DECIZIE Nr. 237 din 27 decembrie 1999
privind obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 8 martie 2000

Curtea Constitutionala a fost sesizata la data de 16 decembrie 1999 cu
obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997. Sesizarea a fost depusa la Senat in ziua de 16 decembrie 1999, sub
semnaturile unui numar de 29 de senatori. Legea ce face obiectul sesizarii de
neconstitutionalitate a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in
sedinta comuna din 9 decembrie 1999.
Potrivit tabelului cuprinzand semnaturile autorilor obiectiei de
neconstitutionalitate, cei 29 de senatori sunt urmatorii: Ion Iliescu, Nicolae
Vacaroiu, Oliviu Gherman, Doru Ioan Taracila, Mihai Matetovici, Liviu Maior,
Petre Ninosu, Ilie Aurel Constantin, Sergiu Nicolaescu, Marin Predila,
Constantin Sava, Ilie Platica-Vidovici, Viorel Stefan, Gheorghe Avram, Victor
Apostolache, Vasile Vacaru, Gheorghe Dumitrascu, Virgil Popa, Octavian Opris,
Nicolae Sersea, Doru Gaita, Doru Laurian Badulescu, Octav Cozmanca, Dan Stelian
Marin, Ion Solcanu, Ion Bold, Augustin Crecan, Costica Ciurtin si Ion Predescu.
In conformitate cu art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea Constitutionala a comunicat sesizarea de neconstitutionalitate
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului,
precizand data la care vor avea loc dezbaterile.
Autorii sesizarii de neconstitutionalitate solicita Curtii Constitutionale
"sa declare ca neconstitutionala legea in intregime sau numai textele
mentionate in sesizare, dar si cu textele de corelare cu acestea".
Legea este considerata neconstitutionala sub urmatoarele aspecte
principale:
a) Potrivit art. 1 - 3 din lege, cei care fac cereri de restituire primesc
pana la 50 ha teren agricol si pana la 10 ha teren forestier, fara a se opera
reduceri la aceste suprafete; daca suprafata nu poate fi restituita integral in
natura, diferenta se acorda in echivalent, cu titlu de despagubiri. Autorii
sesizarii considera ca, intrucat persoanelor carora li s-a reconstituit dreptul
de proprietate initial, in baza Legii nr. 18/1991, li s-au operat, in marea
majoritate a localitatilor, reduceri la suprafata cuvenita, tratamentul juridic
diferentiat este discriminatoriu si neconstitutional. In alti termeni se
considera ca fostii cooperatori (ori mostenitorii acestora) sunt supusi unei
discriminari prin aceea ca, in timp ce Legea nr. 18/1991 prevedea in textul
devenit, dupa republicare, art. 14 [alin. (3)] posibilitatea reducerii
suprafetelor cuvenite acestora, atunci cand intr-o cooperativa suprafetele
destinate restituirii nu erau suficiente, noua lege nu ingaduie o asemenea
reducere; asa fiind, suprafetele prevazute de legea in discutie se restituie
integral, de regula in natura, iar in cazuri de exceptie, prin echivalent.
Acest lucru rezulta din reglementarea data prin art. 3 al legii a carei
constitutionalitate este contestata.
b) Obiectia de neconstitutionalitate are in vedere, de asemenea, art. 5 din
lege, text potrivit caruia cei carora li s-au operat reduceri de pana la 5% nu
beneficiaza nici de intregire si nici de despagubiri. Or, considera autorii
obiectiei, "este al doilea aspect de discriminare si acesta este si mai
grav pentru ca loveste tocmai pe cetatenii care se afla in mai mare nevoie,
avand suprafetele de teren mai mici in proprietate. Legea este favorizanta
pentru persoanele cu drepturi mai mari si defavorizanta pentru cei cu drepturi
mai reduse si astfel evidentiaza un tratament legal diferentiat si
discriminatoriu - in favoarea celor cu stare sociala mai buna". Ar fi
vorba, astfel cum se arata in sesizare, despre incalcarea art. 4 si 16 din
Constitutie.
c) O alta critica de neconstitutionalitate are in vedere textul art. 6 din
lege, prin care, astfel cum considera autorii sesizarii, depasindu-se domeniul
reglementarilor ingaduite legii, se stabileste, "preordinat si indiferent
de criteriile de drept si de fapt, o ordine de preferinta legala a
valabilitatii si a fortei probante a titlurilor de proprietate". In
argumentarea caracterului inacceptabil al unui asemenea mod de reglementare se
arata ca, nefiind de domeniul legii, "este de competenta exclusiva a
justitiei de a stabili ordinea, valabilitatea si forta probanta a titlurilor de
proprietate in concurs, pe criterii de valabilitate legala a acestora si pe
criterii ce tin de dezmembramintele dreptului de proprietate: transcriere
(prior tempore), posesie, caracterizarea posesiei, autorul de la care a fost
dobandit si titlul acestuia, buna sau reaua-credinta etc.". Asa fiind,
adauga autorii obiectiei de neconstitutionalitate, "Legea nu poate decide
asupra criteriilor de fapt, ci poate numai sa reglementeze conditiile
acestora"; se mai precizeaza in final ca "Titlurile in concurs,
asupra unuia si aceluiasi obiect, nu pot fi calificate sau clarificate de lege,
ci numai de justitie".
Textul art. 6 din lege, la care se refera critica de neconstitutionalitate,
este urmatorul:
"(1) La stabilirea, prin reconstituire, a dreptului de proprietate
pentru terenurile agricole, in conformitate cu prevederile prezentei legi,
comisiile comunale, orasenesti si municipale si cele judetene, constituite
potrivit legii, vor verifica in mod riguros existenta actelor doveditoare
prevazute la art. 9 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, precum si pertinenta, verosimilitatea, autenticitatea si
concludenta acestor acte, tinandu-se seama si de dispozitiile art. 11 alin. (1)
si (2) din aceeasi lege.
(2) Dispozitiile art. 12 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, privind stabilirea dreptului de proprietate prin reconstituire,
precum si dispozitiile procedurale prevazute la art. 51 - 59 din aceeasi lege
se aplica in mod corespunzator la reconstituirea dreptului de proprietate,
potrivit prezentei legi.
(3) In situatia in care anumite suprafete sunt revendicate de doi cetateni,
dintre care unul este fostul proprietar, caruia i s-a preluat terenul prin
masurile abuzive aplicate in perioada anilor 1953 - 1959, si cel de al doilea,
persoana careia i s-a atribuit teren din cel preluat de la fostul proprietar in
limita resurselor de teren existente, inclusiv a rezervelor create, se va
restitui terenul in natura ambilor solicitanti. In cazul in care resursele sunt
insuficiente, se va atribui in natura terenul persoanei care detine actele de
proprietate, iar cei care au fost improprietariti cu asemenea terenuri vor fi
despagubiti in conditiile legii."
d) Autorii obiectiei de neconstitutionalitate considera, de asemenea, ca
art. 4 si urmatoarele din lege, care au ca obiect reconstituirea drepturilor
privind terenurile forestiere, exprima o conceptie care nu corespunde
principiilor constitutionale de legiferare - si anume aceea de a fi egala
pentru toti. Nu se fac precizari asupra textelor constitutionale care ar
consacra aceste principii, dar se poate deduce ca este vorba despre art. 16 din
legea fundamentala.
Intrucat obiectia se refera, neindoielnic, la chestiuni privind terenurile
forestiere, autorii au in vedere art. 24 si urmatoarele din lege, iar nu art. 4
si urmatoarele, indicate dintr-o eroare materiala.
Argumentele pe care se bazeaza critica de constitutionalitate se refera in
principal la urmatoarele:
- in vederea reconstituirii drepturilor privind terenurile forestiere, se
instituie regula ca aceasta se face pe vechile amplasamente, iar nu, ca pana in
prezent, pe sole si la marginea trupului de padure. Aceasta ar putea conduce la
atribuirea unor terenuri forestiere unor persoane care au defrisat vegetatia de
pe terenurile primite potrivit vechii reguli;
- reglementarea este calificata ca "discriminatorie si
privilegiata", deoarece ar ingadui imbogatirea fara temei legal a celor
care primesc paduri sistematic amenajate, cu mari si importante investitii din
fondurile publice ale statului.
e) In demonstrarea neconstitutionalitatii art. 26 si urmatoarele din lege,
care "se ocupa de asa-zisele forme asociative precum: composesoratele,
obsti de mosneni in devalmasie, obsti de razesi in indiviziune, paduri
graniceresti si de mostenitori ai acestora", autorii obiectiei sustin ca
prin aceasta reglementare "Legea greseste grav, permitandu-si sa creeze
aberant forme si structuri anacronice de proprietate funciara si care nu au
nimic comun cu conceptia moderna avuta in vedere de Constitutie". Tot
astfel, arata autorii obiectiei, "denaturand total lucrurile, candva
existente", legea "instituie fara nici un temei un drept
devalmas-indiviz de proprietate pentru cei care au un drept de folosinta
temporara si conditionata de domiciliu". Se mai arata, in esenta, ca
asa-zisele forme asociative de care se ocupa art. 26 din lege nu sunt de fapt
forme asociative, fiind initial constituite prin acte domnesti de autoritate
sau prin hotarari ale sfaturilor existente in epoca; in cadrul lor proprietatea
era comuna, iar folosinta era egala si devalmasa. Se mai arata de catre autorii
obiectiei de neconstitutionalitate ca in cadrul asa-ziselor forme asociative
proprietatea apartinea tipului de "proprietate comuna in devalmasie, de
interes colectiv, perpetua, fara drept individual de proprietate si fara posibilitatea
individualizarii personale a dreptului, pentru nici unul dintre cei cu drept de
folosinta". In acelasi timp insa autorii sesizarii arata si ca in cadrul
formelor respective "Proprietatea nu era a folositorilor, ci a autoritatii
comunale pentru composesorate sau graniceri - ori a obstei localitatii, pentru
celelalte".
Asemenea structuri de proprietate au corespuns, in opinia autorilor
obiectiei, epocii feudale, fiind "dintotdeauna considerate ca apartinand
tipului de proprietate colectivist-socialista al epocii anterioare; [...].
Efectele urmarite atunci de astfel de forme de proprietate nu se pot regasi
astazi nici in conceptia Constitutiei Romaniei si nici in reglementarea ei data
proprietatii".
In fine, autorii obiectiei remarca faptul ca "formele asociative"
prevazute de lege urmeaza sa fie infiintate in chip obligatoriu; aceasta
contrazice, in opinia ce sta la baza obiectiei de neconstitutionalitate,
principiile inscrise in art. 37 din Constitutie, precum si reglementarea
regimului proprietatii de catre Constitutie; caci, considera autorii,
"dupa cum este cunoscut, asocierea are la baza actul liber de vointa al
persoanei asociate, iar nu ordinul legii".
In temeiul art. 19 din Legea nr. 47/1992, republicata, presedintii celor
doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernul au comunicat Curtii
Constitutionale punctele de vedere privind sesizarea de neconstitutionalitate.
In punctul de vedere al presedintelui Senatului se solicita Curtii sa
constate ca prevederile legii la care se refera sesizarea sunt constitutionale
si ca atare sa respinga obiectia formulata. In sprijinul acestei opinii se
sustin, in esenta, urmatoarele:
- In ceea ce priveste dispozitiile art. 1 - 3 din lege, prin care s-ar
incalca art. 16 si art. 4 alin. (2) din Constitutie, presedintele Senatului
considera ca autorii obiectiei omit faptul ca, potrivit art. 3 alin. (1) din
lege, cei indreptatiti vor primi diferenta ce li se cuvine, pana la limita de
50 de hectare, astfel incat regimul reconstituirii dreptului este unitar si
egal pentru toti fostii proprietari, chiar daca unii au suferit anterior
anumite reduceri.
- Cu referire la dispozitiile art. 5 din lege, este adevarat ca acestea au
in vedere numai persoanele pentru care cota de reducere prevazuta la art. 14 alin.
(3) din Legea fondului funciar este mai mare de 5% . Numai ca, potrivit art. 9
alin. (2) din Legea nr. 18/1991, doar persoanele a caror cota de reducere a
depasit procentul de 5% puteau formula o cerere de reconstituire a proprietatii
pentru suprafetele de teren ce au constituit aceasta cota. Aceasta inseamna ca
art. 5 din legea ce constituie obiectul sesizarii de neconstitutionalitate nu
face decat sa aplice solutia legislativa consacrata prin art. 9 alin. (2)
combinat cu art. 14 alin. (3) din Legea nr. 18/1991. Asa fiind, nu se poate
constata in cadrul controlului preventiv, anterior promulgarii,
neconstitutionalitatea unei prevederi in vigoare. Curtea Constitutionala s-a
pronuntat in acest sens prin Decizia nr. 6 din 25 februarie 1993, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 25 martie 1993.
- Obiectia de neconstitutionalitate referitoare la art. 6 din lege este
inadmisibila, intrucat in sesizare nu se indica nici o prevedere
constitutionala care ar fi nesocotita. De altfel, pe fond - arata in continuare
presedintele Senatului - "se invoca conceptia generala in domeniul
respectiv, ca si cum o asemenea conceptie ar impiedica legiuitorul sa adopte
solutii diferite, cat timp nu incalca o prevedere constitutionala".
- Nu poate fi primita nici obiectia de neconstitutionalitate privind art. 4
si urmatoarele din lege, care pleaca de la opinia ca reconstituirea
proprietatii pe vechile amplasamente ar favoriza pe fostii proprietari pe ale
caror terenuri s-au realizat investitii sau care au defrisat terenurile
forestiere primite anterior. Aceasta deoarece solutia consacrata de textele
criticate este rezultatul unei optiuni politice, de competenta exclusiva a
legiuitorului; aspectele cuprinse in sesizare nu sunt de constitutionalitate,
ci de oportunitate.
- In legatura cu formele asociative prevazute la art. 26 din lege si cu
dreptul in indiviziune a terenurilor pe care le detin aceste asociatii,
prevazut la art. 28, in sesizare s-a sustinut ca reglementarile respective ar
incalca dreptul de asociere (art. 37 din Constitutie), precum si art. 49 din
legea fundamentala, indiviziunea fortata reprezentand o ingradire perpetua si
nejustificata a exercitiului dreptului de proprietate. Or, se arata in punctul
de vedere al presedintelui Senatului, reglementarea criticata prin sesizare
asigura realizarea unui imperativ legat de prevederile cuprinse in legea pentru
modificarea si completarea Legii fondului funciar, si anume definirea regimului
juridic al terenurilor si cel al titularilor dreptului de proprietate pentru
terenurile ce fusesera in proprietatea fostilor composesori, razesi si mosneni.
Pe de alta parte - arata presedintele Senatului -, art. 37 din Constitutie se
refera la asocierea in scop social-politic sau cultural, astfel cum rezulta si
din art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale; in orice caz libertatea de asociere nu este contrara legiferarii
formelor de realizare a acestei libertati. In ceea ce priveste critica facuta
in sesizare referitoare la indiviziune, in punctul de vedere al presedintelui
Senatului se arata ca reglementarea respectiva nu incalca dispozitiile art. 49
din Constitutie, indiviziunea constituind insa si modalitatea de reconstituire
a dreptului fostilor proprietari, in conditii similare celor de care beneficiau
acestia.
- In fine, in ceea ce priveste sustinerea autorilor sesizarii, in sensul ca
art. 27 din lege ar fi contrar art. 149 si 150 din Constitutie, punctul de
vedere al presedintelui Senatului este ca - asa cum a statuat deja Curtea
Constitutionala prin Decizia nr. 392/1997 - trimiterea la o reglementare
abrogata reprezinta un procedeu de tehnica legislativa care nu este nici ilegal
si nici neconstitutional.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata, in
esenta, urmatoarele:
- Faptul ca prin art. 1 - 3 din legea atacata nu se mai face referire la
nici o reducere de pana la 5%, potrivit art. 5 din Legea nr. 18/1991, nu atrage
neconstitutionalitatea lor, dat fiind ca fiecare act normativ nou, adoptat de
Parlament, isi are scopul sau, astfel incat, daca nu ar cuprinde diferentieri,
nu si-ar justifica existenta. Prin solutia adoptata de noua lege s-a creat
proprietarului deposedat o situatie mai buna decat a aceluia care a fost
improprietarit prin Legea nr. 18/1991.
- Critica formulata cu referire la art. 4 din lege, text prin care s-a
instituit regula reconstituirii "pe vechile amplasamente", nu poate
fi primita, deoarece etapele reconstituirii proprietatii cuprind, in chip
firesc, mai intai redarea terenurilor, cu respectarea configuratiei si a
amplasamentului fiecaruia, si, numai daca aceasta nu este posibila, se va
recurge la solutii subsidiare - si anume alte amplasamente ori despagubiri
banesti. Modelul adoptat de legiuitor este - astfel cum arata presedintele
Camerei Deputatilor - recomandat si de forurile Uniunii Europene.
- In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate adusa art. 6 din
lege, in punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se precizeaza
ca textul respectiv nu contine prevederi de ordin material, ci exclusiv
procedural; ca atare nu se poate sustine ca s-ar stabili criterii de drept si
de fapt, care, in opinia autorilor sesizarii, ar apartine competentei exclusive
a justitiei, iar nu domeniului legii. De altfel, norme de ordin procedural au
fost cuprinse si in legile nr. 18/1991 si nr. 169/1997, ceea ce "nu le-a
afectat continutul, din punct de vedere constitutional".
- Fata de faptul ca autorii sesizarii, invocand art. 137 din Constitutie,
critica art. 26 din lege, referitor la membrii fostelor forme asociative de
proprietate asupra terenurilor cu vegetatie forestiera, presedintele Camerei
Deputatilor precizeaza ca "acest punct de vedere este eronat, deoarece
actualul legiuitor nu instituie pur si simplu vechile forme asociative, ci se
refera la mostenitorii acelor forme asociative care, in lumina noii legislatii,
au dreptul la redobandirea proprietatii devalmase, indivize, pe cote-parti
ideale etc.".
- Nici posibilitatea reinfiintarii, in baza art. 28 din lege, a formelor
asociative initiale, cu referire la administrarea si exploatarea terenurilor
forestiere, nu poate fi considerata neconstitutionala, intrucat - considera
presedintele Camerei Deputatilor - legiuitorul poate, printr-o reglementare
speciala, sa recunoasca si alte forme. Critica vizand, in cadrul sesizarii de
neconstitutionalitate, indiviziunea fortata si perpetua nu este intemeiata, dat
fiind ca "in cazul nostru, nu ne aflam in campul de aplicare a unui drept
subiectiv, supus reglementarii art. 728 din Codul civil, ci a unui drept
recunoscut - in existenta lui - numai colectivitatii".
- In fine, se arata in punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor, nu poate fi primita nici critica potrivit careia art. 27 din lege
face trimitere la reglementari abrogate si contravine astfel prevederilor art.
149 si 150 din Constitutia Romaniei. Aceasta "deoarece, pe de o parte,
art. 149 se refera numai la abrogarea Constitutiei din 1965, nu la
<<legislatia statului roman in perioada anilor 1921 - 1940>>, asa
cum s-a exprimat legiuitorul in articolul atacat, iar pe de alta parte, art.
150 alin. (1) statorniceste ca <<Legile si toate celelalte acte normative
raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei
Constitutii>>". Or, se arata in concluzie, dreptul de proprietate,
indiferent de titularul sau ori de forma in care este exprimat, este deopotriva
garantat, iar proprietatea asupra bunului, deopotriva ocrotita.
In punctul de vedere transmis Curtii Constitutionale Guvernul apreciaza ca
sesizarea de neconstitutionalitate este neintemeiata, avand in vedere, in
esenta, urmatoarele considerente:
- Referirea la incalcarea, prin legea ce face obiectul sesizarii, a art. 4
alin. (2), respectiv a art. 16 din Constitutie, nu este intemeiata, dat fiind
ca "Egalitatea intre cetateni, respectiv egalitatea in drepturi a
acestora, nu impiedica stabilirea unor restrictii sau limitari ale dreptului de
proprietate". Iar "faptul ca, in considerarea unor prevederi legale,
anumite persoane pot ajunge in situatii defavorabile, apreciate subiectiv, prin
prisma propriilor lor interese, ca defavorabile, nu reprezinta o discriminare
care sa afecteze constitutionalitatea textelor respective".
- In ceea ce priveste incalcarea dreptului de asociere prevazut la art. 37
din Constitutie, referirea la acest text constitutional este, in opinia
Guvernului, eronata; textul se refera la asociere ca rezultat al exercitarii
unei libertati fundamentale si are deci in vedere o asociatie de drept
constitutional. Asemenea asociatii sunt de drept public, temeiul lor fiind
libertatea de asociere si nu contractul, care este temeiul asociatiilor si
societatilor de drept privat. "Asociatiile prevazute la art. 37 nu au
scopuri lucrative, nu urmaresc obtinerea sau impartirea unor beneficii, ele
trebuie sa aiba scopuri politice, religioase, culturale, scopuri care sa
exprime libertatea de gandire si de exprimare a gandurilor, opiniilor,
credintelor" - se mai arata in punctul de vedere al Guvernului. Asa fiind,
"art. 37 din Constitutie nu poate fi socotit temeiul juridic al crearii
unor societati comerciale sau a altor asociatii cu caracter lucrativ sau
eventual a persoanelor juridice". Fata de aceste motive Guvernul considera
ca "referirea la art. 37 din Constitutie ca temei pentru
neconstitutionalitatea art. 26 din lege nu se justifica din punct de vedere
juridic".
- In ceea ce priveste sustinerea autorilor sesizarii de
neconstitutionalitate, in sensul ca trimiterea la o lege abrogata este ilegala,
Guvernul arata ca o asemenea trimitere reprezinta un procedeu ce intra in
categoria tehnicilor legislative care au ca scop economia de mijloace; un
asemenea procedeu nu este nici gresit si nici neconstitutional. In acest sens
este invocata si jurisprudenta Curtii Constitutionale (Decizia nr. 82 din 20
septembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58
din 19 martie 1996).
- In fine, referindu-se la prevederile art. 28 din lege, Guvernul considera
ca ne aflam in prezenta "unei situatii de restrangere a exercitiului unor
drepturi si libertati, exceptie de la regula fundamentala a liberului exercitiu
de catre cetateni a drepturilor lor constitutionale", iar "stabilirea
unor limitari ale dreptului de proprietate nu inseamna incalcarea unui drept
constitutional, ci, dimpotriva, o organizare cat mai eficienta a exercitarii de
catre toti cetatenii a dreptului de proprietate".
Pentru motivele expuse Guvernul conchide ca sesizarea de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectia de neconstitutionalitate cuprinsa in sesizarea celor
29 de senatori, punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, prevederile Legii pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, prevederile Constitutiei si cele ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
1. Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze obiectia de
neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
2. In ceea ce priveste solicitarea adresata Curtii Constitutionale de
autorii sesizarii, de a declara, ca fiind neconstitutionala, legea in intregime
sau numai textele mentionate in sesizare, dar impreuna cu textele de corelare
cu acestea, Curtea constata ca nu pot fi retinute spre examinare decat acele
prevederi cu privire la care au fost formulate critici de neconstitutionalitate
motivate. Nici o asemenea critica de neconstitutionalitate privind legea in
ansamblul ei nu a fost facuta insa de autorii sesizarii. Intr-adevar, sub acest
aspect sesizarea de neconstitutionalitate are in vedere faptul ca "legea
in totalitatea ei [...] are la baza o conceptie gresita, reflectata in
numeroase norme ale legii", ceea ce, in mod evident, este insuficient
pentru aprecierea concordantei dintre prevederile legii si dispozitiile
Constitutiei.
3. Prima critica de neconstitutionalitate cuprinsa in sesizare are in
vedere art. 1 - 3 din lege. Se considera a fi un tratament juridic diferentiat
si ca atare discriminatoriu si neconstitutional faptul ca, in timp ce, potrivit
legii, cei indreptatiti primesc pana la 50 ha teren agricol si pana la 10 ha
teren forestier, fara a se opera reduceri, pe de alta parte "persoanelor
carora li s-a reconstituit dreptul de proprietate in baza Legii nr. 18/1991,
initiala, li s-au operat reduceri la suprafata cuvenita in marea majoritate a
localitatilor din tara".
Cu privire la aceasta sustinere Curtea observa, in primul rand, ca autorii
exceptiei nu precizeaza nici care este textul constitutional incalcat si nici
care anume prevedere din legea a carei constitutionalitate este contestata
conduce nemijlocit la consecinta neconstitutionalitatii. Se afirma numai ca,
datorita diferentei dintre cele doua legi, se creeaza o discriminare intre
beneficiarii reglementarilor respective. Rezulta ca un text dintr-o lege ar
deveni neconstitutional - desi in sine nu contine nici o prevedere potrivnica
legii fundamentale - numai pentru ca reglementeaza in alt mod o chestiune ce
face obiectul unei alte reglementari - conforma, la randul sau, cu Constitutia
-, reglementare cuprinsa intr-o lege mai veche si a carei aplicare s-a consumat
deplin si definitiv in trecut. Chiar daca s-ar porni de la constatarea -
discutabila - ca legile avute in vedere cuprind o reglementare unica si
unitara, discriminarea la care se refera autorii exceptiei nu exista intre, pe
de o parte, beneficiarii noii legi, tratati in mod absolut egal prin textele
acesteia, si, pe de alta parte, beneficiarii reconstituirii dreptului de
proprietate potrivit Legii nr. 18/1991 - care sunt, in principiu, aceiasi, de
vreme ce legea noua nu face decat sa completeze masurile cuprinse in Legea
fondului funciar. Deosebirea de tratament s-ar plasa, eventual, inauntrul
categoriei acestora din urma, in masura in care unii si-au primit terenurile
integral, iar altora le-au fost operate reducerile mentionate. Este insa
evident ca obiectia de neconstitutionalitate formulata in cadrul prezentului
dosar nu poate privi Legea nr. 18/1991.
Asadar, la o analiza aprofundata iese in evidenta faptul ca legea ce face
obiectul sesizarii de neconstitutionalitate nu aduce nici o discriminare intre
fostii cooperatori (ori intre mostenitorii acestora), toti urmand sa isi
primeasca integral terenurile, in limita celor 50 de hectare.
Exista insa, in plus fata de argumentele mentionate, un motiv peremptoriu
pentru care obiectia nu poate fi primita.
Intr-adevar, eventuala discriminare cuprinsa in reglementarea din Legea nr.
18/1991, avuta in vedere de autorii exceptiei, si anume aceea care ingaduia
reducerea suprafetei cuvenite, pe familii, fostilor cooperatori, a fost practic
inlaturata o data cu modificarea, prin Legea nr. 169 din 27 octombrie 1997, a
art. 9 alin. (2) din Legea fondului funciar. In forma astfel modificata acest
alineat are urmatorul continut: "Persoanele carora li s-a reconstituit
dreptul de proprietate, potrivit legii, in limita suprafetei de teren de pana
la 10 ha de familie si carora li s-a aplicat cota de reducere potrivit art. 14
[fost art. 13] alin. (3) din lege pot formula cerere pentru suprafetele de
teren care au constituit aceasta cota. Cererile se formuleaza in cazul in care
cota de reducere a depasit procentul de 5% ."
Apare evident, in aceste conditii, ca "discriminarea" la care se
refera prima parte a obiectiei de neconstitutionalitate, daca ar fi existat
intr-adevar, a fost oricum inlaturata in 1997, o data cu modificarea adusa
Legii nr. 18/1991, prin reformularea alin. (2) al art. 10, de Legea nr.
169/1997.
Dar, chiar daca aceasta modificare a Legii nr. 18/1991 n-ar fi existat inca
din 1997, critica de neconstitutionalitate tot nu ar fi avut obiect, dat fiind
ca reglementarea cuprinsa in alin. (2) al art. 9, reprodus mai sus, este
identica, in fond, cu cea cuprinsa in art. 5 din legea ce face obiectul
examenului de constitutionalitate prin aceasta decizie.
Toate acestea insa, cu rezerva ca dreptul persoanelor ce au primit, in
aplicarea art. 13 (astazi, art. 14) alin. (2) din Legea fondului funciar, o
suprafata de teren supusa reducerii a fost restabilit prin modificarea art. 9
alin. (2) numai in situatiile in care cota de reducere a depasit 5% .
Curtea observa insa ca aceasta problema priveste cea de a doua critica de
neconstitutionalitate cuprinsa in sesizare.
4. Intr-adevar, autorii obiectiei remarca faptul ca "In art. 5 din
lege se prevede ca celor carora li s-au operat reduceri de pana la 5% nu li se
face nici intregire si nici nu li se dau despagubiri".
Curtea Constitutionala se afla, de aceasta data, in prezenta unei critici
de neconstitutionalitate ce nu poate fi acceptata. Intr-adevar, textul la care
obiectia se refera (art. 5 din lege) este, in fondul reglementarii, identic cu
textul art. 9 alin. (2) din Legea nr. 18/1991, in forma rezultata in urma
modificarii ordonate prin Legea nr. 169/1997. Daca obiectia ar fi acceptata ar
insemna sa se admita competenta Curtii Constitutionale de a se pronunta in
prezent, potrivit art. 144 lit. a) din Constitutie, asupra constitutionalitatii
unui text adoptat printr-o lege din 1997, text care este si ramane in vigoare,
si pentru care art. 5 din legea criticata nu reprezinta decat o simpla reluare.
Este vorba despre o solutie ce corespunde jurisprudentei Curtii
Constitutionale, fiind consacrata in Decizia nr. 6 din 25 februarie 1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 25 martie
1993. Obiectia de neconstitutionalitate ar fi putut asadar sa fie examinata de
Curtea Constitutionala numai daca ar fi fost ridicata in momentul adoptarii
Legii nr. 169/1997, cand textul la care aceasta obiectie se refera a fost
inclus in Legea fondului funciar.
Orice alta solutie contravine dispozitiilor art. 144 lit. a) din
Constitutie, fiindca ar presupune competenta Curtii Constitutionale de a
solutiona retroactiv, pe calea controlului anterior, obiectii de
neconstitutionalitate privitoare la texte de lege deja promulgate, asadar texte
care ar fi in vigoare.
Indiferent insa de cele aratate, trebuie precizat ca autorii sesizarii omit
faptul ca in Legea nr. 18/1991 s-a prevazut, prin art. 14 alin. (3), ca nu sunt
afectati de cota de reducere detinatorii de suprafete mai mici de un hectar,
ceea ce reprezinta, neindoielnic, o masura de protectie a celor mai
defavorizati beneficiari.
5. Urmatoarea critica de neconstitutionalitate are in vedere art. 6 din
lege, cu privire la care autorii sesizarii considera ca, depasindu-se domeniul
reglementarilor ingaduite legii, s-ar stabili, "preordinat si indiferent
de criticile de drept si de fapt, o ordine de preferinta legala a valabilitatii
si a fortei probante a titlurilor de proprietate"; se arata, in acest
sens, ca stabilirea unei asemenea ordini de preferinta privind titlurile de
proprietate ar fi de competenta exclusiva a justitiei.
Cu privire la argumentele aduse in sprijinul acestei critici Curtea
Constitutionala face urmatoarele precizari:
- nici unul dintre cele trei alineate ale textului de lege criticat (art.
6) nu cuprinde o reglementare prin care s-ar stabili o ordine de preferinta
legala a valabilitatii si a fortei probante a titlurilor de proprietate; in cel
de al treilea alineat este vorba despre preferinta pe care legea intelege sa o
dea fostului proprietar al terenului fata de persoana careia i s-a atribuit
terenul acestuia, daca restituirea in natura nu este cu putinta pentru amandoi;
iar aceasta apreciere nu contine nimic neconstitutional sau potrivnic
principiilor echitatii si egalitatii, astfel incat intra, netagaduit, in
competenta legiuitorului de a se pronunta asupra oportunitatii uneia dintre
rezolvarile posibile, in baza art. 58 alin. (1) din Constitutie;
- reglementarea prin lege a materiilor pe care autorii exceptiei doresc sa
le rezerve exclusiv aprecierii instantelor judecatoresti nu depaseste domeniul
interventiei legislative; dimpotriva, cele mai multe dintre exemplele date de
autorii obiectiei fac obiectul de reglementare al normelor Codului civil,
Codului de procedura civila etc.;
- in fine - si este aspectul cel mai important -, nici unul dintre
argumentele aduse in sustinerea neconstitutionalitatii art. 6 din lege nu are
legatura cu normele si cu principiile constitutionale; de altfel, sesizarea de
neconstitutionalitate nici nu se refera la eventuala incalcare a unor texte sau
principii ale legii fundamentale.
6. Este criticat, de asemenea, cuprinsul art. 24 si urmatoarele din lege,
autorii obiectiei considerand ca modul de reconstituire a drepturilor privind
terenurile forestiere exprima o conceptie ce nu corespunde principiului de
legiferare in concordanta cu art. 16 alin. (1) din Constitutie referitor la
egalitatea persoanelor. Se exprima temerea ca regula reconstituirii drepturilor
pe vechile amplasamente ar putea conduce la atribuirea de terenuri forestiere
unor persoane care au defrisat vegetatia de pe terenurile primite potrivit
reglementarii anterioare, care consacra restituirea pe sole si la marginea
trupului de padure. Totodata reglementarea este calificata ca
"discriminatorie si privilegiata", deoarece ar ingradi imbogatirea
fara temei legal a celor carora li se atribuie paduri amenajate cu mari si
importante investitii din fondurile publice ale statului.
Critica nu poate fi primita, intrucat, chiar daca in practica s-ar produce
asemenea atribuiri de paduri, ele ar fi posibile numai prin abuzuri si
ilegalitati. Intr-adevar, art. 24 alin. (2) lit. b) din lege excepteaza de la
reconstituirea proprietatii pe vechile amplasamente terenurile "pe care se
afla sau sunt in curs de realizare constructii sau amenajari silvice, drumuri
forestiere ori alte amenajari sau instalatii sau alte mijloace fixe".
Acelorasi obiective le corespund si prevederile art. 24 alin. (2) lit. c) - f)
din lege.
Trebuie precizat in plus ca nici cu privire la art. 24 si urmatoarele din
lege obiectia de neconstitutionalitate nu este intemeiata pe indicarea textelor
constitutionale incalcate. In lipsa acestei motivari examinarea neconstitutionalitatii
textelor criticate nu poate fi realizata.
In fine, aspectele invocate de autorii obiectiei de neconstitutionalitate
se refera la o solutie legislativa care corespunde unei optiuni politice, ce
tine de competenta exclusiva a legiuitorului, nefiind deci o problema de
resortul contenciosului constitutional.
7. O serie de critici cuprinse in sesizare privesc art. 26 si urmatoarele
din lege si au ca obiect asa-zisele forme asociative, calificate de autorii
obiectiei ca fiind forme si structuri anacronice de proprietate funciara, care
nu au nimic comun cu conceptia moderna avuta in vedere de Constitutie. Asemenea
structuri de proprietate au corespuns - in opinia autorilor sesizarii de
neconstitutionalitate - epocii feudale, fiind totodata considerate dintotdeauna
"ca apartinand tipului de proprietate colectivist-socialista al epocii
anterioare". In fine, autorii obiectiei remarca faptul ca "formele
asociative" prevazute de lege urmeaza sa fie infiintate in mod
obligatoriu, ceea ce ar contrazice principiile inscrise in art. 37 din
Constitutie referitor la dreptul la libera asociere, precum si modul in care
Constitutia reglementeaza regimul proprietatii; caci, considera autorii,
"dupa cum este cunoscut, asocierea are la baza actul liber de vointa al persoanei
asociate, iar nu ordinul legii".
Trecand peste faptul ca obiectia de neconstitutionalitate are in vedere, in
parte, prevederi pe care Legea nr. 18/1991 le cuprinde inca din 1997, ca urmare
a modificarilor aduse prin Legea nr. 169 din acelasi an, Curtea Constitutionala
constata ca "formele asociative" carora urmeaza sa le fie restituite
terenuri cu vegetatie forestiera, oricat de vetuste si de inadecvate noilor
realitati ar putea sa fie considerate, nu sunt potrivnice, sub aspectul criticilor
formulate, textelor si principiilor constitutionale. Nici autorii obiectiei nu
precizeaza, de altfel, care sunt textele din legea fundamentala carora
reglementarea criticata le-ar contraveni, cu exceptia art. 37 care consacra
dreptul de asociere si a reglementarii date prin Constitutie proprietatii.
In ceea ce priveste invocarea reglementarii date prin Constitutie dreptului
de asociere, trebuie sa se retina ca in cazul formelor asociative avute in
vedere de legea criticata este vorba despre entitati organizatorice create in
trecut, sub imperiul altor reglementari legale, a caror preluare prin noua lege
are in vedere exclusiv reconstituirea drepturilor si exploatarea terenurilor ce
le sunt restituite; investirea acestor entitati cu personalitate juridica, in
conditiile stabilite prin art. 28 din lege, reprezinta o conditie fara de care
participarea lor in circuitul civil nu ar fi de conceput. Este vorba, in ceea
ce priveste forma de proprietate asupra terenurilor forestiere restituite,
despre o proprietate privata, al carei regim juridic este acela de drept comun
si careia Constitutia ii asigura o ocrotire egala, indiferent de titular. Asa
fiind, nici unul dintre textele constitutionale referitoare la regimul
proprietatii nu este contrazis prin reglementarea ce face obiectul criticii de
neconstitutionalitate.
8. Nu poate fi primita nici obiectia referitoare la art. 27 din lege, text
potrivit caruia "Exploatarea terenurilor forestiere prevazute la art. 26
din prezenta lege se face in conformitate cu statutele formelor asociative
admise de legislatia statului roman in perioada anilor 1921 - 1940".
Autorii obiectiei socotesc acest articol ca fiind "vadit
neconstitutional, deoarece trimite la reglementari abrogate pentru exploatarea
terenurilor". Sunt incalcate - se arata in continuare - prevederile art.
149 si 150 din Constitutie; se sustine, tot astfel, ca trimiterea la norme
legale abrogate este fundamental gresita.
Curtea observa ca textele din legea fundamentala invocate de autorii
sesizarii nu au nici o legatura cu prevederile cuprinse in art. 27 din lege.
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 392 din 15 octombrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 4
noiembrie 1997, in sensul ca trimiterea la o reglementare abrogata reprezinta
un procedeu de tehnica legislativa care nu este neconstitutional. Textele
criticate nu au ca semnificatie repunerea in vigoare a legii abrogate, ci numai
preluarea prevederilor respective in noua reglementare. Ar fi vorba despre
neconstitutionalitate numai in situatia in care normele astfel preluate prin
lege ar veni, prin continutul lor, in contradictie cu texte ori principii
constitutionale, ceea ce, fara indoiala, nu se intampla in cazul de fata.
9. Potrivit art. 28 alin. (5) din lege, "Suprafetele forestiere aflate
in proprietate comuna, conform naturii acestora, raman in proprietate indiviza
pe toata durata existentei lor".
Se arata in cuprinsul sesizarii de neconstitutionalitate ca aceasta
reglementare este total gresita si evident neconstitutionala. In sprijinul
acestei critici se arata ca indiviziunea fortata este inadmisibila, deoarece
incalca prevederile art. 49 din Constitutie, reprezentand o ingradire perpetua
si nejustificata a exercitiului dreptului de proprietate. Se sustine, tot
astfel, ca "indiviziunea fortata are cauze de fapt, iar nu acte volitive
ca temeiul de legiferare", si ca "nu are legea caderea de a institui
o astfel de ingradire exercitiului dreptului de proprietate si tocmai din
asemenea motive a fost inscris art. 49 in Constitutie".
Aceste argumente nu pot fi acceptate.
Intr-adevar, proprietatea comuna, sub toate formele pe care sistemul
juridic romanesc le cunoaste, inclusiv atunci cand imbraca forma
"indiviziunii fortate si perpetue" la care se refera legea supusa
controlului de constitutionalitate, nu este o forma de proprietate al carei
exercitiu ar fi supus unor ingradiri. Indiviziunea, ca forma a proprietatii
comune, are in vedere pluralitatea subiectelor dreptului de proprietate, iar nu
continutul acestuia, si anume prerogativele pe care le confera. Atunci cand
exista diferente intre formele de proprietate comuna ori intre acestea si
proprietatea exclusiva, in ceea ce priveste exercitarea unora dintre atributele
dreptului de proprietate, aceste diferente corespund particularitatilor
regimului juridic al acelei forme de proprietate, neputand fi considerate ca
ingradiri ale exercitiului dreptului de proprietate, in sensul la care se
refera art. 49 din Constitutie, potrivit caruia o restrangere poate fi facuta
numai daca se impune, dupa caz, pentru apararea sigurantei nationale, a
ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor
cetatenilor, desfasurarea instructiei penale, prevenirea consecintelor unei calamitati
naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
A admite ca indiviziunea fortata si perpetua - de pilda cea asupra partilor
comune ale unei constructii de locuit, cuprinzand apartamente aflate in
proprietatea unor persoane diferite - este inadmisibila, deoarece reprezinta o
ingradire perpetua si nejustificata a exercitiului dreptului de proprietate,
inseamna a nu tine seama de existenta, in practica, a numeroase ipoteze in care
o asemenea forma de proprietate comuna corespunde naturii bunurilor si,
cateodata, unei declaratii a legii.
Nu este asadar exact ca prin lege nu se poate statornici un asemenea regim
al proprietatii. Facand abstractie de numeroasele prevederi ale Codului civil
(art. 590 - 609), asemenea dispozitii sunt frecvente, de pilda in Legea nr.
50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru
realizarea locuintelor, care prevede coproprietatea fortata nu numai asupra
partilor de constructii si instalatii comune apartamentelor din cladire, ci si
asupra dreptului de concesiune privind terenul; de altfel, in Romania prima
reglementare de acest fel in materia unor parti de constructii a fost cuprinsa
in Legea din 3 mai 1927 privind incurajarea constructiei de locuinte.
Regimul juridic al coproprietatii fortate nu are asadar nici o legatura cu
restrangerea exercitiului unor drepturi, la care se refera art. 49 din
Constitutie. Pe de alta parte, Curtea constata ca prevederile art. 28 alin. (5)
din legea ce face obiectul controlului de constitutionalitate nu contravin nici
altor texte sau principii ale legii fundamentale.
Se poate, de altfel, considera ca regimul terenurilor din fondul silvic
redate entitatilor asociative, potrivit art. 26 - 28 din lege, ar fi fost
acelasi chiar in lipsa textului art. 28 alin. (5), dat fiind ca proprietatea
are caracterele mentionate in considerarea naturii bunurilor la care se refera
acest regim.
Fata de cele expuse mai sus, in temeiul dispozitiilor art. 4, 16, 37, 41,
49, 149 si 150 din Constitutie,
cu unanimitate de voturi, cat priveste dispozitiile art. 1 - 3, ale art. 5,
6, 24, 25 si 29 din legea supusa controlului de constitutionalitate,
cu majoritate de voturi, cat priveste dispozitiile art. 26 - 28 din aceeasi
lege,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca sunt constitutionale dispozitiile art. 1 - 3, art. 5, 6 si ale
art. 24 - 29 din Legea pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
Definitiva si obligatorie.
Deliberarea a avut loc la data de 27 decembrie 1999 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor,
Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru
Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu