DECIZIE Nr. 245 din 23 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(2) teza finala din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 158 din 29 martie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (2) teza finala din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Savitar" - S.R.L. din Brasov in Dosarul nr. 953/1999 al Tribunalului
Brasov.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca in jurisprudenta sa Curtea Constitutionala
s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor de lege criticate, statuand ca accesul
liber la justitie nu inseamna si un acces gratuit, iar regulile de procedura se
stabilesc prin lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 aprilie 2000, Tribunalul Brasov a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20
alin. (1) teza finala din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
exceptie ridicata de parata Societatea Comerciala "Savitar" - S.R.L.
din Brasov in Dosarul nr. 953/1999 al acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
prin cerere reconventionala a cerut obligarea reclamantilor din actiunea
principala la plata sumei de 196.786.388 lei, iar ulterior, in temeiul art. 132
alin. 2 pct. 2 din Codul de procedura civila, si-a redus pretentiile la suma de
50.000.000 lei, achitand taxa judiciara de timbru calculata la aceasta din urma
suma. Cu toate acestea, se arata in motivarea scrisa a exceptiei de
neconstitutionalitate, "la termenul de judecata din 7 decembrie 1999, din
oficiu, judecatorul cauzei a stabilit obligatia de a se plati de catre
reclamantul din cererea reconventionala o diferenta de taxa judiciara de timbru
de 4.268.228 lei, facand astfel aplicatiunea art. 20 alin. (1) din Legea nr.
146/1997". Autorul exceptiei apreciaza ca norma juridica indicata de
judecator incalca dispozitiile art. 21 din Constitutie, text care
"garanteaza liberul acces la justitie pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si intereselor legitime ale oricarei persoane". Or, sustine
autorul exceptiei, dreptul care face obiectul actiunii sale este dreptul de
creanta pentru suma de 50.000.000 lei si de aceea considera ca nu poate fi
obligat "sa plateasca o taxa de timbru calculata la o suma mai mare decat
cea pretinsa". Stabilind ca, in cazul in care nu plateste diferenta de
taxa de timbru, actiunea va fi anulata, textul de lege criticat duce la concluzia
ca "exercitarea dreptului liberului acces la justitie este
ingradita".
Tribunalul Brasov, exprimandu-si opinia, considera exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind nefondata, textul de lege criticat fiind
constitutional, intrucat "nu se incalca liberul acces la justitie".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca in realitate exceptia de
neconstitutionalitate se refera la dispozitiile art. 20 alin. (2) din Legea nr.
146/1997, aratand totodata ca exceptia este nefondata. In sustinerea acestui
punct de vedere Guvernul arata ca, potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie,
"impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale
bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". Or,
Legea nr. 146/1997, prin art. 20 alin. (2) teza a doua, dispune ca, "In
cazul cand se micsoreaza valoarea pretentiilor formulate in actiune sau cerere,
dupa ce a fost inregistrata, taxa judiciara de timbru se percepe la valoarea
initiala, fara a se tine seama de reducerea ulterioara". In consecinta, se
arata de catre Guvern, instanta de judecata a procedat in speta conform
textului citat, fiind vorba de micsorarea valorii initiale pretinse prin
cererea reconventionala. Potrivit opiniei Guvernului, "impotriva modului
de stabilire a taxei judiciare de timbru exista calea contestatiei si procedura
de solutionare a acesteia, prevazuta de normele de aplicare a Legii nr.
146/1997", astfel ca in cazul dat "este vorba de o problema de aplicare
a unor dispozitii legale si nu de neconstitutionalitatea acestora, intrucat
dispozitiile respective isi au temeiul in prevederi exprese ale
Constitutiei".
Presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate care
formeaza obiectul acestui dosar.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin Incheierea din 11 aprilie 2000 Tribunalul Brasov a sesizat Curtea
Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (1) teza finala din Legea nr. 146/1997, conform
carora "Taxele judiciare de timbru se platesc anticipat".
Curtea, analizand datele ce rezulta din dosarul cauzei si, in special, din
cererea formulata in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, constata
insa ca in realitate autorul acesteia a criticat dispozitiile art. 20 alin. (2)
teza finala din Legea nr. 146/1997, cu modificarile ulterioare, si nu pe cele
ale art. 20 alin. (1), text care nu contine decat o singura teza. Dispozitiile
art. 20 alin. (2) au urmatorul continut: "Daca taxa judiciara de timbru nu
a fost platita in cuantumul legal, in momentul inregistrarii actiunii sau
cererii, ori daca, in cursul procesului, apar elemente care determina o valoare
mai mare, instanta va pune in vedere petentului sa achite suma datorata pana la
primul termen de judecata. In cazul cand se micsoreaza valoarea pretentiilor
formulate in actiune sau in cerere, dupa ce a fost inregistrata, taxa judiciara
de timbru se percepe la valoarea initiala, fara a se tine seama de reducerea
ulterioara". Asa cum rezulta in mod evident din motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, dispozitiile art. 20 alin. (2) teza finala, care au
aplicare in cauza aflata pe rolul instantei de judecata, nu pot fi disociate de
dispozitiile cuprinse in alin. (1) al aceluiasi articol, cu care se coreleaza,
intrucat acest din urma text prevede ca "Taxele judiciare de timbru se
platesc anticipat".
Autorul exceptiei considera ca prevederile legale criticate incalca
dispozitiile art. 21 din Constitutie, care consacra dreptul privind liberul
acces la justitie, avand urmatorul cuprins: "(1) Orice persoana se poate
adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor
sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Din examinarea comparativa a textului constitutional indicat de autorul
exceptiei si a textului de lege criticat pentru neconstitutionalitate nu
rezulta ca dispozitiile art. 20 alin. (2) teza finala din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru ar contraveni dispozitiilor art. 21 din
Constitutie, deoarece aceste din urma dispozitii nu prevad ca sunt interzise
stabilirea taxelor de timbru in justitie si plata lor anticipata.
De altfel, problema constitutionalitatii dispozitiilor Legii nr. 146/1997,
raportate la prevederile art. 21 din Constitutie, a mai fost ridicata in fata
Curtii Constitutionale, care a statuat in mod constant ca nu contravine
Constitutiei obligarea partilor din proces la plata taxei de timbru. Astfel,
prin Decizia nr. 65 din 11 aprilie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 452 din 13 septembrie 2000, Curtea Constitutionala a
respins o exceptie de neconstitutionalitate avand ca obiect prevederile art. 20
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, raportate la
dispozitiile art. 21 din Constitutie. In motivarea deciziei Curtea a retinut
ca, desi este adevarat ca potrivit art. 21 alin. (1) din Constitutie
"Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor sale legitime", aceasta nu inseamna totusi
ca accesul la justitie trebuie sa fie considerat gratuit. In acest sens s-a
aratat ca "Art. 21 din Legea fundamentala nu interzice stabilirea taxelor
de timbru in justitie, fiind justificat ca persoanele care se adreseaza
autoritatilor judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor
prilejuite de realizarea actului de justitie. Regula este aceea a timbrarii
actiunilor in justitie, exceptiile fiind posibile numai in masura in care sunt
stabilite de legiuitor. Taxa de timbru este o modalitate de acoperire in parte
a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justitiei".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine reconsiderarea
acestei jurisprudente, solutia si considerentele cuprinse in aceasta decizie
isi mentin valabilitatea si in speta de fata.
In consecinta, prevederea cuprinsa in art. 20 alin. (2) teza finala din
Legea nr. 146/1997, care se refera la obligatia de a se plati taxa judiciara de
timbru stabilita la valoarea initiala prevazuta prin actiune, fara a se tine
seama de reducerea ulterioara, nu contravine dispozitiei constitutionale
invocate in motivarea exceptiei, fiind de domeniul optiunii legiuitorului,
conform art. 138 alin. (1) din Constitutie.
Pentru aceste motive, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 2 alin. (3), al art. 12, al art. 13 lit.
A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(2) teza finala din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Savitar" - S.R.L. din
Brasov in Dosarul nr. 953/1999 al Tribunalului Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu