DECIZIE Nr. 287 din 7 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. VI alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 769 din 24 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989 si ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea
aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie
ridicata de Nicolae Cosma si Maria Cosma in Dosarul nr. 4.527/2003 al
Judecatoriei Sibiu.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textele de lege criticate
nu incalca principiul constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii,
deoarece, pentru situatii juridice diferite, regimul juridic adoptat de catre
legiuitor nu poate fi identic. Nu poate fi retinuta nici incalcarea art. 44 din
Constitutie, dat fiind ca principiul constitutional al garantarii dreptului de
proprietate privata opereaza numai in conditiile in care acest drept a fost
dobandit in mod legal.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 4.527/2003,
Judecatoria Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru
accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
501/2002, exceptie ridicata de Nicolae Cosma si Maria Cosma.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
legale criticate incalca art. 16 din Constitutie, deoarece "creeaza o
inegalitate intre persoanele fizice si cultele religioase din Romania". Se
mai arata ca prin legi speciale sunt acordate anumite drepturi cultelor religioase
din Romania, fiind incalcat astfel dreptul de proprietate al persoanelor
fizice. De asemenea, se sustine ca dispozitiile legale criticate fac
ineficienta aplicarea art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, ce este incident
in judecarea cauzei in care s-a invocat exceptia.
Judecatoria Sibiu considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata in acest sens ca textul de lege criticat nu incalca
dispozitiile art. 16 din Constitutie, deoarece "nu prevede discriminari
intre persoanele fizice si cultele religioase", ci "reprezinta o
norma speciala, aplicabila unei anumite categorii de bunuri". Se mai arata
ca "interzicerea instrainarilor sau schimbarilor de destinatie a
imobilelor pana la adoptarea unor acte normative speciale nu echivaleaza cu
incalcarea art. 44 din Constitutie", intrucat "o lege de reparatie in
materie imobiliara nu poate avea un sens contrar principiilor
constitutionale".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 este neintemeiata, invocandu-se in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale. In ceea ce priveste prevederile art. VI
alin. (4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, se
arata ca "in motivarea exceptiei autorii acesteia nu s-au referit deloc la
prescriptia actiunii in anulare" (...), "nici nu au justificat vreun
interes pentru a o invoca", astfel incat "este de presupus ca
motivarea s-a referit la alin. (3) al art. VI din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002". In legatura cu textul de lege criticat, se arata
ca acesta reprezinta o aplicare a dispozitiilor art. 15 alin. (2) din
Constitutie, referitoare la principiul neretroactivitatii.
Avocatul Poporului considera ca aceste reglementari legale nu incalca
dispozitiile art. 16 din Constitutie, deoarece persoanele fizice, pe de o
parte, si cultele religioase sau comunitatile minoritatilor nationale, pe de
alta parte, se afla in situatii juridice diferite, ceea ce justifica aplicarea
unui regim juridic diferit. In ceea ce priveste invocarea incalcarii
dispozitiilor art. 44 din Constitutie, se apreciaza ca aceasta nu este
intemeiata. In acest sens se arata ca "prevederile legale referitoare la
garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate se aplica numai dupa
constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate". Se invoca
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum rezulta din Incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale din 21 ianuarie 2005, il constituie
prevederile art. 8 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si cele ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii
acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002.
Legea nr. 10/2001 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, iar Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 929
din 18 decembrie 2002 si aprobata prin Legea nr. 48/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 25 martie 2004.
In legatura cu neconstitutionalitatea prevederilor art. 8 din Legea nr.
10/2001, Curtea constata ca, potrivit motivarii formulate de catre autorul
exceptiei, aceasta priveste, in realitate, doar alin. (2) al acestui articol,
care se refera la regimul juridic al imobilelor ce au apartinut cultelor
religioase sau comunitatilor minoritatilor nationale, preluate de stat sau de
alte persoane juridice, astfel incat, prin prezenta decizie, Curtea urmeaza sa
se pronunte asupra constitutionalitatii acestui text de lege.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut: "(2) Regimul
juridic al imobilelor care au apartinut cultelor religioase sau comunitatilor
minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte persoane juridice, va fi
reglementat prin acte normative speciale. Pana la adoptarea acestor
reglementari este interzisa instrainarea imobilelor in cauza sau schimbarea
destinatiei acestora."
