DECIZIE Nr.
280 din 31 august 2006
privind publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Deciziei civile nr. 29.A/07.03.2006
si a Deciziei civile nr. 116 A/15.06.2006 ale Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
a IX-a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala
ACT EMIS DE:
OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 841 din 12 octombrie 2006
Având în vedere Referatul nr. SG/4.662 din 31 august
2006 al Direcţiei registre, gestiune colectivă şi relaţii publice,
în temeiul art. 1312 alin. (9) teza a 2-a din
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi
drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi ale art. 7 din
Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura
personalului şi dotările necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor,
directorul general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Decizia civilă nr. 29.A/07.03.2006 a Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a IX-a civilă şi pentru cauze privind proprietatea intelectuală,
reprezentând forma definitivă şi irevocabilă a Hotărârii arbitrale nr. 2 din 18
decembrie 2004 privind Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale pe
internet şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 18 ianuarie
2005, prevăzută în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. - Se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Decizia civilă nr. 116 A/15.06.2006 a
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a civilă şi pentru cauze privind
proprietatea intelectuală, reprezentând forma definitivă şi irevocabilă a
Hotărârii arbitrale nr. 1 din 18 decembrie 2004 privind Metodologia pentru
utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile şi
drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 18 ianuarie 2005, prevăzută
în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta decizie.
Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile
de Autor,
Rodica Pârvu
ANEXA Nr. 1*)
DOSAR NR. 4390/2/2005 (Nr. Vechi 289/2005)
ROMÂNIA
CURTEA DE APEL BUCUREŞTI -
SECŢIA a IX-a CIVILĂ ŞI PENTRU
CAUZE PRIVIND PROPRIETATEA INTELECTUALĂ
DECIZIA CIVILĂ NR. 29. A
Şedinţa publică de la 07.03.2006
Curtea compusă din :
PREŞEDINTE LILIANA- ZOLETA KOROŞI
JUDECĂTOR- SILVIA PANĂ
GREFIER- NOEMI GRAŢIELA STANCIU
Pe rol judecarea cererii de apel formulată de
apelanţii- reclamanţii ASOCIAŢIA NAŢIONALĂ A INTERNET SERVICES PROVIDER-ILOR
(ANISP) şi ASOCIAŢIA ROMÂNĂ A OPERATORILOR NAŢIONALI DE SERVICII AUDIOTEXT
(ARONSA) împotriva Hotărârii Arbitrale nr.2 din 18.12.2004 pronunţată de
Comisia de Arbitrii de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor în
contradictoriu cu intimata-pârâta UNIUNEA COMPOZITORILOR ŞI MUZICOLOGILOR DIN
ROMÂNIA-ASOCIAŢIA PENTRU DREPTURI DE AUTOR.
Dezbaterile pe fondul cererii de apel au avut loc în şedinţa publică din data de 28.02.2006, când
părţile prezente au pus concluzii ce au fost consemnate în încheierea de
şedinţă de la acea dată, încheiere ce face parte integrantă din prezenta
decizie şi când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera şi pentru a da
posibilitate părţilor să depună concluzii scrise, a amânat pronunţarea pentru
data de 07.03.2006 -data pronunţării prezentei decizii civile.
CURTEA DELIBERÂND:
Constată că prin Hotărârea Arbitrală nr. 2 din data de
18.12.2004, publicată în Monitorul Oficial nr. 58/18.01.2005, Partea I,
pronunţată de Comisia Arbitrală de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de
Autor, cu privire la medierea Metodologiei pentru utilizarea operelor muzicale
pe Internet şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de
autor, s-a hotărât că:
- pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet,
utilizatorii vor plăti organismului de gestiune colectivă o remuneraţie, pentru
utilizarea operelor muzicale aflate în medii de stocare disponibile la adresa
paginii de Internet a utilizatorului (URL), constând în ascultarea sau
descărcarea acestora de către public, contra cost, în cuantum lunar de 10%,
aplicat la baza de calcul, astfel cum este ea reglementată de metodologie, dar
nu mai puţin de 3.000 lei pentru
fiecare descărcare sau ascultare a unei opera muzicale (art. 8 al. 1 lit. c).
- utilizatorii operelor musicale, conform art. 5
alin. 1 lit. b, sunt obligaţi ca, până la data de 20 ale fiecărei luni, pentru
luna precedentă, să comunice organismului de gestiune colectivă, un raport
cuprinzând operele muzicale utilizate în scop ambiental pe pagina de Internet
(art. 8 al. 1 lit. c).
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
Hotărârea a fost pronunţată pe baza cererilor de
mediere formulate de către asociaţiile utilizatorilor, respectiv A.N.I.S.P. şi
A.R.O.N.S.A.
Examinând în fond obiectul medierii, Comisia Arbitrală
a reţinut şi s-a pronunţat asupra următoarelor aspecte rămase în divergenţă:
1. Luând în considerare limitele procentuale prevăzute de Legea nr. 8/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, în art. 131 alin. 2, precum şi procentele practicate
pe plan european, s-a stabilit, ca remuneraţie lunară pentru utilizarea operei
muzicale, cu cuantum cuvenit autorilor de 10%, aplicat la baza de calcul
menţionată la punctul 3 din Hotărâre, dar nu mai puţin de 3.000 lei pentru
fiecare descărcare sau ascultare a unei opere muzicale, efectuată cu titlu
oneros.
La punctul 3 al Hotărârii, se arată că baza de calcul
este formată din totalitatea încasărilor brute lunare, fără TVA, obţinute de
utilizatori din folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, în
conformitate cu dispoziţiile art. 131 al. 4 din Legea nr. 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare.
Prin stabilirea acestei modalităţi de calcul se evită
limitarea de la utilizare a repertoriului internaţional de opere muzicale,
precum şi posibilitatea diminuării artificiale a bazei de calcul.
2. Termenul de comunicare a raportului
informativ a fost stabilit până la data de 20 a
fiecărei luni pentru luna precedentă, urând să cuprindă: numărul de comunicări
publice pentru fiecare operă muzicală oferită contra cost; încasările indirecte
obţinute de utilizator din comunicarea publică cu titlu gratuit a operelor muzicale pe Internet; operele muzicale utilizate în
scop ambiental.
Impotriva acestei hotărâri a declarat apel ASOCIAŢIA
NAŢIONALĂ A INTERNET SERVICES PROVIDER-ILOR (A.N.I.S.P.) şi ASOCIAŢIA ROMÂNĂ A
OPERATORILOR NAŢIONALI DE SERVICII AUDIOTEXT (A.R.O.N.S.A.), solicitând
schimbarea în parte a Hotărârii, în sensul:
1. eliminării remuneraţiei fixe în cuantum de 3000
lei prevăzută de art. 5 al. 1 lit. b din Metodologie.
2. reducerea procentului de 10% prevăzut de art. 5
lit. b din Metodologie.
3. eliminarea lit. c a art. 8 al. 1 din
Metodologie. In motivarea apelului, apelantele invocă următoarele:
1. Trimiterile la practica europeană , folosite de
către intimată şi preluate în motivarea hotărârii, nu se justifică, deoarece,
pe de o parte, practica europeana în materie nu constituie izvor de drept, iar
pe teritoriul naţional trebuie să fie aplicată legea română. Trimiterile la
practica europeană nu se justifică nici din punct de vedere economic, dat fiind
decalajul dintre România şi aceste ţări şi faptul că aplicarea acestui criteriu
poate avea consecinţe negative deosebite în dezvoltarea acestui sector,
întrucât astfel vor creşte în
mod necesar tarifele percepute de către furnizori, serviciul devenind greu
accesibil, cu consecinţa diminuării veniturilor autorilor.
2. Stabilirea atât a unei remuneraţii forfetare cât
şi a uneia procentuale, pentru aceeaşi utilizare a operei muzicale, respectiv
„10% dar nu mai puţin de 3000 lei", reprezintă o încălcare a prevederilor
Legii nr. 8/1996, modificată şi completată, care se referă la „tarife forfetare
sau procentuale".
3. Legiuitorul a stabilit că remuneraţiile pentru
drepturile de autor se determină prin aplicarea unui procent între 1% şi 10%,
raportat la veniturile obţinute de utilizatori din activitatea care utilizează
repertoriul protejat, plafonul minimal fiind determinat pe baza unor calcule
economice, ştiinţifice, aplicându-se principiul proporţionalităţii, considerând
că în stabilirea remuneraţiilor datorate autorilor nu se poate lucra doar cu procente unice, maximale.
Apelantele exemplifică cu Metodologia privind
utilizarea repertoriului de opere audiovizuale în scop ambiental, potrivit
căreia, o unitate hotelieră cu capacitate mare datorează lunar o remuneraţie
forfetară de 600.000 lei; dacă s-ar difuza opere muzicale timp de 10 ore pe zi,
cca. 6000 de opere muzicale, retribuţia aferentă utilizării unei opere ar fi de
100 lei.
Se argumentează în sensul că, deşi nivelul remuneraţiei
nu se ridică la limita superioară, autorii străini nu şi-au retras repertoriul
de la utilizare pe motiv că nu primesc din România aceeaşi remuneraţie ca în
alt stat.
Stabilirea procentului remuneraţiei trebuie să ţină
seama nu numai de echitabila indemnizaţie a autorului, ci şi de gradul de
suportabilitate economică a pieţei şi al utilizatorului, care trebuie să şi
poată să plătească procentul pretins organismului de gestiune colectivă.
Pretenţia intimatei de a stabili nivelul remuneraţiei
al maximului prevăzut de lege nu este justificată din punct de vedere economic,
fiind de 30 de ori mai mare decât cea mai scumpă remuneraţie percepută pentru
muzica ambientală.
Se argumentează în sensul că este greu de crezut că se
vor găsi utilizatori care să plătească 30.000 lei pentru o melodie ascultată în
reţeaua Internet, în condiţiile în care un CD, care cca. 10 melodii, se
comercializează cu sume cuprinse între 80.000 şi 110.000 lei. Nu ar fi
echitabil ca pentru muzica ascultată prin reţeaua Internet să se perceapă o
remuneraţie de 30 de ori mai mare decât pentru muzica utilizată în scop
ambiental.
4. In ceea ce priveşte eliminarea literei c a art. 8
al. 1, aceasta este justificată de necorelarea prevederilor art. 5 al. 1 lit. a
cu art. 6 al. 1 şi art. 8 al. 1 lit. c. Deoarece plata remuneraţiei este anuală
şi se achită anticipat, nu se mai justifică depunerea lunară a raportărilor pe
baza cărora se efectuează plata.
Prin întâmpinare scrisă, intimata a solicitat respingerea
apelului ca neîntemeiat, invocând faptul ca societăţile comerciale reprezentate
de către apelante au ignorat dispoziţiile legii, utilizând şi comercializând
public, pe Internet, opere muzicale, fără ca acest drept să îi fi fost
recunoscut de către titularii drepturilor de autor şi fără a plăti
remuneraţiile cuvenite.
Negocierile în vederea stabilirii
unor metodologii au fost demarate în 2004; pe toata perioada derulării
negocierilor, societăţile membre ale apelantelor au continuat să utilizeze
operele muzicale fără autorizaţie. In plus au fost invocate diverse motive şi aspecte de natură a conduce la
prelungirea negocierilor. Intimata reprezintă şi interesele autorilor străini,
fapt adus la cunoştinţa apelantelor. Cu toate că autorii străini au negociat în
celelalte state europene remuneraţii de peste 10%, apelantele au făcut tot
posibilul să plătească o remuneraţie de 4 %.
Intimata apreciază ca toate criticile referitoare la
stabilirea remuneraţiei forfetare reflectă doar dorinţa utilizatorilor de a comercializa
opere muzicale cu un profit cât mai mare, în detrimentul titularilor
drepturilor de autor. Apelantele ignoră cu bună ştiinţă faptul că elementul
esenţial al activităţii de comercializare a operelor muzicale, de comunicare
publică pe Internet, este tocmai muzica. Prin urmare, valoarea comunicării ce o
realizează este dată de valoarea operei muzicale.
Ideea pe care apelantele încearcă să o acrediteze,
aceea potrivit căreia titularii drepturilor de autor ar trebui să accepte orice
remuneraţie ar fi propusă utilizatorilor, indiferent de condiţiile de utilizare
şi de importanţa operelor muzicale, pe motiv că altfel ar constitui o ingerinţă
brutală a acestora în activitatea utilizatorilor. O astfel de apreciere este
lipsita de temei legal şi reprezintă o încălcare a dreptului privat recunoscut
şi garantat de art. 3 din Legea nr. 8/1996.
Remuneraţia forfetară este una fixă şi invariabilă,
astfel că raportarea acesteia la cursul de schimb valutar ar transforma-o
într-o remuneraţie procentuală. Remuneraţia forfetară nu poate fi condiţionată
ori corelată cu veniturile utilizatorului.
In ceea ce priveşte exemplul din argumentarea
apelantelor, referitor la preţul comparativ al CD-urilor, majoritatea acestora
din urmă, cu excepţia reducerilor şi a celor de calitate slabă, au preţuri ce
depăşesc 400.000 lei.
Hotărârea apelata nu stabileşte pentru aceeaşi situaţie
atât o remuneraţie forfetară, cât şi a uneia procentuale. Art. 5 al. 2-3
stabileşte expres situaţiile în care remuneraţia este una forfetară.
Exemplificarea comparativă a remuneraţiei datorate
pentru muzica ambientală nu prezintă nici o relevanţă, cât timp în speţă se
pune problema comercializării operelor muzicale, în timp ce în prima situaţie
este vorba despre crearea unui ambient în spaţiul comercial.
In ceea ce priveşte critica potrivit căreia procentul
de 10% nu ţine seama de decalajul dintre veniturile cetăţenilor români şi cele
ale cetăţenilor celorlalte state europene, apelantele solicită practic
renunţarea titularilor la drepturile lor pentru a asigura o protecţie socială
prin suportarea unei părţi din cheltuielile voluptorii ale unor cetăţeni români.
In ceea ce priveşte art. 8 al. 1 lit. c, utilizatorii
au obligaţia de a raporta întocmai organismului de gestiune colectivă atât
informaţiile necesare determinării remuneraţiei datorate, cât şi informaţiile
necesare repartizării corecte către titularii
drepturilor.
Analizând actele şi lucrările dosarului prin prisma
motivelor de apel invocate, Curtea reţine caracterul nefondat al apelului.
1. Prin stabilirea unei remuneraţii lunare de 10%, dar
nu mai puţin de 3000 lei, pentru fiecare descărcare sau ascultare a unei opere
muzicale, Hotărârea apelată respectă întocmai prevederile art. 1311 al. 2 din Legea nr. 8/1996,
modificată şi completată prin Legea nr. 284/2005, interpretate gramatical, dar
şi teleologic.
Se impune precizarea faptului că vor fi avute în vedere
prevederile textului legal menţionat în conţinutul în vigoare la momentul
pronunţării hotărârii apelate, avute în vedere la pronunţarea acesteia, în
virtutea regulii tempus regit actum (conţinutul actual al textului legal, în urma modificărilor aduse
prin art. I pct. 46 din O.U.G. nr. 123/2005, nu mai stabileşte limite pentru
tarifele supuse negocierii în vederea calculării remuneraţiei cuvenite titularilor
drepturilor de autor).
Simpla interpretare gramaticală a textului legal, din
perspectiva valorii conjuncţiei „sau" („tarife forfetare sau procentuale
între 1% şi 10%"), denotă caracterul alternativ al celor două tipuri de
tarife, unul excluzându-l pe celălalt, cu posibilitatea stabilirii unuia singur
ori chiar stabilirea alternativă a ambelor, pentru acelaşi tip de remuneraţie.
Numai dacă textul legal ar fi conţinut locuţiunea
conjuncţională „fie...fie" („ori tarife forfetare, ori procentuale între
1% şi 10%"), sau „ori... ori" („ori tarife forfetare ori tarife
procentuale între 1% şi 10%"), stabilirea celor două tipuri de tarife
alternativ, pentru determinarea aceleiaşi remuneraţii, ar fi fost exclusă.
In interpretarea teleologică a aceluiaşi text legal,
stabilirea alternativă a ambelor tipuri de tarife pentru determinarea
remuneraţiei este posibilă, dacă se urmăreşte garantarea unui minim sau a unui
maxim al remuneraţiei, între limitele legale (1% şi 10%).
In speţă, prin stabilirea ambelor tarife, alternativ,
s-a urmărit garantarea unui minim al remuneraţiei, raportat la veniturile
obţinute de către utilizatori din activitatea care utilizează repertoriul, cu
consecinţa aplicării tarifului forfetar ori de câte ori, prin aplicarea
tarifului procentual la baza de calcul (determinată potrivit art. 5 al. 2 din
Metodologie, respectiv „totalitatea încasărilor brute lunare, fără TVA,
obţinute de utilizator din folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor
rezultate, în conformitate cu dispoziţiile art. 131 al. 4 din Legea nr. 8/1996,
cu modificările şi completările ulterioare"), s-ar ajunge la o remuneraţie
ce ar implica un cost sub 3000 lei pentru fiecare descărcare sau ascultare a
unei opere muzicale (este avută în vedere partea din costul fiecărei descărcări
sau ascultări ce se constituie ca parte a remuneraţiei cuvenite titularului
dreptului de autor).
Prin urmare, hotărârea păstrează caracterul alternativ
al celor două tipuri de tarife, stabilit de prevederile art. 131 al. 2 din
Legea nr. 8/1996, modificată şi completată prin Legea nr. 284/2005, nefiind
stabilită perceperea concomitentă atât a tarifului procentual de 10%, cât şi a
celui forfetar de 3000 lei pentru fiecare descărcare sau ascultare a unei opere
muzicale aflate în medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a
utilizatorului.
2. In ceea ce priveşte critica referitoare la
trimiterile la practica europeană, folosite de către intimată şi preluate în
motivarea hotărârii, apelantele nu au arătat în ce constă încălcarea
legislaţiei naţionale prin stabilirea tarifului procentual alternativ de 10%
(maximul legal, prevăzut de art. 131 al. 2 din Legea nr. 8/1996 modificată şi
completată prin Legea nr. 284/2005), raportat la practicile europene în materie.
Apelantele se află într-o evidentă eroare cu privire la
consecinţele în plan juridic ale unei astfel de referiri. Evident, în sistemul
nostru de drept, nici jurisprudenţa naţională, şi cu atât mai puţin cea străină
ori simplele practici în materie, nu constituie izvor de drept.
Referirea din hotărâre priveşte practicile europene în
materia stabilirii cuantumului remuneraţiei cuvenite titularilor drepturilor de
autor asupra operelor muzicale, sub aspectul tendinţei de a stabili un maxim
procentual ridicat, raportat la veniturile utilizatorilor.
Or, în procedura de negociere şi arbitrală în materie
nu exclude considerarea ca punct de reper a practicilor europene, cât timp
rezultatul luării în considerare a acestora este în deplină concordanţă cu
legea internă.
Reţinând un cuantum procentual de peste 10% în
stabilirea remuneraţiei cuvenite titularilor drepturilor de autor asupra
operelor muzicale în practicile europene ale organismelor de gestiune
colectivă, hotărârea justifică stabilirea procentului în cuantumul maximului
legal (10%). Doar dacă luând ca punct de reper practicile europene în materia
stabilirii remuneraţiei, hotărârea ar fi stabilit un procent peste maximul
legal, s-ar fi pus problema încălcării prevederilor legale.
3. In ceea ce priveşte nejustificarea din punct de
vedere economic, a stabilirii procentului maxim legal de 10%, pe considerentul
decalajului dintre România şi statele europene ale căror practici au fost avute
în vedere şi al faptului că aplicarea acestui criteriu poate avea consecinţe
negative deosebite în dezvoltarea acestui sector, apelantele ignoră în mod
nejustificat prevederile legii speciale, care nu instituie drept criteriu
pentru stabilirea remuneraţiei cuvenite titularilor drepturilor de autor asupra
operelor muzicale protejarea intereselor utilizatorilor acestora şi implicit a
consumatorilor, sub aspectul preţului pentru fiecare descărcare sau ascultare a unei opere muzicale aflate în medii de stocare disponibile la
adresa paginii de Internet a utilizatorului.
Scopul prevederilor art. 1311 al. 2 din Legea nr. 8/1996, modificată şi completată prin Legea
nr. 284/2005, este acela de a proteja şi de a garanta
drepturile de autor asupra operelor muzicale, iar nu acela de a-i proteja pe
utilizatorii acestor opere, respectiv pe consumatori.
In ceea ce priveşte susţinerea apelantelor în sensul că
stabilirea procentului remuneraţiei trebuie să ţină seama nu numai de
echitabila indemnizaţie a autorului, ci şi de gradul de suportabilitate
economică a pieţei şi a utilizatorului, către trebuie să şi poată să plătească
procentul pretins organismului de gestiune colectivă, apelantele nu precizează
temeiul legal al unui astfel de criteriu.
Un astfel de criteriu pare a nu fi reglementat de legea
specială privind protecţia drepturilor de autor, dat fiind conflictul aparent
cu interesul utilizatorilor. Prin stabilirea limitelor legale ale cuantumului
remuneraţiei prin Legea nr. 284/2005, are în vedere inclusiv acest aspect, cât
timp stabileşte o limită maximă a tarifului, raportat la veniturile obţinute de
utilizatori din activitatea care utilizează repertoriul.
Prin stabilirea acestei limite maxime, legiuitorul a
apreciat implicit şi limita superioară a gradului de
suportabilitate a remuneraţiei de către utilizatori. Prin urmare, nu se poate
susţine că prin stabilirea tarifului procentual alternativ la nivelul limitei
legale maxime, hotărârea apelată nu ar fi avut în vedere gradul de
suportabilitate de către utilizator a remuneraţiei, cât timp acest criteriu
este unul legal şi intrinsec limitei maxime legale a tarifului alternativ.
In ceea ce priveşte gradul de suportabilitate de către
piaţă a remuneraţiei, determinarea costului final al ascultării sau descărcării
unei opere muzicale aflate în medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a
utilizatorului este lăsat la latitudinea utilizatorului, care ia în calcul şi
partea din acest cost, care, ulterior, va constitui element al remuneraţiei
datorate titularului dreptului de autor asupra operei muzicale respective.
Apelantele nu au invocat şi nici nu au dovedit în ce ar
consta consecinţele negative deosebite şi nici sub ce aspect s-ar produce
acestea, prin aplicarea unui procent de 10%, apelul împotriva hotărârii
arbitrale având caracter devolutiv, iar mijloacele de probă se aflau la
latitudinea apelantelor, cărora le incumba sarcina probei în temeiul art. 1169
Cod Civil şi art. 129 al. 1 raportat la art. 298 Cod procedură civilă.
Astfel de susţineri sunt susceptibile de dovadă prin
studii de marketing (cât timp privesc situaţii de fapt viitoare, în sensul
plăţii în viitor a remuneraţiei astfel calculate, apelantele neinvocând faptul
ca deja au plătit remuneraţia astfel calculată, pentru a se raporta la o
situaţie actuală, pe bază de înscrisuri aflate în posesia şi sub autoritatea
sa), neefectuate şi nedepuse de către apelante în dovedirea criticilor
formulate.
Chiar dacă aplicarea unui procent de 10% asigură (cu
excluderea oricăror alţi factori) ar duce la diminuarea drastică nu numai a
veniturilor utilizatorilor, ci implicit şi a remuneraţiei susceptibilă a fi
distribuită titularilor drepturilor de autor asupra operelor muzicale, în lipsa
unor elemente de probatoriu pertinent sub acest aspect, diminuarea procentului
nu se justifică.
Pe de altă parte, chiar şi în această ipoteză,
prevalează principiul protecţiei drepturilor de autor (ce se desprinde din
interpretarea sistematica şi teleologică a prevederilor Legii nr. 8/1996), ce
nu exclude diminuarea cuantumului remuneraţiei cuvenite, determinată de jocul
concurenţial de piaţă, al cererii şi ofertei.
Prin urmare, nu se poate stabili un raport de
proporţionalitate indirectă între stabilirea unui procent maxim de 10% şi eventuala
diminuare a remuneraţiei cuvenite titularilor drepturilor de autor.
Şi argumentul bazat pe exemplul comparativ privind
CD-urile trebuia susţinut de un studiu de piaţă privind preţul unui CD, în
funcţie de diverse criterii, cu consecinţa stabilirii unui preţ mediu, dar şi
de un sondaj de piaţă cu privire la existenţa aceluiaşi segment de public vizat
de ambele mijloace de comercializare a operelor muzicale, pentru a întemeia
susţinerea potrivit căreia procentul de 10% este unul nejustificat, ce ar duce
singur (cu excluderea oricăror factori) la diminuarea veniturilor
utilizatorilor şi implicit, a remuneraţiei cuvenite titularilor drepturilor de
autor asupra operelor muzicale, dată fiind opţiune aceloraşi consumatori pentru
varianta mai ieftină. Date fiind însă, mijloacele şi reţelele totalmente
diferite de comercializare a operelor muzicale (imprimate pe CD-uri vândute în
magazine, respective prin descărcare sau ascultare a operelor muzicale aflate
în medii de stocare disponibile la adresa paginii de
Internet a utilizatorului), segmentele de public vizate sunt diferite.
Şi aceste mijloace de probă se aflau la îndemâna
apelantelor.
Principiul rolului activ, consacrat de prevederile art.
129 al. 4-5 Cod procedură civilă, raportat la prevederile art. 292 al. 1 Cod
procedură civilă, este limitat de principiul disponibilităţii raportat la
obligaţia procesuală a părţii ce formulează pretenţia înaintea judecăţii de a o
dovedi.
Principiul rolului activ nu exonerează apelantele de
obligaţia procesuală de a propune probele necesare dovedirii susţinerilor din
motivele de apel.
Principiul rolului activ devine aplicabil în momentul
în care sunt necesare lămuriri suplimentare ale aspectelor deja probate de
către părţi în îndeplinirea sarcinii de a-şi proba susţinerile.
Argumentul exemplului comparativ cu remuneraţia
stabilită pentru muzica ambientală este de asemenea, lipsit de orice relevanţă
sub aspectul susţinerii necesităţii diminuării procentului de 10% stabilit în
speţă, cel puţin pentru faptul că este vorba despre două situaţii totalmente
diferite, ce implică şi costuri diferite. Dacă în prima situaţie se pune doar
problema folosirii operei muzicale pentru crearea unui mediu ambiental într-un
spaţiu comercial, aşa cum susţine în mod temeinic intimata, în speţă se pune
problema comercializării operelor muzicale difuzate on-line, aflate în medii de
stocare disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului, prin
ascultarea sau descărcarea acestora de către public, contra cost.
4. In ceea ce priveşte critica referitoare la
eliminarea literei c a art. 8 al. 1, datorită necorelarii cu prevederile art. 5
al. 1 lit. 1 şi art. 6 al. 1, în sensul nejustificării depunerii lunare a
raportărilor pe baza cărora se efectuează plata, deoarece plata remuneraţiei
este anuală şi se achită anticipat, apelantele ignoră în mod nejustificat
conţinutul textelor invocate.
Astfel, potrivit art. 8 din Metodologie, „utilizatorii
operelor muzicale, conform art. 5 al. 1 lit. b,
sunt obligaţi ca, până la data de 20 ale fiecărei luni, pentru luna precedentă,
să comunice organismului de gestiune colectivă, un raport cuprinzând:
a) numărul de comunicări publice pentru fiecare operă
muzicală oferită contra cost;
b) încasările obţinute de utilizator din comunicarea
publică a operelor muzicale pe Internet;
c) operele muzicale utilizate în scop ambiental pe
pagina de Internet".
Textul se referă aşadar, la utilizarea operelor
muzicale potrivit art. 5 al. 1 lit. b, respectiv la utilizarea operelor
muzicale aflate în medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a
utilizatorului (URL), constând în ascultarea sau descărcarea acestora de către
public, contra cost, iar nu la utilizarea operelor muzicale potrivit art. 5 al.
1 lit. a, respectiv la utilizarea operelor muzicale aflate în medii de stocare
disponibile la adresa pagini de Internet a utilizatorului (URL), constând în
ascultarea acestora de către public cu titlu gratuit sau utilizate ca muzică
ambientală, aşa cum susţin nejustificat apelantele, nefiind vorba despre nici o
necorelare.
Prevederile art. 5 al. 1 lit. a sunt pe deplin corelate
cu cele din art. 6 al. 1, nefiind necesară o corelare a acestora cu art. 8 lit.
c, care nu priveşte tipul de utilizare reglementat de art. 5 al. 1 lit. a
raportat la art. 6 al. 1.
Obligaţia utilizatorilor de opere muzicale aflate în
medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului
(URL), constând în ascultarea sau descărcarea acestora de către public, contra
cost, ca până la data de 20 ale fiecărei luni, pentru luna precedentă, să
comunice organismului de gestiune colectivă, un raport cuprinzând şi operele
muzicale utilizate în scop ambiental pe pagina de Internet, este menită a
asigura verificarea delimitării făcută de către utilizator între modalităţile
de utilizare a operelor muzicale aflate în repertoriul organismului de gestiune
colectivă.
Faţă de cele reţinute, Curtea, în temeiul art. 296 Cod
de procedură civilă, va respinge apelul ca nefondat.
In temeiul art. 274 al. 1 raportat la art. 298 Cod
procedură civilă, Curtea va obliga apelantele la plata sumei de 2000 RON, cu
titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând onorariul avocaţial, în favoarea
intimatei U.C.M.R.-A.D.A., apelantele fiind în culpă procesuală.
Prezenta va fi comunicată Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE:
Respinge apelul declarat de apelantele ASOCIAŢIA
NAŢIONALĂ A INTERNET SERVICES PROVIDER-ILOR (A.N.I.S.P.), cu sediul în
Bucureşti, bd. Naţiunilor Unite, nr. 1, bl 108A, et. 1, sector 5, şi ASOCIAŢIA
ROMÂNĂ A OPERATORILOR NAŢIONALI DE SERVICII AUDIOTEXT (A.RO.N.S.A.), cu sediul
în Bucureşti, str. Gh. Lazăr, nr. 2, sector 1, împotriva Hotărârii Arbitrale
nr. 2 din data de 18.12.2004, publicată în Monitorul Oficial nr. 58/18.01.2005,
Partea I, pronunţată de Comisia de Arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru
Drepturile de Autor, în contradictoriu cu intimata UNIUNEA COMPOZITORILOR ŞI
MUZICOLOGILOR DIN ROMÂNIA- ASOCIAŢIA PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
(U.C.M.R.-A.D.A.), ci sediul în Bucureşti, Calea Victoriei, nr. 141, sector 1, ca nefondat.
Obligă apelantele la plata sumei de 2000 RON, cu titlu
de cheltuieli de judecata, în favoarea intimatei U.C.M.R.-A.D.A.
Definitivă şi irevocabilă.
Pronunţată în şedinţă publică, azi, 07.03.2006.
Preşedinte, Judecător,
Liliana- Zoleta
Koroşi Silvia Pană
Grefier,
Noemi Graţiela Stanciu
Red.L.Y.K./2 ex./07.04.2006
ANEXA Nr. 2*)
DOSAR NR. 4389/2/2005
Nr. vechi 288/2005
ROMÂNIA
CURTEA DE APEL BUCUREŞTI - SECŢIA a IX-a CIVILĂ ŞI
PENTRU CAUZE PRIVIND PROPRIETATEA INTELECTUALĂ
DECIZIA CIVILĂ NR.116 A
Şedinţa publică de la 15.06.2006
Curtea compusă din :
PREŞEDINTE - CARMEN-GEORGETA NEGRILĂ
JUDECĂTOR- ANDREIA LIANA CONSTANDA
GREFIER- DANIELA ŞTEFAN
Pe rol judecarea cererii de apel formulată de apelanţii
ASOCIAŢIA NAŢIONALĂ A INTERNET SERVICES PROVIDER-ILOR, ASOCIAŢIA ROMÂNĂ A
OPERATORILOR NAŢIONALI DE SERVICII AUDIOTEXT împotriva Hotărârii Arbitrale nr.l
pronunţată de Comisia de Arbitrii de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile
de Autor, în contradictoriu cu intimata UNIUNEA COMPOZITORILOR ŞI MUZICOLOGILOR
DIN ROMÂNIA-ASOCIAŢIA PENTRU DREPTURILE DE AUTOR.
Dezbaterile au avut loc în
şedinţa publică de la 01.06.2006, fiind consemnate în încheierea de şedinţă de
la acea dată, încheiere ce face parte integrantă din prezenta şi întrucât
Curtea a avut nevoie de timp pentru a delibera şi pentru a da posibilitate
părţilor să depună la dosar concluzii scrise, a amânat pronunţarea la
08.06.2006 şi 15.06.2006 când în aceeaşi compunere a dat următoarea decizie:
CURTEA
Asupra apelului civil de faţă, constată următoarele:
Prin Hotărârea Arbitrală nr. 1/18.12.2004, publicată în
Monitorul Oficial nr. 58/18.01.2005, Partea I, pronunţată de Comisia Arbitrală
de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor având ca obiect medierea
în vederea elaborării unei Metodologii unitare privind utilizarea operelor
muzicale ca tonuri de apel şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor
drepturilor de autor, s-au hotărât în esenţă, conform art. 5 din Hotărâre, cele
ce urmează:
-pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel
pentru telefoane mobile, utilizatorii vor plăti organismului de gestiune
colectivă o remuneraţie lunară;
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
-pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel
pentru telefoanele mobile, utilizatorii vor plăti un cuantum lunar de 10%,
aplicat la baza de calcul, astfel cum este ea reglementată prin prezenta
metodologie, dar nu mai puţin de 3000 lei pentru fiecare descărcare de ton de
apel;
-baza de calcul a remuneraţiei pentru utilizarea
operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile este formată din
totalitatea încasărilor brute lunare, fără TVA, obţinute de utilizator din
folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, în conformitate cu
dispoziţiile art. 131 alin. 4 din Legea 8/1996, cu modificările şi completările
ulterioare;
-pentru tonurile de apel comunicate
public cu titlu gratuit, utilizatorii vor plăti o remuneraţie de 3000 lei
pentru fiecare descărcare de ton de apel;
-utilizatorii care stochează şi oferă spre ascultare
tonuri de apel pentru telefoane mobile cu posibilitatea de a fi descărcate de
pe un mediu de stocare cu acces public şi ascultare gratuită în scop
promoţional, vor achita o remuneraţie lunară de 6.000.000 lei ( ROL).
Procedura de mediere a fost iniţiată pe baza cererii
formulate UCMR-ADA la 17.09.2004 în conformitate cu art. 1312 alin. 3 din Legea 8/1996, modificată şi completată prin Legea
285/2004 (fila 38 dosar).
Prin Hotărârea nr. 1/18.12.2004 Comisia Arbitrală s-a
pronunţat asupra următoarelor aspecte rămase în divergenţă.
1. Intrucât cuprinsul metodologiei îl formează
activitatea de comunicare publică precum şi aceea de reproducere a operei
muzicale, se va folosi în tot cuprinsul metodologiei termenul „utilizare",
ce include ambele noţiuni.
2. Având în vedere că Legea 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare acordă protecţie operei muzicale, fără
să facă distincţie între utilizarea ei - integrală sau parţială ( art. 1 alin.
2, art. 13, art. 33 din Legea 8/1996, cu modificările şi completările
ulterioare), se exclude din cuprinsul prezentei metodologii termenul de „fragmente din opere muzicale".
3. Ţinând seama de principiul libertăţii
contractuale, al nediscriminării între diferitele categorii de utilizatori,
durata autorizării se fixează la 3 ani, cu posibilitatea părţilor contractante,
la cererea expresă a utilizatorului, de a stabili un termen mai scurt.
4. Privitor la baza de calcul, aceasta este
formată din totalitatea încasărilor brute lunare, fără TVA, obţinute de
utilizatori din folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, în conformitate cu art. 1311
alin. 4 din Legea 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
5. Luând în considerare limitele procentuale
prevăzute de Legea 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, în art.
131 alin. 2 precum şi procentele practicate pe plan european se stabileşte ca
remuneraţie lunară pentru utilizarea operelor muzicale, un cuantum cuvenit
autorilor de 10% aplicat la baza de calcul menţionat anterior, dar nu mai puţin
de 3000 lei, pentru fiecare descărcare de ton de apel, efectuată cu titlu
oneros. Prin stabilirea acestei modalităţi de calcul se evită limitarea de la
utilizare a repertoriului internaţional de opere muzicale, precum şi
posibilitatea diminuării artificiale a bazei de calcul.
In ce priveşte tonurile de apel comunicate cu titlu
gratuit, fiecare utilizator va plăti o remuneraţie fixă de 3000 lei pentru
fiecare descărcare de ton de apel.
Utilizatorii care stochează şi oferă spre ascultare
tonuri de apel cu posibilitatea de a fi ascultate de pe un mediu de stocare cu
acces public şi ascultare gratuită în scop promoţional, vor achita o
remuneraţie fixă lunară de 6.000.000 lei ( ROL).
Această soluţie s-a apreciat că are drept consecinţă
eliminarea oricăror referiri la "durata standard a tonurilor de apel"
.
6. Referitor la nivelul
penalităţilor datorate în caz de întârziere la plată se stabileşte un procent
de 0,10% pe zi de întârziere, în considerarea dublului caracter reparator şi
sancţionator al acestora.
7. Nu se impune fixarea unui termen de păstrare a documentelor şi informaţiilor transmise lunar organului
de gestiune colectivă, întrucât regimul de păstrare a documentelor şi actelor
este diferit de la caz la caz, iar termenele sunt stabilite prin legi speciale.
De altfel, comunicările lunare către organismul de gestiune
colectivă nu sunt limitate de lege doar la rapoartele lunare şi statisticile de
trafic ci şi la alte informaţii şi documente ( art. 130 alin. 1 lit. h din
Legea 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare).
8. Intrucât legea
stabileşte explicit modalitatea de calcul a prejudiciilor datorate pentru
utilizările neautorizate ( art. 139 alin. 2 din lege) aceasta nu poate face
obiectul prezentei metodologii.
9. In ceea ce priveşte contractul standard, ca
anexă la prezenta metodologie, el nu face obiectul acesteia, deoarece, potrivit
art. 130 alin. 1 lit. b din Legea 8/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, metodologia trebuie să cuprindă numai drepturile patrimoniale
cuvenite autorilor de opere muzicale ce trebuie negociate cu utilizatorii în
vederea plăţii acestor drepturi.
10. Instituirea în sarcina O.R.D.A. a obligaţiei
de a întocmi şi ţine un registru naţional al utilizatorilor de opere muzicale,
folosite la realizarea de tonuri de apel, contravine art. 137 alin. 2 şi 3 din
Legea 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
11. Intrarea în vigoare a metodologiei de faţă
este prevăzută de art. 1312 alin. 8 şi 9 din Legea 8/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, coroborat cu art. 101 din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă, cu
modificările şi completările ulterioare.
Impotriva acestei hotărâri au declarat apel ASOCIAŢIA
NAŢIONALĂ a INTERNET SERVICES PROVIDER- ilor (ANISP) şi ASOCIAŢIA ROMANĂ a
OPERATORILOR NAŢIONALI de SERVICII AUDIOTEXT (ARONSA) solicitând schimbarea în
parte a hotărârii, în sensul:
1. eliminării remuneraţiei fixe în cuantum de 3000
lei prevăzută de art. 5 alin. 2 din Metodologie.
2. reducerii procentului de 10% prevăzut de art. 5 alin. 2 din Metodologie.
3. înlocuirii sintagmei „efectuează
comunicarea publică" cu vocabula "utilizează", din
definiţia formulată la art. 2 alin. 2 din Metodologie.
4. eliminării art. 5 alin. 4 din Metodologie.
5. înlocuirii prevederii
conţinute de art. 8 lit. c din Metodologie cu obligarea utilizatorului de a
preciza în raportarea lunară doar dacă a permis sau efectuat cu titlu gratuit
ascultarea sau descărcarea de tonuri de apel.
1. In dezvoltarea motivelor de apel apelantele au arătat că prin stabilirea modalităţii de calcul conform art. 5 din
Metodologie, Comisia arbitrală a arătat că se evită limitarea de la utilizare a
repertoriului internaţional de opere muzicale, precum şi posibilitatea
diminuării artificiale a bazei de calcul la care se aplică procentul de 10%.
Trimiterile la practica europeană din cuprinsul
Hotărârii nu se justifică, deoarece practica europeană în materie nu constituie
izvor de drept, iar pe teritoriul naţional este aplicabilă exclusiv legea
română.
Stabilirea atât a unei
remuneraţii fixe forfetare cât şi a uneia procentuale reprezintă nu doar o
ingerinţă brutală în activitatea comercială a utilizatorului, căruia i se
impune astfel o anumită politică de preţ, dar poate constitui în acelaşi timp
şi o premisă periculoasă a transformării raportului juridic civil specific
materiei drepturilor de proprietate intelectuală, într-un raport juridic de
drept comercial, situaţie în care apelantele susţin că ar fi nevoite să facă
aplicarea prevederilor legale ce sancţionează practicile anticoncurenţiale art.
6 alin. 1 lit. a din Legea concurenţei 21/1996, cu modificările şi completările
ulterioare.
Din punct de vedere al legii, stabilirea atât a unei
remuneraţii fixe forfetare cât şi a uneia procentuale pentru una şi aceeaşi utilizare
a operei muzicale, respectiv "10% dar nu mai puţin de 3000 lei"
reprezintă o încălcare a Legii 8/1996, respectiv a dispoziţiei art. 1311 alin. 2.
2. A doua critică din apel vizează procentul acordat
autorilor pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru
telefoane mobile, iar Legea 8/1996, republicată prevede în art. 1311 alin. 2 că "organismele de
gestiune colectivă pot solicita de la aceeaşi categorie de utilizatori tarife
forfetare sau procentuale între 1% şi 10 % pentru drepturile
de autor".
Apelantele susţin că este evident că legiuitorul a
stabilit că remuneraţiile pentru drepturile de autor se determină prin
aplicarea unui procent de între 1% şi 10% raportat la veniturile obţinute de
utilizatori din activitatea care utilizează repertoriul protejat, plafonul
nominal fiind determinat pe baza unor calcule economice, ştiinţifice,
aplicându-se principiul proporţionalităţii şi considerând că în stabilirea
remuneraţiilor datorate autorilor nu se por folosi doar procente unice maximale.
Pe de altă parte, sunt netemeinice argumentele invocate
de intimată în justificarea pretenţiei reţinute ca atare de completul de
arbitri, în sensul că "prin stabilirea acestei modalităţi de calcul se
evită limitarea de la utilizare a repertoriului internaţional de opere
muzicale".
De asemenea, utilizarea aceluiaşi argument de practică
europeană nu se justifică nici din punct de vedere economic, dat fiind
decalajul dintre România şi ţările Uniunii Europene, aplicarea acestui criteriu
de raportare putând avea consecinţe negative deosebite în acest sector de
activitate, deoarece prin aplicarea unui procent maximal în calculul remuneraţiei cuvenite autorilor,
vor creşte în mod necesar tarifele percepute de utilizatori şi, în consecinţă,
serviciul oferit de aceştia (furnizarea de tonuri de apel pentru telefoanele
mobile) va deveni greu accesibil, iar veniturile autorilor se vor diminua, în
loc să crească.
3. Hotărârea arbitrală este netemeinică şi în
perspectiva celui de al treilea motiv de apel, mai arată apelantele, astfel
încât se impune înlocuirea sintagmei "efectuează comunicare publica"
cu vocabula "utilizează", în definiţia utilizatoriului formulată la
art. 2 lin. 2 din Metodologie.
Conform art. 1 din expunerea de motive a Hotărârii,
Comisia Arbitrală a reţinut şi s-a pronunţat cu privire la faptul că în tot
cuprinsul Metodologiei se va folosi termenul "utilizare", care
include atât noţiunea de "reproducere" cât şi pe aceea de
"comunicare publică".
Mai arată reclamantele ca din acest punct de vedere,
este evident că prezenţa în dispozitivul Metodologiei a expresiei
"efectuează comunicarea publică" nu poate avea drept cauză decât o
eroare de redactare a textului Metodologiei.
4. Eliminarea art. 5 alin. 4 din Metodologie este
argumentată de apelante astfel: Pentru tonurile de apel care pot fi ascultate
sau descărcate (transmise) cu titlu gratuit, utilizatorul trebuie să plătească organismului de
gestiune colectivă o remuneraţie forfetară lunară de 6.000.000 lei (art. 5
alin. 5 din Metodologie), dar totodată va mai trebui să plătească şi o
remuneraţie forfetară lunară de 3.000 lei pentru fiecare ton de apel transmis
cu titlu gratuit, în baza acestui text - art. 5 alin 4-a cărui eliminare se
solicită.
Or cum se poate lesne constata, situaţia reglementată
prin art. 5 alin. 4 -"transmiterea cu titlu gratuit a unui ton de
apel" este în totalitate acoperită de prevederile art. 5 alin. 5 care
stabilesc plata unei remuneraţii forfetare lunare pentru utilizatorii care
"oferă spre ascultare tonuri de apel pentru telefoanele mobile, cu
posibilitatea de a fi descărcate".
Păstrarea alin. 4 alături de prevederile alin. 5 în
cadrul art. 5 din Metodologie conduce la posibilitatea efectuării de către
utilizator a unei duble plăţi a remuneraţiei pentru una şi aceeaşi transmitere
(descărcare) a tonului de apel.
5. Ultima critică din motivele de apel susţine
caracterul neîntemeiat al prevederii art. 8 lit. c din Metodologie în sensul
obligării utilizatorului de a preciza în raportarea lunară doar dacă a permis
sau efectuat cu titlu gratuit ascultare sau descărcare (transmitere) de tonuri
de apel.
Apelantele opinează că cerinţa depunerii unei raportări
lunare detaliate a tonurilor de apel transmise cu titlu gratuit nu se justifică
în situaţia în care utilizatorul plăteşte o remuneraţie forfetară fixă lunară
pentru întreaga activitate pe care o desfăşoară în respectivul interval
calendaristic şi prin care se permite consumatorului final să asculte sau să
descarce (ori chiar să îi transmită acestuia) tonuri de apel cu titlu gratuit.
Din acest punct de vedere o simplă precizare în
raportarea lunară din care să rezulte dacă utilizatorul a efectuat sau nu
ascultare sau descărcare (transmitere) de tonuri de apel cu titlu gratuit este mai mult decât
suficientă pentru colectorul unic al remuneraţiei forfetare, deoarece suma colectată nu este funcţie de
numărul sau denumirea tonurilor de apel oferite lunar cu titlu gratuit.
Mai mult decât atât, raportarea lunară depusă de către
utilizator, nu riscă să devină un document stufos care prin amploare poate
genera confuzii sau să conducă la un risc sporit de erori, ori să implice
alocarea de resurse umane sau materiale suplimentare pentru utilizator pentru
a-l redacta.
Eventualul argument al intimatei conform căruia
indicarea titlului operei muzicale şi a autorului este obligatorie pentru
repartizarea în mod proporţional către autori a remuneraţiei colectate, nu ar
putea fi primit câtă vreme există precedentul pentru utilizarea operelor
muzicale în scop ambiental, unde nu se prezintă de către utilizator lista cu
operele şi autorii difuzaţi şi totuşi, remuneraţiile se împart către autori pe
baza unor coeficienţi stabiliţi de către organismul de gestiune colectiva.
Intimata U.C.M.R.- A.D.A. a formulat întâmpinare la
motivele apel solicitând respingerea acestuia şi
păstrarea în totalitate a Hotărârii Arbitrale ca legale şi temeinice,
întâmpinare în cuprinsul căreia a răspuns fiecărei critici a apelantelor.
Apelul formulat este nefondat.
Examinând înscrisurile cauzei din perspectiva motivelor
de apel invocate, Curtea apreciază Hotărârea Arbitrală
criticată drept legală şi temeinică.
1. Prin art. 5 alin. 2 din Metodologie, Comisia
Arbitrală a hotărât: "pentru utilizarea operelor musicale ca tonuri de
apel pentru telefoanele mobile utilizatorii vor plăti un cuantum lunar de
10%, aplicat la baza de calcul, astfel cum este ea reglementată de prezenta
Metodologie, dar nu mai puţin de 3000 lei pentru fiecare descărcare de ton de
apel".
O atare reglementare nu contravine prevederilor art. 1311
alin. 2 din Legea 8/1996 modificată şi completată prin
Legea 285/2004, text care dispunea: „Organismele de gestiune colectivă pot
solicita, de la aceeaşi categorie de utilizatori, cu excepţia distribuitorilor
prin cablu, tarife procentuale sau forfetare între 1% şi 10% pentru drepturile
de autor..., raportat la veniturile obţinute de utilizatori din activitatea
care utilizează repertoriul, iar, în lipsa acestor venituri, la cheltuieli
ocazionate de utilizare".
Comisia arbitrală a optat pentru stabilirea ambelor
tarife dintre cele premise de text de o manieră alternativă, urmărind
garantarea unui minim al remuneraţiei, din interpretarea textului art. 5 alin.
2 din Metodologie rezultând că niciodată nu ar fi posibilă atât colectarea
remuneraţiei la nivel procentual dar şi a celei stabilite în forma forfetară;
suma forfetară minimă ar urma să fie percepută ori de câte ori cea rezultată
din aplicarea procentului de 10% la baza de calcul, ar fi una inferioară sumei
de 3000 lei; or, o astfel de soluţie este în deplină concordanţă cu textul art.
1311 alin. 2 din
Legea 8/1996 modificată prin Legea 285/2004, câtă vreme legiuitorul agreează
ambele tipuri de remuneraţii, dar nu permite cumularea lor.
Curtea apreciază de asemenea, nefondată obiecţia
apelantelor relativă la fundamentarea Hotărârii Arbitrale pe argumente ţinând
de practica europeană în materie.
In primul rând, Comisia Arbitrală la pronunţarea
Hotărârii apelate, a făcut aplicarea legii române (în forma în vigoare până la
modificarea ei ulterioară prin O.U.G. 123/2005), iar enunţarea practicii
europene în materie nu ţine decât de justificarea unei
soluţii naţionale care trebuie să-şi găsească o
conexitate necesară cu contextul legislativ european, ca şi cu cel al aplicării
legislaţiei europene, câtă vreme şi legislaţia naţională este parte a celei
europene, prin alăturare, până la momentul aderării când regulile comunitare
vor avea aplicare directă.
Concluzia apelantelor este una greşită în sensul că
prin textul criticat s-ar fi stabilit atât o remuneraţie procentuală cât şi una
forfetară în condiţiile în care adiţionarea acestora nu va fi posibilă
niciodată, după cum nejustificată este şi temerea privind transformarea unui
raport juridic civil specific materiei dreptului de proprietate intelectuală
într-un raport juridic de drept comercial şi în care caz ar fi ţinute să facă
aplicarea prevederilor legale ce sancţionează practicile anticoncurenţiale -
art. 6 alin. 1 lit. a din Legea 21/1996.
Curtea constată că nu se vădeşte vreun pericol posibil
din presupusa transformare a raporturilor juridice civile specifice materiei
drepturilor de proprietate intelectuală într-un raport juridic de drept
comercial, deoarece cele două tipuri de raporturi juridice nu se exclud ci, mai
mult, între acestea este un raport de la gen la specie; cum exploatarea
drepturilor de proprietate intelectuală este o activitate lucrativă şi în
măsura în care cel ce o exercită este un comerciant, se creează în mod frecvent
premisa ca un raport juridic de proprietate intelectuală să fie un raport
comercial.
Textul invocat din Legea concurenţei nr. 21/1996 nu are
nicio incidenţă la situaţia în discuţie, deoarece sursa aplicării lui constă
într-o practică abuzivă a unui comerciant de a impune, direct sau indirect,
preţuri de vânzare, tarife sau clauze contractuale
inechitabile.
In plus, o asemenea atitudine leonină de „folosire în
mod abuziv unei poziţii dominante deţinute de unul sau mai mulţi agenţi
economici pe piaţa românească ori pe o parte substanţială a acesteia", în
mod esenţial are în geneza sa liberul arbitru al respectivului agent economic,
iar necesitatea ca pentru tipul de utilizare a operelor muzicale în modul
reglementat de prezenta Metodologie, apelanta trebuie să pornească în
stabilirea tarifelor de la remuneraţia minimală (3000 lei) pentru fiecare
descărcare de ton de apel, nu va putea fi niciodată calificată drept o practică
anticoncurenţială câtă vreme dispoziţiile art. 1312 alin. 8 prevăd că „Metodologiile astfel publicate sunt aplicabile
tuturor utilizatorilor din domeniul pentru care s-a negociat" şi nu numai
apelantelor, acestea fiind selecţionate pe criterii de reprezentaţivitate,
potrivit dispoziţiilor legale; or, câtă vreme toţi utilizatorii sunt ţinuţi de
Metodologia astfel negociată, este evident că fiecare dintre aceştia trebuie să
respecte acelaşi mecanism de stabilire a tarifelor iar nu numai apelantele; în
plus, nu poate fi de concepută ideea că o practică anticoncurenţială ar putea
fi generată de o normă legală sau de o Metodologie elaborată de asemenea, în
baza legii.
2. A doua critică a apelantelor
vizează solicitarea reducerii procentului de 10% prevăzut în acelaşi art. 5
alin. 2 din Metodologie.
Curtea apreciază că de vreme ce textul legii art. 1311 alin. 2 din Legea 8/1996 modificată
prin Legea 285/2004 permite stabilirea unui tarif procentual între 1% şi 10%
pentru utilizarea repertoriului muzical protejat pentru tonuri de apel în zona
telefoniei mobile, nu poate fi calificată drept o soluţie netemeinică.
Argumentul apelantelor că prin aceasta, respectivul
serviciu oferit de ele (furnizarea de tonuri de apel pentru telefonie mobilă)
va deveni unul greu accesibil pentru public, nu este unul convingător, câtă
vreme o astfel de opţiune a utilizatorilor telefoniei mobile este una voluptoarie,
necesitându-se în spaţiul nevoilor vitale, iar a se apela la diversificarea
tonurilor de apel, este o chestiune de opţiune personală, fiecare aparat de
telefonie mobilă având un meniu propriu cu tonuri de apel standard, dobândit de
posesor odată cu achiziţionarea aparatului în sine.
Şi de această dată, referirea Comisiei Arbitrale la
practica europeană în materie, nu este una neavenită pe lângă argumentele
arătate la motivul de apel anterior, adăugându-se şi acelea că pentru astfel de
tonuri de apel, în mod frecvent se folosesc şi opere muzicale din repertoriul
internaţional (implicit, şi european), astfel că practica europeană a furnizat
Comisiei un bun criteriu orientativ pentru stabilirea drepturilor patrimoniale
cuvenite titularilor drepturilor de autor, titulari care ar trebui să se bucure
de o protecţie uniformă a drepturilor lor în spaţiul european sau, în tot
cazul, una în care diferenţele nu sunt semnificative, funcţie de o zonă
naţională sau alta a utilizării operelor lor.
3. Prin cel de al treilea motiv de apel apelantele
pretind înlocuirea sintagmei „efectuează comunicarea
publică" cu vocabula „utilizează" în cuprinsul art. 2 alin. 2 din
Metodologie.
Art. 2 alin. 2 are următoarea formulare: „Este
utilizator, în sensul prezentei metodologii, orice persoană fizică autorizată
sau persoană juridică ce efectuează comunicarea publică a operelor muzicale ca
tonuri de apel pentru telefoanele mobile".
Prin validarea motivului de apel, acest text ar dobândi
această nouă formă: „este utilizator, în sensul prezentei metodologii, orice
persoană fizică autorizată sau persoană juridică ce utilizează operele muzicale
ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile".
Pe lângă faptul că o atare formulare ar fi una
supărătoare prin verbalizarea sa datorită conţinutului repetitiv, s-ar ajunge
într-un mod neîngăduit de rigorile unei definiţii, de se a se explicita o
noţiune prin ea însăşi, chiar dacă apelându-se la diversele sale valenţe
morfologice.
Pe de altă parte, câtă vreme însăşi Comisia Arbitrală
în expunerea de motive şi argumentarea cuprinsă în Hotărâre îşi stabileşte un
fond propriu de noţiuni pentru delimitarea domeniului de reglementare, şi în
acest context dispune „Intrucât cuprinsul metodologiei îl formează activitatea
de comunicare publică, precum şi aceea de reproducere a operei muzicale, se va
folosi în tot cuprinsul Metodologiei termenul de „utilizare", ce include
ambele noţiuni" şi prin acesta, stabilindu-a nivel conceptual identitatea
dintre noţiunea de utilizare şi expresia „activitate de comunicare
publică", critica formulată se vădeşte cu atât mai inutilă.
4. Art. 5 alin. 4 din Metodologie şi a cărei eliminare
din Metodologie o solicită apelanta prevede: „Pentru tonurile de apel
comunicate cu titlu gratuit, utilizatorii vor plăti o remuneraţie de 3000 lei
pentru fiecare descărcare de ton de apel", susţinându-se că pentru
tonurile apel ce pot fi ascultate sau descărcate cu titlu gratuit utilizatorul
ar trebui să plătească atât suma prevăzută de acest text cât şi o remuneraţie
forfetară lunară de 6000000 lei (ROL) în baza art. 5 alin 5 din Metodologie caz în care organismul de gestiune
colectivă ar percepe o dublă plată. Curtea apreciază că eliminarea textului
pentru considerentul că reglementarea ce o dispune ar fi conţinută în art. 5
alin. 5, nu se impune pentru aceea că situaţiile avute în vedere prin cele două
ipoteze, sunt diferite.
In timp ce art. 5 alin. 4 vizează cazul în care
utilizatorii comunică prin tonuri de apel cu titlu gratuit în scopuri
promoţionale exemplificative, de reclamă sau pentru atragerea consumatorului
final şi este o situaţie cuantificabilă, art. 5 alin. 5 se referă la ipoteza în
care aceiaşi utilizatori stochează şi oferă spre ascultare tonuri de apel
pentru telefoane mobile cu posibilitatea de a fi descărcate de pe un mediu de
stocare cu acces public şi ascultare gratuită în scop promoţional, or în acest
din urmă caz, existând posibilitatea descărcării acestor tonuri de apel de pe
un mediu de stocare (internet) şi cum consumatorii finali utilizatori ai
internetului nu pot fi contorizati, astfel încât să se poată stabili câte
descărcări de tonuri de apel cu titlu gratuit taxabile din punctul de vedere al
utilizatorilor în sensul prezentei metodologii, au avut loc, rezultă că este
preferabilă o remuneraţie forfetară fixă lunară pentru protejarea drepturilor
patrimoniale ale autorilor operelor muzicale.
In prima situaţie, cei care efectuează comunicarea
operelor muzicale cu titlu gratuit ca tonuri de apel îşi stabilesc la nivelul
politicii promoţionale pe care o aleg câte astfel de descărcări de tonuri de
apel oferă pe când în celălalt caz, dând posibilitatea consumatorului final de
a şi descărca asemenea tonuri de apel de pe mediul de stocare, crează premisa
unui şir secundar de ascultări cu titlu gratuit, ceea ce este necuantificabil.
6. Inlocuirea prevederii conţinute de art. 8 lit. c din
Metodologie cu obligarea utilizatorului de a preciza în raportarea lunară doar
dacă a permis sau utilizat cu titlu gratuit ascultarea sau descărcarea de
tonuri de apel, este ultimul motiv de apel formulat de apelantă.
Textul art. 8 lit. c în forma
sa din Metodologie prevede obligaţia utilizatorului de a comunica organismului
de gestiune colectivă „tonurile de apel comunicate public, lunar, cu titlu
gratuit, precum şi cele oferite spre ascultare gratuită în scop
promoţional".
Cum cele două tipuri de utilizări sunt distincte, aşa
cum s-a arătat la motivul de apel anterior, Curtea apreciază că se justifică a
se evidenţia în cele două comunicări diferite cele două modalităţi de utilizare
către organismul de gestiune colectivă pentru ca aceasta să poată determina
remuneraţiile datorate de fiecare utilizator, potrivit criteriilor prevăzute la
art. 5 alin. 4 şi art. 5 alin. 5 din Metodologie.
Faţă de cele ce preced, Curtea urmează a respinge ca nefondat
apelul, în baza art. 296 Cod procedură civilă.
In baza art. 131 alin. 9 din Legea 8/1996 modificată şi
completată prin Legea 285/2004, prezenta decizie se va comunica la Oficiul
Român pentru Drepturile de Autor în vederea publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, pe cheltuiala sa, în 5 zile de la data comunicării, prin
decizie a directorului general.
PENTRU ACESTE MOTIVE ÎN NUMELE LEGII DECIDE:
Respinge ca nefondat apelul formulat de apelanţii
ASOCIAŢIA NAŢIONALĂ A INTERNET SERVICES PROVIDER- ILOR (A.N.I.S.P.) şi
ASOCIAŢIA ROMÂNĂ A OPERATORILOR NAŢIONALI DE SERVICII AUDIOTEXT (A.RO.N.SA.)
împotriva Hotărârii Arbitrale nr. 1/18.12.2004 pronunţată de Comisia de Arbitri
de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în contradictoriu cu
intimata UNIUNEA COMPOZITORILOR ŞI MUZICOLOGILOR DIN ROMÂNIA- ASOCIAŢIA PENTRU
DREPTURILE DE AUTOR (U.C.M.R.-A.D.A.).
Obligă apelantele la 2000 lei (RON) cheltuieli de
judecată către intimata UC.M.R.-A.D.A.
Definitivă şi irevocabilă.
Prezenta decizie se va comunica Oficiului pentru
Drepturile de Autor în vederea îndeplinirii obligaţiei
prevăzute de art. 131 alin. 9 din Legea 8/1996, modificată şi completată prin
Legea 285/2004.
Pronunţată în şedinţă publică, azi, 15.06.2006.
PREŞEDINTE, JUDECĂTOR,
CARMEN-GEORGETA
NEGRILĂ ANDREIA LIANA CONSTANDA
GREFIER,
DANIELA ŞTEFAN
Red./28.07.2006/3 exemplare/CN
Teh. Red. U.M.D.