite de taxa de timbru.";
    Dispozitiile constitutionale considerate ca fiind incalcate de textele de lege criticate sunt urmatoarele:
    - Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
    (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.";
    - Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.";
    - Art. 6 pct. 1 fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, potrivit careia: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi in notele scrise se sustine ca se critica dispozitiile art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999, modificata si completata prin Legea nr. 392/2001, in realitate autorul exceptiei considera ca fiind neconstitutionala procedura administrativ-jurisdictionala instituita prin aceasta ordonanta. Se mai constata ca potrivit dispozitiilor criticate pentru neconstitutionalitate persoanele fizice sau juridice nemultumite de cuantumul impozitelor sau taxelor locale ori de alte sume si masuri, stabilite de organele de specialitate ale consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pot formula obiectiuni. Obiectiunile se depun la compartimentele de specialitate ale consiliilor locale sau judetene, dupa caz, in termen de 15 zile de la comunicarea actului constatator si se solutioneaza de sefii compartimentelor respective in termen de 30 de zile de la inregistrare. Solutiile date de sefii compartimentelor de specialitate pot fi contestate in termen de 15 zile de la comunicare, iar contestatiile se solutioneaza de primarii comunelor sau oraselor, respectiv de presedintele consiliului judetean, dupa caz, prin dispozitie motivata care se comunica persoanei interesate in termen de 5 zile de la adoptare. Obiectiunile si contestatiile sunt scutite de taxa de timbru. Dispozitiile primarilor sau ale presedintelui consiliului judetean pot fi atacate in justitie, conform legii, la judecatorie sau la tribunal, iar hotararea instantei judecatoresti este supusa recursului.
    Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa ca instituirea unor proceduri administrativ-jurisdictionale nu contravine dispozitiilor constitutionale atat timp cat decizia organului administrativ de jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti (Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994). Curtea constata ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 s-a instituit o procedura administrativ-jurisdictionala cu caracter prealabil, prevazandu-se in mod expres posibilitatea atacarii solutiilor date de organele administratiei publice locale, la instantele judecatoresti.
    Examinand dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 in ansamblul lor, Curtea retine ca acestea creeaza posibilitatea ca nemultumirile persoanelor fata de constatarile sau masurile organelor de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale sa fie rezolvate chiar in cazul procedurii prealabile administrativ-jurisdictionale, fara a mai fi necesara interventia instantelor judecatoresti, deci intr-un termen mai scurt. Prin acelasi act normativ sunt stabilite termene precise atat pentru depunerea obiectiunilor si contestatiilor, cat si pentru rezolvarea acestora si comunicarea solutiilor. Curtea constata ca respectarea termenelor stabilite asigura solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, neputandu-se retine sub acest aspect incalcarea prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Neexistand nici o neconcordanta intre aceasta reglementare internationala si intre prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/1999, Curtea nu poate retine nici incalcarea dispozitiilor art. 11 sau ale art. 20 alin. (2) din Constitutie.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia Mare in Dosarul nr. 2.750/2001 al Tribunalului Maramures - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 1 noiembrie 2001.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Costica Bulai

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 292/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 292 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 292/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu