Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 251 din 10 mai 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 622 din 18 iulie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Benke Karoly          - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, exceptie ridicata de Dan Niculescu in Dosarul nr. 4.583/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 294D/2005 avand ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata de acelasi autor in Dosarul nr. 264/2005 al aceleiasi instante.
    La apelul nominal, efectuat in dosarul de mai sus, raspunde autorul exceptiei, fiind lipsa cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, avand in vedere identitatea obiectului exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in dosarele nr. 194D/2005 si nr. 294D/2005, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate este de acord cu conexarea dosarelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului nr. 294D/2005 la Dosarul nr. 194D/2005, care este primul inregistrat.
    Cauza se afla in stare de judecata.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, aratand ca hotararea pronuntata de instanta de judecata in aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 trebuie supusa unei cai de atac, in caz contrar incalcandu-se prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privitoare la dreptul la un recurs efectiv si la dublul grad de jurisdictie.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca nu exista nici un aspect de neconstitutionalitate, reglementarea criticata indeplinind toate cerintele art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Totodata, se mai sustine ca accesul liber la justitie nu presupune si accesul la toate gradele de jurisdictie. In legatura cu pretinsa incalcare a dispozitiilor conventiei, referitoare la dublul grad de jurisdictie, reprezentantul Ministerului Public arata ca acestea se aplica numai in materie penala, astfel incat nu au incidenta in cauza dedusa judecatii Curtii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin Incheierile din 20 ianuarie 2005 si 28 februarie 2005, pronuntate in Dosarele nr. 4.583/2004 si nr. 264/2005, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, exceptie ridicata de Dan Niculescu in cauze avand ca obiect solutionarea recursurilor impotriva unor sentinte civile prin care s-a respins ca inadmisibila cererea autorului exceptiei de a se constata ca a intervenit aprobarea tacita pentru emiterea autorizatiei de desfiintare-demolare a unor constructii.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca prevederile art. 11 alin. (3) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 11.
    Autorul exceptiei apreciaza ca, in cazul in care hotararea pronuntata de instanta judecatoreasca in conditiile art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 nu este supusa cailor de atac, se incalca "art. 11 alin. (2) din Constitutia revizuita in 2003 raportat la prevederile Conventiei Europene (inclusiv Protocoalele aditionale), potrivit carora <<Orice persoana are dreptul la doua grade de jurisdictie, la un recurs efectiv>>."
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, apreciaza, in Dosarul nr. 4.583/2004, ca aceasta este neintemeiata, intrucat "art. 11 alin. (2) din Constitutie nu se refera la principiul dublului grad de jurisdictie, iar [autorul exceptiei], care face trimitere la Conventia Europeana a Drepturilor Omului si Protocoalele aditionale, nu indica un articol din aceste tratate internationale care sa fi fost incalcat". In Dosarul nr. 264/2005, instanta considera ca exceptia este intemeiata, intrucat se incalca "dispozitiile art. 21 alin. (2) din Constitutia Romaniei, potrivit carora nici o lege nu poate ingradi exercitarea dreptului de a se adresa justitiei". De asemenea, se mai apreciaza ca textul art. 21 alin. (2) din Constitutie este incalcat si pentru ca "recurentul nu are acces la parcurgerea mai multor grade de jurisdictie".
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere, se arata ca dispozitia legala criticata "deroga de la principiul dublului grad de jurisdictie [si] nu reprezinta o incalcare a dreptului fundamental privind accesul liber la justitie [...], ci este destinata sa asigure, in primul rand, celeritatea judecarii cauzei, scurtand durata procesului si evitand, astfel, tergiversarea judecatii prin reluarea ciclului procesual, iar pentru parti, economie de timp si bani".
    Totodata, Guvernul apreciaza ca "Legea fundamentala a lasat la latitudinea legiuitorului reglementarea <<competentei>>, a <<procedurii>>, precum si a <<cailor de atac>>, in raport cu specificul domeniilor litigioase reglementate". In acest sens sunt invocate si considerentele care au stat la baza deciziilor Curtii Constitutionale nr. 129 din 6 decembrie 1995 si nr. 38 din 26 februarie 1998.
    De asemenea, se mai arata ca "art. 2 al Protocolului nr. 7 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale reglementeaza dreptul la o cale de atac pentru persoana care a fost condamnata penal, dar, pe de alta parte, nu exista obligativitatea extinderii acestui principiu si in materie civila".
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat "textele legale criticate, stabilind dreptul reclamantului de a se adresa instantei de judecata, pentru constatarea aprobarii tacite si conferind caracter irevocabil hotararii instantei, nu incalca sub nici un aspect dreptul la un recurs efectiv, ci, dimpotriva, reprezinta o garantie a respectarii acestuia". De asemenea, se mai arata ca, in conformitate cu prevederile art. 129 din Constitutie, "caile de atac ale hotararilor judecatoresti sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care, astfel, poate institui reguli deosebite, in considerarea unor situatii diferite".
    Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile legale criticate nu incalca dispozitiile art. 21 alin. (2) din Constitutie, intrucat accesul liber la justitie nu presupune "accesul, in toate cazurile, la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac". In acest sens, sunt invocate considerentele care au stat la baza Deciziei Curtii Constitutionale nr. 288 din 3 iulie 2003.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 11 alin. (3) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 291 din 25 aprilie 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 22 noiembrie 2003.
    Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
    "(3) Hotararile se redacteaza in termen de 10 zile de la pronuntare si sunt irevocabile."
    Prevederile art. 11 alin. (3) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 se refera la hotararile pronuntate de instanta de judecata in cadrul procedurii privind aprobarea tacita.
    Curtea observa ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate nu invoca, in mod formal, in sustinerea criticii sale o dispozitie constitutionala care ar fi incalcata, ci face referire, in baza prevederilor art. 11 alin. (2) din Constitutie, la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si, in mod generic, la Protocoalele aditionale. Astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, Curtea retine ca autorul acesteia se refera, de fapt, la prevederile art. 13 din Conventie, precum si la cele ale art. 2 din Protocolul nr. 7 la Conventie, ratificate prin Legea nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994. Aceste texte conventionale au urmatorul cuprins:
    - Art. 13 din Conventie: "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale".;
    - Art. 2 din Protocolul nr. 7: "1. Orice persoana declarata vinovata de o infractiune de catre un tribunal are dreptul sa ceara examinarea declaratiei de vinovatie sau a condamnarii de catre o jurisdictie superioara. Exercitarea acestui drept, inclusiv motivele pentru care acesta poate fi exercitat, sunt reglementate de lege.
    2. Acest drept poate face obiectul unor exceptii in cazul infractiunilor minore, asa cum acestea sunt definite de lege, sau cand cel interesat a fost judecat in prima instanta de catre cea mai inalta jurisdictie ori a fost declarat vinovat si condamnat ca urmare a unui recurs impotriva achitarii sale."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca lipsa unei cai de atac impotriva hotararii judecatoresti in cadrul procedurii privind aprobarea tacita este de natura a incalca dispozitiile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale in ceea ce priveste dreptul la un recurs efectiv si dreptul la un dublu grad de jurisdictie in materie penala.
    Critica de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
    In conformitate cu procedura aprobarii tacite prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2002, cererea de chemare in judecata a autoritatii administratiei publice avand ca obiect constatarea aprobarii tacite se introduce la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta [art. 9 alin. (2)]. Potrivit art. 11 alin. (2) al ordonantei criticate, in cazul in care instanta constata indeplinirea conditiilor prevazute de aceasta ordonanta de urgenta, pronunta o hotarare prin care obliga autoritatea administratiei publice sa elibereze documentul oficial prin care se permite solicitantului sa desfasoare o anumita activitate, sa presteze un serviciu sau sa exercite o profesie.
    Prevederea criticata prin exceptia de neconstitutionalitate, potrivit careia hotararile pronuntate de instantele judecatoresti in aceasta materie sunt irevocabile, nu incalca prevederile Constitutiei sau pe cele ale Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Constitutia nu cuprinde prevederi care sa stabileasca caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti, stabilind, in art. 129, ca acestea se exercita "in conditiile legii".
    Curtea retine, de asemenea, ca, astfel cum s-a stabilit in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale se refera la posibilitatea efectiva de a supune judecatii unei instante nationale cazul violarii unui drept consacrat de conventie (cauza Kudla impotriva Poloniei, 2000) si, in consecinta, "nu impune un anumit numar al gradelor de jurisdictie sau un anumit numar al cailor de atac" (Decizia Curtii Constitutionale nr. 288 din 3 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 5 august 2003). Totodata, in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (3) si ale art. 129 din Constitutie, Curtea a statuat, prin Decizia nr. 288 din 3 iulie 2003, ca "accesul la justitie nu presupune si accesul la toate mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia, iar instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti, deci si reglementarea cailor ordinare sau extraordinare de atac, este de competenta exclusiva a legiuitorului, care poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura. Astfel, accesul liber la justitie nu inseamna accesul la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac". In acest sens este si Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994.
    In consecinta, Curtea constata ca, in cazul procedurii aprobarii tacite, persoana care se considera vatamata de o autoritate a administratiei publice, prin neemiterea unei autorizatii prevazute de art. 3 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003, se poate adresa unei instante judecatoresti pentru solutionarea plangerii sale, fiind astfel indeplinite fara echivoc cerintele impuse de art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    In ceea ce priveste invocarea in sprijinul criticii de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Protocolul aditional nr. 7 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea observa ca acestea consacra, intr-adevar, dreptul la dublul grad de jurisdictie, drept ce este recunoscut insa doar in materie penala. Avand in vedere ca obiectul cauzei care se judeca de catre instanta, in cazul de fata, nu este de natura penala, Curtea constata ca prevederile art. 2 din Protocolul aditional nr. 7 nu au incidenta in cauza.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, exceptie ridicata de Dan Niculescu in dosarele nr. 4.583/2004 si nr. 264/2005 ale Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Benke Karoly



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 251/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 251 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 251/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu