DECIZIE Nr. 290 din 1 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 si 80
din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 735 din 16 august 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Daniela Ramona Chitulescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 79 si 80 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Petre Ghinea, Gheorghe Negrut, Petru Dragos Pruteanu, Marin
Dragomir, Vasile Zarvescu, Dorin Gheorghe Henegar si Vasile Zaharia in Dosarul
nr. 9.008/CA/2003 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal sunt prezenti Petre Ghinea, personal, precum si partea
Ministerul Apararii Nationale, prin consilier juridic Dan Cimpoeru, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea
acesteia, deoarece textul criticat vine in contradictie cu prevederile
constitutionale referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii. De
asemenea, este neconstitutional, contravenind principiului egalitatii in
drepturi, modul in care Ministerul Apararii Nationale a inteles sa aplice
dispozitiile art. 79 si pe cele ale art. 80 din Legea nr. 164/2001.
Ministerul Apararii Nationale pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece, asa cum a statuat Curtea
Constitutionala, principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor nu inseamna
uniformitate, la situatii diferite tratamentul neputand fi decat diferit. Arata
ca instanta de contencios constitutional s-a mai pronuntat asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 79 si 80 din Legea nr. 164/2001,
statuand ca sunt constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Dispozitiile de lege criticate nu
contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, situatia celor
pensionati inainte de intrarea in vigoare a legii fiind diferita de cea a celor
pensionati dupa intrarea in vigoare a dispozitiilor criticate, iar la situatii
diferite tratamentul nu poate fi decat diferit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
9.008/CA/2003, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 3 si 4 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 166/2001, prevederi care modifica dispozitiile art. 79
si pe cele ale art. 80 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat.
Exceptia a fost ridicata de Petre Ghinea, Gheorghe Negrut, Petru Dragos
Pruteanu, Marin Dragomir, Vasile Zarvescu, Dorin Gheorghe Henegar si Vasile
Zaharia in dosarul sus-mentionat, avand drept obiect o cerere pentru
recalcularea pensiilor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
prin dispozitiile legale criticate se instituie un regim discriminatoriu pentru
cadrele militare in rezerva sau in retragere fata de cadrele militare in
activitate, nepermitand cadrelor in rezerva sau in retragere recalcularea
pensiilor in conformitate cu criteriile prevazute de Legea nr. 164/2001,
beneficiind astfel de drepturi de pensie inferioare celor de care beneficiaza
cadrele militare in activitate, desi au desfasurat o activitate identica.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. Dispozitiile art.
79 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001, nu contravin art. 16 alin. (1)
din Constitutie, ele prevazand ca, in ipoteza in care pensia recalculata ar fi
mai mica decat pensia in plata, se mentine cuantumul pensiei in plata, tocmai
pentru a proteja cadrele militare in rezerva care, prin recalcularea pensiilor,
ar urma sa beneficieze de pensii mai mici. Celelalte dispozitii ale art. 79 din
Legea nr. 164/2001 stabilesc modul in care, in transe, se vor plati
beneficiarilor pensiei diferentele de plata, fara ca aceasta sa incalce
dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, dispozitiile art.
80 din Legea nr. 164/2001 nu contin prevederi discriminatorii, ci statueaza ca
pensiile suplimentare acordate pe baza legislatiei anterioare, aflate in plata,
devin pensii militare de stat.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei apreciaza, facand referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate se aplica tuturor persoanelor care se
afla in aceeasi situatie, si anume persoanelor care sunt cadre militare in
rezerva si au pensii militare stabilite pe baza legislatiei anterioare intrarii
in vigoare a Legii nr. 164/2001.
Avocatul Poporului arata ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece prin dispozitiile Legii nr. 164/2001 au fost
reglementate doua situatii diferite, in functie de data iesirii la pensie a
cadrelor militare, care poate fi anterioara sau ulterioara intrarii in vigoare
a acestei legi, ceea ce impune si justifica, in mod obiectiv si rezonabil,
aplicarea unui tratament diferit. In acest sens Curtea Constitutionala a
statuat ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, astfel incat la
situatii diferite tratamentul nu poate fi decat diferit.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
79 si 80 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002,
modificata prin Legea nr. 479/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 836 din 25 noiembrie 2003, si prin Legea nr. 555/2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 915 din 20 decembrie 2003.
Aceste texte de lege au urmatorul continut:
- Art. 79: "(1) Pensiile militare stabilite in baza legislatiei
anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei legi se recalculeaza astfel:
a) cuantumul pensiei in plata se actualizeaza, avand ca baza de calcul
solda lunara bruta in vigoare la data aplicarii prezentei legi, corespunzatoare
functiei maxime exercitate si gradului militar, avute la data trecerii in
rezerva, pe baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Guvernului, la
propunerea institutiilor prevazute la art. 5 alin. (1), metodologie conform
careia acordarea gradatiei se va face in raport cu vechimea in serviciu sau cea
avuta la data trecerii in rezerva;
b) in cazul in care cuantumul pensiei obtinut conform lit. a) este mai mic
decat cuantumul pensiei in plata se mentine cuantumul pensiei in plata.
(2) Sumele rezultate ca diferenta intre pensiile in plata si pensiile
recalculate prin aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a) se acorda esalonat
incepand cu anul 2002, pana la incheierea procesului de recalculare a pensiilor
din sistemul public de pensii, dupa cum urmeaza:
a) pentru anul 2002, 10% din cuantumul diferentei, incepand cu 1 ianuarie
2002, si 10% incepand cu 1 iulie 2002;
b) pentru anul 2003, 20% din cuantumul diferentei, incepand cu 1 ianuarie
2003, 20% incepand cu 1 iulie 2003 si 20% incepand cu luna noiembrie 2003;
c) pentru anul 2004, 20% din cuantumul diferentei, incepand cu 1 iulie
2004.";
- Art. 80: "La data incheierii procesului de recalculare a pensiilor,
efectuata potrivit prevederilor art. 79, pensiile si pensiile suplimentare
acordate pe baza legislatiei anterioare, aflate in plata, devin pensii militare
de stat in intelesul prezentei legi."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitia
legala criticata sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, republicata, ce au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, asupra
criticii potrivit careia modul in care Ministerul Apararii Nationale a inteles
sa aplice dispozitiile art. 79 si pe cele ale art. 80 din Legea nr. 164/2001
este neconstitutional, contravenind principiului egalitatii in drepturi, nu se
poate pronunta, aceasta fiind o problema de aplicare a legii, ce nu intra in
competenta instantei de contencios constitutional.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 79 din Legea
nr. 164/2001 prin raportare la principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor,
Curtea constata ca aceasta nu poate fi retinuta, deoarece data pensionarii,
care poate fi anterioara sau ulterioara intrarii in vigoare a noii reglementari
in materie, genereaza situatii juridice diferite care impun si justifica un
tratament juridic diferentiat, cele doua categorii de pensionari care se
stabilesc in functie de aceasta data fiind supuse, in consecinta, unor regimuri
juridice diferite.
Componentele dreptului la pensie, printre care cele mai importante sunt
tipul pensiei, conditiile de acordare a diferitelor tipuri de pensie, modul de
calcul si plata pensiei, sunt, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din
Constitutie, republicata, stabilite prin lege. Astfel, legiuitorul este in
drept sa modifice si sa completeze reglementarile legale referitoare la
conditiile de exercitare a dreptului la pensie ori de cate ori considera ca
situatia economica a tarii, resursele financiare existente permit sau impun
anumite modificari, dar orice reglementare noua se aplica numai de la data
intrarii sale in vigoare. O noua legislatie referitoare la pensii nu se aplica
in mod automat persoanelor pensionate pe baza legislatiei anterior in vigoare.
O asemenea aplicare ar insemna o extindere a incidentei actului normativ asupra
unor situatii din trecut, care ar avea efect retroactiv si ar contraveni
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, republicata.
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat prevede pentru motive
de echitate, ca masuri de protectie sociala, recalcularea si recorelarea
pensiilor anterior stabilite, procedura prin aplicarea careia se urmareste
inlaturarea, in timp, a discrepantelor inerente intre cei pensionati sub
imperiul legii anterioare si cei pensionati dupa intrarea in vigoare a noii
reglementari. Existenta unor asemenea discrepante nu indreptateste insa
calificarea reglementarii ca fiind discriminatorie si, prin aceasta,
neconstitutionala, esentiala fiind vointa legiuitorului de a le elimina, chiar
daca un atare deziderat se realizeaza printr-un proces cu derulare in timp, si
nu dintr-o data, ceea ce, pentru ratiuni evidente, nu este practic posibil.
In ceea ce priveste critica adusa art. 80 din Legea nr. 164/2001, Curtea
constata ca aceste dispozitii statueaza ca pensiile si pensiile suplimentare
acordate pe baza legislatiei anterioare, aflate in plata, devin pensii militare
de stat in intelesul prezentei legi, fara a contine, in sine, vreo prevedere
discriminatorie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.d), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 si 80
din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Petre Ghinea,
Gheorghe Negrut, Petru Dragos Pruteanu, Marin Dragomir, Vasile Zarvescu, Dorin
Gheorghe Henegar si Vasile Zaharia in Dosarul nr. 9.008/CA/2003 al Curtii de
Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Chitulescu