DECIZIE   Nr. 243 din 27 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13, art.
52 alin. (2) si art. 53 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 568 din 28 iunie 2004

    Nicolae Popa            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Florentina Balta        - procuror
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13, art. 52 alin. (2) si art. 53 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Filip Panait in Dosarul nr. 7.090/2003 al
Judecatoriei Piatra-Neamt.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca garantarea
dreptului la ocrotirea sanatatii nu inseamna scutire de la plata asigurarilor
medicale. Totodata, considera ca intra in atributiile legiuitorului sa impuna
conditiile in care persoanele asigurate trebuie sa plateasca contributia la
asigurarile sociale de sanatate.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 7.090/2003,
Judecatoria Piatra-Neamt a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 13, art. 52 alin. (2) si art. 53 alin. (4) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Filip Panait
intr-o cauza avand ca obiect obligarea Casei Judetene de Asigurari de Sanatate
Neamt de a suporta costurile serviciilor medicale complete.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 13, art. 52 alin. (2) si art. 53 alin. (4) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 sunt contrare prevederilor art. 22 alin.
(1), art. 34 alin. (1) si (2), art. 47 alin. (2) si art. 56 alin. (1) din
Constitutie, republicata, deoarece: viata cetatenilor exclusi de la ingrijiri
medicale complete este pusa in pericol; prin modul de acordare a asistentei
medicale se creeaza discriminare intre cetateni pe motive economice; excluzand
de la ingrijiri medicale categoriile de cetateni cele mai sarace, pun in
pericol igiena si sanatatea publica; nu se realizeaza obligatia generala a
cetatenilor de a contribui la cheltuielile publice, intrucat nu se incaseaza
sumele datorate fondului de asigurari de sanatate de la toti cetatenii.
    Judecatoria Piatra-Neamt apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate sunt in acord cu Legea fundamentala,
nici un text al acesteia neprevazand gratuitatea asistentei medicale.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca sunt neintemeiate criticile formulate prin exceptia
de neconstitutionalitate, deoarece, potrivit prevederilor art. 34 alin. (3) din
Constitutie, republicata, organizarea asistentei medicale si a sistemului de
asigurari sociale pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, precum si
alte masuri de protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc
potrivit legii, fiind astfel de competenta legiuitorului reglementarea
conditiilor de finantare a asistentei medicale. Dreptul asiguratilor la
acordarea serviciilor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de
sanatate este, exceptand situatiile expres si limitativ prevazute de Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, corelativ obligatiei de a plati
contributia la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, ce se
inscrie in cadrul obligatiei generale a cetatenilor de a contribui, prin
impozite si taxe, la cheltuielile publice.
    Avocatul Poporului arata ca din incheierea de sesizare nu rezulta textele
constitutionale presupus incalcate de art. 13, art. 52 alin. (2) si art. 53
alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, motiv pentru
care, avand in vedere dispozitiile imperative ale art. 12 alin. (2) din Legea
nr. 47/1992, republicata, "numai Curtea Constitutionala poate decide
cadrul constitutional in care urmeaza sa fie examinata exceptia de
neconstitutionalitate". De altfel, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu contravin nici unui text din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13, art. 52 alin. (2) si art. 53 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002), cu modificarile si completarile
ulterioare, avand in prezent urmatorul cuprins:
    - Art. 13: "Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat
beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale
si al bolilor cu potential endemo-epidemic in cadrul unui pachet minimal de
servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.";
    - Art. 52 alin. (2): "Persoanele juridice sau fizice prevazute la
alin. (1) au obligatia platii contributiei de 7% raportat la fondul de salarii
realizat.";
    - Art. 53 alin. (4): "Persoanele care au obligatia de a se asigura si
nu pot dovedi plata contributiei sunt obligate, pentru a obtine calitatea de
asigurat, sa achite contributia legala pe ultimii 3 ani, incepand cu data
primei solicitari de acordare a serviciilor medicale, calculata la salariul de
baza minim brut pe tara, potrivit normelor elaborate de CNAS si aprobate prin
ordin al ministrului sanatatii si familiei."
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia arata ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 22 alin. (1), art.
34, art. 47 alin. (2) si ale art. 56 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
revizuita si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767
din 31 octombrie 2003, avand urmatorul continut:
    - Art. 22 alin. (1): "Dreptul la viata, precum si dreptul la
integritate fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.";
    - Art. 34: "(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
    (2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a
sanatatii publice. [...]";
    - Art. 47 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de
maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la
ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private,
prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit
legii.";
    - Art. 56 alin. (1): "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin
impozite si prin taxe, la cheltuielile publice."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
    Garantarea dreptului la ocrotirea sanatatii, prevazuta pentru toate
categoriile de persoane la art. 34 alin. (1) din Constitutie, republicata, nu
inseamna gratuitatea serviciilor medicale, respectiv scutirea de la plata
contributiei la asigurarile de sanatate, sistem care trebuie sustinut cu
mijloace financiare corespunzatoare. Potrivit prevederilor art. 34 alin. (3)
din Constitutie, republicata, organizarea asistentei medicale si a sistemului
de asigurari sociale de sanatate se stabilesc "potrivit legii".
Astfel, intra in atributiile exclusive ale autoritatii legiuitoare determinarea
categoriilor de persoane care beneficiaza de asigurari de sanatate, precum si a
conditiilor de exercitare a acestui drept.
    Curtea constata ca reglementarea legala a organizarii si functionarii
sistemului de asigurari sociale de sanatate prevede obligatia generala a
persoanelor asigurate si a angajatorilor (persoane juridice si persoane fizice)
de a plati contributia, in raport cu veniturile realizate ori cu drepturile
salariale achitate, la fondul de asigurari de sanatate, fara a institui
privilegii sau discriminari. Sunt prevazute si unele exceptii, categorii de
persoane aflate in situatii deosebite, care pot beneficia de asigurare de
sanatate fara plata contributiei, dar situatia obiectiv diferita a acestor categorii
de persoane justifica tratamentul juridic diferit.
    Modul de reglementare a asistentei medicale si a asigurarilor de sanatate
nu atinge dreptul persoanelor la viata, la integritatea corporala sau la
sanatatea fizica si mentala, ci doar stabileste conditiile in care persoanele
asigurate trebuie sa contribuie la plata asistentei medicale.
    Chiar si in conditiile neacordarii gratuite a asistentei medicale, art. 13
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 prevede, si pentru
persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat, acordarea serviciilor
medicale in cadrul unui pachet minimal in cazul urgentelor
medicalo-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic, ca o masura
de protectie sociala pentru apararea vietii persoanelor si a igienei si
sanatatii publice.
    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), art. 23 si art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13, art. 52
alin. (2) si art. 53 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Filip Panait in Dosarul nr. 7.090/2003 al Judecatoriei Piatra-Neamt.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 mai 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA
                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiorean