DECIZIE Nr.
252 din 9 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societati nationale, companii nationale si
societati comerciale cu capital majoritar de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 345 din 17 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare
şi privatizare a unor societăţi naţionale, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital majoritar de
stat, excepţie ridicată de Societatea Comercială „CET Govora" - S.A. din Râmnicu
Vâlcea în Dosarul nr. 12.169/2004 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
La apelul nominal se prezintă Bogdan Viorel Rădulescu,
avocatul Societăţii Comerciale
„CET Govora" - S.A. din Râmnicu Vâlcea, lipsind celelalte părţi, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autoarei excepţiei solicită
admiterea criticii de neconstituţionalitate, arătând
că dispoziţiile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2003 care prevăd cesionarea acţiunilor
rezultate în urma conversiei creanţelor furnizorilor de utilităţi către Autoritatea
pentru Privatizare şi
Administrarea Participaţiilor
Statului, fără realizarea unei contraprestaţii din partea statului, încalcă prevederile constituţionale referitoare la garantarea proprietăţii private şi cele care consacră principiul autonomiei locale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 17 martie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 12.169/2004, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2003 privind
stimularea procesului de restructurare, reorganizare şi privatizare a unor societăţi naţionale, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital majoritar
de stat, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „CET
Govora" - S.A. din Râmnicu Vâlcea.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul arată că textul de lege criticat încalcă dispoziţiile
constituţionale invocate, în măsura în care obligă proprietarul acţiunilor rezultate în urma conversiei creanţelor furnizorilor de utilităţi reprezentând contravaloarea facturilor, inclusiv majorările de tarif, să efectueze, în mod necondiţionat, transferul respectivelor acţiuni către
autoritatea centrală de
privatizare.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat reprezintă o opţiune legislativă
menită să asigure recuperarea creanţelor, prin convertirea lor în acţiuni ce vor fi transferate autorităţii de privatizare.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare
a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului arată că, întrucât textul de lege criticat a fost abrogat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2005, excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 14 alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2003 este inadmisibilă.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2) şi ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile
art. 14 alin. (2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare şi privatizare a unor societăţi naţionale, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital majoritar de
stat, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 5 martie 2003, dispoziţii care au următorul conţinut: „Acţiunile rezultate în urma conversiei
prevăzute la
alin. (1) vor fi transferate în termen de 5 zile de la aprobarea conversiei, pe
bază de
protocol, Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, în vederea vânzării acestora într-un pachet comun şi la acelaşi preţ pe acţiune cu vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de aceasta".
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 44 alin. (1) şi (2) referitoare la garantarea proprietăţii private, art. 136 alin. (5) ce stabileşte caracterul inviolabil al proprietăţii private şi art.
120 alin. (1) privind principiul autonomiei locale şi descentralizării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată, Curtea constată că textul de lege criticat a fost abrogat prin art. I pct. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2005 privind
abrogarea dispoziţiilor legale
referitoare la acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare restante, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 8 aprilie
2005.
Faţă de
această situaţie, devin aplicabile dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea Constituţională poate decide numai asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe în vigoare. Constatând că, la data sesizării sale, art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 8/2003 era în vigoare, Curtea urmează să respingă excepţia de neconstituţionalitate
ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare şi privatizare a
unor societăţi naţionale, companii naţionale şi societăţi
comerciale cu capital majoritar de stat, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „CET
Govora" - S.A. din Râmnicu Vâlcea în Dosarul nr. 12.169/2004 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu