DECIZIE Nr. 26*) din 7 martie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 141 din 8 iulie 1996
*) Definitiva prin nerecurare.
Lucian Stangu - presedinte
Ioan Deleanu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 6 din
Legea nr. 42/1992 si a art. 6 din Legea nr. 12/1994, invocata de Parchetul de
pe langa Judecatoria Alba Iulia in Dosarul nr. 6.235/1994 al Judecatoriei Alba
Iulia.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 15 februarie 1996, in
absenta partilor si in prezenta reprezentantului Ministerului Public, si au
fost consemnate in incheierea de la acea data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 20 februarie
1996, apoi pentru 27 februarie 1996 si in cele din urma pentru 7 martie 1996,
cand a adoptat prezenta decizie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 octombrie 1994, pronuntata in Dosarul nr.
6.235/1994, Judecatoria Alba Iulia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a Legii nr. 12/1994, ridicata de reprezentantul
parchetului.
Prin motivele depuse la dosar, Parchetul de pe langa Judecatoria Alba Iulia
precizeaza ca exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 6
din Legea nr. 42/1992 si pe cele ale art. 6 din Legea nr. 12/1994, prin care se
introduc modificari ale cuantumului unor amenzi penale, pe calea unor legi
ordinare, iar nu a unora organice, astfel cum prevede art. 72 alin. (3) lit. f)
din Constitutie.
La cererea Curtii Constitutionale, Judecatoria Alba Iulia a completat
Incheierea din 31 octombrie 1994, exprimandu-si punctul de vedere in sensul ca
exceptia este intemeiata, pentru ca, intr-adevar, modificarea pedepselor penale
s-a facut printr-o lege ordinara, si nu printr-una organica.
Pentru solutionarea cauzei s-au solicitat punctele de vedere ale celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Senatului se afirma ca in textele atacate sunt
stabilite amenzi contraventionale, iar nu penale, care, in mod corect, au fost
modificate prin lege ordinara.
Punctul de vedere al Secretariatului General al Guvernului este mai
nuantat. Se sustine ca Legea nr. 42/1992 si Legea nr. 12/1994 au ca obiect
aprobarea volumului de masa lemnoasa ce se va recolta si contin doar cate un
articol prin care se actualizeaza limitele amenzilor penale prevazute in Legea
nr. 26/1976 si in Legea nr. 2/1987. Se mai afirma ca aceste legi nu
reglementeaza fapte noi care sa intruneasca elementele constitutive ale unor
infractiuni, ci fac referire la fapte care au fost incriminate prin legile
anterioare.
Ele nu stabilesc nici pedepse noi, iar regimul de executare a pedepselor nu
a suferit nici o modificare.
Camera Deputatilor nu si-a comunicat punctul de vedere.
CURTEA,
examinand actele dosarului, incheierea de sesizare, raportul
judecatorului-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public,
concordanta dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 42/1992 si ale art. 6 din Legea
nr. 12/1994 cu Constitutia, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine:
Analizand textele in discutie, se poate constata ca atat Legea nr. 26/1976
prin capitolul VI, cat si Legea nr. 2/1987 prin capitolul VII, stabilesc fapte
care constituie infractiuni si fapte ce sunt contraventii.
Astfel, art. 32 din Legea nr. 26/1976 incrimineaza un numar de patru fapte
care constituie infractiuni si trei forme agravante pentru acestea. De
asemenea, Legea nr. 2/1987, prin art. 29, 30, 31, 32 si 33, stabileste fapte ce
constituie infractiuni, unele dintre ele prezentand si forma agravanta.
Desigur, in ambele legi sunt stabilite si contraventii, dar acestea nu sunt
in discutie.
Prin art. 6 din Legea nr. 42 din 28 aprilie 1992 limitele maxime si minime
ale amenzilor prevazute de textele citate se majoreaza de 10 ori.
Ulterior, prin art. 6 din Legea nr. 12 din 7 martie 1994, limitele se
majoreaza de 50 de ori.
Potrivit art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie, infractiunile,
pedepsele si regimul executarii acestora se stabilesc pe cale de lege organica.
Prin textele in discutie s-au stabilit, in esenta, noi pedepse, majorate,
pentru infractiunile prevazute de Legea nr. 26/1976 si de Legea nr. 2/1987.
Pe de alta parte, potrivit mentiunilor cuprinse in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 80 din 30 aprilie 1992, pag. 2, si in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994, pag. 7, atat Legea nr.
42/1992, cat si Legea nr. 12/1994, au fost adoptate de Camera Deputatilor si de
Senat "cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei", ca legi ordinare.
Cu toate acestea, examinand procedura de vot prevazuta in Hotararea
Senatului nr. 13 din 26 iunie 1990 privind Regulamentul Senatului, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 bis din 28 iunie 1990, in
Hotararea Senatului nr. 16 din 30 iunie 1993 privind Regulamentul Senatului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 27 iulie
1993, in Hotararea Adunarii Deputatilor nr. 12 din 27 iunie 1990 privind
Regulamentul Adunarii Deputatilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 87 din 28 iunie 1990, si n Hotararea Camerei Deputatilor nr. 8
din 24 februarie 1994 pentru aprobarea Regulamentului Camerei Deputatilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 din 25 februarie
1994, in vigoare la data adoptarii Legii nr. 42/1992 si a Legii nr. 12/1994,
precum si numarul de voturi cu care au fost adoptate, in Senat si in Camera Deputatilor,
fiecare dintre aceste legi, in parte, asa cum rezulta din stenogramele
sedintelor celor doua Camere, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a II -a , nr. 55 din 17 aprilie 1992, Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a II - a, nr. 58 din 22 aprilie 1992, Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a II - a, nr. 33 din 22 februarie 1994 si in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a II - a, nr. 32 din 22 februarie 1994, se constata ca Legea
nr. 42/1992 si Legea nr. 12/1994 au fost adoptate ca legi organice.
Astfel, in ceea ce priveste Legea nr. 42/1992, in sedintele din 16 aprilie
1992, respectiv 21 aprilie 1992, in Senat, din numarul total de 119 senatori,
au votat "pentru" 71 de senatori, iar in Camera Deputatilor, din
numarul total al acestora, 378 au votat pentru adoptarea legii, 238 (jumatate
plus unu), ceea ce reprezinta majoritatea prevazuta de art. 74 alin. (1) din
Constitutie.
De asemenea, Legea nr. 12/1994, in sedintele din 21 februarie 1994, in
Senat, a primit votul a 114 senatori din totalul de 143 de senatori, iar in
Camera Deputatilor, au votat pentru adoptarea legii 273 de deputati din totalul
de 341, fapt ce conduce la concluzia ca Parlamentul a avut in vedere
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutie, pentru adoptarea
legilor organice.
In consecinta, rezulta ca Legea nr. 42/1992 si Legea nr. 12/1994, care
modifica cuantumul amenzilor penale stabilite pentru savarsirea infractiunilor
prevazute de Legea nr. 26/1976 si de Legea nr. 2/1987, sunt legi organice,
adoptate in conformitate cu prevederile art. 72 alin. (3) lit. din Constitutie,
iar precizarile din Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80 din 30
aprilie 1992 si din Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 14
martie 1994, potrivit carora acestea ar fi legi ordinare, nu sunt decat erori
materiale.
In aceste conditii, exceptia de neconstitutionalitate invocata de Parchetul
de pe langa Judecatoria Alba Iulia apare ca nefondata, urmand a fi respinsa.
De altfel, Ministerul Public, pentru aceleasi motive, a pus concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate in sedinta din 15 februarie
1996.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie
si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea
nr. 42/1992 si ale art. 6 din Legea 12/1994, invocata de Parchetul de pe langa
Judecatoria Alba Iulia in Dosarul nr. 6.235/1994 al Judecatoriei Alba Iulia.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 7 martie 1996.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat-asistent,
Valer-Vasile Bica