Articolul VI alin. (4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 184/2002 prevede: "(4) Prin derogare de la dreptul comun, indiferent
de cauza de nulitate, dreptul la actiune se prescrie in termen de 6 luni de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru solutionarea
acestor cauze instantele judecatoresti competente vor avea in vedere dispozitiile
art. 46 alin. (1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 16 -
Egalitatea in drepturi si in art. 44 - Dreptul de proprietate privata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. Art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 a mai facut obiect al controlului
de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale,
si cu o motivare identica. Prin Decizia nr. 542 din 7 decembrie 2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 18 ianuarie 2005, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat in sensul ca acest text de lege are caracterul
unei norme imperative, cu caracter temporar, care instituie un regim juridic
special, derogatoriu de la regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, constand in interdictia
instrainarii imobilelor care au apartinut cultelor religioase sau comunitatilor
minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte persoane juridice, pana
la adoptarea unor acte normative speciale. Prin urmare, Curtea a retinut ca
principiul constitutional al egalitatii in drepturi nu este incalcat, deoarece
persoanele fizice, pe de o parte, si cultele religioase sau comunitatile
minoritatilor nationale, pe de alta parte, se afla in situatii juridice
diferite, ceea ce justifica adoptarea de catre legiuitor a unui regim juridic
diferit. In acest sens este mentionata si Decizia nr. 41 din 4 februarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 31 martie
2003.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
dispozitiilor art. 44 din Constitutie, prin Decizia nr. 542 din 7 decembrie
2004 Curtea a statuat ca garantarea si ocrotirea proprietatii opereaza in
conditiile dobandirii dreptului de proprietate cu respectarea prevederilor
legale. Prin urmare, nu poate fi invocata protectia constitutionala a dreptului
de proprietate in conditiile dobandirii acestui drept cu incalcarea unei norme
juridice imperative.
II. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. VI alin. (4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002, prin aceeasi Decizie nr. 542 din 7 decembrie 2004 Curtea a retinut ca
aceasta reglementare, stabilind un termen special de prescriptie a actiunii in
constatarea nulitatii absolute, derogatoriu de la dreptul comun, nu este de
natura a aduce atingere dreptului de proprietate sau de a incalca principiul
egalitatii in fata legii a cetatenilor. Curtea a retinut totodata ca solutia
legiuitorului este in concordanta cu dispozitiile constitutionale cuprinse in
art. 126 alin. (2), potrivit carora "Competenta instantelor judecatoresti
si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege."
Solutiile pronuntate si considerentele ce au stat la baza lor sunt valabile
si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a
determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale.
De altfel, in legatura cu termenul de exercitare a dreptului la actiune
prevazut de art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002, Curtea observa ca, pentru cei care nu au introdus actiuni in
restituirea imobilelor in decursul termenului de 6 luni prevazut initial de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, a fost instituit, ca masura
reparatorie, un nou termen in care poate fi exercitat dreptul la actiune.
Astfel, art. II din Legea nr. 48 din 23 martie 2004 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 25 martie 2004, prevede: "Dreptul la
actiune prevazut la titlul II art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002 se poate exercita si in termen de 6 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi."
In prezenta cauza, autorii exceptiei mai sustin ca dispozitiile legale
criticate fac ineficienta aplicarea art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001,
text ce este incident in judecarea cauzei in care s-a invocat exceptia. Sub
acest aspect Curtea retine ca nu este competenta sa se pronunte, coordonarea
legislativa fiind de resortul exclusiv al puterii legiuitoare. Potrivit art. 2
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, "(2) Sunt neconstitutionale prevederile actelor prevazute
la alin. (1), care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei."
Curtea, in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia nr. 81 din 25 mai 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999,
a stabilit ca examinarea constitutionalitatii unui text de lege are in vedere
compatibilitatea acestuia cu dispozitiile constitutionale pretins incalcate, si
nu compararea mai multor prevederi legale intre ele.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. VI alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Nicolae Cosma si Maria
Cosma in Dosarul nr. 4.527/2003 al Judecatoriei Sibiu.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat