DECIZIE Nr. 281 din 7 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 606 din 13 iulie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Predescu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, modificata prin Legea nr.
323/2001, exceptie ridicata de Wang Lumei in Dosarul nr. 3.292/2004 al Judecatoriei
Sectorului 4 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate. Precizeaza ca, la data
ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege criticat fusese
deja modificat, in sensul includerii pedepselor inumane sau degradante printre
vatamarile la care risca sa fie supus strainul solicitant al protectiei
umanitare conditionate in cazul returnarii sale in tara de origine. Asa fiind,
sub acest aspect, critica autorului exceptiei este neintemeiata. Apreciaza ca
art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 nu impune o limitare a
cazurilor de acordare a protectiei umanitare conditionate numai la acele
situatii in care riscul de tortura sau tratamente inumane sau degradante are la
baza rasa, religia, nationalitatea, opiniile politice, apartenenta la un anumit
grup social.
La dosar a fost depus punctul de vedere al Oficiului National pentru
Refugiati, care solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
neintemeiata. In sustinerea acestei cereri, arata ca textul de lege criticat e
in deplina concordanta cu prevederile constitutionale si conventionale invocate
de autorul exceptiei. Mentioneaza ca art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 conditioneaza acordarea unei forme de protectie de dovedirea
potentialului de risc de a fi supus torturii sau tratamentelor inumane ori
degradante, fara a se face referire la motivele care ar putea genera acest
risc.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.292/2004,
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului
nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, modificata
prin Legea nr. 323/2001.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Wang Lumei intr-o
cauza civila avand ca obiect solutionarea plangerii impotriva hotararii
Oficiului National pentru Refugiati de respingere a cererii de acordare a
statutului de refugiat sau a protectiei umanitare conditionate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca art. 5 lit.
b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 este contrar dispozitiilor
constitutionale ale art. 20 alin. (1) si ale art. 22 alin. (2), precum si
prevederilor art. 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Astfel, considera ca textul criticat este
neconstitutional, deoarece limiteaza cazurile de acordare a protectiei
umanitare conditionate numai la situatiile in care riscul de tortura sau
tratamente inumane sau degradante are la baza unul din motivele definitiei
Conventiei de la Geneva din 1951, si anume rasa, religia, nationalitatea,
opiniile politice, apartenenta la un anumit grup social. In continuare,
precizeaza ca "dispozitiile art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 nu includ in motivele de acordare a protectiei umanitare pedepsele
inumane sau degradante, diferenta intre tratamente si pedepse constand in
caracterul institutionalizat al actelor din urma". Mai arata ca, spre
deosebire de articolul criticat pentru neconstitutionalitate, atat art. 22
alin. (2) din Constitutie, cat si art. 3 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sunt incidente in toate
cazurile existentei riscului de tortura, pedepse sau tratamente inumane sau
degradante, indiferent de motive. Apreciaza ca "dispozitiile art. 5 lit.
b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, prin conditionarea acordarii
protectiei umanitare de dovedirea existentei temerii bine intemeiate de
persecutie pentru unul sau mai multe din motivele definitiei Conventiei de la
Geneva din 1951, exclud de la protectie persoanele care, desi nu indeplinesc
conditia temerii bine intemeiate de persecutie pentru motivele definitiei,
ofera suficiente motive serioase sa se creada ca sunt expuse, in tara de
origine, riscului de tortura, pedepse sau tratamente inumane sau degradante
pentru alte cauze decat cele de persecutie pentru motivele definitiei".
Invedereaza Curtii Constitutionale ca includerea riscului de pedepse inumane
sau degradante ca motiv de acordare a protectiei umanitare reprezinta
"unul dintre putinele cazuri in care Curtea Europeana a Drepturilor Omului
face un control de conventionalitate a legii interne". In acest sens, precizeaza
ca, "in conditiile in care, cel mai adesea, Curtea Europeana se abtine de
la a face aprecieri cu privire la dispozitiile legii nationale, caracterul
absolut al protectiei instituite prin art. 3 din Conventia europeana a
drepturilor omului o determina sa declare ca neconventionala o lege
represiva". In continuare, autoarea exceptiei, cetatean chinez, arata in
fapt ca, intrucat a nascut in Romania un copil provenit dintr-o legatura
extraconjugala, risca la intoarcerea in China sa fie supusa la pedepse si
tratamente de natura celor prevazute in Regulamentul privind planificarea
natalitatii, printre care si aplicarea unor masuri contraceptive inumane,
inclusiv sterilizarea fortata. De asemenea, sustine ca risca sa fie supusa si
la traume psihice cauzate de faptul ca in China nu va avea dreptul sa
inregistreze nasterea, "ceea ce va influenta intreaga existenta a
copilului, (...) intrucat acesta va fi considerat non-persoana, neavand nici un
drept social-politic".
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Precizeaza ca, potrivit art. 11 din
Constitutie, tratatele ratificate de Parlament fac parte din dreptul intern.
Arata ca, in continuarea acestui principiu, art. 20 din Constitutie prevede ca,
daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au
prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care
Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile. Prin urmare,
"interpretarea dispozitiilor prevazute de art. 5 lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000, astfel cum a fost modificata, urmeaza a se face prin
prisma dispozitiilor Conventiei de la Geneva din 1951, precum si ale art. 3 din
Conventia europeana a drepturilor omului, astfel ca nu se aduce atingere
prevederilor constitutionale ale art. 22 alin. (2) privind pedepsele sau
tratamentele inumane sau degradante".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata ca prevederile art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta
Guvernului nr. 43/2004, au avut in vedere evolutia la nivel european a conceptului
de protectie subsidiara, fapt ce a condus la necesitatea reformularii
definitiei protectiei umanitare conditionate. In aceste conditii, textul
normativ criticat transpune dispozitiile art. 22 alin. (2) din Constitutie,
fiind in deplina concordanta cu acestea. Mai arata ca art. 11, coroborat cu
art. 20 din Legea fundamentala, statueaza faptul ca tratatele ratificate de
Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern, iar in situatia in
care exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au
prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care
Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile. De aceea,
interpretarea articolului criticat se face atat prin prisma reglementarilor
Conventiei de la Geneva din 1951, cat si ale art. 3 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In consecinta,
dispozitiile constitutionale referitoare la tratatele internationale privind
drepturile fundamentale ale omului sunt pe deplin respectate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, invoca Decizia nr. 151 din 17 aprilie 2003, prin care Curtea
Constitutionala, referindu-se la exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, a constatat ca acest text este "in
deplina concordanta cu prevederile constitutionale prin care se consfinteste
dreptul la viata si la integritate fizica si psihica, prevazut de art. 22 din
Constitutie". In sustinerea punctului sau de vedere, Guvernul precizeaza
ca "obligatiile ce incumba unui stat, pe taramul art. 3 din conventie, nu
se limiteaza numai la obligatia negativa, aceea de a nu practica tortura si de
a nu aplica tratamente inumane si degradante, ci includ si o obligatie
pozitiva, aceea de a proteja orice persoana aflata sub jurisdictia sa contra
unei situatii iremediabile de pericol de a fi supusa la rele tratamente, chiar
daca acest risc ar urma sa se materializeze in afara teritoriului sau".
Apreciaza ca textul de lege criticat reprezinta tocmai asumarea de catre stat a
obligatiei pozitive mai sus mentionate, de a oferi o forma de protectie
persoanei care, neindeplinind conditiile pentru acordarea statutului de
refugiat, ar fi expusa pericolului ca, in situatia in care ar fi returnata in
tara de origine, sa sufere o vatamare a drepturilor sale, constand in tortura,
tratamente sau pedepse inumane sau degradante. In ceea ce priveste sustinerea autorului
conform careia textul criticat limiteaza cazurile de acordare a protectiei
umanitare conditionate numai la situatiile in care riscul de tortura sau
tratamente inumane sau degradante are la baza numai motive legate de rasa,
religie, nationalitate, opinii politice sau apartenenta la un anumit grup
social, mentioneaza ca art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
"conditioneaza acordarea acestei forme de protectie internationala de
dovedirea potentialului risc de a fi supus torturii sau tratamentelor inumane
ori degradante, fara a se face nici o referire la motivele care ar putea genera
acest risc". Arata ca, urmare modificarilor si completarilor Ordonantei
Guvernului nr. 102/2000, aceasta a fost republicata, art. 5 pct. 2 prevazand,
ca motiv de acordare a protectiei umanitare conditionate, riscul de a fi supus
torturii, tratamentelor sau pedepselor inumane ori degradante.
Avocatul Poporului precizeaza ca, ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, a fost republicata, art. 5 lit. b) devenind art. 5
pct. 2. Apreciaza ca stabilirea, prin dispozitiile criticate, a conditiilor in
care se poate acorda protectia umanitara conditionata este in deplina
concordanta cu prevederile constitutionale prin care se garanteaza dreptul la
viata si la integritate fizica si psihica. Astfel, aceasta forma de protectie
se poate acorda strainului care nu indeplineste conditiile pentru acordarea
statutului de refugiat si cu privire la care exista motive serioase sa se
creada ca, daca va fi returnat in tara de origine, risca sa sufere o vatamare a
drepturilor sale. Considera ca acest beneficiu acordat de statul roman nu
contravine prevederilor art. 22 alin. (2) din Constitutie, fiind conforme si cu
reglementarile internationale referitoare la statutul si regimul refugiatilor.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
incheierii de sesizare, prevederile art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000,
aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001. Ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 a fost republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004. Ca urmare a
renumerotarii, art. 5 lit. b) a devenit art. 5 pct. 2, avand urmatorul cuprins:
"Protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului care nu
indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si cu privire la care
exista motive serioase sa se creada ca, daca va fi returnat in tara de origine,
risca sa sufere o vatamare a drepturilor sale, constand in:
(...)
2. tortura, tratamente sau pedepse inumane ori degradante;".
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege
criticat contravine dispozitiilor art. 20 si ale art. 22 alin. (2) din
Constitutie, care au urmatorul cuprins:
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 22 alin. (2): "Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui
fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant."
De asemenea, autorul exceptiei invoca, in sprijinul criticii de
neconstitutionalitate, si dispozitiile art. 3 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, conform carora "Nimeni
nu poate fi supus torturii, nici pedepselor sau tratamentelor inumane ori
degradante".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu poate fi
retinuta critica autorului conform careia textul supus controlului de
constitutionalitate ar fi contrar prevederilor art. 22 alin. (2) din
Constitutie si ale art. 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, deoarece nu ar cuprinde printre motivele de acordare
a protectiei umanitare conditionate pedepsele inumane sau degradante. Curtea
observa ca, in momentul ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate in fata
Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti, Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 fusese modificata
in temeiul art. I pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 43/2004 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul
si regimul refugiatilor in Romania, iar textul de lege criticat stabileste ca
"Protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului care nu
indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si cu privire la care
exista motive serioase sa se creada ca, daca va fi returnat in tara de origine,
risca sa sufere o vatamare a drepturilor sale, constand in: (...) 2. tortura,
tratamente sau pedepse inumane ori degradante". In aceasta noua redactare,
in cuprinsul art. 5 pct. 2 se regasesc si pedepsele inumane sau degradante, a
caror lipsa din text o semnala autorul exceptiei. Asadar, in actuala redactare,
textul de lege este chiar in sensul criticii de neconstitutionalitate
formulate, astfel ca exceptia ridicata a ramas fara obiect si urmeaza sa fie
respinsa.
Autorul exceptiei mai sustine ca textul ce constituie obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate limiteaza cazurile de acordare a protectiei umanitare
conditionate numai la situatiile in care riscul de tortura sau tratamente
inumane ori degradante are la baza unul dintre criteriile stabilite in
definitia termenului de "refugiat", asa cum aceasta este prevazuta in
Conventia de la Geneva din 1951 privind Statutul refugiatilor, si anume rasa,
religia, nationalitatea, opiniile politice, apartenenta la un anumit grup
social. In legatura cu aceasta sustinere Curtea constata ca singura conditie
impusa de art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 o constituie
existenta unor motive serioase cu privire la care sa se creada ca, daca va fi
returnat in tara de origine, strainul risca sa sufere o vatamare a drepturilor
sale, constand in tortura, tratamente sau pedepse inumane ori degradante. Or,
aprecierea in concret a existentei unor asemenea motive este o problema de
interpretare si aplicare a legii, care excedeaza competentei Curtii
Constitutionale. Instantei de judecata ii revine competenta de a analiza
existenta unor astfel de motive, independent de criteriile la care se refera
autorul exceptiei, respectiv rasa, religia, nationalitatea, opiniile politice,
apartenenta la un anumit grup social a solicitantului unei forme de protectie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, exceptie ridicata de Wang Lumei in Dosarul nr. 3.292/2004 al
Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu