DECIZIE Nr. 235 din 5 mai 2005
privind sesizarea de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 din
Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2004 pentru
modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul
National Anticoruptie, cu referire la art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 462 din 31 mai 2005

Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 146
lit. a) din Constitutie si ale art. 17 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, cu privire la
neconstitutionalitatea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 103/2004 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, de catre un grup de 27 de
senatori, si anume: Corneliu Vadim Tudor, Aurel Ardelean, Liviu Doru Bindea,
Carol Dina, Valentin Dinescu, Viorel Senior Duca, Gheorghe Viorel Dumitrescu,
Gheorghe Funar, Constantin Gaucan, Ilie Ilascu, Nicolae Iorga, Irina Loghin,
Eugen Mihaescu, Viorica-Georgeta-Pompilia Moisiuc, Dorel-Constantin Onaca, Ilie
Petrescu, Petru Stan, Claudiu Tanasescu, Mihai Ungheanu, Verginia Vedinas,
Ovidiu Teodor Cretu, Viorel Stefan, Mihail Lupoi, Doina Silistru, Sever Ster,
Ioan Chelaru si Vasile Ion.
Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale cu Adresa nr. 892 din 22 martie
2005 a secretarului general al Senatului si formeaza obiectul Dosarului nr.
274A/2005.
In motivarea sesizarii se sustine ca legea este neconstitutionala, intrucat
dispozitiile art. 13 din Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 103/2004 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie contravin dispozitiilor
art. 72 alin. (2) din Constitutie. Astfel, dispozitiile art. 13 lit. b) din
legea criticata prevad ca sunt de competenta Parchetului National Anticoruptie
infractiunile prevazute de Legea nr. 78/2000 daca sunt comise - intre alte
categorii de persoane - de catre deputati si senatori. Acest text de lege
contravine prevederilor art. 72 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
urmarirea penala si trimiterea in judecata a deputatilor si senatorilor
"se pot face numai de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie". Autorii sesizarii sustin ca "textul constitutional
citat este evident restrictiv, pentru ca legiuitorul constituant care foloseste
sintagma numai a avut in vedere posibilitatea ca sa nu existe tendinta de a se
legifera competenta de urmarire si cercetare a parlamentarilor de catre un alt
parchet, decat cel care se regaseste in Legea fundamentala".
In conformitate cu dispozitiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sesizarea de
neconstitutionalitate a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.
Presedintele Camerei Deputatilor a transmis Curtii Constitutionale, cu
Adresa nr. 51/603/RG din 1 aprilie 2005, punctul sau de vedere in sensul ca
sesizarea de neconstitutionalitate este neintemeiata, pentru urmatoarele
motive:
Parchetul National Anticoruptie este o structura autonoma cu personalitate
juridica in cadrul Ministerului Public si isi desfasoara activitatea potrivit
principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub
autoritatea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie si a ministrului justitiei. Astfel, cum precizeaza si art.
131 din Constitutia Romaniei, republicata, Ministerul Public isi exercita
atributiile prin procurori constituiti in parchete, in conditiile legii,
respectiv si in Parchetul National Anticoruptie, infiintat ca parchet
specializat in combaterea infractiunilor de coruptie. Constitutia nu detaliaza
aspecte de organizare a parchetelor, insa aceste structuri organizatorice pot
fi dezvoltate sau, dimpotriva, restranse, in raport cu necesitatile concrete
ale societatii romanesti, cu nevoia prevenirii si combaterii uneia sau alteia
dintre faptele prevazute de legea penala.
Organizarea Parchetului National Anticoruptie ca structura a Ministerului
Public si coordonarea acestui parchet de catre procurorul general al
Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie indeplineste
conditia statuata de art. 72 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Toate actele efectuate de procurori si procedura urmata in activitatea de
cercetare sunt coordonate de catre procurorul general al Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Detinand atributul de coordonare,
procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie va avea automat si atributul de supraveghere a ofiterilor de politie
judiciara, de indrumare a procurorilor, de control al actelor incheiate de
acestia.
Legea nr. 601/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta Guvernului nr.
24/2004 privind cresterea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si
a functiilor publice, precum si intensificarea masurilor de prevenire si
combatere a coruptiei, in alin. (3^1) al art. 1, reglementeaza rolul coordonator
al procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie, prin intermediul procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie. Coordonarea priveste indrumari cu caracter general referitoare la
masurile care trebuie luate pentru prevenirea si combaterea infractiunilor de
coruptie, precum si solicitarea de informari asupra activitatii institutiei,
procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie fiind cel care solutioneaza si conflictele de competenta. Astfel, prin
activitatea Parchetului National Anticoruptie, desfasurata sub coordonarea
Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, se pot realiza,
potrivit legii, pe baza documentelor si a actelor de procedura, urmarirea si
trimiterea in judecata penala si a deputatilor si senatorilor.
De altfel, prevederea privind competenta Parchetului National Anticoruptie
de a instrumenta in cazul infractiunilor savarsite de senatori sau deputati a
functionat de la intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
43/2002. In decursul timpului textul art. 13 alin. (1) lit. b) a fost amendat
doar cu privire la subiectii infractiunilor, altii decat senatorii sau
deputatii, ori cu privire la realizarea unui acord intre partea introductiva la
art. 13 alin. (1) lit. a), pe de o parte, si lit. b) a aceluiasi alineat, pe de
alta parte. In ceea ce priveste Legea de aprobare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 103/2004, aceasta completeaza sfera subiectilor prevazuti la
art. 13 alin. (1) lit. b) din acelasi act normativ.
Guvernul Romaniei a transmis Curtii Constitutionale, cu Adresa nr.
5/1.852/C.P.T. din 11 aprilie 2005, punctul sau de vedere in sensul ca
sesizarea de neconstitutionalitate este neintemeiata, pentru urmatoarele
motive:
Dispozitiile referitoare la competenta de urmarire penala si trimitere in
judecata a deputatilor si senatorilor au fost introduse in cuprinsul alin. (2)
al art. 72 prin Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, care a
intrat in vigoare la data de 29 octombrie 2003. Aceasta prevedere nu are
caracterul unei norme procesual penale, ci are valoare de principiu, care
trebuie sa stea la baza prevederilor legilor organice referitoare la
organizarea si functionarea institutiilor componente ale autoritatii
judecatoresti. Asadar, prevederea constitutionala mentionata, prin natura ei si
prin locul unde este situata in Constitutie (in sectiunea a 2-a intitulata
"Statutul deputatilor si al senatorilor" din capitolul I "Parlamentul"
al titlului III), nu poate fi considerata ca norma prin care se configureaza
Ministerul Public, organizarea si componentele sale, intrucat aceste atribute
sunt de domeniul legilor organice si deci ea nu limiteaza posibilitatea de
organizare a acestuia prin legi organice. Functia sa este doar aceea de a
stabili, la nivelul Constitutiei, ca urmarirea si trimiterea in judecata a
deputatilor si senatorilor care savarsesc infractiuni, indiferent din ce
categorie fac parte, se efectueaza de catre procuror si nu de catre organele de
cercetare penala. Constitutia a utilizat termenul "numai" pentru a
sublinia faptul ca urmarirea se face in mod obligatoriu numai de procuror.
Sintagma "Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie", cuprinsa in textul alin. (2) al art. 72, trebuie inteleasa si
interpretata in contextul intregului text din teza a doua a aceluiasi alineat.
Astfel, intrucat in ultima parte a dispozitiilor alin. (2) teza a doua (ultima
propozitie) se prevede ca apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie
competenta de judecata a deputatilor si senatorilor, deci celei mai inalte
instante din sistemul organelor judiciare, in mod logic, simetric si potrivit
principiilor Codului de procedura penala, competenta revine procurorului de la
parchetul corespunzator instantei care, potrivit legii, judeca in prima
instanta cauza.
Constitutia a prevazut astfel ca urmarirea penala se efectueaza, in cazul
deputatilor si senatorilor, de parchetul corespunzator Inaltei Curti de Casatie
si Justitie, si nu de un parchet care functioneaza pe langa o alta instanta. In
acest sens trebuie inteleasa sintagma "Parchetul de pe langa Inalta Curte
de Casatie si Justitie" din alin. (2) al art. 72 din Constitutia
revizuita.
Deoarece Parchetul National Anticoruptie functioneaza pe langa Inalta Curte
de Casatie si Justitie, ca parchet specializat in combaterea infractiunilor de
coruptie - astfel cum prevede art. 1 alin. (1) in redactarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/2003 -, este firesc ca sintagma "Parchetul de
pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie", folosita in alin. (2) al
art. 72 din Constitutie, sa il includa si pe acesta, Parchetul National
Anticoruptie avand prerogativa de a-i urmari pe deputati si senatori atunci
cand savarsesc infractiuni prevazute de Legea nr. 78/2000.
Dispozitia constitutionala din art. 72 alin. (2) s-a referit, prin urmare,
la orice parchet care functioneaza, potrivit legii, pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie, dispozitiile care stabilesc competenta fiecaruia
apartinand legilor ordinare.
Urmarirea infractiunilor savarsite de deputati si senatori, prevazute in
Legea nr. 78/2000, a fost data in competenta Parchetului National Anticoruptie
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002. Toate actele normative de
completare si de modificare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 au
pastrat dispozitia prin care s-a conferit Parchetului National Anticoruptie
competenta de urmarire penala si de trimitere in judecata a deputatilor si
senatorilor pentru infractiuni de coruptie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, dispozitiile criticate din Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2004 pentru modificarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din Legea nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. a) din Constitutie, precum si ale art.
15 din Legea nr. 47/1992, Curtea a fost legal sesizata si este competenta sa se
pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor legale criticate.
Curtea observa ca obiectul sesizarii, asa cum a fost formulat de autorii
acesteia, il constituie dispozitiile Legii privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 103/2004 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie. Insa, in
motivarea sesizarii sunt criticate doar dispozitiile cuprinse la art. I pct. 2
din Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2004
pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind
Parchetul National Anticoruptie, cu referire la art. 13 alin. (1) lit. b) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie.
Asadar, Curtea constata ca numai aceste dispozitii formeaza obiectul
controlului de constitutionalitate, care au urmatorul cuprins:
- Art. I: "2. La articolul unic punctul 2, alineatul 1 al articolului
13 va avea urmatorul cuprins:
Art. 13. - (1) Sunt de competenta Parchetului National Anticoruptie
infractiunile prevazute in Legea nr. 78/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, savarsite in una dintre urmatoarele conditii:
a) [...]
b) daca, indiferent de valoarea pagubei materiale sau de gravitatea perturbarii
aduse unei autoritati publice, institutii publice sau oricarei alte persoane
juridice, ori de valoarea sumei sau a bunului care formeaza obiectul
infractiunii de coruptie, sunt comise de catre deputati, senatori, membri ai
Guvernului, secretari de stat ori subsecretari de stat si asimilatii acestora,
judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie si ai Curtii Constitutionale,
presedintele Consiliului Legislativ si loctiitorul acestuia, Avocatul Poporului
si adjunctii sai, consilierii prezidentiali si consilierii de stat din cadrul
Administratiei Prezidentiale, consilierii de stat ai primului-ministru,
membrii, procurorii si controlorii financiari ai Curtii de Conturi si ai
camerelor judetene de conturi, guvernatorul si viceguvernatorul Bancii Nationale
a Romaniei, presedintele si vicepresedintele Consiliului Concurentei, ceilalti
magistrati, ofiteri, amirali, generali si maresali, ofiteri de politie si
ofiteri din sistemul administratiei penitenciare, presedintii consiliilor
judetene, primarul general al municipiului Bucuresti, primarii sectoarelor
municipiului Bucuresti, primarii municipiilor si ai oraselor, prefectii,
conducatorii autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, precum
si persoanele care exercita atributii de control ale acestora, notarii publici,
avocatii, comisarii Garzii Financiare, persoanele care detin functii de
conducere, de la director inclusiv, in cadrul regiilor autonome de interes
national, al companiilor si societatilor nationale, al bancilor si societatilor
comerciale la care statul este actionar majoritar, al institutiilor publice
care au atributii in procesul de privatizare si al unitatilor centrale
financiar-bancare, persoanele prevazute la art. 8^1 din Legea nr. 78/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, si vamesii."
In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
criticate incalca dispozitiile art. 72 alin. (2) din Constitutie, care au
urmatorul cuprins:
"Deputatii si senatorii pot fi urmariti si trimisi in judecata penala
pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate
in exercitarea mandatului, dar nu pot fi perchezitionati, retinuti sau arestati
fara incuviintarea Camerei din care fac parte, dupa ascultarea lor. Urmarirea
si trimiterea in judecata penala se pot face numai de catre Parchetul de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine
Inaltei Curti de Casatie si Justitie."
Autorii sesizarii arata ca dispozitiile criticate incalca aceste prevederi
constitutionale, intrucat stabilesc competenta Parchetului National
Anticoruptie de a efectua urmarirea si trimiterea in judecata penala a
deputatilor si senatorilor, contrar dispozitiilor art. 72 alin. (2) din
Constitutie, care stabilesc competenta Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie.
Curtea constata ca este evidenta intentia legiuitorului constituant de a
stabili competenta exclusiva a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie de a efectua urmarirea si trimiterea in judecata penala a
deputatilor si senatorilor, deoarece in constructia normei cuprinse la art. 72
alin. (2) din Constitutie a utilizat cuvantul "numai", ceea ce ii
confera acesteia un caracter imperativ si exclusiv. Utilizand cuvantul "numai",
legiuitorul constituant a inteles ca confere aceasta competenta unei singure
autoritati statale, si anume Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie, care nu o poate partaja cu nici un alt parchet, oricare ar fi pozitia
ierarhica sau competenta sa.
Tinand seama de faptul ca normele de competenta sunt de stricta
interpretare, Curtea urmeaza sa retina intentia legiuitorului constituant nu
numai in raport cu tehnica redactionala a textului examinat, ci si in raport cu
realitatea organizatorica a celor doua institutii in alcatuirea sistemului
autoritatilor publice, din momentul finalizarii procesului de revizuire a
Constitutiei.
Astfel, Parchetul National Anticoruptie a fost infiintat prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, fiind organizat ca parchet specializat
in combaterea infractiunilor de coruptie, structura autonoma cu personalitate
juridica in cadrul Ministerului Public. Activitatea acestui parchet se
desfasoara sub autoritatea ministrului justitiei, iar conducerea sa este
exercitata de catre un procuror general coordonat de procurorul general al
Parchetului de pe langa fosta Curte Suprema de Justitie. Dispozitiile art. 2
din aceeasi ordonanta precizeaza locul acestui parchet in cadrul autoritatii
judecatoresti, prevazand ca "Parchetul National Anticoruptie este
independent in raport cu instantele judecatoresti si cu parchetele de pe langa
acestea [...]".
Intentia legiuitorului ordinar de a consolida independenta Parchetului
National Anticoruptie rezulta din cuprinsul articolului unic pct. 1 lit. b) din
Legea nr. 503/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
43/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 18
iulie 2002, prin consolidarea autoritatii procurorului general al Parchetului
National Anticoruptie, prevazandu-se in mod expres, printre atributiile
acestuia "conducerea, supravegherea si controlul actelor de cercetare
penala, efectuate din dispozitiile procurorului de catre ofiterii de politie
judiciara aflati sub autoritatea exclusiva a procurorului general al
Parchetului National Anticoruptie".
Astfel fiind, Curtea retine ca legiuitorul constituant, tinand seama de
existenta Parchetului National Anticoruptie organizat autonom fata de Parchetul
de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a prevazut in mod clar
competenta exclusiva a celui din urma de a efectua urmarirea si trimiterea in
judecata penala a deputatilor si senatorilor, indiferent de natura
infractiunilor savarsite. Nu este de admis ca in Legea fundamentala a statului
sa se reglementeze competenta alternativa a autoritatilor publice.
Legiuitorul constituant a revizuit si organizarea parchetelor, completand
cu un nou alineat dispozitiile art. 131 din Constitutie, avand ca titlu
marginal "Rolul Ministerului Public", dupa cum urmeaza: "(3)
Parchetele functioneaza pe langa instantele de judecata, conduc si
supravegheaza activitatea de cercetare penala a politiei judiciare, in
conditiile legii." Legea de revizuire a Constitutiei a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 669 din 22 septembrie 2003.
Tinandu-se seama de cerinta constitutionala ca parchetele sa functioneze pe
langa instantele de judecata, prin dispozitiile art. I pct. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102 din 24 octombrie 2003 a fost modificat alin. (1)
al art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul
National Anticoruptie, dupa cum urmeaza: "Prin prezenta ordonanta de
urgenta se infiinteaza, la nivel national, Parchetul National Anticoruptie,
care functioneaza pe langa Curtea Suprema de Justitie ca parchet specializat in
combaterea infractiunilor de coruptie." Aceasta ordonanta a fost publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003.
Dispozitiile organizatorice de la art. 1 si art. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie au mai fost
modificate, pastrand caracterul autonom al mentionatului parchet - prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 27 aprilie 2004, care, in art. IV prevede:
"1. Dupa alineatul (3) al articolului 1 se introduce un nou alineat,
alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie coordoneaza Parchetul National Anticoruptie, potrivit
legii, prin intermediul procurorului general al acestui parchet. Coordonarea
priveste indrumari cu caracter general referitoare la masurile care trebuie
luate pentru prevenirea si combaterea infractiunilor de coruptie, precum si
solicitarea de informari asupra activitatii institutiei."
Curtea constata ca legiuitorul ordinar si-a mentinut conceptia de a
conserva personalitatea juridica distincta a Parchetului National Anticoruptie
fata de parchetele organizate in subordinea Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie, asa cum rezulta din alin. (3) si (4) ale pct. 4
din aceeasi ordonanta, care au urmatorul cuprins: "Art. 4 [...] (3)
Procurorul general al Parchetului National Anticoruptie este ordonator
principal de credite.
(4) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Parchetului National
Anticoruptie se asigura de la bugetul de stat. Anual se constituie un depozit
in valoare de 20 miliarde lei, pentru actiuni privind organizarea si
constatarea infractiunilor flagrante de coruptie, la dispozitia procurorului
general al Parchetului National Anticoruptie. Aceasta suma este prevazuta la
titlul <<Cheltuieli materiale si servicii>> in bugetul Parchetului
National Anticoruptie, iar modul sau de gestionare si utilizare se va stabili
prin ordin al procurorului general al acestui parchet."
Curtea retine ca modificarile si completarile aduse prin ordonantele de
urgenta si legile de aprobare a acestora au pastrat statutul special al
Parchetului National Anticoruptie fata de celelalte parchete din structura
Ministerului Public si, in acelasi timp, organizarea Parchetului National
Anticoruptie a fost pusa de acord cu prevederile art. 131 alin. (3) din
Constitutia revizuita, si anume de a functiona pe langa o instanta de judecata,
fiind stabilita Curtea Suprema de Justitie - devenita Inalta Curte de Casatie
si Justitie -, asa cum prevede art. 1 alin. (1) din Legea nr. 26/2004 privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2003 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din
15 martie 2004.
Prevederile art. 131 alin. (3) din Constitutie, conform carora
"parchetele functioneaza pe langa instantele de judecata", nu exclud
posibilitatea ca pe langa o instanta sa functioneze, in conditiile legii, mai
multe parchete. Astfel, s-a putut prevedea ca si Parchetul National
Anticoruptie functioneaza pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, fara ca
structurile sale teritoriale sa fie arondate instantelor judecatoresti.
Curtea constata insa ca art. 72 alin. (2) teza a doua din Constitutie nu
dispune ca urmarirea si trimiterea in judecata penala a deputatilor si a
senatorilor se pot face de un parchet care functioneaza pe langa Inalta Curte
de Casatie si Justitie, ci textul constitutional identifica, printr-o denumire
proprie, parchetul exclusiv competent de a efectua urmarirea penala si
trimiterea in judecata, acesta fiind "Parchetul de pe langa Inalta Curte
de Casatie si Justitie", ceea ce exclude orice asimilare a acestuia cu un
alt parchet. Atunci cand Constitutia indica cu litere mari un subiect de drept
- Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie - nu se poate trage
concluzia potrivit careia ne-am afla in fata unei denumiri generice, apta sa
absoarba in continutul sau orice parchet organizat pe langa instanta suprema,
care la randul ei este unica.
Tocmai de aceea, din interpretarea textului constitutional nu se poate
ajunge la ideea ca urmarirea si trimiterea in judecata penala a deputatilor si
senatorilor, pentru savarsirea faptelor de coruptie, pot fi date si in
competenta altui parchet decat Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie.
Curtea mai constata ca dispozitiile art. 72 alin. (2) din Constitutie
stabilesc competenta de urmarire penala ce ii revine Parchetului de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie dupa calitatea persoanei, si anume de
senator si de deputat, iar dispozitiile criticate stabilesc competenta dupa
materie a Parchetului National Anticoruptie de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie, incalcand Constitutia si deturnand natura competentei stabilite la
nivel constitutional.
Curtea mai retine ca stabilirea competentei exclusive a Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie pentru a efectua urmarirea penala si
a dispune trimiterea in judecata in cazul infractiunilor savarsite de deputati
sau senatori, fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice
exprimate de acestia in exercitarea mandatului, nu are semnificatia absolvirii
de raspundere penala. Prevederea constitutionala instituie masuri de protectie
fata de eventuale abuzuri, sicane sau constrangeri la care ar putea fi expusi
parlamentarii la niveluri inferioare de instrumentare a cauzelor penale. Pe de
alta parte, s-a urmarit ca cercetarea si trimiterea in judecata a
parlamentarilor sa se faca de cea mai inalta autoritate judiciara, cu atributii
de conducere si supraveghere a urmaririi penale. Or, aceasta autoritate este
Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, al carui conducator
coordoneaza si activitatea Parchetului National Anticoruptie.
Avand in vedere aceste considerente, dispozitiile art. 2 alin. (1), art. 61
alin. (1), art. 72 alin. (2), art. 146 lit. a) si ale art. 147 alin. (2) din
Constitutie, precum si prevederile art. 11 alin. (1) lit. A.a) si ale art. 18
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca prevederile art. I pct. 2 din Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2004 pentru modificarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, cu
referire la art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43 din 4 aprilie 2002 privind Parchetul National Anticoruptie, prin care se
stabileste ca sunt de competenta Parchetului National Anticoruptie
infractiunile prevazute in Legea nr. 78/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, comise de catre deputati si senatori, sunt neconstitutionale.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, presedintelui Camerei
Deputatilor, presedintelui Senatului, primului-ministru si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 5 mai 2005 si la aceasta au participat:
Ioan Vida, presedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Constantin Doldur,
Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Ion Predescu si Serban Viorel
Stanoiu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat asistent,
Claudia Miu
OPINIE SEPARATA
Nu ne insusim solutia adoptata cu majoritate de voturi, pentru urmatoarele
motive:
1. Sub titulatura de imunitate parlamentara, legiuitorul constituant a
prevazut, intre altele, in art. 72 alin. (2) din Constitutia Romaniei, competenta
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de judecata penala a deputatilor si
senatorilor si, corelativ, competenta Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie de a efectua urmarirea si trimiterea in judecata a
acestora.
Caracterul protector al acestor dispozitii constitutionale prin care se
stabileste competenta de judecata a Inaltei Curti de Casatie si Justitie se
releva in aceea ca parlamentarul trimis in judecata penala este scos de sub
jurisdictia instantei careia i-ar reveni competenta potrivit regulilor generale
- fiind aparat, astfel, de presiunile si vrajmasiile locale - si i se da
posibilitatea de a fi judecat de magistratii de la instanta aflata in varful
piramidei sistemului judiciar, care, in virtutea acestei pozitii, prezinta cele
mai puternice garantii de independenta si impartialitate. Tot astfel,
stabilirea competentei Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie de urmarire si trimitere in judecata penala a deputatilor si
senatorilor constituie o masura de protectie impotriva eventualelor abuzuri sau
sicane de ordin judiciar, tinand seama de locul parchetului mentionat in
sistemul judiciar. Si in acest caz, ca si in cazul instituirii competentei de
judecata in sarcina judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie,
legiuitorul constituant a avut in vedere ca atributia de urmarire si de
trimitere in judecata a deputatilor si senatorilor sa se exercite de
magistratii dintr-un parchet care, functionand pe langa cea mai inalta instanta
de judecata a tarii, sa prezinte, ca si magistratii acestei instante, garantii
maxime de independenta si de impartialitate.
2. Autorii sesizarii de neconstitutionalitate sustin ca dispozitiile legale
atacate contravin Constitutiei, avand in vedere ca identitatea Parchetului
National Anticoruptie - caruia, prin aceste dispozitii legale, i se stabileste
competenta de urmarire si trimitere in judecata a deputatilor si senatorilor
pentru infractiuni de coruptie - este diferita de cea a Parchetului de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie, abilitat prin art. 72 alin. (2) din
Constitutie sa efectueze urmarirea penala a deputatilor si senatorilor si sa
dispuna trimiterea acestora in judecata.
Aceasta sustinere nu poate fi primita, luand in considerare statutul
constitutional al Ministerului Public - reglementat prin art. 131 si art. 132
din Legea fundamentala - si sistemul de organizare a parchetelor, reglementat
prin Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara si Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, cu modificarile
si completarile ulterioare.
3. Potrivit art. 131 alin. (2) si alin. (3) din Constitutia Romaniei,
Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori, organizati in
parchete care functioneaza pe langa instantele judecatoresti.
Limitandu-se sa consacre organizarea Ministerului Public in concordanta cu
conceptia general admisa asupra naturii juridice a acestei institutii - aceea
de magistratura organizata pe langa instantele judecatoresti - Constitutia nu
nominalizeaza parchetele si nu instituie obligativitatea infiintarii cate unui
parchet pe langa fiecare instanta judecatoreasca si nici interdictia ca pe
langa aceeasi instanta de judecata sa functioneze mai multe parchete.
Astfel, in functie de necesitatile apararii sociale, legiuitorul este liber
sa infiinteze parchete numai pe langa anumite instante de judecata -
precedentul istoric il constituie sistemul judiciar care a functionat pana in
1948, in care parchetele erau organizate numai pe langa tribunale, curti de
apel si Curtea de Casatie, dar nu si pe langa judecatorii - dupa cum are
libertatea de a infiinta pe langa aceeasi instanta doua sau mai multe parchete
specializate, de exemplu pentru combaterea infractiunilor de coruptie sau pentru
combaterea criminalitatii organizate.
In considerarea acestei libertati constitutionale de reglementare si
tinandu-se seama de imperativul combaterii fenomenului coruptiei - fenomen in
crestere evidenta si de neacceptat - prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002, modificata si completata ulterior, a fost infiintat Parchetul National
Anticoruptie, ca parchet specializat in combaterea coruptiei.
Acest parchet a fost atasat inca prin textul initial al Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 43/2002, in mod implicit, Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, caci prin art. 1 alin. (3) din ordonanta s-a precizat ca este
coordonat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie si ca procurorul general al Parchetului National
Anticoruptie este asimilat adjunctului procurorului general al Parchetului de
pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Atasarea parchetului la Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost
precizata explicit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2003,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 26/2004, in sensul ca Parchetul National
Anticoruptie "functioneaza pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ca
parchet specializat in combaterea infractiunilor de coruptie". Precizarea
era necesara pentru evitarea oricarei alte interpretari, in conditiile in care
prin Legea nr. 429/2003 de revizuire a Constitutiei, art. 130 (devenit dupa
republicare art. 131) a fost completat cu un alineat nou (3), prin care se
statueaza ca "parchetele functioneaza pe langa instantele de
judecata".
De asemenea, prin art. 76 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 pentru
organizarea judiciara s-a prevazut ca Parchetul National Anticoruptie
functioneaza ca "parchet pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie".
4. Libertatea legiuitorului de a institui mai multe parchete pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie rezulta si din faptul ca, in timp de Inalta
Curte de Casatie si Justitie este nominalizata expres in art. 126 alin. (1),
alin. (3) si alin. (4) din Constitutie, privind instantele judecatoresti -
consacrandu-se, deci, statut constitutional de unicitate acestei instante -
Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie nu i se atribuie,
in sectiunea privind Ministerul Public, un asemenea statut.
5. In raport cu continutul dispozitiilor art. 131 alin. (3) din
Constitutie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate fi
caracterizat ca unul dintre parchetele care "functioneaza pe langa
instantele de judecata", iar nominalizarea acestui parchet in art. 72
alin. (2) nu poate fi inteleasa decat ca o identificare generica.
Ratiunea acestei identificari este, pe de o parte, aceea de a se stabili
competenta exclusiva a procurorului de a efectua urmarirea penala a deputatilor
si senatorilor si de a se exclude posibilitatea ca aceasta sa se efectueze dupa
normele de procedura penala comune, de catre organele de cercetare penala, iar
pe de alta parte, pentru a se exclude posibilitatea judecarii parlamentarilor
pe calea actiunii directe formulate in fata instantei.
In sensul celor aratate este de retinut si faptul ca norma constitutionala
din art. 72 alin. (2) este situata in Constitutia Romaniei in sectiunea a 2-a,
intitulata "Statutul deputatilor si senatorilor", din capitolul I
"Parlamentul" al titlului III, avand prin natura sa functia de a
defini una dintre conditiile de tragere la raspundere juridica a membrilor
Parlamentului, iar nu rolul de a stabili organizarea si functionarea
Ministerului Public. Principiile fondatoare ale Ministerului Public sunt
prevazute, asa cum s-a aratat, in art. 131 si art. 132, situate in cap. VI
"Autoritatea judecatoreasca", din titlul III al Constitutiei.
Interpretarea sistematica a Constitutiei conduce, asadar, la concluzia ca
nominalizarea prevazuta de art. 72 alin. (2) din Constitutie nu exclude
posibilitatea ca urmarirea penala si trimiterea in judecata a deputatilor si
senatorilor pentru infractiuni de coruptie sa se efectueze de catre Parchetul
National Anticoruptie care, si acesta este, in termenii Ordonantei de urgenta
nr. 43/2002 si ai Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, un
"parchet pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie".
6. Prevederile art. 72 alin. (2) din Constitutie, in conformitate cu care
urmarirea si trimiterea in judecata a deputatilor si senatorilor se pot face
numai de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, au
fost adoptate prin legea de revizuire a Constitutiei.
Avand in vedere ca la data cand a fost revizuita Legea fundamentala,
Parchetul National Anticoruptie exista si functiona, ca ratiunea existentei
acestei institutii era aceea de a descuraja fenomenul coruptiei la nivel inalt
si ca obiectivul principal al revizuirii l-a constituit crearea cadrului
constitutional de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana - iar eradicarea
coruptiei la nivelul celor mai inalte autoritati ale statului era si atunci,
cum este si in prezent, una dintre conditiile de baza ale primirii Romaniei in
organizatia amintita - consideram ca este cu totul de neacceptat teza ca
legiuitorul constituant a urmarit inlaturarea din competenta Parchetului
National Anticoruptie a cercetarii infractiunilor de coruptie comise de
deputati si senatori. De altfel, pentru atingerea unui asemenea scop nu era necesara
revizuirea Constitutiei, fiind suficienta modificarea in sensul dorit a legii
organice a Parchetului National Anticoruptie, Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002.
7. Instituirea competentei Parchetului National Anticoruptie de a efectua
urmarirea penala in cazul infractiunilor de coruptie comise de deputati si
senatori si de a dispune trimiterea acestora in judecata pentru infractiunile
comise, corespunde intru totul cu scopul urmarit de legiuitorul constituant in
norma prevazuta de art. 72 alin. (1), privind imunitatea parlamentara, dat
fiind ca prin pozitia acestui parchet in sistemul judiciar, prin organizare si
prin normele pe care isi intemeiaza activitatea, se asigura cea mai solida
protectie a parlamentarilor impotriva sicanelor si abuzurilor de care ar avea a
se teme in faza de urmarire a procesului penal sau in situatia creata prin
judecarea lor pe calea actiunii directe formulate in fata instantei de
judecata.
Astfel, in conformitate cu dispozitiile art. 131 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si
apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor, iar
potrivit prevederilor art. 132 alin. (1) din Constitutie, procurorii isi
desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si
al controlului ierarhic.
Prin normele si principiile citate, Legea fundamentala defineste Ministerul
Public ca o institutie independenta de interese partizane si, deci, la adapost
fata de imixtiuni de orice natura, iar procurorilor le impune sa-si exercite
atributiile in mod impartial si in limitele legii, sub controlul ierarhic
prevazut de lege, asupra modului in care respecta aceste principii
constitutionale.
Deosebit de aceste garantii de independenta si impartialitate, comune
tuturor procurorilor din sistemul judiciar, procurorii din Parchetul National
Anticoruptie prezinta garantiile generate de pozitia in care se afla institutia
lor, care functioneaza pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, si sunt
coordonati direct de catre procurorul general al parchetului din varful
ierarhiei Ministerului Public. Existenta garantiilor maxime de impartialitate
si independenta in persoana procurorilor care compun Parchetul National
Anticoruptie explica si faptul ca acestora li s-a stabilit prin lege competenta
exclusiva de a efectua urmarirea penala si trimiterea in judecata pentru
infractiuni de coruptie, in cazul altor inalti demnitari si functionari ai
statului, enumerati in art. 13 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002, intre care, "... membri ai Guvernului, secretari de stat ori
subsecretari de stat si asimilatii acestora, judecatorii Inaltei Curti de
Casatie si Justitie si ai Curtii Constitutionale, presedintele Consiliului
Legislativ si loctiitorul acestuia, Avocatul Poporului si adjunctii sai,
consilierii prezidentiali si consilierii de stat din cadrul Administratiei
Prezidentiale, consilierii de stat ai primului-ministru ...".
Pentru toate aceste considerente, apreciem ca nu se poate admite sustinerea
autorilor sesizarii, in sensul ca prin dispozitiile legale atacate de acestia
s-ar incalca normele privind imunitatea parlamentara, prevazute in art. 72
alin. (2) din Constitutia Romaniei.
In consecinta, opinam ca prevederile art. I pct. 2 din Legea privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2004 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie, cu referire la art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 43 din 4 aprilie 2002 privind Parchetul National Anticoruptie
sunt constitutionale.
Judecator,
Nicolae Cochinescu
Judecator,
Constantin Doldur