Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 25 din 10 februarie 1998

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 4 si ale art. 86^1 alin. 4 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 143 din  8 aprilie 1998


SmartCity3


    Mihai Constantinescu   - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Ioan Griga             - procuror
    Gabriela Dragomirescu  - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 4 si ale art. 86^1 alin. 4 din Codul penal, invocata de Poclusan Ionel in Dosarul nr. 85/1997 al Judecatoriei Chisineu-Cris.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 29 ianuarie 1998, in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal citate, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 3 februarie 1998 si apoi pentru data de 10 februarie 1998.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 septembrie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 85/1997, Judecatoria Chisineu-Cris a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 4 si ale art. 86^1 alin. 4 din Codul penal, invocata de Poclusan Ionel. In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 81 alin. 4 si ale art. 86^1 alin. 4 din Codul penal, care reglementeaza suspendarea conditionata a executarii pedepsei si, respectiv, suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, contravin prevederilor art. 23 alin. (8) din Constitutie, referitoare la prezumtia de vinovatie. Dispozitiile criticate obliga practic pe inculpat ca, inainte de orice condamnare, sa repare prejudiciul prezumat, fara ca acesta sa fie stabilit de instanta, pentru a putea beneficia de unul dintre cele doua mijloace de individualizare a executarii pedepsei. Conditionarea acordarii suspendarii executarii pedepsei de plata integrala a despagubirilor, inaintea condamnarii definitive, ar insemna ca instanta sa se pronunte, anticipat, asupra cuantumului prejudiciului, gradului de vinovatie a inculpatului, raportului de cauzalitate dintre fapta inculpatului si prejudiciu, precum si modalitatii de reparare a prejudiciului. In acest fel s-ar ajunge la cazul de incompatibilitate, prevazut la art. 47 alin. 2 din Codul de procedura penala.
    Se apreciaza, de asemenea, ca textele atacate contravin si art. 6 paragraful 2 din Conventia europeana a drepturilor omului, potrivit caruia orice persoana acuzata de infractiune este prezumata nevinovata pana ce vinovatia este legal stabilita.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale atacate nu contravin prevederilor art. 23 alin. (8) din Constitutie.
    In scopul solutionarii cauzei, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 138/1997, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata, deoarece plata anticipata a despagubirilor nu poate fi interpretata ca o recunoastere a vinovatiei inculpatului, ci ca o garantie ca partea civila va fi integral despagubita. Dispozitiile criticate ca neconstitutionale au functia de a asigura repararea pagubei produse prin savarsirea infractiunii si nu reprezinta recunoasterea anticipata a vinovatiei inculpatului. Se considera, de asemenea, neintemeiata invocarea art. 47 alin. 2 din Codul de procedura penala, privitor la incompatibilitatea judecatorului care si-a exprimat anterior parerea cu privire la solutia care ar putea fi data in acea cauza. Obligarea inculpatului la plata despagubirilor nu inseamna o pronuntare anticipata privind solutia pe care o va da judecatorul in cauza, ci doar o conditie pe care legea o impune inculpatului pentru a putea beneficia de una dintre cele doua masuri, tot asa cum legea impune inculpatului sa plateasca o cautiune pentru a putea beneficia de liberare provizorie, potrivit art. 160^4 si 160^5 din Codul de procedura penala.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, constata urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992 Curtea este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizata.
    Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 4 din Codul penal, potrivit carora "in cazul condamnarii pentru o infractiune prin care s-a produs o paguba, instanta poate dispune suspendarea conditionata a executarii pedepsei, numai daca pana la pronuntarea hotararii paguba a fost integral recuperata sau plata despagubirii este garantata de o societate de asigurare", urmeaza a fi respinsa in temeiul art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata. Conform textului citat, nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale. Or, prin Decizia nr. 463 din 13 noiembrie 1997, definitiva si obligatorie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 6 februarie 1998, Curtea Constitutionala a constatat ca dispozitiile art. 81 alin. 4 din Codul penal sunt neconstitutionale. Pentru a pronunta aceasta solutie, prin decizia mentionata s-au retinut urmatoarele:
    Art. 81 alin. 4 din Codul penal, care conditioneaza luarea unei masuri de politica penala cu consecinte grave, cum este suspendarea conditionata a executarii pedepsei, de solutionarea unei probleme de drept extrapenal, creeaza discriminare intre cetateni, pe criteriul averii, contravenind astfel prevederilor art. 4 alin. (2) si ale art. 16 din Constitutie. Inculpatul care nu are posibilitatea obiectiva de acoperire a prejudiciului, inaintea pronuntarii hotararii de condamnare, nu are acces la condamnarea cu suspendarea executarii pedepsei. Accesul inculpatului la unele masuri de politica penala neprivative de libertate, la care el este indreptatit din punct de vedere al politicii penale si al dreptului penal, nu-i poate fi interzis pe criterii straine politicii penale, cum ar fi acoperirea integrala a prejudiciului.
    Repararea prejudiciului cauzat persoanei vatamate prin infractiune si care constituie obiectul actiunii civile, in cadrul procesului penal, se realizeaza pe baza regulilor de drept civil si nu poate influenta raspunderea penala a autorului prejudiciului. Nerepararea prejudiciului nu conditioneaza raspunderea penala, decat daca se dovedeste reaua-credinta a faptuitorului. S-a mai retinut ca, pe langa discriminarea pe criteriul averii, pe care o determina art. 81 alin. 4 din Codul penal, constrangerea inculpatului de a repara un prejudiciu pe care nu l-a creat ori nu l-a produs in masura pretinsa de persoana vatamata, este contrara principiului consacrat in Constitutie si in conventii internationale, si anume dreptul la un proces echitabil, care sa-i asigure posibilitatea de a dovedi in mod exact intinderea drepturilor si obligatiilor in cazul conflictului adus in justitie.
    Exceptia de neconstitutionalitate a art. 86^1 alin. 4 din Codul penal, potrivit caruia "Dispozitiile art. 81 alin. 4 si alin. 5 se aplica si in cazul suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere", urmeaza a fi admisa cat priveste trimiterea la prevederile art. 81 alin. 4 din acelasi cod.
    Art. 86^1 alin. 4 din Codul penal reglementeaza problemele referitoare la "suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere", in conditii identice cu "suspendarea conditionata a executarii pedepsei", prevazuta la art. 81 alin. 4 din acelasi cod.
    Rezulta ca argumentele care au fundamentat solutia de neconstitutionalitate a art. 81 alin. 4 din Codul penal, expuse in Decizia Curtii Constitutionale nr. 463/1997, sus-citata, isi mentin valabilitatea si in legatura cu dispozitiile art. 86^1 alin. 4, cat priveste trimiterea la alin. 4 al art. 81 din cod.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 4 din Codul penal, invocata de Poclusan Ionel in Dosarul nr. 85/1997 al Judecatoriei Chisineu-Cris.
    2. Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1 alin. 4 din Codul penal, invocata de Poclusan Ionel in Dosarul nr. 85/1997 al Judecatoriei Chisineu-Cris, si constata ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale cat priveste trimiterea la prevederile art. 81 alin. 4 din acelasi cod.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 februarie 1998.

                     PRESEDINTE,
                     dr. Mihai Constantinescu

                               Magistrat asistent,
                               Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 25/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 25 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 25/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu