DECIZIE Nr. 28
din 13 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 97 alin. (5) si (7) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 49 din 27 ianuarie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 93 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Mahmud Ali Hassan în Dosarul nr. 3.081/2/2008 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Se prezintă interpretul de limbă arabă, dl. Dalati
Bassam, desemnat în cauză spre a asigura traducerea.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, indicând
în acest sens Decizia Curţii
Constituţionale nr. 276 din 26 mai 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546 din 28
iunie 2005.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 5 iunie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 3.081/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 93 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Mahmud Ali Hassan într-o cauză de contencios administrativ privind prelungirea
măsurii de luare în custodie publică.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 93 alin. (5) şi art.
100 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 şi art. 86 din
aceeaşi ordonanţă sunt neconstituţionale, deoarece ultimul articol menţionat nu
prevede ca excepţie de la aplicarea măsurii returnării şi situaţia în care în
favoarea străinului a fost acordată tolerarea rămânerii pe teritoriul României,
situaţie ce ar determina şi încetarea măsurii de luare în custodie publică.
Prin urmare, în cazul în care se permite rămânerea străinului pe teritoriul
României, măsura luării în custodie publică constituie o încălcare a dreptului
la libera circulaţie şi a dreptului la libertate.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată, motivele invocate de autorul acesteia neavând nicio legătură
cu neconstituţionalitatea articolelor criticate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 93 alin. (5) şi (7), devenite în urma ultimei republicări
art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România, sunt în concordanţă cu prevederile art.
23 privind libertatea individuală şi ale art. 25 referitoare la libera
circulaţie din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 93 alin. (5) şi
(7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004.
Ulterior, la data invocării prezentei excepţii de neconstituţionalitate,
respectiv 5 iunie 2008, ordonanţa de urgenţă menţionată a fost din nou
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 421 din 5 iunie 2008. In urma renumerotării
textelor de lege, dispoziţiile art. 93 se regăsesc, în prezent, în cuprinsul
art. 97, astfel că obiectul
excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, în realitate, prevederile
art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România, republicată, având următorul conţinut:
- Art. 97. - Luarea în custodie publică a străinilor: „(5)
Prelungirea duratei de luare în custodie publică a străinilor prevăzuţi la
alin. (2) care nu au putut fi îndepărtaţi de pe teritoriul României în termen
de 30 de zile se dispune de către curtea de apel în a cărei rază de competenţă
teritorială se află locul de cazare, la solicitarea motivată a Oficiului Român
pentru Imigrări. Instanţa trebuie să se pronunţe înainte de expirarea
termenului luării în custodie publică dispuse anterior, iar hotărârea instanţei
este irevocabilă. [...]
(7) In situaţia în care, ulterior luării în custodie
publică a unui străin, se constată existenţa unuia dintre cazurile prevăzute la
art. 92 alin. (1) sau acesta formulează pentru prima dată o cerere pentru
acordarea unei forme de protecţie, măsura luării în custodie publică încetează
de drept. La formularea unei a doua cereri, măsura luării în custodie publică
încetează la data acordării accesului la o nouă procedură."
Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor art. 5
privind dreptul la libertate şi la siguranţă din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, precum şi a dreptului la
libera circulaţie, garantat de art. 25 din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta s-a mai pronunţat în numeroase rânduri asupra conformităţii
dispoziţiilor art. 93 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, devenite în prezent art. 97
alin. (5) şi (7), faţă de exigenţele dreptului la liberă circulaţie, a
dreptului la libertate şi la siguranţă. Un exemplu în acest sens este Decizia
nr. 225 din 4 martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 7 aprilie 2008, prin care
Curtea a reţinut, pentru argumentele acolo expuse, compatibilitatea dintre
textele de lege criticate şi normele constituţionale şi convenţionale invocate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Mahmud
Ali Hassan în Dosarul nr. 3.081/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi