DECIZIE Nr. 244 din 27 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 730 din 12 august 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Daniela Ramona Chitulescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Erredi Distribution" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
4.085/2003 al Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, facand referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 364 din 2 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
4.085/2003, Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Erredi
Distribution" - S.R.L. din Bucuresti in dosarul sus-mentionat ce are ca
obiect procedura falimentului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile criticate sunt neconstitutionale, deoarece "aplicarea
acestora ar insemna o incalcare a drepturilor creditorilor care au o creanta
sub minimul stabilit de 5.000 euro de a-si recupera datoriile". Debitorii
de rea-credinta pot contracta pentru sume sub limita legala, refuzand ulterior
plata creantei fara ca dispozitiile criticate sa permita creditorilor sa solicite
declansarea procedurii falimentului impotriva lor. De asemenea, dispozitiile
legale criticate sunt contrare prevederilor art. 135 alin. (2) lit. a) si b)
din Constitutie, republicata, "care se refera la obligativitatea statului
de asigurare si protejare a intereselor tuturor agentilor economici".
Tribunalul Tulcea (judecator-sindic) opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat limitarea accesului
creditorilor la realizarea creantelor prin intermediul procedurii falimentului,
in functie de valoarea acestora, nu creeaza un regim preferential si nici nu
incalca interesele agentilor economici atata timp cat cei a caror creanta se
situeaza sub valoarea de 5.000 de euro au acces la alte mijloace de
constrangere a debitorului, ceea ce corespunde pe deplin obligatiei statului de
a asigura libertatea comertului.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Prevederile legale atacate stabilesc conditiile in care
creditorii pot solicita deschiderea procedurii falimentului fata de debitorul
lor, ele trebuind coroborate cu prevederile introductive ale Legii privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, si anume cu dispozitiile
art. 1 care consfintesc conditiile necesare, privitoare la debitor, pentru a
putea fi deschisa procedura prevazuta de lege. Dreptul creditorilor de a
formula cereri introductive pentru declansarea procedurii reorganizarii
judiciare si a falimentului a fost conditionat de caracterul creantelor si de cuantumul
minim al acestora, pentru a impiedica abuzul de drept prin formularea unor
cereri pentru orice creanta si in orice valoare nesemnificativa. De altfel,
creditorii au acces si la alte mijloace de constrangere a debitorului pentru
realizarea creantelor lor, deschiderea unei proceduri de insolventa neputand fi
permisa decat in anumite situatii, si anume cand debitorul se afla intr-o stare
de insolventa pe care legea o prezuma, iar creanta creditorului are un anumit
cuantum.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002, aprobata si modificata prin Legea nr.
82/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26
martie 2003.
Acest text de lege are urmatorul continut:
- Art. 29 alin. (1) lit. b): "(1) Orice creditor care are o creanta
certa, lichida si exigibila poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui
debitor care, timp de cel putin 30 de zile, a incetat platile, in urmatoarele
conditii: [...]
b) in celelalte cazuri creanta trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 5.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, art. 29 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, a fost modificat prin art. I pct. 43 din Legea nr. 149 din 11 mai
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 12 mai
2004, dispozitiile criticate fiind preluate, in esenta, cu urmatorul continut:
- Art. 29 alin. (1) lit. b): "(1) Orice creditor care are una sau mai
multe creante certe, lichide si exigibile poate introduce la tribunal o cerere
impotriva unui debitor care este prezumat in insolventa din cauza incetarii
platilor fata de acesta timp de cel putin 30 de zile, in urmatoarele conditii:
[...]
b) in celelalte cazuri, creantele trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 3.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) si b)
din Constitutia Romaniei, care are urmatorul continut:
- Art. 135 alin. (2) lit a) si b): "(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara."
Curtea observa ca, potrivit art. 2 din Legea privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, scopul acestei legi este instituirea
unei proceduri pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in insolventa fie
prin reorganizarea activitatii acestuia sau prin lichidarea unor bunuri din
averea lui pana la stingerea pasivului, fie prin faliment.
In acest context dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995,
republicata, nu contravin prevederilor art. 135 alin. (2) lit. a) si b) din
Constitutia republicata, ci, dimpotriva, cererea creditorilor de deschidere a
procedurii prevazute de lege da posibilitatea de a se actiona in mod eficient
in scopul evitarii unor situatii care ar produce consecinte mai grave si pe o
zona mai larga a raporturilor comerciale, daca ar fi lasate sa dureze peste
termenul prevazut, realizandu-se astfel respectarea intocmai a obligatiei
statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale,
precum si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie.
Curtea constata ca reglementarile criticate sunt norme de procedura, or,
potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata,
"Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai de lege", legiuitorul fiind in drept sa stabileasca o
procedura speciala, derogatorie de la dreptul comun, pentru situatii speciale.
Astfel, spre deosebire de procedura de drept comun, cea instituita de Legea nr.
64/1995 urmareste executarea unor creante certe, lichide si exigibile fata de
debitorul care nu numai ca nu-si indeplineste de bunavoie obligatia de plata,
ci se afla de cel putin 30 de zile in incetare de plata si din aceasta cauza
este prezumat a fi in insolventa, iar dispozitiile legale criticate
reglementeaza, exclusiv conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca creanta
creditorului pentru ca acesta sa poata formula cerere la tribunal pentru
declansarea procedurii de reorganizare judiciara si a falimentului.
Conditionarea dreptului de a formula cererea introductiva pentru
declansarea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului, prin
stabilirea de catre legiuitor a caracterului creantelor si a cuantumului minim
al acestora, vine in intampinarea unui eventual abuz de drept care s-ar realiza
prin formularea unor cereri, in cadrul acestei proceduri speciale, pentru orice
creanta si in orice valoare nesemnificativa.
Nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia aplicarea dispozitiilor
art. 29 alin. (1) lit. b) ar insemna "o incalcare a drepturilor
creditorilor care au o creanta sub minimul stabilit de 5.000 de euro de a-si
recupera datoriile". Dispozitiile criticate nu instituie privilegii si
nici discriminari in cadrul categoriei de creditori care se afla intr-o
situatie identica sub aspectul caracterului creantelor lor si al cuantumului
minim al acestora.
Curtea observa ca acei creditori care nu indeplinesc conditiile prevazute
de lege pentru a putea formula cerere introductiva pot interveni in procedura
deja declansata la cererea altor creditori, iar creantele lor vor fi luate in
considerare pe tot cursul procedurii si vor fi satisfacute proportional cu
celelalte creante.
De altfel, Curtea observa ca legiuitorul, prin Legea nr. 149/2004, a operat
o reducere a cuantumului minim pe care creanta creditorului trebuie sa il aiba
pentru ca acesta sa poata formula cererea introductiva pentru declansarea
procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului, acest cuantum fiind redus
de la echivalentul in lei al sumei de 5.000 euro la echivalentul in lei al
sumei de 3.000 euro.
In sensul celor expuse mai sus, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat
prin Decizia nr. 341 din 5 decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 15 din 13 ianuarie 2003, Decizia nr. 201 din 26 iunie
2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 26
septembrie 2001, Decizia nr. 245 din 10 iunie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 548 din 30 iulie 2003, Decizia nr. 73 din 26
februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262
din 25 martie 2004.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art.
23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Erredi Distribution" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.085/2003 al Tribunalului Tulcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Chitulescu