Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 257 din 12 mai 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 92^1 din Codul de procedura civila

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 524 din 21 iunie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Ion Tiuca               - procuror
    Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 92^1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dupress" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 1.133/COM/2004 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe fond.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca textul de lege criticat da expresie principiului procesului echitabil, inscris in art. 21 alin. (3) din Constitutie, fara a aduce atingere dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 7 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.133/COM/2004, Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 92^1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dupress" - S.R.L. din Oradea intr-o cauza avand ca obiect o contestatie la executare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine ca textul de lege criticat incalca dispozitiile art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3) si ale art. 24 alin. (1) din Constitutie. Cu referire la primul dintre textele de referinta invocate se considera ca reglementarea legala ii contravine, intrucat instituie un tratament discriminatoriu intre persoanele juridice si persoanele fizice. Astfel, in ceea ce le priveste pe primele, omite sa reglementeze o serie de situatii care, prin specificul lor, impuneau rezolvari legislative adecvate in ceea ce priveste citarea. Prin opozitie, persoanelor fizice li se aplica un regim privilegiat, intrucat in cuprinsul art. 92 din Codul de procedura civila este prevazut in detaliu modul in care acestea vor fi citate.
    Potrivit textului de lege criticat, comunicarea citatiei si a altor acte de procedura catre persoanele juridice se face prin afisare in doua cazuri: cand se refuza primirea sau daca se constata, la termen, lipsa oricarei persoane la sediul acestora, insa laconismul, caracterul eliptic si ambiguitatea modului de reglementare al acestor doua cazuri "creeaza o situatie defavorabila, de inegalitate juridica intre parti afirmativ egale in fata legii", aducand atingere si dreptului la aparare. Cu privire la dreptul la un proces echitabil, autorul exceptiei nu specifica in ce ar consta incalcarea acestuia.
    Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat textul de lege criticat constituie o exceptie de la modul de comunicare a actelor de procedura, fara a reprezenta o discriminare intre persoanele fizice si cele juridice si fara a constitui un impediment in exercitarea dreptului la aparare sau in ceea ce priveste accesul liber la justitie, asigurand, totodata, celeritatea solutionarii cauzelor.
    Existenta unor reguli speciale de procedura nu inseamna nesocotirea "principiului egalitatii in fata justitiei", in conformitate cu care "toate persoanele au o vocatie egala de a fi judecate de aceleasi instante judecatoresti si dupa aceleasi reguli de procedura".
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat "ratiunea ce a stat la baza reglementarii cuprinse in textul de lege criticat a avut in vedere diversitatea persoanelor juridice vizate de acesta". Afirmatia autorului exceptiei potrivit careia "textul citat contureaza o situatie defavorabila, de inegalitate a persoanei juridice in raport cu persoana fizica", este neintemeiata, deoarece principiile privitoare la citarea partilor sunt adaptate in mod corespunzator pentru persoanele juridice.
    Textul de lege criticat face parte dintr-o reglementare unitara, reprezentand o exceptie de la regula comunicarii citatiei si a altor acte de procedura si nu poate fi aplicat decat atunci cand situatia de fapt nu mai lasa agentului procedural o alta posibilitate de comunicare a actelor de procedura. Se urmareste astfel prevenirea si limitarea eventualelor abuzuri in exercitarea drepturilor procesuale de natura sa determine tergiversarea solutionarii cauzei, pe calea mentinerii cu rea-credinta a unei permanente lipse de procedura.
    Dispozitiile legale criticate nu instituie nici o discriminare, deoarece se refera la "situatii distincte si la persoane deosebite", astfel ca nu se poate retine incalcarea principiului egalitatii in drepturi prevazut de art. 16 din Constitutie.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 92^1 din Codul de procedura civila sunt constitutionale, aratand ca procedura afisarii citatiei reprezinta o exceptie de la regula comunicarii acesteia.
    Dispozitiile legale criticate referitoare la comunicarea actelor de procedura reprezinta expresia aplicarii principiului privind dreptul persoanei la judecarea procesului sau in mod echitabil si intr-un termen rezonabil, precum si o garantie a dreptului la aparare, fara a aduce atingere principiului egalitatii, ci reglementand o modalitate speciala de indeplinire a procedurii de citare, determinata de situatia obiectiv diferita a celor citati.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 92^1 din Codul de procedura civila, introdus prin art. I pct. 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie 2000, cu modificarile aduse prin pct. 6 al articolului unic din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 27 aprilie 2001, dispozitii care au urmatorul continut:
    - Art. 92^1: "Comunicarea citatiei si a altor acte de procedura nu se poate realiza prin afisare in cazul persoanelor juridice, precum si al asociatiilor sau societatilor care, potrivit legii, pot sta in judecata, cu exceptia cazurilor in care se refuza primirea sau daca se constata, la termen, lipsa oricarei persoane la sediul acestora."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3) si ale art. 24 alin. (1), care au urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
    - Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat."
    Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca principiul egalitatii de tratament nu-si gaseste aplicare in relatia persoana fizica - persoana juridica, fiind vorba de subiecte de drept aflate de plano in situatii juridice diferite si carora li se aplica regimuri juridice diferite. In aceste conditii, deosebirea de reglementare in materia procedurii de citare nu poate fi convertita intr-un fine de neconstitutionalitate a textului dedus controlului, cu referire la art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    A fortiori, o asemenea critica nu poate fi primita daca se are in vedere ca este argumentata printr-o pretinsa omisiune a legiuitorului care, chiar reala fiind, nu ar putea fi complinita de Curte, in limitele competentei sale constitutionale.
    Textul de lege criticat da expresie prevederilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, in masura in care consacra, prin exceptie de la regula care prevede interdictia comunicarii citatiei prin afisare, posibilitatea utilizarii unei atare modalitati, in situatiile in care se refuza primirea sau inmanarea citatiei nu este posibila ca urmare a lipsei oricarei persoane de la sediul societatii. Se previne astfel posibilitatea tergiversarii cauzei prin crearea unei permanente lipse de procedura de natura sa afecteze esential imperativele caracterului echitabil si termenului rezonabil in derularea procesului.
    In sfarsit, incidenta in cauza a textului de lege supus controlului este determinata de imprejurari ce releva culpa autorului exceptiei, asa incat acestea nu sunt susceptibile de a fi convertite in argumente ce privesc incalcarea dreptului acestuia la aparare.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 92^1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dupress" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 1.133/COM/2004 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 mai 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Cristina Catalina Turcu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 257/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 257 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 257/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu