DECIZIE Nr. 229 din 21 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 485 din 8 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 14 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Orintex" - S.A.
Oradea si Societatea Comerciala "Dumbo" - S.R.L. Oradea in Dosarul
nr. 2.466/2004 al Curtii de Apel Oradea - Sectia civila mixta.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila, aratand ca autorii acesteia critica
in fapt o omisiune de reglementare, or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, Curtea Constitutionala nu poate modifica sau completa prevederile
legale supuse controlului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.466/2004,
Curtea de Apel Oradea - Sectia civila mixta a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin. (1) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Orintex" - S.A. Oradea si Societatea Comerciala
"Dumbo" - S.R.L. Oradea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece creeaza o
discriminare intre titularii contractelor de concesiune, locatie de gestiune,
asociere in participatiune sau leasing si titularii contractelor de inchiriere,
prin excluderea din ipoteza acestei norme legale a contractului de inchiriere.
Se sustine ca discriminarea creata intre titularii contractelor de inchiriere
privind spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta si "beneficiarii
care detin, in mod legal, cu diverse titluri, posesia si folosinta unui bun, a
carui situatie juridica cade sub incidenta Legii nr. 10/2001", este cu
atat mai mult nejustificata cu cat "concesiunea, locatiunea de gestiune
sau operatiunea de leasing reprezinta, in fapt si de drept, variatiuni ale
contractului de locatiune".
Curtea de Apel Oradea - Sectia civila mixta considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece textul de lege criticat nu
include si contractul de inchiriere, care constituie o variatiune a
contractului de locatiune, la fel ca si contractele enumerate in mod limitativ
de textul de lege criticat.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca textul de lege criticat nu contine privilegii sau discriminari in
raport cu criteriile egalitatii in drepturi cuprinse in art. 4 din Constitutie,
iar situatia juridica a anumitor categorii de persoane justifica aplicarea unui
regim juridic diferit. Se mai arata ca prin dispozitiile art. 13, 14 si 15 din
Legea nr. 10/2001 sunt instituite masuri de protectie pentru persoanele care
detin imobile ce se restituie fostilor proprietari, prin procedurile
administrative prevazute de Legea nr. 10/2001 sau prin hotarare judecatoreasca.
Aceste masuri de protectie sunt diferite, in functie de natura contractelor in
baza carora sunt detinute spatiile ce se restituie fostilor proprietari, iar
contractului de inchiriere ii sunt aplicabile dispozitiile art. 13 si 15 din
lege.
Avocatul Poporului arata ca instanta de judecata nu a mentionat textele din
Constitutie, in raport de care urmeaza sa fie analizata exceptia de
neconstitutionalitate. Pe de alta parte, considera ca textul de lege criticat
nu contravine nici unei dispozitii constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
14 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 4 aprilie
2005.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 14 alin. (1): "Daca imobilul prevazut la art. 13 alin. (1) face
obiectul unui contract de concesiune, locatie de gestiune, asociere in
participatiune sau al unei operatiuni de leasing, persoana indreptatita poate
opta pentru restituirea in natura sau pentru masuri reparatorii prin
echivalent."
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, al caror
continut este urmatorul:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Potrivit textului de lege criticat, in cazul imobilelor restituite prin
procedurile administrative prevazute de Legea nr. 10/2001 sau prin hotarare
judecatoreasca, persoana indreptatita la restituire are posibilitatea sa opteze
pentru restituirea in natura sau pentru masuri reparatorii prin echivalent, in
cazul in care imobilul in cauza face obiectul unui contract de concesiune,
locatie de gestiune, asociere in participatiune sau al unei operatiuni de
leasing.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin neconstitutionalitatea
art. 14 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 deoarece din ipoteza acestei norme
legale este exclus contractul de inchiriere. Se arata ca, in acest fel,
legiuitorul creeaza o discriminare intre titularii contractelor de concesiune,
locatie de gestiune, asociere in participatiune sau leasing, pe de o parte, si
titularii contractelor de inchiriere, pe de alta parte, ceea ce contravine
dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca, in fapt, autorii exceptiei
invoca neconstitutionalitatea art. 14 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 din
perspectiva unei omisiuni de reglementare. Or, potrivit dispozitiilor art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992: "Curtea Constitutionala se pronunta numai
asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului." In acelasi
sens este si jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, din care
mentionam, de exemplu, deciziile nr. 45 din 2 mai 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995, si nr. 27 din 12 martie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26
aprilie 1996. Prin aceste decizii, Curtea a statuat ca "nu se poate
substitui legiuitorului pentru adaugarea unor noi prevederi celor
instituite" si nici "nu-si poate asuma rolul de a crea, abroga sau de
a modifica o norma juridica".
Prin acceptarea sustinerilor autorilor exceptiei de neconstitutionalitate,
in sensul deficientei de reglementare a normei juridice, instanta de contencios
constitutional s-ar transforma intr-un legislator pozitiv, ceea ce ar
contraveni dispozitiilor art. 61 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora
"Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica
autoritate legiuitoare a tarii."
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 14 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Orintex" - S.A. Oradea si Societatea
Comerciala "Dumbo" - S.R.L. Oradea in Dosarul nr. 2.466/2004 al
Curtii de Apel Oradea - Sectia civila mixta.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat