Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 266 din 24 iunie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2, 3 si 8 si ale anexei la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 556 din  1 august 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Aurelia Popa            - procuror
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2, 3 si 8 si ale anexei (liniutele 14 si 15) la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002, exceptie ridicata de contestatoarea Societatea Comerciala "Dimar" - S.R.L. in Dosarul nr. 16.422/2002 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    La apelul nominal raspunde, pentru Societatea Comerciala "Dimar" - S.R.L., avocatul Ion Bunescu, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Avocatul autorului exceptiei depune la dosar concluzii scrise si solicita admiterea exceptiei asa cum a fost formulata, aratand ca textele criticate sunt neconstitutionale intrucat prevad posibilitatea stabilirii si ajustarii preturilor pentru nisipuri si pietrisuri dupa vanzarea acestora catre agentii economici privati, adica dupa ce aceste produse si-au pierdut caracterul de monopol natural, contravenindu-se astfel dispozitiilor art. 134 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei. Expresia monopol natural, intrebuintata in art. 1 din ordonanta de urgenta, se refera doar la bogatiile naturale in stare de zacamant, in cariera sau in albia raurilor, adica in situ, iar nu si la produsele obtinute din exploatarea acestor zacaminte. Extinderea sferei notiunii de monopol natural al acestor produse dincolo de momentul in care acestea se gasesc in stare de zacamant permite transformarea oricarei unitati de desfacere cu amanuntul intr-o entitate care intra sub incidenta dispozitiilor de avizare a preturilor si tarifelor de catre Oficiul Concurentei, ceea ce infrange normele constitutionale privind libertatea comertului.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, sustinand ca dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, avand in vedere ca, asa cum se prevede la art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, reglementarea unui regim distinct pentru anumite produse si servicii satisface obligatia statului de a proteja interesele nationale in activitatea economica.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 31 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 16.422/2002, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1, 2, 3 si 8 si ale anexei la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002.
    Exceptia a fost ridicata de contestatoarea Societatea Comerciala "Dimar" - S.R.L. in dosarul cu numarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea unei plangeri formulate impotriva unui proces-verbal de contraventie intocmit de inspectorii Oficiului Concurentei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca dispozitiile criticate sunt neconstitutionale, intrucat prevad posibilitatea stabilirii si ajustarii preturilor pentru nisipuri si pietrisuri dupa vanzarea acestora catre agentii economici privati, adica dupa ce aceste produse si-au pierdut caracterul de monopol natural, contravenindu-se astfel dispozitiilor art. 134 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei.
    Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat textele criticate nu infrang prevederile constitutionale invocate, avand in vedere ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 a fost adoptata in ideea crearii unui cadru favorabil exploatarii resurselor naturale.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca dispozitiile legale criticate de autorul exceptiei trebuie analizate in corelatie cu prevederile art. 134 alin. (2) lit. d) din Constitutie, potrivit carora statul trebuie sa asigure exploatarea resurselor naturale in concordanta cu interesul national.
    In aplicarea acestui principiu constitutional, prin adoptarea ordonantei de urgenta s-a avut in vedere asigurarea concordantei cadrului de reglementare a preturilor din sfera neconcurentiala cu stadiul si directiile procesului de restructurare a activitatilor care au caracter de monopol natural sau care sunt supuse prin lege unui regim special, avand in vedere interesul national.
    Astfel, avand in vedere importanta pe care o reprezinta resursele naturale in economia nationala, stabilirea si ajustarea preturilor pentru servicii specifice de gospodarire a nisipurilor si pietrisurilor, precum si pentru nisipuri si pietrisuri, cu avizul Oficiului Concurentei, se inscriu pe deplin in obligatia statului de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara si exploatarea resurselor naturale in concordanta cu interesul national, prevazute la art. 134 alin. (2) lit. b) si d) din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 1, 2, 3 si 8 si ale anexei (liniutele 14 si 15) la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 115 din 7 martie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 205/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 din 24 aprilie 2002. Dispozitiile legale vizate de autorul exceptiei au urmatorul continut:
    - Art. 1: "Produsele si serviciile care se realizeaza sau, respectiv, se presteaza in tara in cadrul activitatilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special, precum si al celor care se executa de regiile autonome, companiile si societatile nationale, ale caror preturi si tarife se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Oficiului Concurentei, sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.";
    - Art. 2: "(1) Preturile produselor si tarifelor serviciilor prevazute la art. 1 se pot ajusta, de regula, la un interval de 3 luni, cu avizul Oficiului Concurentei, pe baza cererilor de ajustare primite de la producatori, prestatori sau autoritati de reglementare, dupa caz, daca parametrul de ajustare se modifica cu cel putin 5% fata de nivelul existent la data precedentei ajustari.
    (2) Dupa informarea prealabila a Guvernului si pe baza acordului acestuia Oficiul Concurentei avizeaza preturile sau tarifele produselor si serviciilor prevazute la art. 1, in limitele pretului nominal rezultat din aplicarea, la pretul initial, a modificarii parametrului de ajustare, tinandu-se seama de criteriile, modalitatile de ajustare, precum si de un coeficient de corectie care reflecta avantajul consumatorului, stabilite prin hotarare a Guvernului.
    (3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in cazul serviciilor de distributie a apei potabile, respectiv al serviciilor de canalizare, cererile de ajustare transmise de prestatorii de servicii publice respective catre Oficiul Concurentei trebuie sa fie insotite de acordul consiliului local sau judetean sub autoritatea caruia functioneaza.";
    - Art. 3: "(1) Nivelurile de pret sau de tarif cuprinse in avize se determina de Oficiul Concurentei pe baza analizei situatiei economico-financiare a producatorilor sau a prestatorilor, precum si a influentelor reale in costuri. In avizul Oficiului Concurentei se va mentiona, pe langa pretul sau tariful ajustat, si nivelul parametrului existent la data ajustarii, fata de care se va determina modificarea parametrului respectiv la ajustarea ulterioara.
    (2) Criteriile, modalitatile concrete de ajustare a preturilor si tarifelor pentru produsele si serviciile prevazute in anexa, precum si coeficientul de corectie se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Oficiului Concurentei, in termen de 15 zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (3) Pentru transportul prin conducte magistrale al titeiului si produselor petroliere din tara si din import, pentru servicii telefonice de baza internationale, servicii postale de baza internationale, apa grea si medicamente de uz uman ajustarea preturilor si tarifelor se va face pe baza cursului mediu de schimb al leului fata de dolarul S.U.A. pe primele 20 de zile ale lunii in care se solicita ajustarea, calculat pe baza datelor comunicate de Banca Nationala a Romaniei.
    (4) Pentru celelalte produse si servicii prevazute in anexa preturile si tarifele se ajusteaza pe baza ultimului indice al preturilor de consum publicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.";
    - Art. 8: "(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
    a) practicarea de catre producatori, prestatori si importatori a unor preturi sau tarife fara avizul Oficiului Concurentei sau a unor preturi si tarife mai mari decat cele avizate;
    b) prezentarea de catre producatori, prestatori si importatori de date eronate la fundamentarea cererii de stabilire sau de ajustare a preturilor si tarifelor;
    c) refuzul producatorilor, prestatorilor si importatorilor de a se supune controlului prevazut la art. 7.
    (2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei.
    (3) Preturile si tarifele stabilite si practicate gresit se corecteaza, iar sumele incasate necuvenit ca urmare a savarsirii contraventiei prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se confisca.
    (4) Aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la alin. (1) se prescrie in termen de 3 ani de la data savarsirii faptei.
    (5) Contraventiile se constata si se sanctioneaza de persoanele imputernicite in acest scop de Oficiul Concurentei, care vor aplica amenda si vor dispune varsarea la bugetul de stat a sumelor confiscate.
    (6) Impotriva procesului-verbal de constatare si de aplicare a sanctiunilor dispuse se poate face plangere in conditiile prevazute la art. 31 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.";
    - Liniutele 14 si 15 din anexa:
    "- Servicii specifice de gospodarire     - indicele preturilor
    a nisipurilor si pietrisurilor           de consum
    - Nisipuri si pietrisuri                 - indicele preturilor
                                             de consum".
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutia Romaniei, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este economie de piata.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de protectie;"
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin dispozitiile legale criticate s-a reglementat regimul preturilor si tarifelor in sectorul neconcurential, tinandu-se seama de rigorile economiei de piata si, totodata, de protejarea interesului national in valorificarea serviciilor si produselor cu caracter de monopol natural, precum si al celor supuse prin lege unui regim special.
    Astfel, optiunea legiuitorului de a recunoaste caracterul de monopol natural si produselor scoase din zacamant si vandute agentilor economici privati - cu consecinta ajustarii preturilor acestora in conditiile prevazute de actul normativ contestat - nu contravine principiilor consacrate prin art. 134 din Constitutie, ci se conformeaza acestor principii, asigurand si pe aceasta cale cadrul normativ necesar exploatarii resurselor naturale in concordanta cu interesul national.
    Pe de alta parte, stabilirea naturii activitatii desfasurate de autorul exceptiei, si anume daca aceasta intra sau nu in sfera de reglementare a produselor care au caracter de monopol natural, nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de interpretare si de aplicare a legii, de competenta instantei de judecata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2), al art. 134 alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2, 3 si 8 si ale anexei la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dimar" - S.R.L. in Dosarul nr. 16.422/2002 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 iunie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Afrodita Laura Tutunaru



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 266/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 266 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 266/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu