DECIZIE Nr. 265 din 25 septembrie 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (2) si
ale art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 4 din 7 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 14 alin. (2) si ale art. 30 alin. (2) din Legea
telecomunicatiilor nr. 74/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala TVS
- S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 221/LC/2001 al Tribunalului Bihor.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate
reglementeaza tarifele de supraveghere si control, care nu intra in categoria
impozitelor si taxelor, astfel ca nu sunt venituri ale bugetului de stat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 221/LC/2001,
Tribunalul Bihor a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (2) si ale art. 30 alin.
(2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996. Exceptia a fost ridicata de Societatea
Comerciala TVS - S.R.L. din Oradea intr-o cauza ce are ca obiect penalitati de
intarziere a platii solicitate de Regia Autonoma "Inspectoratul General al
Comunicatiilor" Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 138 alin. (1).
Se arata ca in timp ce "taxele de autorizare sunt stabilite prin lege,
ceea ce este in conformitate cu Constitutia, [...] tariful de supraveghere si
control (si alte tarife), care au acelasi regim juridic, respectiv se fac venit
la bugetul de stat, se stabilesc prin ordin al ministrului
comunicatiilor".
Prin notele scrise depuse la dosar Regia Autonoma "Inspectoratul
General al Comunicatiilor" Bucuresti considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece "tarifele de
supraveghere si control astfel cum sunt reglementate prin art. 14 alin. (2) si
art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 [...] nu sunt
<<venituri ale bugetului de stat>> si nu intra in categoria
impozitelor si taxelor".
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, dispozitiile legale criticate nefiind
contrare prevederilor constitutionale invocate. Se arata ca tariful de
supraveghere si control a fost stabilit prin lege, iar cuantumul acestuia s-a
stabilit de catre autoritatea de reglementare in temeiul art. 24 - 25 din Legea
nr. 74/1996.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, astfel ca exceptia este
neintemeiata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat "regimul juridic al
tarifelor este instituit la nivel de lege", iar "acordarea de catre
Legea nr. 74/1996 a unor competente in stabilirea nivelului tarifelor, urmare
evolutiei accelerate a indicelui preturilor si tarifelor in economie, nu
contravine dispozitiilor art. 138 alin. (1) din Constitutia Romaniei".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, notele scrise depuse de parte, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 14 alin. (2) si ale art.
30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996.
Textele de lege criticate au urmatorul continut:
- art. 14 alin. (2): "Cheltuielile privind activitatile necesare
pentru controlul permanent al respectarii prevederilor licentelor, controlul
tehnic asociat, verificarea parametrilor de calitate si a protectiei contra
perturbatiilor si, dupa caz, monitorizarea spectrului radioelectric sunt
suportate din tarifele percepute de la titularii de licenta de catre organismul
specializat prevazut la art. 49 alin. (1). Aceste tarife se aproba conform
prevederilor art. 25, care se aplica in mod corespunzator.";
- art. 30 alin. (2): "Cheltuielile privind activitatile necesare
pentru controlul permanent al respectarii prevederilor autorizatiilor,
controlul tehnic asociat, verificarea parametrilor de calitate si a protectiei
contra perturbatiilor si, dupa caz, monitorizarea spectrului radioelectric sunt
suportate din tarifele percepute de la titularii de autorizatie de catre
organismul specializat prevazut de art. 49 alin. (1). Aceste tarife se aproba
conform prevederilor art. 25, care se aplica in mod corespunzator."
Autorul exceptiei, invocand neconstitutionalitatea acestor dispozitii
legale, apreciaza ca au fost incalcate prevederile constitutionale ale art. 138
alin. (1), potrivit carora: "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege."
Examinand exceptia, Curtea constata ca, in principiu, o taxa are
justificarea intr-un serviciu public, iar impozitul reprezinta o contributie
baneasca obligatorie si cu titlu nerambursabil, datorata, conform legii,
bugetului de stat. Autorul exceptiei critica faptul ca tariful de supraveghere
si control, desi instituit prin Legea nr. 74/1996, este stabilit prin ordin al
ministrului comunicatiilor, ceea ce contravine art. 138 alin. (1) din
Constitutie. In speta, fiind vorba insa de tarife (care nu fac parte din
categoria surselor de venituri bugetare, ci sunt surse proprii de venituri,
reprezentand pretul unor activitati), iar nu de taxe, Curtea nu poate retine
vreo legatura intre dispozitiile legale criticate si prevederile
constitutionale invocate. Asa fiind, rezulta ca aprobarea, printr-un act ce nu
are forta juridica a legii, a tarifelor percepute de titularii de licenta
pentru serviciile de telecomunicatii furnizate nu poate fi considerata
neconstitutionala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin.
(2) si ale art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala TVS - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr.
221/LC/2001 al Tribunalului Bihor.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman