DECIZIE Nr. 265 din 22 iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 717 din 9 august 2004
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 47^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. in Dosarul nr.
96/2004 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarele nr. 152D/2004 si nr.
153D/2004, privind exceptii de neconstitutionalitate cu acelasi obiect,
ridicate de acelasi autor in Dosarele nr. 97/2004 si nr. 11.627/2003 ale
aceleiasi instante.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere
ca exceptia de neconstitutionalitate are acelasi obiect si a fost ridicata de
acelasi autor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarelor nr.
152D/2004 si nr. 153D/2004 la Dosarul nr. 151D/2004, care a fost primul
inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. Se arata ca dispozitiile legale criticate nu incalca nici una
dintre prevederile constitutionale invocate. In acest sens, este mentionata
jurisprudenta Curtii Constitutionale, referitoare la exceptii de
neconstitutionalitate cu acelasi obiect.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin Incheierile din 15 martie 2004, pronuntate in Dosarele nr. 96/2004,
nr. 97/2004 si nr. 11.627/2003, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1
din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea de Investitii
Financiare "Moldova" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, identica in cele trei
dosare, autorul acesteia sustine ca textul criticat, introdus prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 208/2002, "legifereaza in mod abuziv eliminarea
unei proceduri speciale stabilite anterior prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 28/2002 aprobata cu modificari prin Legea nr. 525/2002, pentru
majorarea capitalului social". Astfel, prin art. 116 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 se prevede ca "Sunt
interzise aporturile in natura la majorarea capitalului social al societatilor
detinute public", iar la alin. (2) se prevede ca "Majorarea
capitalului social prin noi aporturi, in numerar sau in natura, se face cu
acordarea dreptului de preferinta tuturor actionarilor societatii". Aceste
dispozitii ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002, ca si cele
prevazute la alin. (3) si (4) din acelasi articol 116, au drept scop, conform
sustinerilor autorului exceptiei, "evitarea prejudicierii actionarilor
minoritari in favoarea actionarului majoritar".
Textul de lege criticat, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 208/2002, prin care au fost exceptate de la prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 28/2002 operatiunile de majorare a capitalului social
efectuate in conformitate cu prevederile Legii nr. 137/2002 si ale Ordonantei
Guvernului nr. 25/2002, reprezinta "o atingere adusa drepturilor
actionarilor minoritari (in special o incalcare a dreptului de proprietate
asupra actiunilor pe care acestia le detin si, respectiv, asupra fructelor
investitiei lor)".
Autorul exceptiei invoca in sustinerea acesteia incalcarea dispozitiilor
art. 44 alin. (2) si ale art. 136 alin. (1) si (5) din Constitutie,
republicata.
Tribunalul Iasi, formulandu-si opinia asupra exceptiei, apreciaza, in toate
dosarele, "ca dispozitiile art. 47^1 din Legea nr. 137/2002 nu contravin
normelor constitutionale, intrucat, pe de o parte, ratiunea de majorare a
capitalului social nu incalca vreo prevedere constitutionala, iar, pe de alta
parte, pentru ca normele derogatorii, care au fost instituite prin Legea nr.
137/2002, nu incalca principiul egalitatii in drepturi si nici nu instituie
vreo discriminare intre investitorii-cumparatori ai actiunilor societatilor
comerciale aflate in proces de privatizare si restul actionarilor
minoritari".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia este inadmisibila. In argumentarea acestui
punct de vedere arata ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a respins
ca neintemeiata, prin mai multe decizii, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 47^1 din Legea nr. 137/2002, cu modificarile ulterioare.
Avand in vedere insa ca prevederile criticate "au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate intr-o cauza in care acelasi autor,
Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. Bacau, a invocat
aceleasi motive de neconstitutionalitate prin raportare la aceleasi texte
constitutionale, iar Curtea a respins-o prin Decizia nr. 449/2003, exceptia
ridicata in cauza este inadmisibila". Referitor la aceasta, Guvernul arata
ca, in jurisprudenta sa (Decizia nr. 27/1993), Curtea Constitutionala a statuat
ca "Partea care a invocat o exceptie nu o poate reitera, intrucat, fiind
contrara puterii lucrului judecat, ea este inadmisibila. Daca exceptia respinsa
este din nou invocata, de catre alta parte, nu exista putere de lucru judecat.
Decizia anterioara de respingere este, insa, obligatorie potrivit art. 145
alin. (2) din Constitutie, astfel ca atata timp cat motivele care au justificat-o
subzista in continuare, fiind aceleasi, rezolvarea exceptiilor ulterioare de
aceeasi natura nu poate fi alta".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului,
rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile aduse prin
Legea nr. 232/2004, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
cu modificarile si completarile aduse prin Legea nr. 232/2004, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 47^1 din Legea nr.
137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, astfel cum
a fost modificat si completat prin Ordonanta Guvernului nr. 36/2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 191/2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004.
Textul de lege criticat are urmatorul cuprins:
"Sunt exceptate de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si
pietele reglementate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
525/2002, cu modificarile ulterioare, operatiunile de majorare a capitalului
social efectuate in conformitate cu prevederile art. 14 si 22 din prezenta
lege, precum si cele efectuate in conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor
asumate prin contractele de privatizare a societatilor comerciale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 506/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare."
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza, in esenta, pe sustinerea ca
prin derogarea prevazuta de textul criticat in legatura cu operatiunile de
majorare a capitalului social sunt atinse drepturile actionarilor minoritari
(in special dreptul de proprietate asupra actiunilor), incalcandu-se, astfel,
dispozitiile art. 44 alin. (2) si cele ale art. 136 alin. (1) si (5) din
Constitutie, republicata, texte avand urmatorul cuprins:
- Art. 44 alin. (2): "(2) Proprietatea privata este garantata si
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si
apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai
in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte
tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala."
- Art. 136 alin. (1) si (5): "(1) Proprietatea este publica sau
privata. [...]
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 47^1 din Legea nr. 137/2002 au mai format obiect al
controlului de constitutionalitate. Prin mai multe decizii, Curtea a respins ca
nefondate exceptiile de neconstitutionalitate cu acelasi obiect. (A se vedea,
de exemplu, Decizia nr. 350/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 794 din 11 noiembrie 2003; Decizia nr. 365/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 778 din 5 noiembrie 2003; Decizia
nr. 370/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 790 din
10 noiembrie 2003; Decizia nr. 475/2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 115 din 9 februarie 2004; Decizia nr. 57/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 214 din 11 martie
2004).
Prin Decizia nr. 475/2003, ca, de altfel, si in considerentele altor
decizii, Curtea a retinut ca "dispozitiile legale controlate nu incalca
principiul ocrotirii egale a proprietatii private, indiferent de titular".
De asemenea, s-a mai retinut ca "textul de lege analizat nu dispune nici
un transfer de proprietate si nu prevede ocrotirea mai ferma a dreptului de
proprietate al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale, ci
urmareste satisfacerea interesului general al accelerarii privatizarii
societatilor comerciale".
S-a mai retinut, de asemenea, prin aceeasi decizie, ca masura prevazuta de
textul criticat "nu instituie discriminari intre investitorii-cumparatori
ai actiunilor societatilor in cauza si investitorii-actionari ai acestora.
Exceptarea prevazuta de lege, introdusa prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 208/2002, reprezentand o optiune a legiuitorului pentru societatile
comerciale vizate (la care statul sau o unitate a administratiei publice locale
este actionar sau asociat), are in vedere, in mod evident, accelerarea
procesului de privatizare, obiectiv de interes general".
In mod evident, solutiile adoptate in deciziile mentionate ale Curtii
Constitutionale si considerentele care au stat la baza acestora sunt valabile
si in cauza de fata, neinvocandu-se elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al art. 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea de Investitii
Financiare "Moldova" - S.A. in Dosarele nr. 96/2004, nr. 11.627/2003
si nr. 97/2004 ale Tribunalului Iasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 iunie 2004.
PRESEDINTE,
Ion Predescu
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta