DECIZIE Nr. 240 din 27 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin.
3, art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 562 din 24 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 81 alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din
Codul penal, exceptie ridicata de Florentin Avadani si Corneliu Cretu in
Dosarul nr. 2.292/2003 al inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.
La apelul nominal raspunde, pentru autorii exceptiei, avocat Ioan Vlaic,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorilor exceptiei
solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand oral motivele
de neconstitutionalitate a textelor de lege criticate, expuse in notele scrise
depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens
jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale si aratand ca egalitatea in
drepturi a cetatenilor nu se identifica cu egalitatea de tratament juridic.
Pericolul social ridicat al anumitor fapte penale determina un tratament
juridic diferentiat cu privire la individualizarea modalitatii de executare a
pedepsei, tratament juridic stabilit de legiuitor in exercitarea atributiilor
sale cuprinse in art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.292/2003,
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81
alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, exceptie
ridicata de Florentin Avadani si Corneliu Cretu, inculpati in dosarul
mentionat, pentru savarsirea infractiunii de talharie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se considera ca dispozitia
legala criticata contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1)
si (2) referitoare la egalitatea in drepturi, ale art. 21 alin. (3) referitoare
la dreptul la un proces echitabil, ale art. 23 alin. (9) referitoare la
legalitatea pedepsei, ale art. 123 alin. (1^1) referitoare la infaptuirea
justitiei, precum si celor ale art. 6 si 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se sustine ca textele
criticate instituie un regim discriminatoriu pentru destinatarii legii penale
care savarsesc infractiuni intentionate pentru care legea prevede pedeapsa
inchisorii mai mare de 15 ani. Totodata, se ingradeste dreptul cetateanului de
a beneficia de masurile mentionate, desi pericolul social al faptei este extrem
de redus, incalcandu-se astfel si art. 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In opinia autorului
exceptiei, ceea ce trebuie sa primeze nu este pedeapsa prevazuta de lege, ci
aceea stabilita de judecator in functie de pericolul social concret al faptei,
de persoana faptuitorului si de celelalte criterii generale de individualizare
a pedepsei prevazute de art. 72 din Codul penal. Or, pentru a proceda la o
justa individualizare a pedepsei, judecatorul trebuie in mod necesar sa aiba la
indemana si controlul suveran asupra modalitatilor de executare a acesteia.
Atata timp cat capacitatea judecatorului de a proceda la individualizarea
pedepsei este ingradita de limitari "in abstracto" venind din partea
legiuitorului, se produce o iremediabila contradictie intre scopul represiunii
penale si capacitatea actului de justitie de a realiza acest scop, fiind astfel
incalcate dispozitiile cuprinse in art. 123 alin. (1^1) din Legea fundamentala,
privind infaptuirea justitiei.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prevederile constitutionale
pretins incalcate se refera la egalitatea in drepturi intre cetateni, fara a
obliga la o identitate de tratament juridic intre anumite categorii de
persoane.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
dupa Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
invocand in acest sens jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale. Se
arata ca textele atacate nu contravin art. 16 din Constitutie, republicata,
deoarece nu se incalca nici unul dintre criteriile egalitatii in drepturi
cuprinse in art. 4 alin. (2) din Legea fundamentala, iar egalitatea intre
cetateni nu presupune o identitate de tratament juridic. Nu sunt incalcate nici
dispozitiile art. 124 alin. (2) din Constitutia republicata, deoarece regimul
executarii pedepselor constituie o problema de politica penala pe care
legiuitorul este singurul indreptatit sa o solutioneze, individualizarea
judiciara a pedepsei facandu-se in mod obligatoriu in cadrul individualizarii
legale.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, Curtea Constitutionala statuand in jurisprudenta sa ca principiul
egalitatii cuprinde egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, iar nu egalitatea de tratament juridic aplicat unei categorii de
cetateni in comparatie cu alta. Se apreciaza ca regimul executarii pedepselor
constituie o problema de politica penala pe care organul legislativ este
abilitat sa o solutioneze in functie de imprejurarile concrete existente la un
anumit moment. Prin textele criticate s-a urmarit instituirea unui tratament
penal mai sever pentru acele categorii de infractiuni apreciate de legiuitor ca
fapte cu un grad de pericol social ridicat. Pe de alta parte, cele trei masuri
de individualizare judiciara a executarii pedepsei dau inculpatului numai o
vocatie, iar nu un drept de a beneficia de acestea.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
81 alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, care au
urmatorul continut:
- Art. 81 alin. 3: "Suspendarea conditionata a executarii pedepsei nu
poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate pentru care legea prevede
pedeapsa inchisorii mai mare de 15 ani, precum si in cazul infractiunilor
prevazute la art. 182, art. 183, art. 197 alin. 1 si 2 si art. 267^1 alin. 1 si
2";
- Art. 86^1 alin. 3: "Suspendarea executarii pedepsei sub
supraveghere nu poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate pentru
care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 15 ani, precum si in cazul
infractiunilor prevazute la art. 182, art. 183, art. 197 alin. 1 si 2 si art.
267^1 alin. 1 si 2. Suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere poate fi
dispusa in cazul infractiunii de furt calificat prevazute la art. 209 alin. 3,
daca pedeapsa aplicata este inchisoarea de cel mult 2 ani.";
- Art. 86^7 alin. 3: "Executarea pedepsei la locul de munca nu poate
fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate pentru care legea prevede
pedeapsa inchisorii mai mare de 15 ani, precum si in cazul infractiunilor
prevazute la art. 182, art. 183, art. 197 alin. 1 si 2 si art. 267^1 alin. 1 si
2. Executarea pedepsei la locul de munca poate fi dispusa in cazul infractiunii
de furt calificat prevazute la art. 209 alin. 3, daca pedeapsa aplicata este
inchisoarea de cel mult 2 ani."
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 16 alin. (1) si (2) referitoare
la egalitatea in drepturi, ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un
proces echitabil, ale art. 23 alin. (9) referitoare la legalitatea pedepsei,
ale art. 123 alin. (1^1) referitoare la infaptuirea justitiei. Potrivit Constitutiei
republicate, cu reactualizarea denumirilor si o noua numerotare a textelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie
2003, art. 23 alin. (9) a devenit art. 23 alin. (12) si art. 123 alin. (1^1) a
devenit art. 124 alin. (2). Se sustine de asemenea ca sunt incalcate art. 6
referitor la dreptul la un proces echitabil si art. 14 privind interzicerea
discriminarii din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor de lege criticate s-a
pronuntat prin numeroase decizii, unele privind dispozitiile art. 81 alin. 3,
altele privind dispozitiile art. 81 alin. 3 si ale art. 86^1 alin. 3 si altele
privind dispozitiile art. 81 alin. 3, ale art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7
alin. 3 din Codul penal. Dintre acestea din urma, care au avut acelasi obiect
ca si exceptia ridicata in cauza de fata, mentionam Decizia nr. 116 din 15
iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 341 din
21 iulie 2000, si Decizia nr. 131 din 6 iulie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 23 august 2000. Curtea
Constitutionala a respins toate exceptiile de neconstitutionalitate avand ca
obiect dispozitiile de lege in discutie, subliniind ca cele trei masuri de
individualizare a executarii pedepsei, si anume suspendarea conditionata a
executarii pedepsei, suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere si
executarea pedepsei la locul de munca, sunt create de legiuitor si puse la
dispozitia instantei ca mijloace de individualizare judiciara a executarii
pedepsei. Ele dau inculpatului numai o vocatie, iar nu un drept de a beneficia
de aceste masuri. Fiind o creatie a legiuitorului, este firesc ca acesta sa
determine nu numai conditiile, dar si sfera de incidenta a acestor masuri,
respectiv sa excluda de la aceste masuri persoanele care au savarsit
infractiuni deosebit de grave sau infractiuni de violenta care vadesc o
periculozitate aparte a infractorului. Curtea Constitutionala a constatat ca
dispozitiile legale in discutie nu incalca dispozitiile sau principiile
Constitutiei.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca dispozitiile
de lege criticate sunt contrare art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicata, aceasta nu poate fi retinuta. In jurisprudenta sa, Curtea
Constitutionala a statuat ca, desi prin prevederile art. 81 alin. 3, art. 86^1
alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul penal legiuitorul a restrans aplicarea
masurii de individualizare a pedepsei, in sensul ca nu poate fi dispusa in
cazul persoanelor care au savarsit, cu intentie, infractiunile mentionate de
acest text de lege, aceasta nu contravine insa prevederilor constitutionale ale
art. 16, deoarece limitarea legala a aplicarii suspendarii conditionate, a
suspendarii sub supraveghere sau a executarii pedepsei la locul de munca nu
incalca nici unul dintre criteriile egalitatii in drepturi. Drepturile fundamentale
reprezinta o constanta a personalitatii cetateanului, o sansa egala acordata
fiecarui individ si, din aceasta cauza, principiul egalitatii cuprinde
egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, iar nu
egalitatea de tratament juridic aplicat unei categorii de cetateni in
comparatie cu alta. In aceasta situatie este evident ca regimul pedepselor
constituie o problema de politica penala, pe care organul legislativ este
singurul indreptatit sa o solutioneze in functie de imprejurarile existente la
un moment dat in domeniul criminalitatii. Prin masurile instituite in
conditiile art. 81 alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul
penal s-a urmarit in exclusivitate instituirea unui tratament penal mai sever
pentru acele categorii de infractiuni apreciate de legiuitor ca fapte cu un
grad de pericol ridicat. In asemenea conditii incalcarea principiului
egalitatii s-ar putea pune in discutie numai daca reglementarea unor astfel de
masuri ar crea discriminari intre cetateni, potrivit criteriilor stabilite de
legiuitorul constituant. Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
republicata, vizeaza egalitatea in drepturi intre cetateni in ceea ce priveste
recunoasterea in favoarea acestora a unor drepturi si libertati fundamentale,
nu si identitatea de tratament juridic asupra aplicarii unor masuri, indiferent
de natura lor. In felul acesta se justifica nu numai admisibilitatea unui regim
juridic diferit fata de anumite categorii de persoane, dar si necesitatea lui.
Pentru motivele mai sus aratate nu poate fi retinuta nici incalcarea art.
14 privind interzicerea discriminarii din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale.
Sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca dispozitiile criticate incalca
prevederile art. 23 alin. (12) din Constitutie, de asemenea, nu poate fi
retinuta, deoarece regimul executarii pedepselor este stabilit de legiuitor in
cuprinsul Codului penal, lege organica, cu respectarea unor ratiuni de politica
penala impuse de imprejurarile existente la un moment dat.
In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 124 alin. (2) din
Constitutie, republicata, potrivit carora "Justitia este unica, impartiala
si egala pentru toti", Curtea retine ca acestea trebuie corelate cu
dispozitiile alin. (1) si alin. (3) ale aceluiasi articol, potrivit carora
"Justitia se infaptuieste in numele legii" si "Judecatorii sunt
independenti si se supun numai legii". Din aceasta perspectiva sustinerea
autorului exceptiei potrivit careia judecatorul ar trebui sa faca o
individualizare a modului de executare a pedepsei, fara limitarile in abstracto
impuse de lege, apar ca neintemeiate. Cele trei masuri de individualizare a
executarii pedepsei, si anume suspendarea conditionata a executarii pedepsei,
suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere si executarea pedepsei la
locul de munca, sunt o creatie a legiuitorului, astfel incat este firesc ca
acesta sa determine nu numai conditiile, dar si sfera de incidenta a acestor
masuri, respectiv sa excluda de la aceste masuri persoanele care au savarsit
infractiuni deosebit de grave sau infractiuni de violenta care vadesc o
periculozitate aparte a infractorului.
Intrucat aplicarea masurilor mentionate se face prin hotararea
judecatoreasca pronuntata ca urmare a finalizarii procesului penal, nu se poate
sustine incalcarea dreptului la un proces echitabil cuprins in art. 21 alin.
(3) din Constitutie, republicata, si in art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Fata de cele de mai sus si avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 81 alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul penal urmeaza
a fi respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.
c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3,
art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata
de Florentin Avadani si Corneliu Cretu in Dosarul nr. 2.292/2003 al Inaltei Curti
de Casatie si Justitie - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu