DECIZIE Nr. 263 din 12 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi
ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 564 din 1 iulie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor
privative de libertate, exceptie ridicata de Dinu Vasile in Dosarul nr.
8.791/2004 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde personal autorul exceptiei, Dinu Vasile, aflat
in stare de detinere.
Procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia astfel cum a fost formulata
in fata instantei de judecata, aratand ca, potrivit art. 34 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, statele
membre au obligatia de a asigura efectiv respectarea drepturilor prevazute de
conventie, insa in cazul de fata acest lucru nu se realizeaza, intrucat prevederile
legale criticate nu dau posibilitatea persoanelor aflate in stare de detinere
de a coresponda prin scrisoare recomandata. Mai sustine ca la Penitenciarul
Jilava corespondenta se depune in cutii postale mobile, ceea ce este
neconstitutional, intrucat nu se ofera garantiile dreptului la corespondenta.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca, in concret, critica de
neconstitutionalitate vizeaza modul de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 56/2003. Apreciaza ca textul legal criticat nu exclude
posibilitatea corespondarii prin scrisoare recomandata si, prin urmare, nu
contravine prevederilor constitutionale si internationale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 8.791/2004,
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate
in executarea pedepselor privative de libertate, exceptie ridicata de petentul
Dinu Vasile intr-o cauza penala avand ca obiect solutionarea plangerii
formulate de acesta in baza dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 56/2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate restrang dreptul de petitionare prin anularea
dreptului de petitionare prin scrisoare recomandata, singura cale care confera
garantii, si prin impunerea unei singure cai de petitionare, si anume
trimiterea corespondentei prin cutia postala. In acest sens, sustine ca la
Penitenciarul Jilava cutia postala este mobila si, prin urmare, nu prezinta
nici un fel de garantie, putand fi usor violata. Totodata arata ca, potrivit
prevederilor art. 34 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, statele membre sunt obligate sa ia masuri pentru ca
persoanele interesate sa se poata adresa Curtii eficient, respectiv prin
confirmare, iar potrivit legislatiei interne, singurul mod in care se permite
acest lucru este trimiterea prin scrisoare recomandata.
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile
art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 nu sunt
contrare prevederilor referitoare la dreptul de petitionare din Constitutie si
din Conventie, ci, dimpotriva, reglementeaza in concret modul in care se
exercita dreptul de petitionare de catre persoanele care se afla in executarea
unei pedepse privative de libertate. Totodata apreciaza ca prin dispozitiile
legale criticate nu se interzice persoanelor aflate in executarea unei pedepse
privative de libertate dreptul de a se adresa cu petitii prin scrisoare
expediata in forma recomandata, iar in alineatele urmatoare ale aceluiasi
articol se reglementeaza modul de exercitare a dreptului de petitionare si la
corespondenta, care nu exclude forma recomandata de expediere a scrisorilor.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
aratand ca dispozitiile art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 56/2003 nu contravin prevederilor Constitutiei si nici celor ale Conventiei
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ci,
dimpotriva, reglementeaza modul in care se exercita dreptul de petitionare de
catre persoanele care se afla in executarea unei pedepse privative de
libertate. De asemenea, precizeaza ca dispozitiile legale criticate nu interzic
acestor persoane dreptul de a se adresa cu petitii prin scrisoare recomandata,
iar art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003
garanteaza dreptul de petitionare al persoanelor aflate in executarea unei
pedepse privative de libertate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate, instituind obligatia
directorului penitenciarului de a lua masurile necesare pentru instalarea de
cutii postale in interiorul penitenciarului, nu contravin sub nici un aspect
dreptului persoanelor aflate in executarea unei pedepse privative de libertate
de a adresa autoritatilor publice, cereri, reclamatii, sesizari sau propuneri
in legatura cu rezolvarea unor probleme personale sau de grup ce nu presupun
calea justitiei. Dimpotriva, prin dispozitiile legale criticate se asigura
tocmai conditiile pentru exercitarea deplina a dreptului de petitionare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii
Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele
drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de
libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27
iunie 2003, ordonanta aprobata prin Legea nr. 403/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 708 din 10 octombrie 2003.
Textul de lege criticat are urmatorul continut: "Pentru asigurarea
exercitarii dreptului de petitionare si a dreptului la corespondenta,
directorul penitenciarului are obligatia de a lua masurile necesare pentru
instalarea de cutii postale in interiorul penitenciarului."
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale mentionate sunt contrare prevederilor constitutionale ale
art. 51 alin. (1), referitoare la dreptul de petitionare, precum si celor ale
art. 11 alin. (2) si ale art. 20 alin. (2), referitoare la tratatele
internationale privind drepturile omului si dreptul intern.
De asemenea, autorul exceptiei considera ca dispozitiile criticate incalca
si prevederile art. 34 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, referitoare la obligatia statelor contractante de a
nu impiedica exercitiul dreptului oricarei persoane de a sesiza Curtea
Europeana a Drepturilor Omului.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea observa ca, in
conformitate cu art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, Curtea se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului.
In cauza de fata, prin dispozitia legala atacata s-a reglementat obligatia
directorului penitenciarului de a lua masurile necesare pentru instalarea de
cutii postale in interiorul penitenciarului. Autorul exceptiei este nemultumit,
pe de-o parte, de modul in care este aplicat textul de lege, pe care il ataca,
aratand ca la penitenciarul in care executa pedeapsa privativa de libertate
cutia postala este mobila si nu asigura din aceasta cauza secretul
corespondentei, iar pe de alta parte, ca legea nu prevede posibilitatea
expedierii corespondentei detinutilor prin scrisoare recomandata cu confirmare
de primire.
Curtea constata ca aceste sustineri ale autorului nu pot fi primite,
intrucat prima se refera la modul de aplicare a legii, care excede competentei
Curtii Constitutionale, fiind de resortul instantei judecatoresti, iar cea de a
doua priveste o omisiune de reglementare care, de asemenea, nu poate fi
cenzurata pe calea contenciosului constitutional, Parlamentul fiind unica
autoritate legiuitoare a tarii, potrivit art. 61 alin. (1) din Legea
fundamentala.
In acelasi sens, Curtea observa ca prin dispozitia legala care formeaza
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu se interzice exercitarea
dreptului persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate de
a expedia corespondenta prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire,
Curtea neaflandu-se deci in situatia de a examina constitutionalitatea unei
asemenea reglementari restrictive.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor
privative de libertate, exceptie ridicata de Dinu Vasile in Dosarul nr.
8.791/2004 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean